ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان بهداشت جهانی درباره افزایش بیماری تنفسی در چین هشدار داد

چین روز جمعه ۳ آذر / ۲۴ نوامبر به دلیل افزایش بیماری تنفسی در مدرسه‌ها و بیمارستان‌ها خواستار هوشیاری بیشتر شد. این کشور با ورود به اولین فصل زمستانی خود پس از لغو محدودیت‌های سخت‌گیرانه کووید-۱۹ در ماه دسامبر، با افزایش موارد ابتلا به بیماری تنفسی جدید در میان کودکان در مناطق شمالی مانند پکن و استان لیائونینگ روبه‌رو شده است. مقامات چینی این افزایش را به لغو محدودیت‌های کرونا و گردش پاتوژن‌های شناخته‌شده مانند آنفولانزا نسبت می‌دهند. سازمان بهداشت جهانی با استناد به گزارش برنامه نظارت بر بیماری‌های نوظهور (ProMED) در مورد گونه‌هایی از ذات الریه تشخیص داده‌نشده در کودکان، از چین درخواست کرده که اطلاعات بیشتری درباره این بیماری ارائه کند. به‌گفته سازمان بهداشت جهانی، شمال چین از میانه اکتبر سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه در سه سال گذشته، شاهد افزایش بیماری‌های تنفسی «شبیه به آنفلوآنزا» و سویه‌های ذات‌الریه در کودکان بوده است. بروس تامپسون، رئیس دانشکده علوم بهداشت ملبورن استرالیا گفت داده‌های اولیه نشان می‌دهد که هیچ چیز غیرعادی وجود ندارد. او گفت: «در این مرحله، هیچ چیزی وجود ندارد که نشان دهد [این بیماری] ممکن است نوع جدیدی از کووید باشد.» شورای ایالتی چین اعلام کرد که آنفولانزا در زمستان و بهار امسال به اوج خود خواهد رسید و عفونت مایکوپلاسما پنومونیه، عفونت باکتریایی رایج در میان کودکان خردسال، همچنان در آینده در برخی مناطق بالا خواهد بود. این شورا همچنین در مورد خطر بازگشت مجدد عفونت‌های کووید هشدار داد. سازمان جهانی بهداشت به مردم چین توصیه کرده است که برای کاهش خطر بیماری‌های تنفسی اقداماتی همچون واکسیناسیون، حفظ فاصله از بیماران، ماندن در خانه هنگام بیماری، انجام آزمایش‌ها و مراقبت‌های پزشکی، زدن ماسک به صورت، اطمینان از تهویه مناسب و شستن منظم دست‌ها انجام دهند.

