ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ابتکار گروهی از مخالفان اصلاحات قضایی در اسرائیل: انتشار صفحه اول چند روزنامه به رنگ سیاه

گروهی از مخالفان اصلاحات قضایی دولت راست افراطی در اسرائیل هزینه تبلیغات صفحه نخست چند روزنامه معتبر اسرائیل را پرداخت کردند تا این روزنامه‌ها سه‌شنبه ۳ مرداد / ۲۵ ژوئیه تمام صفحه اول خود را به رنگ سیاه منتشر کنند. در این آگهی‌ها به رنگ سفید و کوچک نوشته شده بود: «یک روز سیاه برای دموکراسی اسرائیل». در متن کوچکی در بالای آن نیز کلمه «تبلیغات» دیده می‌شد. هزینه این صفحات تبلیغاتی را گروهی از نمایندگان شرکت‌های فن‌آوری پیشرفته از جمله مدیران عامل، سرمایه‌گذاران و کارمندان معمولی این شرکت‌ها پرداخت کرده بودند. روزنامه‌های «آحارونوت»، «هاآرتص»، «اسرائیل الیوم» و «کالکالیست» از جمله روزنامه‌هایی بودند که روز سه‌شنبه صفحه نخست خود را به رنگ سیاه کامل منتشر کردند. در صفحه دوم این روزنامه‌ها نیز با حروف سفید بر زمینه سیاه نوشته شده بود: «اسرائیل هرگز تسلیم نخواهد شد.» با وجود اعتراضات شدید و گسترده، پارلمان اسرائیل (کنست) دوشنبه ۲ مرداد / ۲۴ ژوئیه بخش‌های اصلی اصلاحات بحث‌برانگیز قضایی را که در آن از قدرت قوه قضاییه کاسته شده و بر قدرت دولت و وزیران آن افزوده شده است، تصویب کرد. در پی این تصویب اعتراضات در اسرائیل نیز شدت گرفته است.

۱۰ هکتار از اراضی میانکاله آتش گرفت

حسینعلی محمدی شیرکلایی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران سه‌شنبه ۳ مرداد از آتش‌سوزی در ۱۰ هکتار از اراضی شبه‌جزیره میانکاله خبر داد. محمدی شیرکلایی ضمن اعلام این‌که آتش‌سوزی از ساعت ۱۰ صبح سه‌شنبه آغاز شد افزود نیروهای امدادگر و مردم برای مهار آتش به میانکاله رفته‌اند. او همچنین گفت وزش باد شدید عملیات مهار آتش در میانکاله را کُند کرده است. تالاب میانکاله با ۶۸ هزار هکتار مساحت از دهستان میانکاله در شهرستان بهشهر تا آشوراده در استان گلستان گسترده است. این تالاب که در دل شبه‌جزیره میانکاله واقع شده، به دلیل برخورداری از تنوع زیستی به‌ویژه مواد غذایی، مهم‌ترین زیستگاه بیش از ۳۲۰ گونه پرنده مهاجر و بومی و ۱۸۰ گونه گیاه به‌شمار می‌رود. در سال‌های اخیر احداث پتروشیمی در میانکاله طبیعت بکر این منطقه را تخریب کرده و منابع محلی و فعالان محیط زیست بارها نسبت به آن هشدار داده‌اند. در بازار فریدون‌کنار نیز فروش پرندگان مهاجر شکارشده در تالاب میانکاله متداول شده است. آتش‌سوزی در میانکاله پیش از این هم رخ داده بود.

چین گانگ، وزیر امور خارجه چین برکنار شد

سی‌سی‌تی‌وی، تلویزیون دولتی چین گزارش داد که کمیته دائمی کنگره خلق این کشور چین گانگ، وزیر امور خارجه چین را برکنار کرده است. سلف او وانگ یی، مسئول امور خارجه حزب کمونیست چین دوباره این سمت را برعهده گرفت. دلیلی برای برکناری چین گانگ ارائه نشده است. در هفته‌های اخیر گمانه‌زنی‌هایی درباره سرنوشت چین گانگ وجود داشت. آخرین باری که چین گانگ ۵۷ ساله در مجامع عمومی ظاهر شد ۴ تیر / ۲۵ ژوئن در پکن بود. او از آن زمان دیگر دیده نشد. وانگ یی دیپلمات ارشد چین که در سلسله مراتب بالاتر از چین گانگ قرار دارد، چندین بار معاون وزیر امور خارجه بوده است. ناپدید شدن و ظاهر نشدن مقام‌های عالی‌رتبه، افراد مشهور یا تاجران رویداد رایجی در چین است. در اغلب این موارد بعداً معلوم شده است که آن‌ها گرفتار پیگردها یا مناقشه‌های دیگر بوده‌اند. چین گانگ تنها چند ماه پیش، در ماه دسامبر به‌عنوان وزیر خارجه منصوب شده بود. براساس گمانه‌زنی‌ها در شبکه‌های اجتماعی احتمالاً چین گانگ به دلیل رابطه با یک مجری زن تلویزیون مورد غضب شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین قرار گرفته است. چین گانگ پیش از آن‌که وزیر امور خارجه چین شود از جمله سفیر این کشور در آمریکا بود. در واشنگتن این دیپلمات چینی به «گرگ جنگجو» شهرت داشت، لقبی برای دیپلمات‌های چینی که به‌شدت از موقعیت کشورشان دفاع می‌کنند.

