ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لوح «جایزه ساخاروف» ژینا امینی را توقیف، و از وکیل خانواده بازجویی کردند ــ صالح نیکبخت برای اجرای حکم زندان‌اش فراخوانده شد

نیروهای امنیتی در فرودگاه امام خمینی تهران محمد صالح نیکبخت، وکیل خانواده ژینا (مهسا) امینی را پس از بازگشت از فرانسه بازجویی کردند و تلفن همراه و گذرنامه او را ضبط کردند. صالح نیکبخت برای دریافت جایزه ساخاروف اهداشده به ژینا امینی به فرانسه رفت، درحالی‌که اجازه خروج را به خانواده‌ی ژینا امینی ندادند. مأموران جمهوری اسلامی لوح جایزه ساخاروف را هم توقیف کردند. شبکه‌ی حقوق بشر کردستان با اعلام این خبر به نقل از یک منبع آگاه نوشت: « صالح نیکبخت کە به نمایندگی از خانواده ژینا امینی برای حضور در مراسم اهدای جایزه ساخاروف بە شهر استراسبورگ فرانسه سفر کرده بود، روز جمعە اول دی، بلافاصله پس از ورود به فرودگاه خمینی تهران از سوی نیروهای امنیتی بە داخل اتاق امنیتی مستقر در فرودگاه برده شدە و علاوه بر بازجویی و تفتیش وسایلش، به او اعلام شده که از سوی مراجع قضایی ممنوع‌الخروج شده است.» نیکبخت در مراسم اهدای جایزه ساخاروف به ژینا امینی و جنبش «زن، زندگی، آزادی»، پیام مژگان افتخاری، مادر ژینا را خواند. به صالح نیکبخت همچنین گفته اند که باید در روزهای آینده برای تحمل یک سال حبس تعزیری خود را به شعبه اول اجرای احکام کیفری دادسرای مقدس تهران معرفی کند.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران از ارکان قضایی خواست در برخورد با روزنامه‌نگاران «خویشتنداری» کنند

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با صدور اطلاعیه‌ای از قوه قضاییه خواست در برخورد با روزنامه‌نگاران «خویشتنداری بیشر» داشته باشد. این انجمن از اجرای حکم زندان سعیده شفیعی و نسیم سلطان بیگی دو روزنامه‌نگاری که به تازگی برای اجرای محکومیت سه سال و شش ماه به حبس زندانی شدند، احضار و بازداشت هادی کسایی‌زاده، محکومیت سارا معصومی به شش ماه حبس و ممنوعیت از کار و همینطور شکایت از روزنامه اعتماد «اظهار تاسف» کرد اما بلافاصله گفت که انجمن در باره محتوای پرونده این افراد «داوری نمی‌کند». انجمن صنفی روزنامه‌نگاران که به یک نهاد صنفی منفعل بدل شده است تنها از مسئولان «ارکان قضایی» خواسته است با توجه به سخنان رئیس قوه قضاییه در باره رعایت حقوق شهروندی «خویشتنداری پیشه کرده و به هر بهانه‌ای خبرنگاران منتقد را فرا نخوانند». انتخابات هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران تابستان ۱۴۰۱ پس از رد صلاحیت برخی از نامزدها و اعضای پیشین هیئت مدیره برگزار شد.

نماینده مهاباد: مجلس چراغ سبز گرانی بنزین را به دولت داده است

همزمان با بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، جلال محمودزاده، نماینده مهاباد ضمن اینکه بودجه پیشنهادی دولت را تورم‌زا دانست، گفت: «مجلس چراغ سبزی برای گران کردن حامل‌های انرژی داده است». او «چراغ سبز مجلس» را «خطری» توصیف کرد که «ممکن است دولت به یکباره برود و حامل‌های انرژی و بنزین را گران کند». این نماینده مجلس سخنان رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی که گفته بود دولت بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها اختیار دارد قیمت حامل های انرژی را در صورت صلاح‌دید افزایش دهد. پیش از این محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس هم گفته بود دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه قصد داشت قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد. داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه اما افزایش قیمت بنزین را برنامه مجلس دانسته بود.

