ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قوه قضائیه جمهوری اسلامی بر اساس «پیگیری‌ها از نزدیکان» نیری سفر درمانی عضو اصلی هیئت مرگ به آلمان را تکذیب کرد

خبرهایی از حضور حسینعلی نیری، عضو اصلی هیئت مرگ در کشتار زندانیان مجاهد خلق و چپ‌گرا، در هانوفر آلمان برای درمان منتشر شده بود. اما قوه قضائیه جمهوری اسلامی دوشنبه دوم مرداد این خبر را تکذیب کرد. میزان، پایگاه رسانه‌ای قوه قضائیه اعلام کرده است: «پیگیری‌ها از نزدیکان حجت‌الاسلام والمسلمین نیری نشان می‌دهد وی در روزها، ماه‌ها و حتی سال‌های گذشته هیچ سفری به کشور آلمان نداشته و این خبر از مبنا کذب است.» مشخص نیست چرا این پیگیری از شخص نیری صورت نگرفته و نزدیکان او محل ارجاع قرار گرفته اند. وب‌سایت خبری آلمانی «پرس‌پورتال» یکم مرداد گزارش داد که حسینعلی نیری از ۲۷ ژوئن در بیمارستان خصوصی علوم عصبی هانوفر به ریاست دکتر مجید سمیعی تحت درمان است. برخی چهره‌ها از مقام‌های آلمانی خواسته بودند تا به پرونده عضو اصلی هیئت مرگ بر اساس اصل صلاحیت قضائی جهانی رسیدگی کنند. حسینعلی نیری در تابستان ۶۷ که طی آن هزاران زندانی سیاسی مجاهد خلق و چپ‌گرا در زندان‌های ایران اعدام شدند، حاکم شرع بود و با حکم روح‌الله خمینی به عضو اصلی هیئت رسیدگی به اتهام‌ها، مشهور به هیئت مرگ منصوب شد. هیئت مرگ با برگزاری محاکمه‌های چند دقیقه‌ای بسیاری از زندانیان سیاسی مجاهد و چپ‌گرا را پای چوبه‌های دار فرستاد.

دو مأمور انتظامی در درگیری مسلحانه در ایذه کشته شدند

دو مأمور پاسگاه انتظامی هلایجان شهرستان ایذه در درگیری مسلحانه کشته شدند. مقام‌های انتظامی می‌گویند درگیری با «سارقان مسلح» بوده است. به گفته آنها، مأموران دوشنبه دوم مرداد برای دستگیری سارقان مسلح عازم روستای بیشه‌شیرین ایذه شدند و در درگیری مسلحانه رخ‌داده، دو تن از مأموران و یک تن از افراد مقابل آنها کشته شدند. هنوز مشخص نیست کسی دستگیر شده یا نه. نام مأموران کشته‌شده ستوان‌یکم علی غلامی و ستوان‌سوم سلیمان غریبی ذکر شده است.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی مدعی است یک تیم تروریستی را با ۴۳ بمب بازداشت کرده

روابط عمومی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران دوشنبه دوم مرداد در اطلاعیه‌ای از بازداشت گروهی که آنها را «شبکه‌ی گسترده‌ی تروریستی» خوانده، خبر داده است: «اعضای شبکه‌ی گسترده‌ی تروریستی که قصد انجام اقدامات متعدد خرابکارانه در استان‌های تهران، کرمان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان و مازندران را داشتند، توسط سربازان گمنام امام زمان در استان‌های مذکور شناسایی و بازداشت شدند.» این بیانیه همچنین گفته که شبکه‌ی مزبور به دنبال حمله تروریستی در آن استان‌ها از جمله به قبر قاسم سلیمانی، فرمانده‌ی ترورشده سپاه قدس در دوران محرم بوده و ۴۳ بمب در دست آنها کشف کرده است. وزارت اطلاعات ادعا کرده سرپل‌های این شبکه در هلند و دانمارک هستند و دولت اسرائیل از آنها «حمایت مالی و تجهیزاتی» کرده است.

وزیر ورزش استعفا داد

حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان دولت ابراهیم رئیسی، دوشنبه دوم مرداد از سمت خود استعفا داد. به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، سجادی پس از حادثه سقوط بالگرد حامل او و مجروحیت، تا کنون دوبار استعفا داده است. استعفای او همزمان شده است با ارائه طرح استیضاح‌اش به مجلس. حمید سجادی پیش از این چهار کارت زرد از مجلس شورای اسلامی دریافت کرده بود. نمایندگان مجلس که اکثریت اصول‌گرا و تندرو دارد، از او به دلیل «عملکرد ضعیف‌اش» در خاموش کردن ورزشکاران در جریان انقلاب ژینا انتقاد کرده بودند. عملکرد کلی او در وزارت ورزش هم ضعیف و ناکارآمد توصیف شده است. روز گذشته یکم مرداد علیرضا سلیمی عضو هیأت ‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفته بود: «با تصمیم هیأت ‌رئیسه استیضاح حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان اعلام وصول می‌شود. طبق این تصمیم و با توجه به اینکه حمید سجادی تاکنون چهار کارت زرد از مجلس دریافت کرده، استیضاحش طبق ماده ۲۰۹ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول می‌شود.» رسانه‌های ایران از علی بهادری جهرمی (بسیجی سابق و سخنگو و دبیر هیئت دولت فعلی) و محسن منصوری (سرپرست نهاد ریاست جمهوری) به عنوان گزینه‌های جایگزینی او نام می‌برند. هنوز خبر موافقت ابراهیم رئیسی با این استعفا منتشر نشده است.

