ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مصطفی پورمحمدی، نامزد انتخابات و از اعضای هیات مرگ، کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ را «پروژه جمهوری اسلامی» خواند

مصطفی پورمحمدی، یکی از شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ و از اعضای هیئت مرگ در جریان کشتار زندانیان سیاسی مجاهد و چپ در تابستان ۱۳۶۷، در گفت‌وگویی انتخاباتی آن اعدام‌ها را «پروژه‌ی جمهوری اسلامی» و «پروژه‌ی لحظه‌های سخت نظام» خواند. در جریان کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷، با حکم روح‌الله خمینی، رهبر وقت جمهوری اسلامی هزاران زندانی عضو سازمان مجاهدین خلق یا سازمان‌های مارکسیستی، پس از محاکمه‌های کوتاه اعدام و در گورهای دسته‌جمعی دفن شدند. شمار اعدامیان بین ۱۸۷۹ تا۴۴۸۲ نفر تخمین زده می‌شود. این نامزد انتخابات در پاسخ به اینکه «در فضای مجازی نام شما با اعدام گره خورده است» گفت: «من چه کار کنم، من قاضی بودم یک مقطعی. یا باید محاکمه می‌کردم یا باید کیفرخواست می‌نوشتم. یک عده جریمه می‌شدند. یک عده زندان می‌گرفتند. یک عده اعدام می‌گرفتند. مثل پزشک که نامش با جراحی گره می‌خورد.» پورمحمدی همچنین در ادامه کوشید مسئولیت اخلاقی اعدام‌ها را متوجه مردمی کند که به ادعای او آن زمان مدافع نظام بودند و «مطالبات تندتری» داشتند. او همچنین دلیل صدور اعدام برای این زندانیان را پافشاری‌شان بر «مبارزه‌ی مسلحانه با مردم» خواند و مدعی شد که قاضی‌ها و از جمله خود او می‌کوشیدند شمار هرچه بیشتری را عفو کنند. این ادعا در حالی است که به اعتراف بازماندگان، محاکمه‌ها بسیار کوتاه و سوال‌ها هم محدود به اعتقادات دینی و سیاسی زندانیان بودند و زندانیان از این‌که پاسخ‌ها ممکن است به مرگشان منجر شود اطلاعی نداشتند.

آتش‌سوزی در کارخانه باتری‌سازی در کره جنوبی جان ده‌ها کارگر را گرفت

کارخانه‌ باتری‌سازی لیتیوم در کره جنوبی دوشنبه ۴ تیر / ۲۴ ژوئن آتش گرفت و ۲۲ نفر از کارگران که بیشترشان اتباع چین بودند، کشته شدند. این آتش‌سوزی که همراه با مجموعه‌ای از انفجارها بود، در قسمت صنعتی سئول، پایتخت این کشور رخ داد و خسارت‌های جانی و مالی زیادی وارد کرد. گفته می‌شود به احتمال زیاد قربانیان این فاجعه در همان چند ثانیه اول در اثر انتشار گاز بسیار سمی جان باختند. هنوز دلیل اصلی این آتش‌سوزی مشخص نیست. آتش پس از حدود شش ساعت تلاش خاموش شد. کیم جین یونگ، یکی از مقام‌های سازمان آتش‌نشانی هواسونگ گفت که این آتش‌سوزی صبح و پس از انفجار حدود ۳۵ هزار سلول‌ باتری در انباری رخ داد. او افزود اکثر کارگران خارجی کشته‌شده استخدام موقت بوده‌اند که احتمالاً با ساختار ساختمان آشنا نبودند. مواد به شدت اشتعال‌زایی که برای ساخت باتری استفاده می‌شود باعث شده آتش به سرعت همه جا را فرابگیرد و کارگران نتوانند فرار کنند. کره جنوبی از تولیدکنندگان عمده باتری‌های لیتیوم یونی برای وسایل نقلیه الکتریکی است. دو سال پیش، این کشور قانونی را برای مجازات مدیران شرکت‌های صنعتی تصویب کرد تا در صورت وقوع حاد‌ثه‌های مرگبار مجازات‌ شوند که شامل زندان هم می‌شود. کره جنوبی سالانه شاهد کشته شدن ده‌ها کارگر در حوادث صنعتی بوده است.

فرمانده مرزبانی عراق: نیروهای مخالف حکومت ایران را از مرز دور کرده‌ایم

محمد عبدالوهاب سکر، فرمانده مرزبانی عراق گفت توافق‌های مهمی با دولت محلی در سلیمانیه و جمهوری اسلامی ایران برای کنترل مناطق مرزی صورت گرفته است. سکر با بیان این‌که طولانی‌ترین مرز عراق با یک‌هزار و ۴۹۳ کیلومتر با ایران است، گفت: «در سال جاری، اقداماتی در راستای پروژه‌ای مهم انجام شده و آن حذف مقر‌های نیروهای مخالف [جمهوری اسلامی] ایران در نزدیکی مرزهای عراق و ایران به درخواست ایران است چرا که این مسأله تهدیدی برای امنیت جمهوری اسلامی است.» به‌گفته فرمانده مرزبانی عراق، نیروهای مخالف حکومت ایران دیگر در نزدیکی نوار مرزی عراق و ایران حضور ندارند و «کمیته عالی امنیتی به ریاست قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق و عضویت مرزبانی، نیروهای مخالف ایران را خلع سلاح کرد و به نتایج مهمی برای دور کردن آن‌ها از منطقه مرزی دست یافت». او افزود این نیروها قرار بود در اردوگاه‌هایی گردآوری شوند و سازمان ملل مسئولیت ایجاد فرصت‌های شغلی و مهاجرت آن‌ها را برعهده بگیرد. محمد عبدالوهاب سکر همچنین افزود نیروهای امنیتی عراق در مرز تقویت شده و تیپی برای تأمین امنیت مرز‌ها تشکیل شده که مقر آن در حلبچه است. همچنین ۷۰ تا ۸۰ درصد ساخت ۹۱ پاسگاه در نقطه صفر مرزی تکمیل شده است.

