ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جو امنیتی در زاهدان ــ امام جمعه اهل سنت شهر در مورد رد صلاحیت‌ها گفت به همین قانون اساسی هم عمل نمی‌کنند

جمعه ۶ بهمن تظاهراتی در زاهدان برگزار نشد اما بار دیگر فضای شهر امنیتی بود. به‌گزارش شبکه‌های اجتماعی بلوچ، نیروهای امنیتی مبادی ورودی و خروجی مسجد مکی و مصلی نماز جمعه را مسدود کرده و رفت و آمد مردم را کنترل می‌کردند. آن‌ها همچنین در ورودی شهر زاهدان ایست‌های بازرسی مستقر کرده و مردم و خودروها را مورد تفتیش قرار می‌دادند. روز جمعه، عبدالحمید اسماعیل‌زهی، موسوم به مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه از جمهوری اسلامی خواست که به مطالبات مردم رسیدگی کند و از رد صلاحیت‌ کاندیداها در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان انتقاد کرد. اسماعیل‌زهی بدون آن‌که از حسن روحانی، رئیس ‌جمهوری پیشین ایران نامی ببرد از رد صلاحیت او و وزیران سابق انتقاد کرد و گفت: «کسی که دو دوره رئیس ‌جمهوری بوده و در چندین دوره نماینده مجلس و رئیس شورای امنیت ملی بوده کسی که در یک پست حساس وزیر بوده است، رد صلاحیت می‌شود؟ دنیا چه فکری می‌کند درباره ما؟» او با اشاره به نظارت استصوابی شورای نگهبان افزود: «به همین قانون اساسی کنونی هم عمل نمی‌شود.» حسن روحانی و مصطفی پورمحمدی، وزیر اسبق دادگستری و از عاملان کشتار زندانیان سیاسی ایران در دهه ۱۳۶۰، برای نامزدی در مجلس خبرگان رهبری رد صلاحیت شدند. حسن روحانی چهارشنبه ۴ بهمن درباره رد صلاحیت خود بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن ضمن آن‌که از شورای نگهبان خواست تا دلایل رد صلاحیتش را اعلام کند، از مردم هم خواست تا برای اعتراض به این وضعیت در انتخابات شرکت کنند. انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در ۱۱ اسفند سال جاری برگزار خواهد شد. عبدالحمید اسماعیل‌زهی در پایان سخنان خود خواهان حل‌وفصل دائمی مسئله فلسطین به‌شکل عادلانه شد و اظهار امیدواری کرد که جنگ کنونی آخرین درگیری میان اسرائیل و فلسطین باشد.

ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی همه کاندیداهای رقیب ابراهیم رئیسی را رد صلاحیت کرد

روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی روز جمعه ششم بهمن به نقل از موسی سلیمی، دبیر ستاد انتخابات این استان اعلام کرد از مجموع پنج نفری که در حوزه استان خراسان جنوبی برای انتخابات شورای نگهبان ثبت‌نام کرده‌اند، صلاحیت یک نفر تأیید شده و یکی از ثبت‌نام‌کنندگان هم انصراف داده است. طبق گزارش‌ها نامزدی که صلاحیت او از سوی شورای نگهبان تأییدشده ابراهیم رئيسی، رئيس جمهوری اسلامی (عضو هیئت مرگ در کشتار تابستان ۶۷) است. استان خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان، یک نماینده در مجلس خبرگان و چهار نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد. انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در روز ۱۱ اسفند برگزار می‌شود. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مقام‌های حکومتی در هفته‌های گذشته از مشارکت پایین در این دو انتخابات ابراز نگرانی کرده‌اند. شورای نگهبان پیشتر حسن روحانی، رئیس جمهوری پیشین ایران را برای این انتخابات رد صلاحیت کرد.