یک مقام رسمی: نه امکان آموزش رایگان همگانی وجود دارد، نه توافق بر سر اجرای آن

معاون قانون اساسی معاونت حقوقی رئیس جمهوری ایران ضمن اینکه مدارس غیرانتفاعی را «موجب تبعیض و نابرابری آموزشی» و «از نظر قانون اساسی محکوم» دانست، گفت که آموزش رایگان همگانی ناممکن است. احمد حبیب‌نژاد در حالی که اذعان کرد «دو بار در قانون اساسی بر آموزش رایگان همگانی تاکید شده است»، افزود «در شرایط فعلی چنین موضوعی ممکن نیست» و به همین دلیل «باید گزینشگری کرد که چه کسانی در صدر اجرا و اعمال این بخش قانون اساسی باشند». او با بیان اینکه «درک و فهم ثابت، دقیق، درست و مشترکی از آموزش و پرورش رایگان وجود ندارد»، خواستار تشکیل «یک اتاق فکر متشکل از معلمان، دانش‌آموزان، دانشجویان، نخبگان و استادان حقوقی» برای ایجاد آنچه که ساز و کارهای تحقق عدالت آموزشی خواند، شد. حبیب‌نژاد گفت که در باره آموزش رایگان در ایران «توافق نخبگانی وجود ندارد». آموزش رایگان همگانی یکی از مطالبات اصلی معلمان در اعتراضات سال‌های اخیر بوده است. خصوصی‌سازی آموزش که با گسترش مدارس غیردولتی و همچنین موسسه‌های موسوم به کلاس‌های آمادگی کنکور همراه شده، بخش بزرگی از دانش‌آموزان فقیر را از رسیدن به آموزش عالی محروم کرده است و همزمان موجب افزایش شمار بازماندگان از تحصیل شده است.

با تأیید دیوان عدالت اداری حکم اخراج از خدمت نیما سهرابی‌نژاد از آموزش و پرورش قطعی شد

در ادامه فشارهای امنیتی و پرونده‌سازی علیه دانشجویان، شعبه ۲۶ تجدیدنظر دیوان عدالت اداری رأی صادره از هیأت مرکزی گزینش مبنی بر رد صلاحیت نیما سهرابی‌نژاد را تأیید کرد. به نوشته کانال تلگرام «دانشجویان متحد»، به موجب این حکم با استخدام این دانشجو، علی‌رغم فارغ‌التحصیلی از دانشگاه فرهنگیان همدان در رشته دبیری علوم اجتماعی، مخالفت شد. نیما سهرابی‌نژاد پیش‌تر نیز با پرونده‌سازی حراست و هسته گزینش دانشگاه فرهنگیان در خطر اخراج از دانشگاه قرار گرفته بود. او همچنین به شش ماه حبس محکوم شده بود که پس از تحمل دو ماه از دوره محکومیت، از زندان آزاد شد. نهاد‌های امنیتی در یک‌سال گذشته در اقداماتی سرکوبگرانه به دنبال انتقام‌گیری از دانشگاه‌ها و دانشجویان بوده‌اند و مسئولان انضباطی و آموزشی دانشگاه‌ها موجی از فشارها و صدور احکام اخراج، تعلیق، ممنوع‌الورودی و حتی بازداشت دانشجویان را به راه انداخته‌اند.

