ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس زندان شیبان اهواز اعلام کرد که حبیب دریس و سید سالم البوشوکه به‌زودی برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل خواهند شد

سازمان حقوق بشر کارون گزارش داده است که به‌تازگی خسرو طرفی، رئیس زندان مرکزی (شیبان) اهواز حبیب دریس و سید سالم البوشوکه، دو زندانی سیاسی عرب اهوازی را احضار کرده و به آن‌ها گفته است: «حکم اعدام شما تأیید شده و هیچ تخفیف یا عفو و بخششی وجود ندارد و در صف اجرای حکم اعدام هستید.» طرفی خطاب به این دو زندانی سیاسی افزوده است: «ابتدا چهار هم‌پرونده‌ای شما را برای اجرای حکم به زندان سپیدار منتقل کردیم و نوبت شما نیز خواهد رسید.» این چهار زندانی علی مجدم، معین خنفری، محمدرضا مقدم و سید عدنان موسوی هستند که چند روز پیش از زندان مرکزی شیبان به سلول‌های انفرادی در زندان سپیدار اهواز منتقل شده‌اند تا حکم اعدام آن‌ها اجرا شود. گزارش می‌افزاید گارد حفاظت زندان مرکزی اهواز ۲۴ مهر، به بند پنج (بند سیاسی) برای انتقال چهار زندانی سیاسی به زندان سپیدار هجوم بردند و در آن روز به حبیب دریس و سید سالم البوشوکه گفته بودند که نامه‌ای برای عفو و بخشودگی بنویسند. این تصمیم نگرانی عمیق خانواده‌ها و سازمان‌های حقوق بشری را برانگیخته است. دادگاه انقلاب اهواز حبیب دریس و سید سالم البوشوکه را به همراه چهار نفر دیگر به اتهام مشارکت در قتل دو بسیجی، یک پرسنل نیروی انتظامی و یک سرباز به اعدام محکوم کرده بود. حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران در اهواز و شهرهای اطراف، آن‌ها را در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بازداشت کردند.

شمار کارگران کشته‌شده معدن طبس به ۵۳ نفر افزایش یافت

با مرگ یکی دیگر از کارگران معدن شرکت معدنجوی طبس در بیمارستان یزد، شمار جان‌باختگان این حادثه به ۵۳ نفر افزایش یافت. به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، کاظم نخعی، از کارگران مصدوم حادثه معدن طبس که در بیمارستان صدوقی یزد بستری بود، جمعه ۴ آبان درگذشت. کاظم نخعی اهل روستای انابد بردسکن بود. شش نفر دیگر از کارگران معدن طبس نیز که در این حادثه جان باختند از همین روستا بودند. انفجار معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو ۳۱ شهریور ۱۴۰۳، به دلیل تصاعد آنی گاز متان در معدن روی داد. پیش از این، حجت‌الاسلام علی نسائی زهان، دادستان استان خراسان جنوبی و بازپرس پرونده‌ حادثه معدن طبس گفته بود کوتاهی در مورد «نبود ایمنی در این معدن تأیید شده و این قصور متوجه مسئولان معدن است». در جلسه علنی سه‌شنبه یکم آبان‌ماه مجلس شورای اسلامی نیز کمیسیون‌های صنایع و معادن، اجتماعی و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در مورد این حادثه گزارش مشترکی ارائه کردند و در آن از جمله از فقدان نظارت مؤثر، عدم انجام عملیات گاززدایی، بی‌توجهی به هشدار کارگران و نبود ارائه آموزش‌های ایمنی لازم به کارگران معدن، به‌عنوان عوامل بروز این حادثه نام برده شد.

فرماندار کازرون خبر کشتن امام جمعه این شهرستان را تأیید کرد و از خودکشی ضارب خبر داد

محمدعلی بخرد، فرماندار کازرون اعلام کرد که حجت‌الاسلام محمد صباحی، امام جمعه کازرون روز جمعه ۴ آبان پس از برگزاری نماز جمعه در این شهر هدف تیراندازی یک فرد قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان کازرون جان خود را از دست داد. فرماندار کازرون افزود «فرد ضارب پس از شلیک به امام جمعه خودکشی کرد». برخی رسانه‌ها در ایران عامل تیراندازی را اهل کازرون معرفی کرده‌اند. او از «احتمال خصومت شخصی» در این حادثه سخن گفت و افزود: «ابعاد موضوع در دست بررسی است و متعاقباً اعلام خواهد شد»‌. حجت‌الاسلام محمد صباحی ۱۰ سال امام جمعه شهرستان خرامه استان فارس بود و قبل از آن نیز مدتی ریاست دفتر آیت‌الله آقابزرگ بنیادی، امام جمعه اسبق کازرون، و همچنین امام جمعه مسجد الزهرا این شهر بود. او ۱۷ آبان ۱۳۹۸ بعد از قتل حجت‌الاسلام محمد خرسند، امام جمعه قبلی کازرون، به عنوان امام جمعه جدید این شهرستان منصوب شد. محمد خرسند نیز در مقابل خانه خود با ضربات چاقو کشته شد. رسانه‌های ایران ضارب او را «فردی با انحرافات فکری» معرفی کردند. حجت‌الاسلام محمد صباحی، سومین امام جمعه کازرون است که کشته می‌شود. نخستین بار در سال ۶۰ بود که مجاهدین خلق حجت‌الاسلام عبدالرحمن دانشجو، امام جمعه وقت کازرون را کشتند.

