ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران: انتخابات در این ساختار موضوعیتی ندارد

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران سه‌شنبه ۵ تیر درباره چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن با اشاره به سه جنبش اخیر در ایران در سال‌های ۹۶، ۹۸ و ۱۴۰۱ و سرکوب آن‌ها توسط حکومت، نوشته است که این سرکوب‌ها نشان می‌دهند که «چرا رغبتی به حضور در انتخابات وجود ندارد». در این بیانیه همچنین آمده است: «نگاهی به مناظره‌های انتخاباتی حاکی از این واقعیت‌اند که هیچ‌کدام از نامزدها هیچ برنامه‌ای برای مردم و معلمان ندارند و فقط کلی‌گویی می‌کنند. به‌عنوان نمونه در بخش آموزش و پرورش هیچ برنامه‌ای ارائه نمی‌شود.» شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان نسبت به حضور «تشکل‌های سیاسی وابسته برای گرم کردن تنور انتخابات» هشدار داده و با اعلام خواسته‌های معلمان، از جمله برچیدن نظام آموزشی ایدئولوژیک و کالایی شدن آموزش و همچنین حق تشکل‌یابی مستقل، تجمع و اعتراض، آزادی‌های اجتماعی و سیاسی، آزادی معلمان زندانی، مطالبات معیشتی و منزلتی، بیمه کارآمد و مطالبات اجتماعی چون حق پوشش اختیاری، در پایان آورده است: «با این تفاسیر انتخابات در این ساختار برای شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران موضوعیتی ندارد و ما مطالبات خود را از طریق تلاش برای تشکل‌یابی مستقل و تقویت نهادهای مردمی دنبال خواهیم کرد.»

امان جلالی‌نژاد، معلم ساکن اهواز ۷۹ روز پس از دستگیری همچنان در زندان شیبان اهواز بلاتکلیف است

امان جلالی‌نژاد، معلم ساکن اهواز، به‌رغم گذشت بیش از هفتاد و پنج روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان شیبان این شهر در بازداشت به‌سر می‌برد. امان جلالی‌نژاد، معلم و نقاش شاغل در آموزش و پرورش استان خوزستان و ساکن اهواز است. ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) به نقل از یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این معلم بازداشتی نوشت: «علی‌رغم گذشت ۷۹ روز از زمان دستگیری آقای جلالی‌نژاد و برگزاری جلسه دادرسی در شعبه ۱۳ دادسرای انقلاب اهواز، تاکنون پرونده او به دادگاه ارسال نشده است. همچنین، با وجود اینکه بازپرس پرونده دستور رفع توقیف وسایل ضبط شده او را داده بود، کماکان حفاظت اطلاعات از تحویل آنها خوداری می‌کنند». نیروهای امنیتی امان جلالی‌نژاد را در تاریخ بیستم فروردین سال جاری، در محدوده ورودی شهر اهواز بازداشت کردند و اوایل خرداد از بند قرنطینه زندان شیبان اهواز به بند امنیتی این زندان منتقل کردند. این معلم در تاریخ بیست و یکم خردادماه، در شعبه ۱۳ دادسرای انقلاب اهواز از بابت «تبلیغ علیه نظام» مورد تفهیم اتهام قرار گرفته است. با این‌حال اتهام‌های مطروحه علیه او نامشخص است. فعالان مدنی پیشتر ابراز نگرانی کرده‌ اند که او احتمالاً در سلول انفرادی و در شرایط نامساعد برای اعتراف اجباری به جرایم نامعلوم تحت فشار قرار گرفته باشد. خانواده این معلم نیز پیش از این در شبکه‌های اجتماعی نسبت وضعیت امان و همچنین وضعیت نامساعد والدین نگران او، ابراز نگرانی کرده‌اند. از شهریور ۱۴۰۰ که دور تازه اعتراض‌های معلمان آغاز شد، نیروهای امنیتی ده‌ها معلم را بازداشت و به حبس محکوم کردند و بسیاری از معلمان را به صورت موقت یا دائم از کار اخراج کردند. در این مدت دستگاه سرکوب حکومت ایران به شیوه‌های مختلف فعالان صنفی معلمان را تحت فشار قرار داده تا آن‌ها را در پی‌گیری خواسته‌های صنفی‌شان ناتوان سازد.

