ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران خشکسالی در تالاب‌های چهارمحال و بختیاری: از ۱۱ دشت استان ۹ دشت ممنوعه و بحرانی هستند

سعید یوسف‌پور، مدیرکل حفاطت محیط زیست چهارمحال و بختیاری دشت شهرکرد و چالشتر و دشت خانمیرزا را اصلی‌ترین کانون‌های گرد و غبار در این استان معرفی کرده و گفته: «به دلیل تغییر کاربری‌هایی که در سنوات گذشته انجام شد، مرغزار شهرکرد که به شکل تالاب و ریه تنفسی شهرکرد بود به خاطر تصمیم مدیریتی نادرست برای احداث فرودگاه از بین رفت. همچنین فعالیت‌های کشاورزی که در سطح دشت شهرکرد انجام می‌شد باعث شد در برخی از فصول مثل اواخر تابستان و اوایل پاییز خیزش گرد و غبار در دشت شهرکرد داشته باشیم که گاهی اوقات شاخص آلایندگی را بالا می‌برد.» به گفته یوسف‌پور، در دشت خانمیرزا هم تالابی وجود داشت که به خاطر زهکشی و تغییر کاربری در اراضی عملا کارکرد خود را از دست داده و بخش عمده اراضی تالابی به اراضی کشاورزی تبدیل شدند که در آن‌جا هم به دلیل تغییر اراضی تالابی و برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی در دو دشت شهرکرد و خانمیرزا این دو دشت را در فصولی از سال به کانون مولد گرد و غبار تبدیل کرده است. او گفته از ۱۱ دشت استان ۹ دشت ممنوعه و بحرانی هستند و طبیعتا هرچه میزان برداشت بیشتر شود و مدیریت نشود چالش در مورد خیزش گرد و غبار و همچنین فرونشیت زمین یشتر خواهد شد. اقداماتی نظیر کنترل و نظارت بیشتر بر نحوه برداشت آب در این دشت‌ها، نظارت دقیق برای جلوگیری از چرای غیرمجاز دام در مراتع، تغییر الگوی کشت، استفاده از روش‌های آبیاری نوین در بخش کشاورزی، حفر چاه‌های جذبی و تغذیه مصنوعی دشت می‌تواند به احیاءی دشت‌ها و کاهش گرد و غبار کمک کند. به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری زمستان گذشته پس از گذشت نزیک به دو دهه تلاش، آب به تالاب دهنو رسید و این تالاب که خشک شده و به عنوان یک کانون کوچک مولد گرد و غبار مطرح بود، به عنوان تالاب فصلی احیا شد. درباره تالاب گندمان در این استان هم فاز‌های ۵ گانه احیای تالاب انجام شده که اگر فاز نهایی انجام شود، تالاب گندمان احیا می‌شود.

جمع گسترده‌ای از دانشجویان دانشگاه چمران را به کمیته انضباطی احضار کردند

در ادامه سرکوب نظام‌مند دانشجویان از سوی نهادهای امنیتی، شوراهای صنفی دانشجویان کشور از احضار «گسترده دانشجویان خوابگاهی» به کمیته انضباطی خبر داده و نوشته است بسیاری از دانشجویان دختر ساکن در خوابگاه‌ دانشگاه چمران اهواز، به کمیته انضباطی احضار شده‌اند و این احضاریه‌ها اغلب پس از تاریخ تعیین‌شده برای مراجعه به کمیته، به دست دانشجویان رسیده‌اند. در این احضاریه‌ها توضیحی درباره دلیل احضار نوشته نشده‌است، اما کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور بر مبنای گفته دانشجویانی که به کمیته رفته‌اند، دلیل این احضار‌ها، «رعایت نکردن قوانین پوشش» است. هم‌چنین در گزارش این شورا آمده است: «تمام استناد کمیته برای تشکیل پرونده، تنها گزارش مسئول گیت بوده‌است. گزارشاتی ناموثق و سلیقه‌ای که استناد به آنها، خلافِ بدیهی‌ترین حقوق هر دانشجو است. همچنین چندتن از دانشجویان عنوان کرده‌اند که در بعضی موارد، مسئول گیت به دلایل شخصی گزارش تخلف آنان را ارسال کرده‌است.» سرکوب سیستماتیک دانشجویان در آخرین هفته‌های ترم در اغلب دانشگاه‌ها شدت گرفته ‌است. در ماه‌های اخیر، در پی «جنبش زن، زندگی»، آزادی و در واکنش به مقاومت دانشجویان در برابر سیاست‌های تحمیل حجاب اجباری بر محیط دانشگاه‌ها، مسئولان انضباطی و آموزشی دانشگاه‌ها موجی از صدور احکام اخراج، تعلیق، ممنوع‌الورودی و حتی بازداشت دانشجویان را به راه انداخته‌اند