به یک کشتی مرتبط با اسرائیل در سواحل هند حمله پهپادی شد

یک کشتی تجاری که با پرچم لیبریا در نزدیکی سواحل هند هدف حمله پهپادی قرار گرفت. دو موسسه دریانوردی و امنیتی در بریتانیا این حمله را تایید کرده‌اند اما گفته‌اند که هیچ تلفاتی نداشت. آژانس امبری که یک شرکت امنیت دریایی در بریتانیا است، کشتی‌ای که شنبه ۲ دی/ ۲۳ دسامبر در دریای عرب و در نزدیکی سواحل هند هدف حمله پهپادی قرار گرفت، «حامل مواد شیمیایی» و «وابسته به اسرائیل» اعلام کرد که از عربستان سعودی به سمت هند در حرکت بود. سازمان تجارت دریایی بریتانیا هم گفت که این کشتی تجاری در دریای عرب و فاصله ۲۰۰ مایلی با هند هدف حمله انفجاری یک پهپاد قرار گرفت. به گفته این سازمان این حمله موجب آتش‌سوزی کشتی شد اما تلفاتی نداشت. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است. سازمان تجارت دریایی بریتانیا گفت که آتش‌سوزی خاموش شده و مقام‌های مسئول در حال بررسی موضوع هستند. از زمان آغاز حملات اسرائیل به غزه چندین کشتی تجاری در دریای سرخ هدف حمله پهپادی قرار گرفتند. وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا گفته حداقل به ۱۰ کشتی حمله شده است. حوثی‌ها در یمن مسئولیت حمله به این کشتی‌ها را پذیرفته‌اند و گفته‌اند که در حمایت از فلسطین حمله به کشتی‌های اسرائیلی را ادامه می‌دهند. واشنگتن ایران را به حمایت و مشارکت در این حملات متهم کرده است. ایران و حوثی‌ها این اتهام را رد کرده‌اند

وضعیت دو کارگر پتروشیمی چوار ایلام که در اعتراض به اخراج از کار دست به خودکشی زدند، «بهتر» است

دو کارگر پیمانکاری پتروشیمی چوار ایلام که پنچ‌شنبه ۳۰ آذر بعد از خاتمه قرارداد و بیکار شدن، دست به خودکشی زدند، به کُما رفتند. یکی از همکاران این دو کارگر به ایلنا، خبرگزاری دولتی کار ایران گفت: «خوشبختانه حال این دو کارگر بهتر است؛ همچنان در بیمارستان بستری هستند ولی ظاهراً شرایط‌شان تا اندازه‌ای بهتر از قبل است.» ایلنا نوشته در ارتباط با علت این اتفاق با روابط عمومی پتروشیمی چوار تماس گرفته‌ اما مدیر روابط عمومی گفته است «فعلا در این مورد صحبتی نمی‌کند.» هم‌چنین او در پاسخ به این سوال که چرا در یکسال اخیر چند کارگر در این واحد پتروشیمی دست به خودکشی زده‌اند؛ گفته است: «من صحبتی ندارم!» پیش‌تر آژانس خبررسانی کُردپا به نقل از یک منبع مطلع هویت دو کارگر اخراج‌شده را که در محوطه مجتمع پتروشیمی اقدام به خودکشی کردند، جواد نوروزی و مصطفی عباسی اعلام کرده بود. پیش از این نیز چهار کارگر پتروشیمی ایلام به نام‌های محمدنبی منصوری، علی محمدکریمی، آرش تبرک و حیدر محسنی در فاصله مرداد ۱۴۰۱ تا مرداد ۱۴۰۲ با خودکشی به زندگی خود پایان دادند. ایلام از جمله استان‌های با نرخ بالای فقر و بیکاری است.

سه کارگر مقنی در همدان بر اثر ریزش قنات جان باختند

مرگ کارگران در ایران در سایه فقدان ایمنی کار هم‌چنان ادامه دارد. در پی حادثه ریزش قنات در روستای «باباحصاری» شهرستان فامنین استان همدان سه کارگر مقنی جان خود را از دست دادند. به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، این اتفاق پنجشنبه هفته گذشته (۳۰ آذر) زمانی افتاد که سه کارگر مقنی به اسامی حسین غلامی، سید منصور هاشمی و محمد خانچرلی در روستای باباحصاری مشغول بازسازی و مرمت قنات بودند که بر اثر ریزش ناگهانی دیواره قنات جان‌باختند. یک فعال کارگری به ایلنا گفت: «امدادگران پس از اطلاع از این موضوع و با حضور در محل حادثه بعد از چندین ساعت تلاش پیکر این سه کارگر را از زیر خروارها خاک بیرون کشیدند.» پروژه لایروبی و بازسازی ۱۳ رشته قنات در روستاهای قزلحصار، دهلق، آجرلو، باباحصاری، کنیزان، صادقلو، گل‌خندان، معدن کوه، قلقل‌آباد، صیدآباد، قشلاق و قموشانه با نظارت جهاد کشاورزی با مشارکت پیمانکاران و با بکارگیری نیروهای بومی در حال انجام است. بر اساس گزارش‌های منتشرشده سالانه بیش از ۲۶ هزار حادثه کاری در ایران رخ می‌دهد. رعایت‌نکردن استانداردهای ایمنی کار از سوی کارفرمایان، استفاده از لباس کار بی‌کیفیت در محیط‌های کاری، ساعت‌ کار طولانی که موجب خستگی کارگران می‌شود، دستمزد اندک و تاخیر در پرداخت دستمزدها که کارگران را با فشار روانی روبه‌رو می‌کند از جمله عامل‌های افزایش نرخ حوادث کارند.