در گرمای شدید تابستان مردم منطقه مجدیه و برخی دیگر از مناطق بلوچ‌نشین زاهدان دو هفته است که آب لوله‌کشی ندارند

ساکنان منطقه مجدیه و برخی دیگر از مناطق بلوچ‌نشین زاهدان دو هفته است که از آب آشامیدنی لوله‌کشی‌شده محروم هستند و پیگیری‌های مردم از مسئولان نیز نتیجه‌ای نداشته است. به گزارش کانال تلگرامی «رسانک» که خبرهای مربوط به بلوچ‌ها را پوشش می‌دهد، قطع آب در حالی است که در مناطق دیگر زاهدان مانند باباییان، آب با فشار زیاد وجود دارد. این گزارش افزوده است که توزیع آب شیرین در زاهدان نیز ناعادلانه صورت می‌گیرد و فروشندگان در روزهایی که آب موجود است یک گالن ۲۰ لیتری را چهار هزار تومان و در روزهایی که آب قطع است و مردم نیاز دارند، آن را با قیمت هشت هزار تومان می‌فروشد. مردم بلوچ زاهدان در حالی از آب آشامیدنی محروم شده‌اند که در روزهای گذشته دمای هوا در استان سیستان و بلوچستان افزایش شدیدی داشته است. اداره محیط زیست این استان شنبه دوم تیر هشدار داد که با توجه به افزایش دما احتمال وقوع آتش‌سوزی در مراتع سیستان و بلوچستان وجود دارد.

خواهر اسماعیل هنیه و ۱۲ نفر دیگر در حملات اسرائیل کشته شدند

ارتش اسرائیل سه‌شنبه ۵ تیر / ۲۵ ژوئن اردوگاه الشاطی در غرب غزه را بمباران کرد. در این بمباران خانه اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس که در اردوگاه الشاطی قرار دارد هدف قرار گرفت و ۱۳ نفر از جمله خواهر هنیه، کشته شدند. اسرائیل در ماه آوریل گذشته نیز سه فرزند اسماعیل هنیه به نام‌های حازم، امیر و محمد را به‌همراه سه نفر از نوه‌هایش در بمبارانی که خودروی آن‌ها را در اردوگاه الشاطی هدف قرار داده بود، کشت. براساس آخرین آمار وزارت بهداشت غزه، در جنگ غزه که از هفتم اکتبر گذشته آغاز شده است تاکنون ۳۷ هزار و ۶۲۶ فلسطینی کشته و ۸۶ هزار و ۹۸ نفر زخمی شده‌اند تاکنون تمامی تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای دستیابی به آتش‌بس بی‌نتیجه بوده است.

علی خامنه‌ای خواستار «مشارکت حداکثری در انتخابات برای سرافرازی جمهوری اسلامی» شد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، سه‌شنبه پنجم تیر در سخنرانی خود به مناسبت «عید غدیر» در ایران خواهان مشارکت حداکثری در انتخابات شد. او گفت: «کوچکترین فقیرترین و بی‌دست‌وپاترین افراد جامعه می‌توانند در سرنوشت کشور موثر باشند.» علی خامنه‌ای از مردم خواست در انتخابات مشارکت کنند تا حکومت جمهوری اسلامی «سرافراز» شود و «دشمن‌شاد» نشود. او با اشاره ضمنی به استناد مقام‌های جمهوری اسلامی به برگزاری انتخابات، برای رد وجود دیکتاتوری نظامی-مذهبی در ایران، گفت: «یکی از چیزهایی که جمهوری اسلامی را بر دشمنانش فائق می‌کند انتخابات است. مشارکت مردم در ذات جمهوری اسلامی ‌است. مهمترین اثر مشارکت بالا سرافرازی جمهوری اسلامی است. در هر انتخاباتی که مشارکت کم بوده زبان ملامت دشمنان جمهوری اسلامی دراز شده. دشمن شاد نمی‌شویم.» رهبر جمهوری اسلامی در ابتدای سخنرانی خود مدعی‌ شد که دموکراسی و انتخابات ادعایی در ایران نه برگرفته از نظام سیاسی غربی که برگرفته از مسئله مردم‌داری امام اول شیعیان در نهج‌البلاغه است. او به کاندیداها توصیه کرد از انتخاب افرادی که «ذره‌ای با انقلاب و نظام اسلامی زاویه دارند» خودداری کنند. انتخابات ریاست جمهوری در ایران جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.