افزایش مهاجرت سازندگان مسکن ایران به ترکیه

داود بیگی‌نژاد، نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از سازندگان مسکن ایران به کشورهای ترکیه و گرجستان مهاجرت کردند، گفته تعداد قابل توجهی از سازندگان مسکن از ایران به کشورهای ترکیه و گرجستان مهاجرت کردند و دلیل مهاجرت سازندگان این است که در ایران شرایطی ایجاد شده که سازنده به هدف مالی خود دست پیدا نمی‌کند. بیگی‌نژاد گفته: «در این شرایط اگر سرمایه سازنده به اندازه مهاجرت برسد، مهاجر خواهد شد و امکانات و سرمایه خود در سایر کشورها به کار می‌گیرد. در غیر این صورت وارد بازارهای موازی و دلالی می‌شود، بازارهایی که برای حاکمیت مزاحمت ایجاد می‌کند.»او همچنین با اشاره معاملات ملکی خارجی در بنگاه‌‌های املاک داخل کشور این کار را ممنوع و تخلف خوانده و گفته به دلیل اینکه کار برای مشاوران املاک نیست و بازار مسکن ایران در رکود قرار دارد، شاهد این تخلف و معاملات املاک خارجی بین برخی از مشاوران املاک هستیم. او گفته مشاوران دارای پروانه کسب نمی‌توانند نسبت به معامله ملک خارجی اقدام کنند چراکه حتی نگارش دلاری هم در قراردادها تعریف نشده و تخلف محسوب می‌شود و عمده معاملات املاک خارجی در دفاتر خصوصی انجام می‌شود. به گفته بیگی نژاد، به هر مقدار که بازار ملک کشورهای خارجی را رونق بدهیم به همان اندازه دلار از ایران خارج می‌شود و این خروج سرمایه در آینده برای ایران بسیار خطرناک است. 

فقدان ایمنی کار جان یک کارگر مس چهار گنبد کرمان را گرفت

فقدان ایمنی کار باز هم جان یک کارگر دیگر را گرفت. بنا به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) روز شنبه سوم تیرماه ۱۴۰۲، یک کارگر شاغل در معدن مس چهار گنبد بر اثر رعایت نشدن ایمنی کار جان خود را از دست داد. یک منع کارگری در این رابطه ایلنا گفت: «بررسی‌های اولیه حاکی از آن بود که کارگر فوت شده با ۴۲ سال سن مشغول کار در کارگاه بود که ناگهان به دلیل نداشتن امکانات ایمنی، از ناحیه سر و دست زیر غلطک نوار نقاله دستگاه اصلی کارگاه گیر می‌کند که در نتیجه آن جانش را از دست می‌دهد». این حادثه که ساعت ۴:۴۵ دقیه بامداد رخ داده علت آن هنوز مشخص نیست، زیرا به گفته دیگر کارگران، او در زمان وقوع حادثه تنها بوده است. روزانه ده‌ها کارگر در نتیجه ایمن نبودن محیط کار، عدم رعایت حداقل استانداردهای ایمنی در محل استراحت کارگران و فرسودگی سرویس حمل و نقل کارخانه مصدوم می‌شوند و چند تن جان خود را از دست می‌دهند. سازمان پزشکی قانونی ایران اخیرا شمار کارگرانی که در سال ۱۴۰۱ در حوادث کاری کشته شدند را ۱۹۰۰ تن اعلام کرد. بر پایه این آمار، روزانه بیش از پنج کارگر جان خود را در اثر حوادث کار از دست می‌دهند.

