ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کولبرنیوز: نیروهای مرزبانی با تیراندازی و پرتاب سنگ از ارتفاع ۱۸ کولبر را مجروح کردند

نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی شنبه شب پنجم اسفند با شلیک گلوله و پرتاب سنگ از ارتفاع ۱۸ کولبر، از جمله دست‌کم یک کودک کولبر را مجروح کردند. وب‌سایت خبری «کولبرنیوز» در گزارش خود یکشنبه ششم اسفند محل این واقعه را نوار مرزی نوسود اعلام کرد. بنا به این گزارش، مأموران از فاصله نزدیک با گلوله‌های ساچمه‌ای شماری از این کولبران را هدف قرار داده اند. وبسایت خبری «کُردپا» هم با تایید این خبر نوشت که «نظامیان حکومتی بدون اخطار قبلی این کولبران را مورد تیراندازی قرار داده و کولبران مصدوم جهت مداوا پزشکی به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.» نوسود کرمانشاه مرز پرخطری برای کولبران است. ۱۲ آبان نیز نیروهای مرزبانی ۹ کولبر را با شلیک گلوله در این منطقه مجروح کردند. سال گذشته میلادی، بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی، سقوط از ارتفاع، رفتن روی مین، ریزش بهمن، سرمازدگی و ... مجموعاً ۳۲ کولبر کشته و ۲۶۷ تن زخمی شدند. در میان این ۲۹۹ کولبر کشته و مجروح‌شده، ۳۰ تن کودک بودند. ۲۶۱ تن از این ۲۹۹ تن هدف گلوله نیروهای نظامی قرار گرفتند.

جولان حشرات در بند ۸ زندان اوین سلامتی ۶۰۰ زندانی را به خطر انداخته است

در بند ۸ زندان اوین، ۶۰۰ زندانی، دو برابر ظرفیت این بند در حبس به سر می‌برند. تراکم زندانیان و شیوع حشرات سلامت زندانیان را به خطر انداخته است. خانواده‌های تعدادی از زندانیان درباره وضعیت بستگان زندانی خود نگرانند و می‌گویند مسئولان زندان از رسیدگی به وضعیت بهداشتی بند و سم‌پاشی خودداری می‌کنند. هرانا، ارگان فعالان حقوق بشر در ایران، در گزارشی از وضعیت بند ۸ زندان اوین وضعیت را نگران‌کننده خوانده و نوشته است: «هم اکنون حدود ششصد زندانی در شرایط غیر بهداشتی در این بند نگهداری می‌شوند، به طوری که ۱۷۰ زندانی تنها در سالن ۸ بند ۸ که دارای ۷۰ تخت است، به سر می‌برند. این ازدحام جمعیت کم‌سابقه که بیش از دو برابر ظرفیت معمول است، علاوه بر افزایش خطر ابتلای زندانیان به بیماری‌‌های مختلف، موجب شیوع گسترده حشره ساس در محیط زندان شده است.» هرانا افزوده است شمار قابل توجهی از زندانیان که اتهامات اکثرشان مرتبط با جرایم مالی است در بخش‌های مختلف این بند «کف‌خواب» هستند. خانواده‌ی تعدادی از زندانیان گفته‌اند که «علیرغم درخواست‌‌های مکرر زندانیان برای سمپاشی و رسیدگی به این وضعیت، تاکنون اقدام موثری توسط مسئولین زندان صورت نگرفته است.»