دومین جلسه دادگاه نیلوفر حامدی برگزار شد: «به عملکردم به عنوان یک روزنامه‌نگار افتخار می‌کنم«

محمدحسین آجرلو، همسر نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار زندانی در توییتی درباره برگزاری دومین جلسه دادگاه همسرش نوشت که آخرین دفاع از او گرفته شده و نیلوفر در این جلسه گفته «به عملکردش به عنوان یک روزنامه‌نگار افتخار می‌کند». بنا بر نوشته او در پایان دادگاه وکلا دقایقی فرصت ارائه دفاعیات داشتند. او نوشته که آنها با توجه به پایان رسیدگی به پرونده، منتظر صدور حکم در روزهای آینده هستند. نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه «شرق» در شهریور سال گذشته خبر قتل ژینا (مهسا) امینی را که در بازداشت گشت ارشاد بود منتشر کرد. این روزنامه‌نگار لحظاتی را که ژینا امینی در بیمارستان کسری تهران در کُما بود مخابره و عکس خانواده ژینا امینی را در بیمارستان منتشر کرد. مأموران امنیتی شامگاه چهارشنبه ۳۰ شهریور با یورش به خانه نیلوفر حامدی و توقیف وسایل و تفتیش خانه‌اش او را بازداشت کرده و به مکان نامعلومی بردند.

دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران: نمی‌خواهیم اقلیم کردستان و عراق را به منطقه جنگی با ایران تبدیل کنیم

خالد عزیزی، دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران در گفت‌وگو با برنامه «روداوی امرو» شبکه رسانه‌ای رووداو اقلیم کردستان عراق گفت آن‌ها برای دفاع از خود و نه حمله به ایران سلاح حمل می‌کنند و نمی‌خواهند خاک اقلیم کردستان را به میدان نبرد ایران و عراق تبدیل کنند. عزیزی تأکید کرد که اجرای خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران در مورد خلع سلاح مستلزم تأمین امنیت پایگاه‌ها، حامیان و نهادهای این حزب است. او همچنین گفت: «حزب دمکرات کردستان ایران نیازی به اعزام پیشمرگه به ایران ندارد و راه حل مسئله کردستان در ایران نظامی نیست. (...) در زمانی که ایران شاهد جنبش گسترده مدنی، سیاسی و توده‌ای است، حزب دمکرات کردستان ایران نمی‌تواند از طریق نیروهای پیشمرگه به ایران فشار وارد کند.» خالد عزیزی افزود جمهوری اسلامی خواسته‌های زیادی مطرح کرده و تاکنون توافق نهایی درباره خلع سلاح مورد نظر آن‌ها صورت نگرفته است، اما این حزب با دولت اقلیم کردستان و بغداد در ارتباط است و راه حل‌های مختلفی در حال بررسی است. سپاه پاسداران بارها به پایگاه‌های نیروهای کُرد مخالف حکومت ایران در اقلیم کردستان عراق حمله توپخانه‌ای کرده و چندین نفر از آن‌ها را کشته است. چند تن از مخالفان کُرد نیز در این منطقه ترور شده‌اند.

کاهش بی‌سابقه بارندگی‌ها در استان مرکزی ده‌ها روستا را با مشکل آب روبه‌رو کرده است

منوچهر شجاعی، معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: «میزان متوسط بارندگی استان در سال آبی ۱۴۰۰-۹۹ حدود ۱۹۹ میلی‌متر بوده است. این میزان بارندگی نسبت به بارندگی سال گذشته حدود ۴۵ درصد و نسبت به آمار بارندگی بلندمدت حدود ۲۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.» شجاعی افزود کاهش بارندگی‌ها در استان در اسفندماه سال گذشته و فروردین سال جاری در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است و پیش‌بینی می‌شود در تابستان سال جاری ۹۵ روستای استان با مشکل ناپایداری منابع آب آشامیدنی مواجه شوند. او همچنین اعلام کرد که بیش از ۹۰ درصد مصرف آب استان در بخش کشاورزی است و از این میزان حدود ۸۰ درصد از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود. میزان مصرف آب صنعت استان مرکزی نیز ۷۰ میلیون مترمکعب است که در صورت تداوم خشکسالی، این بخش حدود ۱۴ میلیون مترمکعب کمبود آب خواهد داشت.