خانواده‌های کودکان مبتلا به «آکندروپلازی» مقابل نهاد ریاست جمهوری دست به تجمع اعتراضی زدند

در ادامه تجمع‌های اعتراضی جامعه معلولان مقابل نهاد ریاست جمهوری، کمپبن معلولان روز شنبه سوم تیر ۱۴۰۲ از تجمع خانواده و کودکان کوتاه قامت مقابل نهاد ریاست جمهوری برای پیگیری واردات داروی درمانی «کوتاه قامتی voxzogo» خبر داده است. کمپین معلولان به نقل از خانواده‌های فرزندان مبتلا به «آکندروپلازی» یا کوتاه‌قامتی نوشته است از مکاتبات دو تجمع قبلی مقابل نهاد ریاست جمهوری و سازمان غدا و دارو از شهریور سال گذشته تاکنون «هیچ» پاسخی دریافت نکرده‌اند. در تصاویر منتشر شده از این تجمع اعتراضی، کودکان و خانواده‌های آن‌ها دست‌نوشته و پلاکاردهایی با مضمون «کوتاه‌قامتان حق زندگی دارند، داروی voxzogo نجات‌بخش زندگی کودکانمان» در دست دارند. در ایران حدود ۱۵ هزار نفر دچار اختلال کوتاه‌قامتی هستند و با مشکلات متعددی مواجه هستند. سال گذشته روزنامه «شرق» با تعدادی از خانواده این فرزندان درباره مشکلات آن‌ها گزارشی منتشر کرد. این خانواده‌ها به مشکلات فراوانی از جمله، عدم حمایت‌های جدی دولتی و بیمه‌ای و انزوا و افسردگی فرزاندانشان اشاره کردند. مادر دختری پنج‌ساله که فرزندش به اختلال «آکندروپلازی» مبتلاست، به شرق گفته بود: «امسال باید دخترم را پیش‌دبستانی ثبت‌نام می‌کردیم اما از پذیرش ما خودداری کردند. بسیاری از این بچه‌های کوتاه‌قامت به دلیل نگاه‌های مردم ترک تحصیل می‌کنند و ادامه تحصیل نمی‌دهند. در خانه می‌مانند و ترجیح می‌دهند از نگاه‌های خیره و متعجب مردم دور بمانند. اگر نگاه مردم در مورد این بیماران اصلاح و درباره آنها فرهنگ‌سازی شود، حدود ۷۰ درصد از مشکلات کوتاه‌قامتان برطرف خواهد شد.

نامه جامعه ترک‌تباران افغانستان به گوترش: می‌خواهند طالبان پاکستانی را در شمال مستقر کنند