دادگاه انقلاب کرج پریسا صالحی، روزنامه‌نگار را به حبس و مجازات‌های دیگر محکوم کرد

پریسا صالحی، روزنامه‌نگار روزنامه «دنیای اقتصاد» و دانشجوی ارشد رشته اقتصاد دانشگاه تهران در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که دادگاه انقلاب کرج او را به یک سال حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت خروج از کشور، دو سال تبعید به زنجان و دو سال ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی محکوم کرده است. این حکم بدوی از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب کرج به ریاست قاضی آصف الحسینی صادر و اتهام پریسا صالحی «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است. پریسا صالحی که در زنجان به دنیا آمده و شش سال نخست زندگی خود را در این شهر گذرانده نوشته است که قاضی دادگاه دلیل تبعید او به زنجان را «ارشاد و اصلاح» تحت نظر «بزرگترهای» خانواده عنوان کرده است. او در این‌باره نوشت: «تمام تلاششان انسان‌زدایی از معترضان و به‌خصوص زنان معترض است، گویی با مشتی ناقص‌العقل مواجهند‌ که مدام باید برای آن‌ها وصی یا ولی پیدا کرد.» او همچنین افزود در چند ماه گذشته اداره اطلاعات کرج بارها به آزار او ادامه داده و دوبار نیز منزل شخصی او و خانواده‌اش را تفتیش کرده و دلیلی هم ارائه نداده است. پریسا صالحی چندی پیش در دادسرای کرج مورد تفهیم اتهام قرار گرفت و با قرار کفالت آزاد شد. نیروهای امنیتی منزل شخصی او در کرج را شهریورماه سال جاری تفتیش کردند. او سپس با دریافت ابلاغیه‌ای به دادسرای کرج احضار شد.

شورای قانون اساسی فرانسه بخش قابل‌توجهی از قانون جدید مهاجرت را رد کرد

شورای قانون اساسی فرانسه پنج‌شنبه ۵ بهمن / ۲۵ ژانویه یا کاملاً و یا بخش‌هایی از ۳۲ ماده از مجموع ۸۶ ماده قانون مهاجرت جدید در این کشور را رد کرد. شورای قانون اساسی فرانسه گفت مواد رد شده، ربط مستقیمی به قانون مهاجرت نداشتند. جناح راست پارلمان فرانسه شمار زیادی از این مواد را در قانون مهاجرت جدید گنجانده بود. مجلس ملی فرانسه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ / ۲۰ دسامبر ۲۰۲۳، لایحه مهاجرت را با ۳۴۹ رأی موافق در مقابل ۱۸۶ رأی مخالف تصویب کرد؛ لایحه‌ای که ۱۸ ماه محور اصلی مجادله احزاب راست و چپ بود. پس از این تصویب امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، رئیس و شماری از نمایندگان و سناتورهای چپ پارلمان، از شورای قانون اساسی خواستند تا طرح قانون جدید را بررسی کند. قانون تائیدشده در مجلس ملی فرانسه، از جمله، برای دسترسی خارجیان غیراروپایی به کمک‌های خانوادگی و مسکن، یک دوره حداقل اقامت در فرانسه را الزامی می‌کرد. این دوره حداقل برای خارجی‌های بیکار پنج سال و برای افراد استخدام‌شده، ۳۰ ماه تعیین شده بود. شورای قانون اساسی فرانسه مواد محدودکننده کمک‌ها را لغو کرد. این شورا همچنین مواد مربوط به پرداخت تضمین پولی بازگشت برای دانشجویان خارجی به کشور‌شان در پایان دوره تحصیلی در فرانسه، سهمیه‌بندی سالانه مهاجران و یا محدود کردن شرایط الحاق خانوادگی را که با پشتیبانی نمایندگان راست افراطی در پارلمان تصویب شده بود، رد کرد. با این حال، شورای قانون اساسی فرانسه پاره‌ای از مواد مربوط به تسهیل اخراج خارجی‌های مجرم و یا مواد مربوط به اعطای مدرک به کارگران خارجی بخش‌های اقتصادی مورد نیاز را تأیید کرد. شماری از نهادهای پشتیبان مهاجران و خارجی‌ها از تصمیم شورای قانون اساسی استقبال کردند. ژان کلود سامویه، مسئول سازمان عفو بین‌الملل این تصمیم را «یک پیروزی» خواند و گفت این نهاد پی‌گیری خواهد کرد که مواد رد شده، به‌شکل دیگری به قانون تبدیل نشوند. ژوردن باردلا، رهبر حزب راست افراطی «مجمع ملی»، از تصمیم شورای قانون اساسی انتقاد کرد و گفت که قانون مهاجرت «نوزاد مرده به دنیا آمد.» او با متهم‌کردن مکرون به پشتیبانی از این شورا گفت: «تنها راه حل، برگزاری یک همه‌پرسی است.»

