ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جو بایدن در مجمع عمومی سازمان ملل نسبت به «جنگ همه‌جانبه» در لبنان هشدار داد

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا سه‌شنبه ۳ مهر / ۲۴ سپتامبر در سخنرانی خود در هفتاد‌ونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک خواستار تلاش‌های دیپلماتیک بین اسرائیل و لبنان شد و گفت سرانجام باید در جنگ غزه آتش‌بس برقرار شود. جو بایدن در سخنان خود نسبت به «جنگ همه‌جانبه» در لبنان هشدار داد و گفت «این به سود هیچ کس نیست. اگرچه اوضاع از قبل تشدید شده است، اما راه حل دیپلماتیک هنوز امکان‌پذیر است» بایدن افزود: «راه حل دیپلماتیک تنها گزینه‌ای است که به مردم جنوب لبنان و شمال اسرائیل امکان می‌دهد تا سالم به خانه‌های خود بازگردند.» خشونت‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان در چند روز اخیر شدت گرفته است. به‌گفته وزارت بهداشت لبنان، بیش از ۵۵۰ نفر در حملات هوایی اسرائیل کشته شده‌اند و در حال حاضر صدها نفر از مردم لبنان به سمت سوریه، کشور همسایه در حال گریزند. بایدن همچنین از جنگ غزه انتقاد کرد. او به طرح آتش‌بسی که ارائه کرده بود اشاره کرد و گفت این طرح باید از سوی طرف‌های متخاصم «اکنون» نهایی شود، «جنگ و رنج غزه باید پایان یابد و گروگان‌های اسرائیلی باید آزاد شوند». این آخرین حضور بایدن در مجمع عمومی سازمان ملل است. او در سخنرانی خود به گذشته طولانی سیاسی خود اشاره کرد و از جنگ ویتنام، آپارتاید در آفریقای جنوبی و حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به‌عنوان نمونه‌هایی از درگیری‌های جهانی یاد کرد که جامعه بین‌المللی در کنار یکدیگر با آن‌ها روبه‌رو شده بود. بایدن گفت: «به دلیل همه چیزهایی که تجربه کرده‌ام و کارهایی که در طول دهه‌ها انجام داده‌ایم، امید [به صلح] دارم.»

اسرائیل «فرمانده واحد موشکی حزب‌الله» را در بیروت هدف قرار داد

ارتش اسرائیل می‌گوید که بعدازظهر سه‌شنبه ۳ مهر / ۲۴ سپتامبر یک حمله هوایی «هدفمند» به پایگاه حزب‌الله در بیروت انجام داده است. در بیانیه کوتاه ارتش اسرائیل این حمله، «هدفمند» توصیف شده است. «هدف» این حمله در بیانیه ارتش این کشور اعلام نشده است ولی منابع امنیتی به رسانه‌های اسرائیلی گفته‌اند که «فرمانده واحد موشکی حزب‌الله» هدف حمله بوده است. هنوز مشخص نیست که این مقام حزب‌الله در حمله کشته شده است یا نه. رسانه‌های لبنانی هم گزارش دادند که این حمله در حومه ضاحیه، پایگاه‌ رهبری حزب‌الله رخ داده است. منابع امنیتی لبنان به رویترز گفتند این حمله هوایی به ساختمانی در محله غبیری انجام شده است. روز گذشته هم اسرائیل چندین حمله هوایی به مناطق مختلف لبنان انجام داد که دست‌کم ۵۵۸ نفر از جمله ۵۰ کودک کشته شدند.