شاخص اشعه فرابنفش در تهران به نقطه اوج رسید

شاخص اشعه فرابنفش در تهران در روز دوشنبه ۲ مرداد ساعات ۱۱ تا ۱۶ به حداکثر خود خواهد رسید. از این رو اعلام شده است که اگر ساکنان پایتخت کار ضروری در خارج از خانه دارند، حتماً از عینک و کرم ضد اشعه فرابنفش استفاده کنند. اشعه فرابنفش، نوعی از تابش الکترومغناطیسی است که طول موج کوتاه‌تری نسبت به نور مرئی داشته و چشم انسان توانایی دیدن آن را ندارد. قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه فرابنفش با انواع مختلف سرطان پوست، آفتاب سوختگی، تسریع پیری پوست و همچنین آب مروارید و سایر بیماری‌های چشمی مرتبط است.

در روز تصویب اصلاحات قضایی در اسرائیل، تظاهرکنندگان ساختمان پارلمان را بستند

در اعتراض به اصلاحات قضایی دولت راست‌گرای افراطی ـ مذهبی اسرائیل، صدها تظاهرکننده دوشنبه ۲ مرداد / ۲۴ ژوئیه ورودی‌های ساختمان پارلمان (کنست) در اورشلیم (بیت‌المقدس) را مسدود کردند. بر اساس گزارش رسانه‌ها، پلیس از جمله از خودروهای آب‌پاش برای پراکنده کردن معترضان استفاده کرد. گفته می‌شود که یکی از رهبران جنبش اعتراضی بازداشت شده است. در طول شب گذشته، اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل تلاش دیگری را برای میانجی‌گری بین دولت و مخالفان آغاز کرد. همچنین نمایندگان کنست درباره بخش‌های کلیدی اصلاحات قضایی بحث کردند که قرار است امروز (دوشنبه) درباره آن رأی‌گیری شود. اگر نمایندگان کنست این لایحه را تصویب کنند، قدرت دیوان عالی برای لغو تصمیمات دولت تصعیف خواهد شد. قرار است بعد از ظهر دوشنبه تظاهرات گسترده دیگری در مقابل کنست برگزار شود.

بلینکن: فعلاً در شرایطی نیستیم که بخواهیم با ایران بر سر موضوع هسته‌ای مذاکره کنیم

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه ۲۳ ژوئیه / یکم مرداد در پاسخ به پرسشی درباره احیای برجام گفت که مقام‌های آمریکایی در حال حاضر درباره توافق با همتایان خود در تهران صحبت نمی‌کنند. بلینکن در مصاحبه با فرید زکریا در برنامه جی‌پی‌اس شبکه سی‌ان‌ان گفت که خروج دولت ترامپ از برجام، «اشتباه فاحشی» بود «اما اساساً کاری که ما سعی کردیم انجام دهیم این بود که با برخی تغییرات کوچک به توافق موجود بازگردیم». او در مورد تلاش‌های به بن‌بست‌رسیده برای احیای برجام هم گفت که «یک توافق روی میز بود. ایران یا نتوانست یا نخواست بله بگوید. ما قرار نیست معامله‌ای انجام دهیم که اهداف امنیتی ما را برآورده نکند. باید منافع ما را برآورده کند.» بلینکن با اشاره به اینکه مقام‌های دولت بایدن از همتایان ایرانی خود می‌خواهند تا اقداماتی را برای کاهش تنش بین تهران و واشنگتن انجام دهند، افزود: «شاید (در آینده) فضایی به‌وجود آید که بتوانیم به گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای با آنها بازگردیم. در حال حاضر، ما در آن (وضعیت) نیستیم.» او همچنین گفت که مقام‌های ایالات متحده به دنبال عقب راندن ایران از تلاش‌های اخیرش و اطمینان از وجود یک «بازدارندگی قوی» هستند و همزمان نگاه می‌کنند که آیا فرصت مناسبی برای مذاکره هسته‌ای ایجاد شده یا نه. وزیر امور خارجه آمریکا گفت که دولت همچنان «دیپلماسی» را بهترین راه برای حل بحران هسته‌ای ایران می‌داند و اضافه کرد که «در مقایسه با سایر گزینه‌ها، این گزینه‌ای است که می‌تواند پایدارترین و مؤثرترین نتیجه را ایجاد کند. اما این بدان معنا نیست که گزینه‌های دیگر وجود ندارند و در صورت لزوم ما به آنها متوسل نخواهیم شد.»