ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیوان عالی کشور حکم اعدام مجاهد کورکور را تأیید کرد

شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور، حکم اعدام عباس (مجاهد) کورکور (کورکوری) را که به اتهاماتی از قبیل «محاربه و افساد فی‌الارض» در زندان شیبان اهواز محبوس است تایید کرد. پیشتر شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز عباس کورکوری، شهروند اهل ایذه را را به اتهام قتل کیان پیرفلک به اعدام محکوم کرده بود. ادعای دستگاه قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی درباره قتل کیان پیرفلک به دست عباس کورکوری در حالی است که ماه‌منیر (زینب) مولایی‌راد، مادر، و سجاد پیرفلک، عموی کیان، پیش از این بارها تاکید کرده‌اند این فرد در محل تیراندازی منجر به کشته‌شدن کیان و مجروحیت شدید پدر او، میثم، حاضر نبوده و اتهام‌زنی‌ها به او «سناریوسازی» نهادهای امنیتی است. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نگار کورکوری، خواهر عباس کورکوری با انتشار ویدیویی در این رابطه اعلام کرد: «امروز باخبر شدم شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور حکم اعدام برادرم را تایید کرده است.» در تاریخ نهم آبان ماه امسال، عباس کورکوری در پی ضرب و شتم ماموران زندان به بیمارستان منتقل شد. او نهایتا بعد از سه روز با وجود ناتمام‌ماندن مراحل درمان به زندان شیبان اهواز بازگردانده و به یکی از سلول‌های انفرادی این زندان منتقل شد. عباس کورکور پس از انتقال به سلول انفرادی زندان شیبان اهواز، با دستور مسئولان مربوطه از برقراری تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم ماند. «اخلال در نظم عمومی و ایراد خسارت عمده به تمامیت جسمانی منتج به جان باختن هفت نفر از جمله کیان پیرفلک، ایراد خسارت عمده به اموال عمومی و خصوصی، تشکیل گروه های مخالف نظام و عضویت در آن از طریق قیام مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» از دیگر مواردی است که به ادعای دادگاه، عباس کورکور آن‌ها را مرتکب شده است.

یاسر رحمانی‌راد، پزشک خرم‌آبادی را به دادگاه احضار کردند

یاسر رحمانی‌راد، پزشک عمومی و از بازداشت‌شدگان «خیزش ژینا»، به شعبه اول دادگاه عمومی بخش رومشکان در استان ایلام احضار شد. یاسر رحمانی‌راد در صفحه اینستاگرام خود خبر داده است که پنجم دی‌ جلسه دادگاهش به اتهام «تبلیغ علیه نظام» برگزار خواهد شد. او همچنین در ادامه متن خود نوشته انتهام انتسابی آخرین بازداشتش چندین بار تغییر کرده و در نهایت به تبلیغ علیه نظام تبدیل شده است: «اگر همدردی کردن و نوشتن از رنج آسیب‌دیدگان اعتراضات و مخصوصا کسانی که در اثر ساچمه‌های سربی، چشم‌هایشان را از دست دادند، تبلیغ علیه نظام محسوب می‌شود من بدان مفتخرم، اگر امدادرسانی پزشکی و کمک جهت حل کردن مشکلات پزشکی آسیب‌دیدگان، وظیفه‌ای که بر دوش حاکمیت بود ولی بخشی از آن را من به عهده گرفته‌ام و به خاطرش زندانی شدم، تبلیغ علیه نظام محسوب می‌شود، تکرار می‌کنم من بدان مفتخرم.» یاسر رحمانی‌راد در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ به همراه دو پزشک دیگر که از شهرهای تهران و خرم‌آباد برای درمان مجروحان به مهاباد رفته بودند، به دست مأموران امنیتی در این شهر بازداشت شدند. رحمانی‌راد ۲۸ دی ۱۴۰۱، با تودیع وثیقه از زندان مهاباد آزاد شد. او مجدداً ۳۰ شهریور امسال از سوی نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود واقع در خرم آباد بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه این شهر منتقل شد. او در نهایت ۲۰ مهر ۱۴۰۲، از زندان خرم آباد آزاد شد.