رهبر بزرگترین حزب محافظه‌کار هلند ائتلاف با راست افراطی برنده انتخابات را رد کرد

حزب محافظه‌کار «آزادی و دموکراسی» (VVD) روز جمعه اعلام کرد به کابینه تحت رهبری خرت ویلدرز، برنده انتخابات پارلمانی هلند نمی‌پیوندند. رهبران احزاب هلند روز جمعه برای اولین بار پس از رای‌گیری برای بحث در مورد نتیجه انتخابات با رئیس سنا، که این جلسه را «سازنده» خواند ملاقات کردند. در این جلسه خرت ویلدرز، گوم فان استرین، از اعضای حزبش در مجلس سنا را به عنوان مسئول بررسی تشکیل دولت معرفی کرد. قرار است فان استرین روز پنجم دسامبر گزارشی از یافته‌های خود ارائه کند و پارلمان جدید برای بحث در مورد انتخابات و گزارش فان استرین در هفتم دسامبر تشکیل جلسه دهد. حزب «برای آزادی» (PVV) به‌رهبری خرت ویلدرز، سیاستمدار کهنه‌کار ضد اتحادیه اروپا و مهاجرستیز هلند در انتخابات روز چهارشنبه ۳۷ کرسی از ۱۵۰ کرسی پارلمان را به‌دست آورد. این حزب در جهت به‌دست‌آوردن کرسی‌های کافی برای تشکیل دولت باید حداقل دو حزب اصلی دیگر را متقاعد کند تا به او بپیوندند. حزب VVD با ۲۴ کرسی نخستین بخت خرت ویلدرز برای تشکیل یک کابینه ائتلافی راست‌افراطی بود. حزب دیگر حزب نوپای میانه‌روی «قرارداد اجتماعی جدید» (NSC) است که در اولین حضور انتخاباتی ۲۰ کرسی را از آن خود کرد. هر دو حزب اعلام کرده‌اند که ویلدرز باید تهدید به خروج از اتحادیه اروپا و تغییر بندهای قانون اساسی هلند مبنی بر منع تبعیض مذهبی را کنار بگذارد تا آن‌ها بتوانند با او همکاری کنند. خرت ویلدرز خودداری حزب ٰVVD از ائتلاف با حزبش را «ناامیدکننده» خواند. با این‌حال دیلان یِشیل گُز-زِخِریوس، رهبر جدید VVD گفت که حزب او خارج از ائتلاف از یک کابینه تحت رهبری ویلدرز حمایت خواهد کرد. اگر تلاش‌های ویلدرز در نهایت شکست بخورد، احزاب دیگر می‌توانند بدون او ائتلافی میانه‌روتر بسازند. در صورت عدم دستیابی به توافق ائتلافی، انتخابات جدید گزینه نهایی است. در میان احزاب کوچکتر، اما جنبش کشاورز-شهروند (BBB) اعلام کرده که مایل است با ویلدرز ائتلاف کند. هفت کرسی این حزب به ویلدرز کمکی برای تشکیل دولت نمی‌کند اما BBB اما کرسی‌های زیادی در سنا دارد که این قدرت را به این حزب می‌دهدکه جلوی قانونگذاری را بگیرد. در انتخابات روز چهارشنبه ائتلاف احزاب چپ‌گرای کارگر و سبز با کسب ۲۵ کرسی دوم شدند. حزب سوسیالیست نیز پنج کرسی به دست آورد.

در پی تبلیغات گسترده با تخفیف‌ها و مشوق‌های دولتی برای اربعین و زائران کربلا نخستین قطار ایران – کربلا هم راه‌اندازی شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نخستین قطار از ایران به کربلا فردا شنبه ۴ آذر / ۲۵ نوامبر آغاز به‌کار خواهد کرد. بنا به این گزارش برنامه رفت حرکت این قطار در آذر ماه از ایران هر هفته شنبه و برگشت از کربلا شنبه هفته بعد از آن خواهد بود. جلال مختاری، مدیرکل روابط عمومی شرکت راه آهن اعلام کرده بود که عراق تخفیف‌های قطار در ایام اربعین را برداشته و در حال حاضر حدود ۱۰ درصد قیمت بلیت قطارها در این مسیر افزایش یافته است. جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر با تبلیغات گسترده درباره مراسم اربعین، مردم را با مشوق‌های مالی و غیرمالی به راهپیمایی یا سفر به کربلا، شهر محل دفن امام سوم شیعیان در عراق تشویق کرده است. با وجود وضعیت وخیم اقتصادی ایران، هر سال گزارش‌های مختلفی از هزینه‌های هنگفت دولتی و حکومتی برای برگزاری این مراسم منتشر می‌شود. محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی ایران در مردادماه گذشته اعلام کرد که جمهوری اسلامی امسال به هر زائر اربعین ۲۰۰ هزار دینار خواهد پرداخت. در حالی که به‌گفته سید مجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین ایران با توجه به این‌که تعداد زائران ایرانی اربعین سال جاری بیش از چهار میلیون نفر تخمین زده شده، دست‌کم ۸۰۰ میلیارد دینار عراقی معادل بیش از ۶۰۰ میلیون دلار آمریکا به این زائران پرداخت شده است.