جامعه ترک‌تباران افغانستان در اعتراض به آنچه که جابه‌جایی اعضای تحریک طالبان پاکستان در شمال افغانستان خوانده‌اند، به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نامه نوشته و گفته‌اند «سیاست‌های خصمانه طالبان در قبال ترک‌تباران و سایر اقوام ساکن در شمال کشور، نگرانی‌های شدیدی را برانگیخته است.»این نامه جمعه، دوم تیر از سوی فعالان ترک‌تبار منتشر شده است.جامعه ترک‌تباران در این نامه نوشته‌اند در حالی‌ که وضعیت حساس افغانستان نیاز به هم‌گرایی و اتحاد همه اقوام ساکن و مذاهب دارد، طالبان با تشدید انحصار قدرت و اعمال سیاست‌های قوم‌محور و تبعیض‌آمیز، عامل تعمیق بیشتر بحران می‌شوند. اعضای این جامعه طالبان را متهم به اجرای سیاست‌های «خصمانه» در قبال ترک‌تباران افغانستان و سایر اقوام ساکن در شمال کشور کرده و گفته‌اند که این گروه با جابه‌جایی برنامه‌ریزی‌شده و سیستماتیک اعضای تحریک طالبان پاکستانی تحت نام مهاجرین در ولایت‌های شمالی به‌دنبال تغییر ترکیب قومی این مناطق هستند. طالبان تأیید می‌کنند که «مهاجرین وزیرستانی» از ولایت‌های جنوبی از مرز پاکستان به سایر ولایت‌ها، از جمله شمال منتقل می‌شوند.ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان به تلویزیون طلوع نیوز گفته بود که انتقال «مهاجرین وزیرستانی» از مرز پاکستان در راستای منافع «افغانستان و پاکستان» انجام می‌شود. پیش‌تر وزیر داخله‌ پاکستان نیز گفته بود که طالبان طرحی را پیشنهاد کرده‌اند که براساس آن اعضای طالبان پاکستانی از مرز افغانستان و پاکستان دور می‌شوند.جامعه ترک‌تباران افغانستان در نامه‌ خود به آنتونیو گوترش اظهارات اخیر وزیر داخله‌ پاکستان و سخن‌گوی طالبان مبنی بر اسکان اعضای تحریک طالبان پاکستان در شمال کشور را حاکی از توافق طرفین برای تطبیق این پروژه‌ی شوم و غیرانسانی خوانده‌اند. اعضای این جامعه از گوترش خواسته‌اند که نگرانی‌های آن‌ها را با جانب پاکستان و گروه طالبان در میان بگذارد. آن‌ها از ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ حقوق بشر سازمان ملل در افغانستان نیز خواسته‌اند تا موضوع کوچ‌های اجباری، اسکان تحریک طالبان پاکستانی و سایر موارد نقض حقوق بشری را در شمال کشور، به‌ویژه در مناطق مسکونی ترکت‌تباران، از نزدیک دنبال کند و مستندات را با جامعه جهانی و مردم افغانستان به اشتراک بگذارند. جامعه ترک‌تباران از جامعه جهانی، کشورهای همسایه، به‌ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته‌ است تا این موضوع را به‌‌صورت جدی بررسی کند و برای جلوگیری از تبدیل دوباره افغانستان به لانه‌ی تروریست‌ها اقدام کند.این جامعه ضمن هشدار از عواقب بد اعمال «سیاست‌های قومی و تبعیض‌آمیز» طالبان و اسکان گروه‌های بیگانه و شبه‌نظامی تحت نام مهاجرین، گفته است که «دفاع از مال و جان را از حقوق مشروع خود می‌داند با تمام توان در برابر هر نوع تعرض و تهاجم، ایستاده‌گی خواهند کرد».