رئیس شورای شهر تهران دلیل فرونشست بزرگراه آزادگان را «سرقت لوله آب» عنوان کرد

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در جلسه این شورا گفت: «متأسفانه پس از سرقت کابل‌های برق و دریچه‌های آب در سطح شهر، شاهد سرقت لوله‌های آب هستیم.» او با اشاره به فرونشست بزرگراه آزادگان تهران گفت: «فرونشست این بزرگراه با دیگر فرونشست‌ها متفاوت است چرا که فرونشست‌های دیگر به خاطر استفاده زیاد از آب‌های زیرزمینی است اما فرونشست بزرگراه آزادگان به خاطر سرقت لوله آب بوده است.» میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران یکشنبه یکم مرداد گفته بود: «دو ماه پیش بارها بخشی از بزرگراه آزادگان در لاین تندرو دچار فرونشست در ابعاد ۶×۶ به عمق یک‌ونیم متر شد.» او نیز به سرقت لوله و تجهیزات شهری اشاره کرده و با هشدار در مورد فرونشست بزرگراه آزادگان افزوده بود: «احتمال وقوع یک بحران قابل توجه و غیرقابل جبران وجود دارد.»

«مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» خواستار اقدام فوری در پاسخ به احکام تحقیرآمیز علیه زنان شد

«مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» با انتشار بیانیه‌ای، صدور «احکام تحقیرآمیز و نامتناسب» علیه زنانِ مخالف حجاب اجباری و بازگشت گشت‌های پلیس اخلاقی به خیابان‌ها را محکوم کرد. این نهاد حقوق بشری در بیانیه خود حقوق و آینده میلیون‌ها زن ایرانی را در «خطر» دانست و تحقیر زنان را «روندی سیستماتیک» ارزیابی کرد. بیانیه، بازگشت گشت ارشاد را نشان‌دهنده «قهقرایی بیشتر در زمینه حقوق جنسیتی و آزادی‌های فردی» دانسته و افزوده است: «احیای گشت‌های پلیس اخلاقی فقط نابرابری جنسیتی را تشدید می‌کند و حقوق اولیه و حیثیت زنان را در ایران تضییع می‌کند.» این بیانیه ضمن اشاره به موارد متعدد صدور احکام تحقیرآمیز و محدودیت‌های بیشتر علیه زنانی که حجاب اجباری را قبول ندارند، آورده است: «مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران باور دارد وضعیت جاری، یعنی محکومیت زنان به احکام تحقیرآمیز به بهانه کشف حجاب در کنار تلاش آشکار جمهوری اسلامی برای حفظ چهره در سطح بین‌المللی، باید به‌طور گسترده محکوم شود. انفعال یک گزینه نیست. زنان ایرانی بی‌تفاوت نخواهند ماند.»

موشک دوربرد «ابومهدی» به نیروهای دریایی ارتش و سپاه تحویل داده شد

مراسم الحاق سامانه موشک دوربرد کروز دریایی «ابومهدی» به نیروهای دریایی ارتش و سپاه پاسداران سه‌شنبه ۳ مرداد با شرکت محمدرضا قرایی آشتیانی وزیر دفاع، علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه و حمزه‌علی کاویانی جانشین نیروی دریایی ارتش برگزار شد. وزارت دفاع جمهوری اسلامی ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ از این موشک رونمایی کرد. برد موشک «ابومهدی» یک‌هزار کیلومتر است که به‌نوشته خبرگزاری تسنیم محدوده پوشش دفاع دریایی جمهوری اسلامی را نسبت به قبل چندین برابر می‌کند و می‌تواند دامنه عملیاتی گسترده‌ای را تحت پوشش قرار دهد. تسنیم نوشته است که موشک «ابومهدی» اولین موشک کروز برد بلند دریایی جمهوری اسلامی است که قابلیت پرواز در ارتفاع پست و زیر دید رادارها را دارد و از هوش مصنوعی در نرم‌افزارهای مرتبط با طراحی مسیر پروازی و سامانه فرماندهی و کنترل استفاده می‌کند. سپاه پاسداران ۱۶ خرداد سال جاری نیز از موشک هایپرسونیک (مافوق صوت) «فتاح» رونمایی کرد. آمریکا و کشورهای غربی بارها نسبت به توسعه برنامه موشکی ایران هشدار داده‌اند.