پس از پیروزی حزب خیرت ویلدرز راستگرا در انتخابات هلند علیه او تظاهراتی برگزار شد

ساعاتی پس از اعلام پیروزی حزب «برای آزادی» (PVV) در انتخابات هلند، هزاران نفر علیه خیرت ویلدرز، رهبر پوپولیست و راستگرای این حزب تظاهرات کردند. این تظاهرات پنج‌شنبه شب ۲ آذر / ۲۳ نوامبر با فراخوان چندین حزب چپ در آمستردام و اوترخت برگزار شد. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات حزب «برای آزادی» را نژادپرست توصیف کردند و گفتند که بسیاری از پناهندگان ساکن هلند نگران آینده خود هستند. خیرت ویلدرز پس از پیروزی در انتخابات پارلمانی به دنبال مذاکرات سریع برای تشکیل دولت ائتلافی است. نشست رهبران گروه‌ها در پارلمان هلند صبح جمعه ۳ آذر / ۲۴ نوامبر برگزار شد. آن‌ها باید گزینه‌های ائتلاف را بررسی می‌کنند و سپس میانجی‌گری بین طرف‌های گفت‌وگو آغاز خواهد شد. حزب «برای آزادی» ۳۷ کرسی از ۱۵۰ کرسی پارلمان هلند را به‌دست آورد. او برای تشکیل دولت به دست‌کم دو حزب ائتلافی نیاز دارد.

عاتکه رجبی، فعال صنفی معلمان را برای اجرای حکم حبس فراخواندند

به گزارش کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، شعبه ۲۱ اجرای احکام مشهد عاتکه رجبی را برای اجرای حکم حبس تعزیری فراخواند. عاتکه رجبی روز شنبه چهارم آذر ماه باید خود را به دادگاه اجرای حکم معرفی کند. این فعال صنفی پیش‌تر در جریان قیام زن زندگی آزادی با انتشار ویدیوهایی از اعتراضات مردم و خصوصاً زنان و کودکان حمایت کرده بود و از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده بود. رجبی در زمان بازداشت با اعتصاب غذا نسبت به رویکرد دستگاه‌های امنیتی با بازداشت‌شدگان اعتراض کرده بود. دادگاه رسیدگی به اتهامات او ۳۰ مرداد ماه در شعبه هفتم دادگاه انقلاب مشهد برگزار شد و قاضی شعبه ۳۵ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی او را به تحمل دو ماه حبس تعزیری و چهار ماه حبس تعلیقی محکوم کرد.

نیروهای نظامی جمهوری اسلامی خانه‌های مسکونی شهروندان بلوچ در سراوان را تخریب کردند

به‌گزارش «کمپین فعالین بلوچ»، نیروهای سپاه و انتظامی بامداد روز ‌چهارشنبه یکم آذرماه به منطقه جهادآباد سراوان یورش برده و چند خانه مسکونی شهروندان بلوچ را تخریب کردند. بنا به این گزارش، نیروهای نظامی افرادی را که مانع از تخریب خانه‌ها شدند تهدید به پرونده‌سازی کردند. گفته می‌شود علیرضا بیگلری‌زاده، دادستان سراوان دستور تخریب خانه‌های مردم محله جهادآباد را داده است اما از دلیل آن اطلاعی در دست نیست. کمپین فعالین بلوچ گفته است که تخریب خانه‌های مسکونی، مسجدها و مصادره زمین‌های شهروندان بلوچ در ماه‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

شورش منسوب به راست‌های افراطی در ایرلند به بهانه چاقو خوردن چند کودک و زن

در پی حمله با چاقو در شهر دوبلین، پایتخت جمهوری ایرلند پنج نفر از جمله سه کودک زخمی و به بیمارستان منتقل شدند. حال یکی از مجروحان که یک دختر خردسال است وخیم گزارش شده است. به‌گفته شاهدان عینی مهاجم به قصد حمله به کودکان اقدام کرد و سپس چند عابر پس از مشاهده صحنه دخالت کرده‌ و مانع ادامه حمله او شدند. پلیس اعلام کرد که یک مرد مظنون را دستگیر کرده است اما در مورد ملیت فرد بازداشت‌شده اظهار نظری نکرد. اگرچه هنوز اطلاعات کاملی در مورد انگیزه فرد مزبور منتشر نشده است اما این حمله موجب اعتراضات خشونت‌باری در مرکز دوبلین شد و بین پلیس ضدشورش و معترضان ضدمهاجران که به محلِ حمله در خیابان اصلی اوکانل رسیده بودند درگیری‌هایی رخ داد و رفت‌وآمد عمومی به حالت تعلیق درآمد. درو هریس، کمیسر پلیس پس از اعزام ۴۰۰ مأمور به مرکز شهر برای بازگرداندن نظم عمومی، معترضان را راست‌های افراطی نامید و گفت: «این صحنه‌ها شرم‌آور است. ما یک جناح دیوانه و آشوبگر داریم که با ایدئولوژی راست افراطی هدایت می‌شود.» در این شورش یک اتوبوس و یک خودروی پلیس به آتش کشیده شدند. چنین شورش‌هایی در دوبلین تقریباً بی‌سابقه است. هیچ‌یک از احزاب راست افراطی در پارلمان جمهوری ایرلند انتخاب نشده‌اند اما اعتراضات کوچک ضدمهاجران با افزایش شمار پناهجویان در سال گذشته افزایش یافته است.