سازمان ملل استفاده اسرائیل از «سلاح نظامی پیشرفته» در جنین را محکوم کرد

معاون دبیرکل سازمان ملل استفاده اسرائیل از سلاح مرگبار در حمله به اردوگاه آوارگان جنین را محکوم کرد. این حمله منجر به کشته شدن حداقل هفت فلسطینی از جمله کودکان شد. خشونت در کرانه باختری اشغالی خطر خارج شدن این منطقه از کنترل را به همراه دارد. نیروهای اسرائیلی روز دوشنبه گذشته برای دستگیری دو مظنون به اردوگاه آوارگان جنین یورش بردند. پس از آن برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته از هلیکوپترهای جنگنده در کرانه باختری اشغالی استفاده شد که حاصل آن مجروح شدن ۹۱ نفر علاوه بر کشته شدن هفت فلسطینی بود. فولکر ترک، نماینده سازمان ملل متحد روز جمعه هشدار داد که وضعیت به دلیل استفاده از تسلیحات سنگین به شدت رو به وخامت است و از اسرائیل خواست تا خشونت را متوقف کند. ترک در بیانیه‌ای گفت: «خشونت این هفته در کرانه باختری اشغالی با خطر خارج شدن از کنترل، ناشی از لفاظی های سیاسی تند و تشدید استفاده از تسلیحات نظامی پیشرفته توسط اسرائیل، مواجه است.» وی افزود که این حمله تشدید استفاده از تسلیحات و به معنای خصومت های مسلحانه است، نه اجرای قانون. ترک از اسرائیل خواست تا به قوانین بین‌المللی پایبند باشد و گفت: «اسرائیل باید فورا سیاست‌ها و اقدامات خود را در کرانه باختری مطابق با استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر، از جمله حفاظت و احترام به حق زندگی، از نو تنظیم کند.» یک روز پس از حمله مرگبار، مردان مسلح فلسطینی چهار شهرک نشین اسرائیلی را در یک پمپ بنزین بین شهرهای فلسطینی رام الله و نابلس کشتند. ساعاتی پس از آن تیراندازی، شهرک نشینان اسرائیلی به شهرهای فلسطینی یورش بردند، اموال را به آتش کشیدند و خودروها را در هم شکستند و یک فلسطینی را کشتند. حمله نظامی گسترده به اردوگاه جنین در گذشته نیز اتفاق افتاده است. در سال ۲۰۰۲، ۵۲ فلسطینی در حمله‌ای کشته شدند. این رویداد نقطه عطفی برای اردوگاه شد و آن را به عنوان نماد مقاومت فلسطینیان نشان داد. بنابراین این اردوگاه برای اسرائیل که در ماه‌های اخیر در حال گسترش حملات نظامی خود در اراضی اشغالی تحت دست راستی‌ترین دولت خود بوده است، نگران کننده است. بیش از ۷۰۰ هزار اسرائیلی در شهرک های غیرقانونی در کرانه باختری اشغالی و بیت‌المقدس شرقی اشغالی زندگی می کنند که اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ آنها را تصرف کرد. این شهرک‌ها طبق قوانین بین‌المللی به عنوان سرزمین اسرائیل به رسمیت شناخته نمی‌شوند.

یک سرباز وظیفه دیگر در یکی از پادگان‌های عجب شیر خودکشی کرد

بنا بر گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲، یک سرباز کُرد به نام خالق احمدنژاد اهل روستای «گاومیش گلی» از توابع شهرستان بوکان در یکی از پادگان‌های عجب‌شیر به زندگی خود پایان داد. به گفته یک منبع آگاه، این سرباز با اسلحه سازمانی اقدام به خودکشی کرده و از دلیل آن تاکنون اطلاعی در دست نیست. در همین ارتباط، یکشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه سال جاری، یک سرباز کُرد دیگر به نام محمود آرش، اهل روستای «آغگل» از توابع شهرستان ماکو با اقدام به خودکشی در پادگان «المهدی» ارومیه به زندگی خود پایان داد. سربازی در ایران از سال ۱۳۰۴ و از زمان روی کار آمدن رضا شاه پهلوی برای مردان اجباری شده است. لغو سربازی اجباری یکی از بحث‌های همیشگی در طی سال‌های گذشته بوده است. انتقادها به سربازی در ایران علاوه بر اجباری بودن آن، شامل طولانی بودن زمان خدمت، عدم پرداخت دستمزد متناسب، وجود تبعیض،‌ ایجاد مشکلات روحی و روانی و نیز ایجاد مشکلاتی برای اشتغال، تحصیل و ازدواج می‌شود. شلیک سرباز وظیفه‌ها به خود و دیگر هم‌قطارانشان در طول سربازی نیز پدیده‌ای تکرارشونده در ایران است.