دستگاه قضایی حکومت ایران جان دو زندانی محکوم به اعدام را گرفت

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران کماکان بدون لحظه‌ای توقف جان محکومان به اعدام را از طریق اجرای حکم غیرانسانی اعدام می‌ستاند. به گزارش شبکه حقوق بشر کُردستان، بامداد شنبه دوم دی ۱۴۰۲، حکم اعدام دو زندانی به نام‌های خداکرم لرستانی و حسین موسیوند که پیش‌تر از بابت اتهام‌های مرتبط با «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، در زندان پارسیلون خرم‌آباد به اجرا درآمد. بر اساس این گزارش، این دو زندانی جمعه یکم دی‌ برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بودند. خداکرم لرستانی، ۵۰ ساله و حسین موسیوند ۴۳ ساله، هر دو اهل بروجرد استان لرستان در دو پرونده مجزا در چند سال گذشته بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند. براساس گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران، در سال ۲۰۲۲ دست‌کم ۵۸۲ تن در زندان‌های ایران اعدام شدند که رسانه‌های داخل ایران تنها ۷۱ مورد از آنها را اعلام کرده بودند.

ملیکا محمدی، بازیکن تیم ملی زنان ایران در حادثه رانندگی جان خود را از دست داد

ملیکا محمدی هافبک تیم ملی فوتبال زنان و خاتون بم، بامداد یکشنبه سوم دی ماه در سانحه رانندگی جان باخت. در این حادثه که در ورودی شهر بم در دوراهی باغچمک رخ داده، دو نفر دیگر از هم‌تیمی‌های ملیکا محمدی به نام‌های بهناز طاهرخانی و زهرا خواجویی و یک نفر دیگر مجروح و راهی بیمارستان شدند. نعیم مفلحی رئیس پلیس راه بم - زاهدان درباره علت این حادثه گفت: «عدم توجه به جلو ،خستگی و خواب‌آلودگی راننده و همچنین تخطی از سرعت مطمئنه علت واژگونی خودرو بوده است.» ملیکا محمدی، ۲۳ ساله، ملی‌پوش فوتبال زنان ایران و هافبک تیم فوتبال خاتون بم بود.

زن‌کُشی: مردی در ساروق همسر باردار و دو تن دیگر از اعضای خانواده همسرش را کُشت

یک مرد در شهرستان ساروق جان همسر باردار و دو تن دیگر از اعضای خانواده همسرش را با استفاده از سلاح گرم گرفت. در این رابطه احسان آنقی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی بدون اشاره به اسامی مقتولان این رویداد گفت: «مردی ۵۰ ساله حدود ساعت شش عصر جمعه در روستای جیریای شهر ساروق با سلاح گرم دست‌ساز همسر باردار خود را به همراه مادر و برادرش هدف شلیک گلوله قرار داد. پس از انتقال مجروحان به بیمارستان بر اثر شدت جراحات وارده هر سه نفر جان باختند.» به گفته آنقی، عامل این جنایت پس از حضور در خانه مادرزنش و شلیک به آنها، اقدام به فیلمبرداری و انتشار ویدیویی در فضای مجازی کرده و پس از آن هم خودزنی کرده بود که با حضور مأموران پلیس در محل، دستگیر شد. متهم انگیزه خود را از این اقدام «اختلاف خانوادگی و دخالت‌های خانواده همسرش در زندگی مشترکشان» عنوان کرد. این در حالی است که پیش از این نیز، در پی وقوع یک فقره درگیری خانوادگی در یکی از روستاهای بخش مرکزی ارسنجان یک مرد ۳۸ ساله همسر سابق خود را با استفاده از سلاح سرد به قتل رسانده بود. متهم پس از بازداشت، «اختلافات مرتبط با مهریه» را انگیزه خود از انجام این اقدام عنوان کرد. سالانه تعداد نامعلومی از زنان در سراسر ایران به‌دست مردان نزدیکشان به قتل می‌رسند. قوانین ایران با تصویب مجازات‌های سبک برای قتل زنان به‌دست مردان از جمله فرزندکشی نقش مهمی در آمارهای تکان‌دهنده زن‌کشی در ایران بازی می‌کنند. در دو سال گذشته فقط رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی هر چهار روز یک مورد زن‌کشی به‌دست مردان را گزارش کرده‌اند. غالب این قتل‌ها با محوریت آبرو و حیثیت مردانه یا خانوادگی صورت می‌گیرند. در ادبیات رسمی مقام‌ها و رسانه‌های جمهوری اسلامی از موارد زن‌کشی و خشونت علیه زنان، از جمله کشتن زنان به‌ نام «ناموس»، با طرح دلیل «اختلافات خانوادگی» و تحت عنوان «قتل خانوادگی» چشم‌پوشی می‌شود.