نیروهای امنیتی در میاندوآب شهرام رنجبر، شهروند کُرد را بازداشت کردند

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دوشنبه ۲ بهمن‌ماه، شهرام رنجبر، ۲۷ ساله و اهل شهر میاندوآب در استان آذربایجان غربی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. وب‌سایت خبری کُردپا ضمن اعلام این خبر گفته است که بازداشت شهرام رنجبر بدون ارائه حکم قضائی توسط مأموران امنیتی و در منزل شخصی او صورت گرفته است. تاکنون از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهام‌های مطرح‌شده علیه شهرام رنجبر اطلاعی به‌دست نیامده و پیگیری‌‌های خانواده این جوان جهت اطلاع از سرنوشت او نیز بی‌نتیجه مانده است.

ناصر داله، زندانی سیاسی کُرد، با دوختن لب‌هایش دست به اعتصاب غذا زد

ناصر (محمد) داله، زندانی سیاسی کُرد اهل روستای زنگ‌آباد و ساکن شین‌آباد از توابع پیرانشهر دست به اعتصاب غذا زد. این زندانی در حال حاضر دوران محکومیتش را در زندان ماکو سپری می‌کند. به گزارش آژانس خبری کردپا در پنجم بهمن، از دو روز پیش این زندانی سیاسی در اعتراض به نداشتن حق مرخصی، با دوختن لب‌هایش اعلام اعتصاب غذا کرده است. کردپا به نقل از «منابع آگاه» خود نوشته است که با وجود موافقت مسئولان با اعطای مرخصی به این زندانی سیاسی، دادستان پیرانشهر با درخواست مرخصی او مخالفت کرده است. جمعه چهارم شهریورماه ١٤٠١، نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی این شهروند کُرد را بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات پیرانشهر منتقل کرده بودند. این شهروند پس از اتمام مراحل بازجویی به زندان نقده منتقل، و سپس روز شنبه یازدهم شهریورماه ١٤٠٢، از زندان نقده به زندان ماکو تبعید شد. دادگاه انقلاب مهاباد این شهروند کُرد را به اتهام «محاربه» به سه سال حبس تعزیری محکوم کرد. داله از این سه سال باید دو سالش را بە صورت تبعید در زندان ماکو سپری کند. ناصر داله فرزند عثمان، متأهل و دارای یک فرزند است.

هاوژین مصطفی‌پور، کودک پانزده ساله در مهاباد به زندگی خود پایان داد

روز پنجشنبه پنجم بهمن ماه، یک دانش‌آموز در مهاباد به زندگی خود پایان داد. آژانس خبری کردپا هویت این دانش‌آموز را هاوژین مصطفی‌پور، پانزده ساله عنوان کرده است. در این گزارش «اختلافات خانوادگی» دلیل این اقدام ذکر شده است. در ماه‌های اخیر، موارد خودکشی دانش‌آموزان و کودکان افزایش چشمگیری داشته است. در اواسط دی ماه امسال، یسنا شجاعی، دانش‌آموز دختر ۱۲ ساله در شهر یاسوج، یک دانش‌آموز پسر ۱۱ ساله در تهران، و یک دانش‌آموز دختر به نام مینا صادقی از اهالی چرام، ساکن شهر دهدشت از شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به زندگی خود پایان دادند. در اوایل دی‌ماه سال جاری نیز معاون امور اجتماعی فرمانداری آبدانان (استان ایلام) خودکشی پنج دانش‌آموز ساکن این شهر را تایید کرده بود. ساناز قمبری که به تازگی دوره دبیرستان را به پایان رسانده بود، باران قمبری، دانش‌آموز متوسطه اول، آتیا نوری، هفده ساله، عبداللهی یک دختر دانش‌آموز سال دوم متوسطه و فایز سعادت، دیپلمه پنج دانش‌آموز شهر آبدانان هستند که طی دو ماه اخیر دست به خودکشی زده‌اند. فشارهای اجتماعی، مشکلات اقتصادی و اختلافات خانوادگی از جمله دلایل رشد خودکشی کودکان بوده است. اگر در ایران هستید و به خودکشی فکر می‌کنید، پیش از هر اقدامی با یکی از شماره های زیر تماس بگیرید: اورژانس اجتماعی: ۱۲۳، اورژانس شهری: ۱۱۵، صدای مشاور: ۱۴۸۰، اورژانس روان‌پزشکی تهران: ۴۴۵۰۸۲۰۰.