ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پدر و دو برادر جواد حیدری، از کشته‌شدگان قیام ژینا به زندان چوبیندر قزوین منتقل شده و برای اعتراف اجباری تحت فشار قرار دارند

در پی حمله نیروهای امنیتی به خانه جواد حیدری، از کشته‌شدگان «قیام ژینا» در قزوین سه عضو این خانواده به زندان چوبیندر قزوین منتقل شدند. فاطمه حیدری، خواهر جواد حیدری در حساب شخصی خود در ایکس (توییتر سابق) از انتقال علی پناه حیدری، پدرش و روح‌الله و مرتضی حیدری، برادرانش به این زندان خبر داد و گفت آن‌ها برای گرفتن اعتراف اجباری تحت فشار قرار دارند. فاطمه حیدری نوشت: «پدر و برادرانم به زندان چوبیندر قزوین منتقل شده و همچنان برای گرفتن اعتراف اجباری تحت فشارند. سه روز از اعتصاب غذای برادرم مرتضی که بیماری دیابت دارد می‌گذرد، جان او در خطر است. و مادرم که زیر این همه فشار روحی و جسمی حال مساعدی ندارد…» نیروهای امنیتی پنج‌شنبه ۳۰ شهریور در آستانه سالگرد کشته شدن جواد حیدری در قزوین، به خانه بازماندگانش حمله کرده و با قطع اینترنت روستای زادگاه او و پرتاب گاز اشک آور خانواده او را ضرب و شتم کردند. خواهر جواد حیدری ساعاتی بعد از دستگیری پدر و دو برادرش خبر داد. او روز چهارشنبه ۲۹ شهریور هم از «لشکرکشی نیروهای حکومتی به روستای رحمت‌آباد» در آستانه سالگرد برادرش خبر داده بود. جواد حیدری ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ در نزدیکی پارک ملت قزوین، خیابان حکم‌آباد هدف گلوله قرار گرفت و بعد از چند ساعت به دلیل شدت جراحات و عدم رسیدگی پزشکی جان باخت. پس از اینکه پیکر جواد به خانواده‌اش تحویل داده شد، او را در روستای رحمت‌آباد قزوین تحت تدابیر امنیتی به خاک سپردند. نیروهای امنیتی در یکسال گذشته بارها این خانواده دادخواه را آزار داده و اعضای آن‌را دستگیر کرده اند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ادعا کرد ۳۰ انفجار را در تهران خنثی و ۲۸ نفر را بازداشت کرده است

خبرگزاری امنیتی تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران در گزارشی از «خنثی‌سازی ۳۰ انفجار» در تهران خبر داده است. در همین ارتباط وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی هم ادعا کرد که در روز‌های اخیر طی سلسله عملیات‌های همزمان در استان‌های تهران، البرز و آذربایجان غربی، «چندین پایگاه و خانه‌ تیمی تروریست‌ها» مورد حمله قرار گرفته و ۲۸ نفر از «اعضای شبکه‌ تروریستی» مذکور بازداشت شدند. وزارت اطلاعات همچنین مدعی شده که این افراد «وابسته به گروه داعش» بوده و تعدادی از آن‌ها سابقه حضور در سوریه، افغانستان، پاکستان و اقلیم کردستان عراق را داشته‌اند. این ادعای جدید وزارت اطلاعات در حالی مطرح شده است که در سال‌های اخیر پروژه «شکست و نابودی کامل داعش» توسط نیروهای حکومت ایران به بخش بزرگی از تبلیغات بازوهای رسانه‌ای نزدیک به سپاه پاسداران بدل شده است.

نیروهای امنیتی سحر صالحیان، دانشجوی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سنندج را بازداشت کردند

بنا بر گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحر صالحیان، فعال دانشجویی و دانشجوی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سنندج روز شنبه یکم مهرماه ۱۴۰۲ با یورش نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در سقز بازداشت شد. نیروهای امنیتی بدون ارایه حکم قضایی او را با خود به مکان نامعلومی بردند. تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی در دست نیست. در روزهای اخیر دور تازه‌ای از سرکوب و بازداشت کنشگران و فعالان دانشجویی آغاز شده و تاکنون نیروهای حکومتی شمار زیادی را بازداشت و به نهادهای امنیتی منتقل کردند. طی یک سال اخیر در پی «جنبش زن، زندگی، آزادی» و در واکنش به مقاومت دانشجویان در برابر سیاست‌های تحمیل حجاب اجباری بر محیط دانشگاه‌ها، مسئولان انضباطی و آموزشی دانشگاه‌ها موجی از فشارها و صدور احکام اخراج، تعلیق، ممنوع‌الورودی و حتی بازداشت دانشجویان را به راه انداخته‌اند.