ایالات متحده حمله به شناور حامل مواد شیمیایی در اقیانوس هند را کار پهپاد ایرانی خواند

وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون) اعلام کرد پهپادی که شنبه ۲۳ دسامبر / دوم دی به یک تانکر حامل مواد شیمیایی در اقیانوس هند حمله کرد از ایران برخاسته بود. خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی پنتاگون می‌نویسد این کشتی تجاری که پرچم لیبریا داشته و تحت مالکیت ژاپن بوده است ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی در اقیانوس هند در ۲۰۰ مایلی ساحل هند مورد حمله پهپادی قرار گرفت که از ایران حرکت کرده بود. در بیانیه پنتاگون آمده است که «این هفتمین حمله ایران به کشتی‌های تجاری از سال ۲۰۲۱ است.» این حمله هیچ تلفات جانی‌ای نداشته و آتش‌سوزی مختصری روی عرشه کشتی خاموش شده است. پیشتر آژانس امبری که یک شرکت امنیت دریایی در بریتانیا است، این کشتی را «وابسته به اسرائیل» اعلام کرده بود که از عربستان سعودی به سمت هند در حرکت بود. از زمان آغاز حملات اسرائیل به غزه چندین کشتی تجاری در دریای سرخ هدف حمله پهپادی قرار گرفتند. وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا گفته حداقل به ۱۰ کشتی حمله شده است. حوثی‌ها در یمن مسئولیت حمله به این کشتی‌ها را پذیرفته‌اند و گفته‌اند که در حمایت از فلسطین حمله به کشتی‌های اسرائیلی را ادامه می‌دهند. واشنگتن ایران را به حمایت و مشارکت در این حملات متهم کرده است. ایران و حوثی‌ها این اتهام را رد کرده‌اند.

زن‌کُشی: یک زن در ارسنجان به دست همسر سابقش به قتل رسید

در پی وقوع یک فقره درگیری خانوادگی در یکی از روستاهای بخش مرکزی ارسنجان یک مرد همسر سابق خود را با استفاده از سلاح سرد به قتل رساند. متهم پس از بازداشت، «اختلافات مرتبط با مهریه» را انگیزه خود از انجام این اقدام عنوان کرد. خدابخش حسن‌زاده، فرمانده انتظامی ارسنجان گفت: «مرد ۳۸ ساله به دلیل عصبانیت ضمن به قتل رساندن همسر سابق خود با سلاح سرد، پدر زن، مادرزن و خواهر زن خودش به ترتیب ۶۵، ۶۲ و ۳۸ ساله را مجروح می‌کند.» حسن زاده با اشاره به اینکه ماموران انتظامی در همان لحظات اولیه درگیری موفق شدند قاتل ۳۸ ساله را دستگیر کنند، گفت که «حال مجروحان رضایت بخش است.» قوانین ایران با تصویب مجازات‌های سبک برای قتل زنان به‌دست مردان از جمله فرزندکشی نقش مهمی در آمارهای تکان‌دهنده زن‌کشی در ایران بازی می‌کنند. مقام‌ها و رسانه‌های رسمی تحت عنوان «اختلاف‌های خانوادگی» و «عصبانیت» بر نقش تبعیض‌های جنسیتی علیه زنان و عادی‌سازی خشونت به زنان در خانواده و محیط خانه سرپوش می‌گذارند. در هفته‌های گذشته ده‌ها زن در نقاط مختلف ایران به‌دست پدر، شوهر، برادر یا دیگر مردان خانواده به‌قتل رسیده‌اند. روزنامه شرق چهارشنبه ۱۴ تیر سال جاری در گزارشی از موارد رسانه‌ای‌شده زن‌کشی به‌دست مردان نشان داد که در دو سال گذشته دست‌کم هر چهار روز یک زن در ایران به‌دست مردان نزدیکشان به قتل رسیده‌اند.

سه کارگر در پی غرق‌شدن شناور حامل گچ در اروند رود مفقود شدند

شنبه دوم دی‌ماه یک فروند کشتی باری حامل گچ در اروند رود (شط العرب) غرق شد و سه کارگر آن مفقود شدند. به گزارش شبکه شرق، کامبیز مالکی‌زاده، مدیر بنادر و دریانوردی آبادان اظهار کرد: «این کشتی هفت خدمه داشت که پس از وقوع حادثه چهار نفر توسط شناورهای صیادی نجات یافتند اما سه خدمه دیگر شامل دو تبعه هندی و یک ایرانی مفقود شدند.» مالکی‌زاده افزود: «تیم جستجوی و نجات دریایی بندر آبادان و اروندکنار، بندر خرمشهر، نیروی دریایی سپاه و قواصان در حال امدادرسانی هستند.» کشتی حادثه‌دیده بندر خرمشهر را به مقصد کویت ترک کرده بود. مدیر کل بندر و دریانوردی آبادان افزود: «در حال حاضر نیز شناورهایی به منظور جلوگیری از برخورد دیگر شناور به کشتی غرق‌شده در محل حادثه حضور دارند و علت این حادثه در دست بررسی است.»