ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی دو زندانی دیگر را در قزوین و نهاوند اعدام کرد

قوه قضاییه ایران حکم اعدام دو زندانی دیگر را در زندان‌های قزوین و نهاوند اجرا کرده است. سازمان حقوق بشر ایران، مستقر در نروژ می‌گوید طی روزهای گذشته حکم اعدام عباس رشیدی و وحید عباسی اجرا شده است. به گفته این سازمان، عباس رشیدی، ۴۵ ساله بابت جرایم مواد مخدر صبح شنبه سوم شهریور در زندان چوبیندر قزوین به دار آویخته شد. یک منبع مطلع به این سازمان گفت عباس رشیدی پدر دو فرزند و پیش از دستگیری نقاش ساختمان بود که سه سال قبل در ارتباط با جرایم مربوط به مواد مخدر بازداشت شد. این سازمان همچنین گفت پنجشنبه یکم شهریور وحید عباسی، ۳۳ ساله که از سه سال قبل به اتهام قتل بازداشت شده بود، در زندان نهاوند اعدام شده است. به گفته یک منبع مطلع، عباسی «شهروند کُرد ساکن نهاوند بود که به قصاص محکوم شده بود». سازمان حقوق بشر ایران از آغاز سال ۲۰۲۴ اجرای حکم اعدام ۳۹۲ تن را در زندان‌های ایران ثبت کرده است. جرایم مربوط به مواد مخدر و «قصاص» بیشترین فراوانی را در صدور و اجرای حکم اعدام دارند.

دستگاه قضایی سه شهروند معترض اصفهانی را یک سال پس از بازداشت‌شان در بلاتکلیفی نگه داشته است

براساس گزارش منابع زمانه رضا رضایی، حسین جعفر و یاسین مختاری، شهروندان معترض اهل اصفهان که به ترتیب ۳۰، ۲۷ و ۲۲ سال دارند بیش از یک‌سال است که در زندان بلاتکلیف نگه داشته شده اند. نهادهای امنیتی این سه معترض را در تیر ۱۴۰۲ به زندان اصفهان و بعد از یک ماه، به بازداشتگاه ۲۰۹ وزارت اطلاعات و سپس به بند چهار زندان اوین منتقل کردند. دستگاه قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی این سه معترض را به «معاونت در محاربه از طریق تخریب و احتراق اموال عمومی به قصد تقابل با نظام اسلامی»، «عضویت در گروهک منافقین و گروهک باغی با وصف وجود مرکزیت و مشی مسلحانه»، «فعالیت تبلیغی به نفع گروهک‌های مخالف نظام اسلامی» و «تشکیل گروهک تروریستی» متهم شده اند. براساس گزارش‌ها روند دادرسی پرونده، آن‌ها به شکل عامدانه در بلاتکلیفی نگه داشته شده اند. دستگاه قضایی رضا رضایی، حسین جعفر و یاسین مختاری را هر یک به سه سال و ۹ ماه حبس، دو سال اقامت اجباری در کهنوج کرمان یا حاجی‌آباد هرمزگان و ۸۰ ضربه شلاق محکوم کرده است. به‌رغم قطعی شدن این حکم از بهمن ۱۴۰۲، محکومیت قطعی آن‌ها در پرونده زندانشان ثبت نشده و آن‌ها پس از یک‌سال امکان پیگیری پرونده، درخواست مرخصی یا آزادی مشروط ندارند و همچنان به‌طور رسمی در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند. نگهداری زندانیان به‌شکل بلاتکلیف یکی از راه‌های فشار بر متهمان و محکومان است و جمهوری اسلامی همواره این روش غیرانسانی را علیه معترضان و همچنین مخالفان و زندانیان سیاسی به‌کار برده است.

مالک تلگرام درفرانسه بازداشت شد

پاول دورف، مالک پیام رسان تلگرام در فرانسه بازداشت شده است. شبکه‌های خبری فرانسه گزارش کرده‌اند او را در فرودگاه اورلی، هنگامی که با جت شخصی خود سفر کرده بود، بازداشت کرده‌اند. خبرگزاری تاس و اسپوتنیک بازداشت دورف را تأیید کردند و نوشتند سفارت روسیه در فرانسه از دولت این کشور خواسته است در باره دلیل بازداشت این شهروند روسیه‌ای «فوری توضیح بدهد». روسیه همچنین از فرانسه خواسته است «دفاع از حقوق دورف که روز قبل بازداشت شده است تأمین شود و در حال حاضر دسترسی کنسولی به او فراهم گردد». به گفته روسیه، فرانسه از پذیرش این خواسته اجتناب می‌کند. مقام قضایی در فرانسه گفته است که امکان دارد دورف پس از تحقیقات آزاد شود. رسانه‌های فرانسوی به نقل از مقام‌های پلیس علت بازداشت او را «فقدان نظارت بر تلگرام» که به ادعای آنها باعث «فعالیت‌های مجرمانه کنترل نشده» شده است، گزارش کردند. پاول دورف مالک و مدیرعامل پیام‌رسان تلگرام به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی است.