تداوم بازداشت و بی‌خبری از وضعیت عبدالله عبدالملکی، معلم بازنشسته اهل قروه

علی‌رغم گذشت هشت روز از زمان بازداشت عبدالله عبدالملکی، معلم بازنشسته اهل قروه از وضعیت و سرنوشت او اطلاع دقیقی در دست نیست و تاکنون از دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده نیز محروم مانده است. ۲۵ شهریورماه مأموران اطلاعات سپاه عبدالله عبدالملکی را بازداشت و سپس به مکانی نامعلوم منتقل کردند. کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان با اعلام این خبر گفت که عبدالملکی هنگام ضرب و شتم مردم به دست نیروهای سرکوب زبان به اعتراض گشوده بود و پس از آن دستگیر شد. نیروهای حکومتی در یک ماه اخیر با هدف جلوگیری از برگزاری مراسم سالگرد کشته‌شدگان «قیام ژینا» شمار زیادی از شهروندان و کنشگران مدنی را بازداشت کرده‌اند.

نیروهای اسرائیلی در جریان حمله به اردوگاه پناهندگان در کرانه باختری دو فلسطینی را کشتند

نیروهای امداد و منابع حماس از کشته شدن دو فلسطینی، از جمله یک نیروی حماس در یک اردوگاه پناهندگان در کرانه باختری اردن به دست نیروهای اسرائیلی خبر دادند. نجیب ادیب از نیروهای امداد محلی گفت سربازان اسرائیلی به اردوگاه پناهندگان نورشمس در نزدیکی طولکرم حمله کردند و با یکی از نیروهای حماس وارد درگیری و تیراندازی شدند. ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال انجام «عملیات ضدتروریسم» در اردوگاه بوده و یکی از مراکز فرماندهی عملیاتی را از بین برده و مقادیری مواد منفجره و ابزار بمب‌سازی کشف کرده است. حماس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده، یکی از کشته شدگان از نیروهای شاخه نظامی این سازمان بوده است. هویت دیگر فلسطینی کشته شده معلوم نیست. به گفته ارتش اسرائیل یک سرباز اسرائیلی هم در جریان درگیری زخمی شده است. خشونت‌ها در کرانه باختری رود اردن بیش از یک سال است که با افزایش حمله‌‌های اسرائیلی‌ها شدت یافته. هم‌زمان حمله‌های شهرک‌نشینان به روستاهای فلسطینی و نیز حملات پراکنده و موردی فلسطینی‌ها به اسرائیلی‌ها هم ادامه دارد. در جریان حمله اخیر نیروهای اسرائیلی به اردوگاه پناهندگان نورشمس که حدود شش ساعت طول کشید برخی از ساختمان‌ها، جاده‌ها و تاسیسات زیربنایی اردوگاه آسیب دیدند. نزدیک به ۱۴ هزار نفر در اردوگاه نورشمس زندگی می‌کنند. این افراد فرزندان و نوادگان فلسطینی‌هایی هستند که به دنبال جنگ ۱۹۴۸ و تأسیس کشور اسرائیل به زور از خانه‌هایشان رانده شده و یا به ناچار فرار کردند.

زهرا رحیمی، دانشجوی شیمی دانشگاه یزد را «اخراج» کردند

در ادامه فشارها، اذیت و آزار و پرونده‌سازی نهادهای امنیتی علیه دانشجویان، کانال تلگرام «دانشجویان متحد» گزارش کرده که زهرا رحیمی، دانشجوی شیمی دانشگاه یزد که پیش‌تر با حکم کمیته مرکزی وزارت علوم به تبعید از این دانشگاه به دانشگاه کرمان محکوم شده بود، در سامانه آموزشی گلستان با «وضعیت اخراج» مواجه شده است. پیش‌تر نیز این دانشجو در اثر فشارهای وارده در جلسه کمیته انضباطی به بیمارستان منتقل شده بود. در روزهای اخیر در دانشگاه‌ها ده‌ها دانشجو را به کمیته‌های انضباطی احضار کرده و مورد بازجویی قرار داده اند. طی یک سال اخیر، در پی جنبش «زن، زندگی، آزادی» و در واکنش به مقاومت دانشجویان در برابر سیاست‌های تحمیل حجاب اجباری بر محیط دانشگاه‌ها، مسئولان انضباطی و آموزشی دانشگاه‌ها موجی از فشارها و صدور احکام اخراج، تعلیق، ممنوع‌الورودی و حتی بازداشت دانشجویان را به راه انداخته‌اند. پیش‌تر کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان در گزارشی درباره سرکوب دانشجویان، اسامی ۱۲۲ دانشجو در دانشگاه‌های مختلف را منتشر کرده بود که به دلیل مشارکت یا حمایت از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ از تحصیل محروم شده اند.