سوئد ایران را به هک کردن یک سرویس پیام‌رسان پس از سوزاندن قرآن متهم کرد

مقامات سوئدی روز سه‌شنبه ۳ مهر / ۲۴ سپتامبر گفتند که ایران سال گذشته یک سرویس ارسال گروهی پیامک در این کشور را هک کرده و هزاران پیام ارسال کرده و از سوئدی‌ها خواسته است که از قرآن‌سوزان انتقام بگیرند. در سال ۲۰۲۳، در سوئد در چندین نوبت افرادی با انگیزه‌های مختلف قرآن را در ملاء عام آتش زدند که خشم جهان اسلام را برانگیخت و ترس از حملات گروه‌های افراطی را افزایش داد. حال سرویس امنیتی سوئد در بیانیه‌ای اعلام کرده است که ایران در واکنش به این رویدادها ساکت نبوده است: «سرویس امنیتی (سوئد) می‌تواند ثابت کند که یک گروه سایبری از طرف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران برای اجرای کمپین نفوذ اقدام کرده است». در این بیانیه آمده است: «هدف (از اقدام جمهوری اسلامی)، ترسیم تصویری از سوئد به عنوان یک کشور اسلام‌هراس و ایجاد تفرقه در جامعه بود.» سوئد سال گذشته در پی آتش زدن قرآن، هشدار تروریستی خود را افزایش داد. دادستانی سوئد در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که تحقیقات نشان می‌دهد سپاه پاسداران پشت ماجرای هک این سرویس ارسال پیامک بوده است. این نهاد قضایی در سوئد اعلام کرد که هکرهایی که این نفوذ را انجام داده‌اند، شناسایی کرده است، اما کیفرخواستی برای آن‌ها صادر نخواهد شد. در این بیانیه آمده است: «از آنجایی که عاملان برای یک قدرت خارجی، در این مورد ایران، اقدام می‌کنند، ارزیابی می‌کنیم که شرایط برای پیگرد قانونی در خارج از کشور یا استرداد به سوئد وجود ندارد».

اعتصاب غذای زنان زندانی سیاسی اوین در اعتراض به صدور احکام اعدام و وضعیت زندانیان

۴۷ نفر از زنان زندانی سیاسی و عقیدتی بند زنان اوین، اعلام کرده‌اند که همزمان با حضور و سخنرانی مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری ایران در هفتادونهمین مجمع عمومی سازمان ملل، از ساعت ۱۰ شب دوشنبه ۲ مهرماه تا ساعت ۱۰ شب سه‌شنبه ۳ مهرماه در اعتصاب غذا خواهند بود. این زنان زندانی دلیل اعتصاب غذای خود را «اعتراض به تشدید اعدام‌ها» و «وضعیت زندانیان سیاسی و عقیدتی» عنوان کرده و خواهان توقف اعدام‌ها و آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستند.

جلسه دادگاه ۱۰ زن بهائی در اصفهان برگزار شد

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ندا بدخش، آرزو سبحانیان، یگانه روح‌بخش، مژگان شاهرضایی، پرستو حکیم، یگانه آگاهی، بهاره لطفی، شانا شوقی‌فر، نگین خادمی و ندا عمادی، شهروندان بهائی، دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ در شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان به ریاست قاضی توکلی برگزار شد. به‌گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این شهروندان به اتهامات انتسابی «تبلیغ علیه نظام»، با حضور وکلا، به دفاع از خود پرداختند. آن‌ها در بخشی از دفاعیات خود، به آزارهای فیزیکی و کلامی که در جلسات بازجویی روی داده بود اشاره کردند و قاضی دادگاه، از این موضوع اظهار تعجب و بی‌اطلاعی کرد. شعبه هجدهم بازپرسی دادسرای اصفهان ۱۴ مرداد سال جاری کیفرخواست پرونده این شهروندان بهائی را صادر کرد. نیروهای امنیتی آن‌ها را یکم آبان سال گذشته بازداشت کردند و طی دو ماه در تاریخ‌های متفاوت با سپردن وثیقه از زندان دولت‌آباد اصفهان آزاد شدند. در بین آن‌ها یگانه آگاهی پیش از این سابقه بازداشت داشته است. بهائیان یک اقلیت دینی هستند که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وجودشان را به‌رسمیت نمی‌شناسد و حکومت اسلامی پیروان آن را مورد سرکوب و تبعیض سیستماتیک قرار می‌دهد. جمهوری اسلامی افزون بر منع تحصیل و اشتغال، اموال بهائیان را مصادره یا تخریب می‌کند، آن‌ها را بازداشت و به حبس‌های بلندمدت محکوم و به‌طور هدفمند بسیاری از آن‌ها را به مهاجرت از ایران مجبور می‌کند.