ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروهای امنیتی در مراسم خاکسپاری اسماعیل کریمی پنج فعال مدنی را بازداشت کردند و ده‌ها فعال دیگر را مورد ضرب‌وشتم قرار دادند

در مراسم خاکسپاری اسماعیل کریمی، فعال محیط زیست اهل کامیاران، در روز چهارشنبه سوم مرداد، پنج فعال مدنی و محیط‌ زیست اهل کامیاران و پاوه به نام‌های آمانج قربانی، امیر ندیمی، فرزین موفقی، حمید سبزه و فریده ویسی بازداشت و به اداره اطلاعات کامیاران منتقل شدند. همچنین ده‌ها فعال مدنی و محیط‌ زیست دیگر مورد ضرب‌وشتم نیروهای حکومتی قرار گرفتند و گوشی‌های آن‌ها توقیف شد. وب‌سایت کُردپا ضمن اعلام این خبر به نقل از یک منبع آگاه نوشت یورش خشونت‌آمیز نیروهای حکومتی پس از مراسم خاکسپاری اسماعیل کریمی، در نزدیکی یک رستوران سرراهی صورت گرفت. آن‌ها به بیش از ۵۰ فعال مدنی و محیط ‌زیست اهل شهرهای کامیاران، پاوه، جوانرود، سنندج و دهگلان، با سلاح‌های کلاشینکوف و کُلد کمری حمله کردند. این منبع آگاه همچنین گفت برخورد نیروهای حکومتی با فعالان بسیار توهین‌آمیز بود. اسماعیل کریمی، کارمند اداره منابع طبیعی کامیاران دوشنبه یکم مرداد در حین خاموش کردن آتش در مراتع جنگلی «کانیشه» دچار سوختگی بیش از ۸۰ درصد شد و در نتیجه شدت جراحات وارده در بیمارستان «کوثر» سنندج جان باخت. بیش از پنج هزار نفر از مردم کامیاران و روستاهای اطراف و همچنین بیش از ۵۰۰ نفر از فعالان مدنی و مردم دیگر شهرهای سنندج، دهگلان، جوانرود و پاوه در مراسم خاکسپاری او شرکت کردند.

کنفدراسیون سندیکایی کمیسیون‌های کارگری اسپانیا به حکم اعدام شریفه محمدی، فعال مستقل کارگری اعتراض کردند

کنفدراسیون سندیکایی کمیسیون‌های کارگری اسپانیا در نامه‌ای که دوم مرداد ۱۴۰۳ / ۲۲ جولای ۲۰۲۴ صادر شده است به حکم اعدام شریفه محمدی، فعال مستقل کارگری اعتراض و با کارزار جهانی اعتراض علیه این حکم اعلام همبستگی کردند. این نامه خطاب به رضا زبیب، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا و با امضا کریستینا فاثیابن لاکورته، دبیر بین‌الملل، همکاری و‌ مهاجرت کمیسیون‌های کارگری اسپانیا منتشر شده است. در بخشی از این نامه آمده است: «ما کمیسیون‌های کارگری اسپانیا خود را با کارزار جهانی اعتراض علیه حکم اعدام شریفه محمدی، فعال کارگری ایرانی که در ماه دسامبر سال ۲۰۲۳ در شهر رشت واقع در شمال ایران دستگیر شد، همراه می‌کنیم.» این نامه در ادامه به سابقه فعالیت مدنی شریفه محمدی و زندگی‌نامه او و شرایطی که این فعال کارگری در طی بازداشت خود تجربه کرده است اشاره می‌کند. در بخش دیگری از این نامه آمده است: «در صحنه جهانی، بسیاری از ما سندیکاهای کشوری و بین‌المللی، و نیز عفو بین‌الملل مخالفت کامل خود را با این حکم اعلام کرده و لغو فوری آن را خواستاریم. ما، کمیسیون‌های کارگری، به‌همراه انجمن ایرانی طرفدار حقوق بشر در اسپانیا، با حرکت جهانی در جهت محکوم کردن این حکم هم‌صدا شده و مراتب نگرانی عمیق و هراس خود را از خطری که جان شریفه محمدی را تهدید می‌کند ابراز میداریم.» شریفه محمدی، فعال کارگری در زندان مرکزی رشت (لاکان) زندانی است. دستگاه قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی هفت ماه پس از بازداشت شریفه محمدی، او را به «بغی» متهم کرد؛ اتهامی که در دادگاه بدوی به صدور حکم اعدام منجر شده است. شریفه محمدی، ۴۵ ساله، اهل میانه در آذربایجان شرقی و ساکن رشت، ۱۴ آذرماه ۱۴۰۲ بازداشت و چند ماه را تا دی ماه همان سال در سلول انفرادی گذراند. او در دوران بازداشت برای اخذ اعتراف اجباری تحت فشارهای روحی و جسمی شدید و همچنین محروم شدن از حق تماس تلفنی و ملاقات با خانواده قرار گرفت.