راضیه رحمانی، دختر ۱۸ ساله با شلیک نیروهای انتظامی کشته شد

نیروهای انتظامی پاسگاه «چشمه سفید» شهرستان نورآباد استان لرستان، در روستای «گویژه» نورآباد به بهانه بازرسی، به منزل یک شهروند به نام شکررضا رحمانی یورش برده و با شلیک به سر دختر ۱۸ ساله این خانواده به نام راضیه رحمانی او را کشتند. یکی از نزدیکان خانواده رحمانی ضمن اعلام این خبر به شبکه حقوق بشر کردستان گفت این رویداد پنج‌شنبه ۳۱ خرداد رخ داد و نیروهای انتظامی بدون ارائه حکم قضائی به خانه شکررضا رحمانی حمله کردند. به‌گفته این منبع آگاه، «مأموران به بهانه کشف مواد مخدر به این خانه یورش برده و در هنگام وقوع درگیری لفظی اعضای خانواده با آن‌ها، یکی از مأموران با کلت کمری فرزند خانواده را هدف تیراندازی قرار دادند.»

یک کارگر لوله‌کش بر اثر سقوط از ارتفاع کشته شد

یک کارگر جوان حین کار لوله‌کشی گاز از طبقه سوم یک ساختمان در شهر اسلام‌آباد غرب سقوط کرد و جان باخت. خبرگزاری کار ایران (ایلنا) نوشته است این کارگر که حدود ۲۶ سال سن داشت به دلیل‌ عدم استفاده از تجهیزات ایمنی از ارتفاع ساختمان به پایین سقوط کرده و به دلیل شدت جراحات وارده در دم جان سپرد. روز شنبه ۲ تیر نیز انفجار در کارخانه «تولید گریس» واقع در شهرک صنعتی شماره یک تربت حیدریه منجر به مصدومیت شش کارگر شد. سازمان پزشکی قانونی پیش از این شمار کارگرانی که در سال ۱۴۰۲ جانشان را در حوادث ناشی از کار از دست دادند، ۲۱۱۵ نفر اعلام کرده بود اما احمد پرنده، مدیرکل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادعا کرد مرگ ناشی از حوادث کار نسبت به سال قبل‌تر (۱۴۰۱)، ۷,۵ درصد کاهش یافته است. او درباره اختلاف آمار ارائه‌شده از سوی دو نهاد حکومتی گفت: «علت تفاوت میان آمار پزشکی قانونی با آمار بازرسان کار این است که کلیه کارکنانی که بیمه مشاغل آزاد بوده یا بیمه کشوری و کارمند محسوب شده و خارج شمول قانون کار هستند، در آمار ما از حوادث کار مربوط به کارگران قرار نمی‌گیرند.»

چندین نفر در حملاتی به مکان‌های مذهبی و یک پست پلیس در داغستان روسیه کشته شدند

به‌گفته مقامات داغستان روسیه در قفقاز شمالی، یکشنبه ۳ تیر / ۲۳ ژوئن مردان مسلح به چند کنیسه و کلیسا و یک پست پلیس حمله کردند و دست‌کم ۱۵ افسر پلیس و گارد ملی، چندین غیرنظامی و یک کشیش ارتدکس را کشتند. در این حملات که در شهرهای مَخاچ‌قَلعه، پایتخت جمهوری خودمختار داغستان و دربند انجام شد، حداقل ۱۲ نفر زخمی شدند. یک کنیسه در مَخاچ‌قَلعه نیز به آتش کشیده شد و سوخت. کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد که تحقیقات در مورد «اقدامات تروریستی» در داغستان را آغاز کرده است. داغستان همسایه چچن است و یکی از فقیرترین مناطق روسیه محسوب می‌شود. خبرگزاری روسی تاس گزارش داد که افراد مسلح اعضای «یک سازمان تروریستی بین‌المللی» بودند اما هنوز شناسایی نشده‌اند. این حملات سه ماه پس از حمله به یک کنسرت راک در تالار کروکوس‌سیتی در حومه مسکو انجام می‌شود که حدود ۱۳۳ نفر در آن کشته شدند. دولت اسلامی (داعش) شاخه خراسان مستقر در افغانستان، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

۱۳۰۰ زائر بر اثر گرما در مکه جان خود را از دست دادند

شمار زائران مسلمانی که در مراسم حج در مکه عربستان سعودی بر اثر گرما جان خود را از دست داده‌اند به یک‌هزار و ۳۰۰ نفر رسید. با انتشار این آمار، مصر علیه شرکت‌های گردشگری دست به اقداماتی زد. کابینه دولت مصر در قاهره اعلام کرد، مصطفی مدبولی، نخست‌وزیر مصر دستور داد مجوز ۱۶ شرکت گردشگری لغو شود. دلیل این اقدام برنامه‌ریزی غیرقانونی زیارت افرادی بود که ثبت نام رسمی نکرده بودند. زائران در برخی موارد در معرض دمای بیش از ۵۰ درجه قرار داشتند. زائران بدون مجوز، اجازه دسترسی به اتاق‌های با تهویه هوا که توسط مقامات سعودی فقط برای زائران قانونی در نظر گرفته شده بود، ندارند.