یک کارگر ۱۸ ساله بلوچ که برای کار به کیش رفته بود، در حادثه کاری جان باخت

افشین توتازهی مینگل، کارگر ساختمانی بلوچ که برای کار از محل زندگی‌اش در روستای ملک‌آباد بخش کورین زاهدان به کیش رفته بود، در یک حادثه کاری جان خود را از دست داد. او که تنها ۱۸ سال داشت، صبح روز شنبه پنجم اسفند حین کار در جزیره کیش دچار حادثه شد و جان خود را از دست داد. «کمپین فعالین بلوچ» که اخبار مرتبط با مردم سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، علت مرگ این کارگر ۱۸ساله را سقوط بالابر بر روی سرش اعلام کرد. در خبر آمده است: «افشین برای کارگری به کیش رفته بود و صبح امروز شنبه پنجم اسفندماه، در ساختمان محل کارش در حال کار بوده که با سقوط بالابر مصالح ساختمانی بر روی سرش، از ناحیه سر به شدت مجروح شد و جان خود را از دست داد.» ایران از ناامن‌ترین کشورها برای کارگران است. بنا بر آمار رسمی هر سال حدود دو هزار کارگر جان خود را از دست می‌دهند و تعداد بیشتری مصدوم، از کار افتاده و خانه‌نشین می‌شوند. کارگران ساختمانی آسیب‌پذیرترین کارگران در برابر حوادث کار هستند و بسیاری از آنان از بیمه تامین اجتماعی محروم‌اند.

پیروزی ترامپ در کارولینای جنوبی – نیکی هیلی در خانه خود شکست خورد

روز شنبه در جریان رأی‌گیری‌های درون‌حزبی جمهوری‌خواهان ایالات متحده برای انتخاب نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری، دونالد ترامپ به‌سادگی موفق شد رقیب اصلی خود، نیکی هیلی را در ایالت کارولینای جنوبی شکست دهد. به این ترتیب، دونالد ترامپ، با وجود در جریان بودن پرونده‌های قضائی‌اش که ممکن است به منع او از نامزدی در انتخابات بیانجامند، پیشتاز انتخابات داخلی حزب جمهوری‌خواه آمریکاست. ترامپ پیشتر از هیلی، تنها رقیب باقی‌مانده‌اش در انتخابات درون‌حزبی، خواسته بود به نفع او از رقابت کنار بکشد. با این‌حال، هیلی که در عمل موفق‌تر از نظرسنجی‌های پیش از انتخابات درون‌حزبی بوده است این درخواست ترامپ را رد کرده و گفته که دست‌کم تا پایان «سه‌شنبه بزرگ» در پنجم مارس/ ۱۵ اسفند، در رقابت‌ها باقی می‌ماند. سه‌شنبه بزرگ روزی است که جمهوری‌خواهان در ۱۵ ایالت و یک قلمرو خودمختار ایالات متحده رأی‌گیری برگزار می‌کنند و عملاً برنده رقابت‌های درون‌حزبی مشخص می‌شود. به گزارش خبرگزاری رویترز، در کارولینای جنوبی، ترامپ ۵۹,۸ درصد و هیلی ۳۹,۵ درصد آرای جمهوری‌خواهان را از آن خود کردند. هیلی پس از معلوم‌شدن نتایج گفت: «۴۰ درصد اصلاً گروه کوچکی نیست. شمار بزرگی از رأی‌دهندگان در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه هستند که می‌گویند آلترناتیو می‌خواهند.» نیکی هیلی پیشتر در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ فرماندار کارولینای جنوبی بود. او همچنین در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ از ژانویه ۲۰۱۷ تا دسامبر ۲۰۱۸ سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد بود. ترامپ تاکنون در همه پنج رأی‌گیری مقدماتی جمهوری‌خواهان در ایالات ایووا، نیوهمپشایر، نوادا، جزایر ویرجین و حالا کارولینای جنوبی پیروز شده است. ترامپ سخنرانی پیروزی خود را شهر کلومبیا، مرکز ایالت کارولینای جنوبی، بدون هیچ اشاره‌ای به نام نیکی هیلی انجام داد و گفت: «من هیچ‌وقت حزب جمهوری‌خواه را مثل الان متحد ندیده بودم.» در روزهای اخیر، هیلی با زیر سوال بردن «سلامت ذهن» ترامپ، حملاتش را تشدید کرده است. هیلی مرتب به جمهوری‌خواهان هشدار می‌دهد که ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری که قرار پنجم نوامبر امسال / ۱۵ آبان ۱۴۰۳ برگزار شود، از جو بایدن، رئیس جمهوری کنونی ایالات متحده از حزب دموکرات، شکست خواهد خورد.