برای خریدن پراید وانت، ارزان‌ترین خودروی کار ایران، باید معادل چهار سال حقوق پایه کارگری‌ را پس‌انداز کرد

پراید وانت، ارزان‌ترین خودروی کار صفر کیلومتر در ایران، ۲۷۶ میلیون تومان قیمت دارد. وب‌سایت «روزگار خودرو» با اعلام قیمت این خودرو نوشت: « برای خرید پراید وانت با حقوق پایه کارگری یعنی حدود ۵,۳ میلیون تومان باید ۵۲ ماه کار کرد.» این یعنی بیش از چهار سال پس‌انداز حقوق پایه‌ی کارگری. روزگار خودرو در ادامه نوشت: «حال نکته مهم تر این که آیا واقعا پراید وانت ۲۷۶ میلیون تومان می‌ارزد؟ این را باید خریداران خودرو پاسخ دهند.» خودروهای ایرانی بی‌کیفیت و همزمان بسیار گران‌قیمت‌اند. شرکت‌های صنعت خودرو ایران متهم به گران‌فروشی‌اند. برای نمونه، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ایران در ۱۴۰۰ خودروسازی «بهمن‌خودرو» را به ۹۰۰ میلیارد تومان گران‌فروشی متهم کرد.

آلودگی هوا: پایتخت بار دیگر در وضعیت قرمز

هشت منطقه در تهران بار دیگر به خاطر آلودگی هوا در وضعیت قرمز قرار گرفت. پایتخت ایران، از ابتدای سال تا روز جاری، یعنی دومین روز فصل زمستان، تنها ۹ روز هوای سالم داشته است. شاخص آلودگی هوا در نخستین روز هفته ایرانی در سرتاسر این شهر بزرگ، دوم دی، ۱۳۳ (ناسالم برای گروه‌های حساس) اعلام شده، اما در هشت منطقه ــ میدان فتح، شادآباد، پیروزی، دانشگاه تربیت مدرس، شریف، وردآورد، و شهرداری مناطق ۱۱ و ۱۹ ــ هوا برای عموم ناسالم است. شاخص آلودگی هوا، از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم، ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک محسوب می‌شود. ۷۵ روز از ابتدای سال تا روز جاری، تهران برای گروه‌های حساس ناسالم بود. وضعیت هوای ناسالم تهران در حالی به پدیده‌ای تکراری در سال‌های اخیر بدل شده که علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ۲۹ آذر وعده داده بود «با این سمت‌و‌سویی که گرفته شده، حداقل تا ۱۰ سال آینده دیگر این روزها در تهران تجربه نخواهد شد.» بسیاری یک علت اصلی آلودگی هوای تهران را مازوت‌سوزی در اطراف تهران می‌دانند اما سلاجقه مازوت‌سوزی در تهران و کرج را دوم دی تکذیب کرد و گفت تنها در شازند کماکان مازوت‌سوزی ادامه دارد. با وجود این، مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران ۲۰ روز پیش گفته بود: «در سال گذشته از ۱۶ نیروگاه ۱۴ نیروگاه مصرف مازوت داشتند. نمی‌دانم چرا می‌خواهند بگویند در اطراف تهران مازوت‌سوزی نداریم. این‌گونه بهتر است که بگویند در فصل زمستان گذشته مازوت نسوزانده‌ایم».