داعش مسئولیت حمله با چاقو به جشن زولینگن در آلمان را برعهده گرفت ــ پلیس از بازداشت فرد مهاجم خبر داد

رسانه‌های آلمان به نقل از مسئولان دولت ایالتی نوردراین ـ وستفالن از بازداشت فردی که به جشن ۲۶۰ سالگی شهر زولینگن حمله و با چاقو دستکم سه نفر را کشته و هشت تن دیگر را زخمی کرده بود خبر دادند. وزیر داخلی ایالت نوردراین ـ وستفالن شامگاه ۲۴ اوت/ ۳ شهریور بدون بیان جزئیات از بازداشت «فردی که تمام روز دنبال او بودند»، خبر داد. رسانه‌های آلمان اما گفتند فرد مهاجم خود را به پلیس تسلیم کرده است. روزنامه اشپیگل فرد بازداشت‌شده را «شهروند ۲۶ ساله سوریه‌ای که سال ۲۰۲۰ به آلمان مهاجرت و درخواست پناهندگی کرده است»، معرفی کرد. مقام‌های دولتی در این‌باره اظهارنظر نکرده‌اند. پیش از بازداشت فردی که پلیس آلمان می‌گوید عامل حمله مرگبار است، گروه «دولت اسلامی» با صدور اطلاعیه‌ای مسئولیت حمله را برعهده گرفت. وب سایت «اعماق» مهاجم را «سرباز داعش» خواند. این ادعا را مقام‌های دولتی آلمان تأیید یا رد نکرده‌اند. در حمله شامگاه ۲۳ اوت یک زن و دو مرد کشته و هشت تن دیگر زخمی شدند. حزب‌ها و گروه‌های ضد مهاجران پس از انتشار این خبر، آن را بهانه‌ای برای ترویج گسترده‌تر مهاجرستیزی و درخواست برای اخراج مهاجران کرده‌اند.

دبیر هیئت گزینش آموزش و پرورش اخراج دانشجو-معلم‌ها را به دلیل عکس نمایه تایید کرد

در آستانه آغاز سال تحصیلی دبیر هئیت گزینش آموزش و پرورش به صورت تلویحی اخراج دانشجویان معلمی را به دلیل داشتن عکس نمایه بدون حجاب در شبکه‌های اجتماعی تایید کرد. محمدرضا خرازانی به خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران گفت: «ابتدا به فرد تذکر می‌دهیم، اگر دانشجو-معلمی بعد از چهار سال ضوابط گزینش را نداشت، طبق قانون اجازه داریم درباره او تصمیم‌گیری کنیم اما شیوه رفتار بدین صورت است که به افراد فرصت می‌دهیم.» او عدم تأیید صلاحیت هشت هزار دانشجوی دانشگاه فرهنگیان را نادرست دانست اما «بررسی پرونده» حداقل ۸۰۰ فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان در هیئت‌های گزینش را تأیید کرد و مدعی شد «مشکل ۷۰ درصد حل شده و بقیه در دست بررسی است». خرازانی خبر منتشر شده در باره یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان به‌دلیل نگه‌داشتن گربه خانگی را هم تایید اما ادعا کرد دلیل ردشدن او مورد دیگری بود که با مراجعه به هیئت گزینش حل شد. در روزهای گذشته برخی از دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان تصویر نامه هیئت مرکزی گزینش را منتشر کردند که بر اساس آن «واجد شرایط عمومی گزینش» نبودند. پیش از آن هم تشکل‌های صنفی معلمان اسنادی مبنی بر تایید صلاحیت برخی از نومعلمان بدون داشتن صلاحیت علمی و در مقابل آن رد صلاحیت برخی دیگر به دلیل فعالیت صنفی یا موارد دیگر منتشر کرده بود. عبدالرضا فولادوند، مدیرکل پیشین آموزش و پرورش تهران نیز در دیدار با وزیر آموزش و پرورش گفته بود ۷۰ دانشجوی دانشگاه رجایی بعد از چهار سال تحصیل، تایید صلاحیت نشدند. هیئت‌های گزینش در سال‌های گذشته نیز متقاضیان استخدام در آموزش و پرورش را به‌دلیل نوع پوشش، سهل‌انگاری در نماز، شرکت نکردن در نمازجمعه و راهپیمایی‌های مناسبتی حکومتی رد صلاحیت کرده بودند. خبرگزاری تسنیم بهمن ۱۴۰۱ به نقل از خرازانی «ضوابط انتخاب اصلح» در هیئت مرکزی گزینش آموزش و پرورش را «موضعگیری درباره ولایت فقیه، فعالیت داوطلبانه در نهادهای انقلابی، فعالیت داوطلبانه در نهادهای مذهبی، شرکت در نماز جمعه و جماعت، شرکت در راهپیمایی، انتخاب پوشش چادر، تقید به رعایت پوشش اسلامی و انتخاب دوستان مناسب، کسب رتبه‌های علمی، مذهبی و فرهنگی مناطق محروم» عنوان کرده بود.

نیروهای امنیتی دست‌کم ۱۲ نفر را در گیلان بازداشت کردند

بر مبنای اطلاعاتی که از سوی منابع آگاه در اختیار زمانه قرار گرفته است نیروهای امنیتی در طی سه هفته گذشته دست‌کم ۱۲ تن را در استان گیلان بازداشت کرده ‌اند. طبق این گزارش که در آن اسامی بازداشت‌شدگان مشخص نشده است، هفت تن از این افراد در شهرهای تالش و آستارا و به اتهام ارتباط با یکی از گروههای مخالف نظام بازداشت شده‌اند که پنج تن از آن‌ها به بند میثاق زندان لاکان منتقل شده و دو نفر به سلول انفرادی منتقل شده‌اند. منابع موثق می‌گویند نیروهای امنیتی این هفت نفر را با خشونت و ضرب و شتم شدید بازداشت کرده و دو نفر از آن‌ها را به‌شدت شکنجه کرده اند که حال یکی از آن‌ها وخیم گزارش شده است. نیروهای همچنین پنج نفر دیگر را با اتهام‌های مربوط به فعالیت در فضای مجازی بازداشت کرده‌اند که از هویت و وضعیت نگهداری آن‌ها اطلاعی در دست نیست.