در چهار ماه گذشته سه بیمار هموفیلی به دلیل کمبود دارو فوت شده‌اند

امین افشار، رییس هیئت مدیره کانون هموفیلی ایران روز پنج‌شنبه ۴ مرداد به روزنامه «پیام ما» گفت که بیماران هموفیلی با کمبود گسترده دارو مواجه هستند و «کمبودهای دارویی که در شهرستان‌ها شاهد بودیم، اکنون به تهران رسیده است». رییس هیئت مدیره کانون هموفیلی ایران گفت: «از ابتدای سال تاکنون سه بیمار هموفیلی شامل دو جوان و یک کودک به دلیل کمبود دارو جان خود را دست داده‌اند. در ابتدای سال در ایام نوروز یک جوان ۲۱ ساله را به دلیل کمبود فیبرینوژن از دست دادیم. ۱۴ تیر ماه هم یک دختر ۵ ساله از استان آذربایجان شرقی به دلیل کمبود داروی هیومیت از دست دادیم. یک هفته گذشته نیز یک جوان ۳۱ ساله به دلیل کمبودهای دارویی در بیمارستانی در تهران جان باخت.» به گفته امین افشار، حدود ۱۳ تا ۱۴ هزار بیمار هموفیلی در ایران شناسایی شده‌اند و بیشتر موارد ابتلا به این بیماری مردان هستند. این مقام کانون هموفیلی ایران گفت که «در حال حاضر وضعیت دسترسی به داروهای بیماری هموفیلی نسبت به گذشته افت چشمگیری داشته است؛ یعنی کمبودهای دارویی که در شهرستان‌ها شاهد بودیم اکنون به تهران رسیده است. به طور مثال فاکتور ۹ که در زمینه پلاسمای آن کشور خودکفا است و سازمان انتقال خون و شرکت‌های جمع آوری پلاسما آن را فراهم می‌کنند، اصولاً نباید هیچ کمبودی در فاکتور ۹ داشته باشیم، بلکه مازاد هم باید داشته باشیم.» او در مورد زنان مبتلا به هموفیلی و مشکلات دوچندان آن‌ها هم گفت که «داروی فیبرینوژن را در نظر بگیرید که بیشتر مصرف کننده‌های آن خانم‌ها هستند، حتی خانم‌های که مشکل بیماری ندارند و در فرآیند زایمان اگر دچار خون‌ریزی‌های شدیدی شوند، از این دارو به عنوان یک داروی بیمارستانی استفاده می‌کنند، اما اکنون این دارو نیست و زمان ورود آن به کشور هم معلوم نیست.»

عامل حمله به سلمان ‌رشدی به حمایت از حزب‌الله لبنان متهم شد

مردی که متهم به چاقو زدن به سلمان رشدی در سال ۲۰۲۲ در نیویورک شده است، اکنون با اتهام جدیدی مبنی بر حمایت از حزب‌الله لبنان مواجه است. براساس کیفرخواستی که روز چهارشنبه ۳ مرداد/ ۲۴ ژوئیه منتشر شد، هادی مطر به حمایت مادی از گروه شبه‌نظامی حزب‌الله مستقر در لبنان متهم شده است. این اتهام جدید هفته‌ها پس از رد پیشنهاد مطر به دادستان‌های پرونده صورت می‌گیرد که او اعلام کرده بود در ازای کاهش دوران محکومیتش حاضر به اعتراف به ارتکاب جرم خواهد بود. او همچنین متهم به تلاش برای قتل و ارتکاب حمله‌ای است که باعث نابینایی یک چشم سلمان رشدی شد. ناتانیل بارون، وکیل هادی مطر، به بی‌بی‌سی گفت که موکلش قصد دارد این اتهام جدید را رد کند. هادی مطر از زمان حمله بدون قرار وثیقه در بازداشت بوده است. در کیفرخواست آمده است که مطر با علم به این که حزب‌الله یک سازمان تروریستی است، تلاش کرده «حمایت مادی و منابعی» را به حزب‌الله ارائه کند، اما در این سند به جزئیات اقدامات اشاره نشده است. حزب‌الله لبنان توسط کشورهای غربی، اسرائیل، کشورهای عربی خلیج فارس و اتحادیه عرب به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده است. هنوز مشخص نیست که دقیقاً چرا این جوان ۲۶ ساله ساکن نیوجرسی به نویسنده مشهور بریتانیایی حمله کرد، اگرچه او در مصاحبه‌ای از زندان به نیویورک پست گفت که ویدئوهای سلمان رشدی را در یوتیوب تماشا کرده است و او «از افرادی که این‌طور بی‌انصاف هستند» خوشش نمی‌آید. سلمان رشدی در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی در اوایل سال جاری میلادی گفت که مطر «با سرعت از پله‌ها بالا رفت» و ۱۲ ضربه چاقو به او زد. او درباره حمله‌ای که ۲۷ ثانیه به طول انجامید، گفت: «نمی‌توانستم با او بجنگم. نمی‌توانستم از دست او فرار کنم.» این حمله او را به مدت شش هفته و با شرایط بحرانی در بیمارستان بستری کرد. خاطرات سلمان رشدی درباره این حادثه «چاقو: مراقبه‌های پس از تلاش برای قتل» اوایل سال جاری میلادی منتشر شد.