سازمان ملل: در یک هفته بیش از ۱۰ هزار نفر در هائیتی به دلیل خشونت‌ها آواره شده‌اند

برآوردهای سازمان ملل حاکی از آن است که بیش از ۱۰ هزار نفر در مدت یک هفته در هائیتی آواره شده‌اند. دلیل آن خشونت‌های گروهی در این کشور عنوان شده که اخیراً در خارج از پورتو پرنس، پایتخت هائیتی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. آمار جدید از سوی سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام شده است. این سازمان به‌تازگی گفته است که در مجموع بیش از ۷۰۰ هزار نفر در هائیتی از محل زندگی خود گریخته‌اند. به‌گزارش رویترز، بخش‌هایی از مردم از قحطی رنج می‌برند زیرا باندهای متخاصم زمین‌های کشاورزی را اشغال و راه‌های حمل‌ونقل را مسدود کرده‌اند. پلیس بین‌المللی به رهبری کنیا ماه‌هاست که تلاش می‌کند تا اوضاع در هائیتی را مهار کند. با این حال، تاکنون از سه هزار مأمور پلیس بین‌المللی که در نظر گرفته شده بود تنها حدود ۴۰۰ مأمور به هائیتی آمده‌اند.

پروازهای قطر به ایران و عراق و لبنان تعلیق شد

شرکت هواپیمایی قطر از تعلیق پروازهای خود به ایران، عراق و لبنان تا اطلاع بعدی خبر داد. این شرکت در بیانیه‌ای کوتاهی که پنج‌شنبه ۳ آبان / ۲۴ اکتبر منتشر شد، گفت: «پروازهای خود به عراق، ایران و لبنان را تا اطلاع ثانوی متوقف کردیم.» شرکت هواپیمایی قطر همچنین افزود «پروازهای خود به اردن را فقط در ساعات روز انجام خواهد داد.» شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا نیز پیش از این اعلام کرده بود که پروازهای این شرکت به تهران تا جمعه ۱۲ بهمن ۱۴۰۳ / ۳۱ ژانویه ۲۰۲۵ و به بیروت و از بیروت به نقاط دیگر تا جمعه ۱۰ اسفند ۱۴۰۳ / ۲۸ فوریه ۲۰۲۵ متوقف خواهد شد. دلیل توقف پروازها تنش‌ها و درگیری‌های کنونی در منطقه است.

دبیرکل سازمان ملل با ولادیمیر پوتین در مورد جنگ اوکراین و خاورمیانه گفت‌وگو کرد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در حاشیه اجلاس سران بریکس در کازان روسیه با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. در بیانیه دفتر دبیرکل سازمان ملل آمده است که این یک گفت‌وگوی شخصی بود و گوترش و پوتین «در مورد وضعیت خاورمیانه، به‌ویژه نیاز مطلق به آتش‌بس در غزه و لبنان و همچنین لزوم اجتناب از تشدید بیشتر تنش‌ها در منطقه گفت‌وگو کردند». بنا به این بیانیه، گوترش در این دیدار بار دیگر خواستار برقراری صلح در اوکراین شد و گفت این صلح باید براساس منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی انجام شود. در بیانیه آمده است که «روسیه با حمله به اوکراین هر دو را نقض کرده است». دبیرکل سازمان ملل و رهبر روسیه همچنین «درباره مسائل توسعه و نظام مالی بین‌المللی گفت‌وگو کردند». تنها چند تن از سیاستمداران غربی در مدت اخیر تماس شخصی با پوتین داشته‌اند. با این حال، سفر دبیرکل سازمان ملل به روسیه برای شرکت در اجلاس سران بریکس در کازان، با انتقادهایی به‌ویژه از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بالتیک مواجه شد. اجلاس سران کشورهای صنعتی نوظهور گروه بریکس عصر پنج‌شنبه ۳ آبان / ۲۴ اکتبر به پایان رسید. نمایندگانی از ۳۰ کشور از جمله رهبران برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی و همچنین ایران، مصر و امارات متحده عربی در آن شرکت کردند.

وزارت بهداشت: سالمندان ۱۱,۵ درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند - شمار زنان سالمند بیشتر است

صابر جباری، رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: «براساس ارزیابی‌های انجام‌شده در سال ۱۴۰۳، اگر آغاز سن سالمندی را ۶۰ سالگی در نظر بگیریم، سالمندان حدود ۱۱,۵ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که ۴۷,۷ درصد مرد و ۵۲,۳ نیز زن هستند.» جباری افزود: «بر همین اساس ایران هم مانند بسیاری از کشورهای جهان در مسیر زنانه‌‌شدن سالمندی پیش‌ می‌رود.» او همچنین گفت: «شورای سالمندان کشور می‌بایست نسبت به بیمه تکمیلی سالمندان اقدام‌ کند تا آن‌ها به هنگام بیماری درگیر مسائل مالی نشوند.»

نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در مرز سردشت یک کولبر را کشتند

در پی تیراندازی نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در مناطق مرزی سردشت، یک کولبر به نام ابراهیم احمدنژاد جان خود را از دست داد. به گزارش کوردپا، این رویداد جمعه ۴ آبان رخ داد و نیروهای نظامی بدون اخطار قبلی این کولبر را هدف شلیک مستقیم قرار دادند. یک منبع مطلع به کوردپا گفته است جسد ابراهیم احمدنژاد به بیمارستان سردشت منتقل شد و پس از پایان مراحل قانونی به مهاباد منتقل خواهد شد. کولبرنیوز که به‌طور ویژه خبرهای مربوط به کولبران را پوشش می‌دهد پیش از این گزارش داده بود که در شش ماه نخست سال ۱۴۰۳ دست‌کم ۳۶ کولبر کشته و ۱۰۶ کولبر مجروح شدند. همچنین آمار مرگ و مصدومیت کولبران در مقایسه با شش ماه نخست سال ۱۴۰۲، ۶۷ درصد افزایش یافته است.

اعتراض و اعتصاب غذای نرگس منصوری در حمایت از دیگر زندانیان و محرومیت او از درمان در زندان اوین

نرگس منصوری، زندانی سیاسی، از اول مهر ۱۴۰۳، در زندان اوین دست به اعتراض و تحصن در هواخوری زندان زده است. او همچنین از اول مهر در مقاطعی در اعتصاب غذا بوده و مسئولان زندان او را به همین دلیل ممنوع التماس و ملاقات کرده‌اند. شرایط جسمی این زندانی به دلیل بیماری مناسب نیست و ضابط پرونده در زندان اوین اجازه نمی‌دهد که این زندانی دسترسی به درمان تخصصی پزشکی داشته باشد. یک منبع آگاه از وضعیت نرگس منصوری به زمانه گفت که تحصن و اعتصاب غذای او در همبستگی با دیگر زندانیان سیاسی و به درخواست آزادی زندانی‌های جوان‌تر و زندانی‌های سالمند است. نرگس منصوری، فعال مدنی، عضو سندیکای شرکت واحد، فرزند جانباز جنگ و یکی از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ فعال مدنی زن برای استعفای علی خامنه‌ای در سال ۱۳۹۸ است که سابقه چند بازداشت سیاسی را در پرونده‌اش دارد. منصوری در حال گذراندن شش سال حبس در زندان اوین بود که در ۵ اسفند ۱۴۰۲، در پرونده‌ای جدید به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، بدون وکیل و به صورت غیابی به سه سال حبس دیگر محکوم شد. این منبع آگاه از وضعیت نرگس منصوری به زمانه گفت مسئولان زندان اوین، او را که بیماری رحم (مشکوک به سرطان) دارد، به‌دلیل اعتراضاتش از اول مهر، ممنوع‌الملاقات و ممنوع‌تماس کرده‌اند. او همچنین با وجود بیماری از حق دسترسی به درمان محروم شده و این موجب نگرانی خانواده‌اش شده است. به گفته این منبع نرگس منصوری از دسترسی به خدمات پزشکی تخصصی برای ادامه درمان بیماری رحم خود محروم شده است و ضابط امنیتی پرونده‌ او اجازه نمی‌دهد که به بیمارستان اعزام شود. نرگس منصوری در پرونده اولش که مرتبط با بیانیه ۱۴ نفر بود، در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۹۸ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران محاکمه و در ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به شش سال زندان و دو سال محرومیت از فعالیت سیاسی و اجتماعی محکوم شد. او در حال گذارندن پنج سال حبس قابل اجرا در رابطه با پرونده اول بود که در زمان همین حبس، پرونده دومی برای این فعال مدنی تشکیل شد. از سال ۹۸ تا کنون، هشت نفر از امضاکنندگان «بیانیه ۱۴ فعال سیاسی و مدنی برای استعفای خامنه‌ای» و «بیانیه ۱۴ کنشگر زن برای استعفای خامنه‌ای و گذار به حکومت سکولار» به ۸۱ سال زندان محکوم شده‌اند. ۱۴ فعال زن که بیانیه «استعفای خامنه‌ای» را امضا کرده بودند، در این بیانیه نوشتند که مصمم هستند «با شیوه‌ای مدنی و بدون خشونت»، مبارزه خود را با گفتن «نه به جمهوری اسلامی» ادامه دهند. امضاکنندگان این بیانیه از جمله شهلا انتصاری، نصرت بهشتی، گیتی پورفاضل، زهرا جمالی، شهلا جهان‌بین، فاطمه سپهری و نرگس منصوری بودند.