اعتراض کارگران آبفای اهواز، شهرداری سنندج و کاشی جم بروجرد به معوقات مزدی و بیمه‌ای

شماری از کارگران رسمی و پیمانکاری آب و فاضلاب اهواز در استان خوزستان به پرداخت نشدن سه تا چهارماه حقوق، حق بیمه و مطالبات خود اعتراض کردند. این کارگران به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفتند که به دلیل مشکلات مالی آبفای اهواز و پرداخت نشدن چهار ماه از دستمزدها، سفره‌هایشان «نسبت به روز قبل کوچکتر شده است.» آن‌ها همچنین نگران تبدیل وضعیت شغلی همکاران پیمانی خود که در مجلس تصویب شده بود هستند. کارگران همچنین با فروش املاک و سرمایه‌های شرکت برای پرداخت بدهی‌های خود به برخی پیمانکاران مخالف هستند. از سوی دیگر، حدود ۱۲۰ نفر از کارگران کارخانه کاشی جم لرستان نیز به پرداخت نشدن مطالبات مزدی چهار ماهه خود معترض هستند. مسئولان کارخانه کمبود نقدینگی و بدهی‌های معوقه کارخانه به نهادهای مختلف را دلیل اصلی این تأخیر عنوان کرده‌اند. شماری از کارگران شهرداری سنندج نیز به دلیل‌ واریز نشدن چندین ماه حق بیمه توسط کارفرما، از بازنشسته شدن محروم مانده‌اند و در وضعیت نامشخصی قرار دارند.

شایلین اسداللهی، خواهر زندانی سیاسی آنیشا اسداللهی، در آستانه دیپورت از ترکیه

شایلین اسداللهی در ویدیویی که در اینستاگرام منتشر کرد گفت در آستانه رد مرز (دیپورت) از ترکیه است. او خواهر علی و آنیشا اسداللهی است که به ترتیب در اعتراضات ژینا و در رابطه با اعتراضات کارگری بازداشت شدند. شایلین اسداللهی در این ویدیو می‌گوید درگیری با کسی پیش آمده و «باعث ضرب‌وشتم هم شده»، سپس او به پلیس رفته و شکایت کرده است اما به او گفته‌اند «اینجا قانونش آینه آگه اتباع خارجی – یابانجی – شکایت کند، او را درجا دیپورت می‌کنند». شایلین اسداللهی می‌گوید در ترکیه دانشجو است و از پلیس فرصت گرفته تا برود و مدارکش را بیاورد، اما در بازگشت به او گفته‌اند به زندان منتقل می‌شود تا دیپورت شود. او درنهایت گفت: «من اصلاً نمی‌دانم چه اتفاقی برایم پیش بیاید فقط می‌دانم دیپورت شدن برای من اصلاً اتفاق خوبی نیست». خانواده‌های زندانی‌های سیاسی در ایران به شکل مداوم تحت‌فشار امنیتی هستند. شایلین از خانواده‌ای می‌آید، که دو عضو آن اکنون در زندان اوین مشغول گذراندن حکم هستند و یک نفر، علی اسداللهی هم در اعتراضات ژینا بازداشت شده است. خواهر شایلین، آنیشا اسداللهی، معلم، مترجم و فعال کارگری، هم‌اکنون در زندان اوین است. آنیشا اسداللهی، امسال پس از چندین مرتبه بازداشت در سال‌های اخیر، برای اجرای حکم پنج سال و شش ماه حبس که پنج سال آن قابل اجراست، به زندان اوین رفت. آنیشا همچنین همسر کیوان مهتدی، عضو کانون نویسندگان ایران، مترجم، فعال کارگری و زندانی سیاسی است. علی اسدالهی، شاعر، مترجم و از اعضای کانون نویسندگان ایران هم سال گذشته در ۳۰ آبان بازداشت و در ۹ اسفند از زندان تهران بزرگ آزاد شد.