ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نرخ دلار آمریکا از مرز ۵۸ هزار تومان عبور کرد

روز دوشنبه ۷ اسفند در بازار آزاد ارز تهران نرخ فروش دلار آمریکا به ۵۸ هزار و ۲۵۰ تومان رسید. نرخ خرید دلار هم ۵۸ هزار و ۱۵۰ تومان شد. قیمت هر یورو نیز در همین روز به ۶۳ و ۲۰۰ تومان و نرخ خرید آن به ۶۳ هزار و ۱۰۰ تومان بود. این در حالی است که روز گذشته، یکشنبه ۶ اسفند، قیمت فروش هر دلار آمریکا ۵۷ هزار و ۵۰۰ تومان و نرخ خرید آن ۵۷ هزار و ۴۰۰ تومان بود. در روز یکشنبه قیمت فروش یورو نیز ۶۲ هزار و ۳۰۰ تومان و نرخ خرید آن ۶۲ هزار و ۲۰۰ تومان بود. بدین ترتیب دلار در روز دوشنبه به بالاترین قیمت خود در بیش از دو هفته گذشته رسید. پیش از حمله ۱۵ مهر / ۷ اکتبر حماس به اسرائیل نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد تهران ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان بود و پس از جنگ در غزه این قیمت سیر صعودی یافت.

یک افسر آمریکایی در اعتراض به «نسل‌کشی» در غزه مقابل سفارت اسرائیل در واشنگتن خود را به آتش کشید

یک افسر نیروی هوایی آمریکا در اعتراض به جنگ ویرانگر اسرائیل در غزه، در مقابل سفارت اسرائیل در واشنگتن خود را آتش زد و بر اثر جراحات وارده در بیمارستان جان باخت. شبکه الجزیره به‌نقل از سازمان آتش‌نشانی واشنگتن نام این افسر را آرون بوشنل عنوان کرد و نوشت او ۲۵ سال سن داشت. این رویداد بعد از ظهر یکشنبه ۶ اسفند / ۲۵ فوریه به وقت محلی رخ داد. افسر خلبان در ویدئویی که به‌شکل زنده در اینترنت پخش می‌شد، با لباس نظامی ظاهر شد و پس از بیان این جمله که «من دیگر در نسل‌کشی شریک نخواهم بود» ماده آتش‌زا به روی خود ریخت و با فریاد «فلسطین را آزاد کنید» خود را آتش زد. مأموران امدادگر پس از مهار آتش، این افسر را به بیمارستانی در همان منطقه منتقل کردند و همزمان یک سخنگوی اداره پلیس واشنگتن وضعیت او را «وخیم» اعلام کرده بود. نیروی هوایی ایالات متحده تأیید کرد که این حادثه مربوط به یک خلبان بوده است.

کشته شدن یک فعال سیاسی بلوچ در شهر کراچی پاکستان

یک فعال سیاسی بلوچ اهل شهرستان سرباز در شهر کراچی پاکستان ترور شد. به گزارش کمپین فعالین بلوچ، روز یکشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۲، یک فعال سیاسی بلوچ اهل شهرستان سرباز در شهر کراچی به دست عناصر جمهوری اسلامی کشته شد. این فعال سیاسی بلوچ حاجی «ایوب گهرامزهی» اهل روستای نصیرآباد شهرستان سرباز است. به گفته منابع کمپین فعالین بلوچ، ایوب گهرامزهی شب گذشته به‌ دست عناصر وابسته به جمهوری اسلامی در منطقه ملیر شهر کراچی به ضرب گلوله کشته شده است. به نقل از کمپین فعالین بلوچ، فعالان سیاسی بلوچ معتقدند که در پی توافقنامه محرمانه حکومت پاکستان و ایران، ترور فعالان سیاسی در دو کشور افزایش پیدا کرده است.

یک راننده لودر در معدن سنگ کروس بالا واقع در استان سمنان حین کار جان خود را از دست داد

یک راننده لودر در واحدی معدنی واقع در معدن سنگ روستای کروس بالا بر اثر حادثه شغلی جان خود را از دست داد. به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) این راننده لودر که در حال اجرای عملیات برداشت خاک در معدن سنگ روستای کروس بالا از توابع بخش ایوانکی شهرستان گرمسار در استان سمنان بود، با واژگونی لودر جان خود را از دست داد. ایلنا نوشت امدادگران به موقع رسیدند و با تجهیزات کافی کوشیدند این راننده را نجات دهند اما با جسد بی‌جان این کارگر روبه‌رو شدند. سالانه هزاران کارگر در پی حوادث کاری جان خود را از دست می‌دهند و این روند رو به‌افزایش است. سازمان پزشکی قانونی در آبان گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲، ۱۰۷۷ مرگ بر اثر حوادث کار ثبت شده است. آمار ثبت شده در مدت مشابه سال ۱۴۰۱، ۹۳۱ تن گزارش شده بود. به گزارش این سازمان مرگ کارگران بر اثر حوادث کار در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ افزایش ۱۵٬۷ درصدی داشت.

استعفای نخست‌وزیر فلسطین در اعتراض به «نسل‌کشی در غزه»

محمد اشتیه، نخست‌وزیر فلسطین، به دلیل تشدید جنگ در غزه و کرانه باختری اشغالی، استعفا داد. دولت فلسطین تنها بر بخش‌هایی از کرانه باختری اشغالی حکومت می‌کند. اشتیه که روز دوشنبه ۷ اسفند / ۲۶ فوریه استعفای خود را به محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین تحویل داد، گفت: «تصمیم استعفا با توجه به تشدید بی‌سابقه‌ خشونت‌ها در کرانه باختری و بیت‌المقدس و جنگ، نسل‌کشی و گرسنگی در نوار غزه گرفته شد». او گفت: «من می‌بینم که رویدادهای آتی و چالش‌های آن مستلزم ترتیبات جدید دولتی و سیاسی است که واقعیت جدید در غزه و نیاز به توافق عمومی فلسطینی-فلسطینی براساس وحدت فلسطین و گسترش چتر حکمرانی بر سراسر سرزمین فلسطین را در نظر بگیرد.» اظهارات اشتیه در حالی بیان می‌شود که فشار ایالات متحده آمریکا بر محمود عباس برای بازآرایی تشکیلات خودگردان فلسطین و شروع کار بر روی ساختار سیاسی‌ای که می‌تواند یک کشور فلسطینی را پس از جنگ اداره کند، افزایش یافته است.

محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم: میزان مشارکت در انتخابات در تهران بین شش تا ۹ درصد پیش‌بینی شده است

محمود صادقی، دبیر انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم با بیان این‌که در دوره‌های قبلی انتخابات نظرسنجی‌ها حداقل به صورت ماهیانه منتشر می‌شد اما این دوره منتشر نشده‌اند، گفت: «آخرین نظرسنجی که من شنیده‌ام مربوط به زمان ثبت‌نام انتخابات (مردادماه) است که میزان مشارکت در تهران را بین شش تا ۹ درصد پیش‌بینی کرده، در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ حدود ۲۰ درصد و سراسر کشور حدود ۲۴ تا ۲۷ درصد بود. صادقی که با وب‌سایت «جماران» گفت‌وگو می‌کرد، افزود: «مردم چون می‌بینند رأی آن‌ها میزان نیست و اثرگذار نیست، اعتمادشان را از دست داده‌اند.» او در همین حال وفاداری خود به روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی را بیان کرد و محدودیت‌ها و ردصلاحیت‌ها در انتخابات را برخلاف نظرهای او دانست و گفت این اقدامات «به معنای حذف امام از عرصه حکمرانی است. چتر امام بر سر همه باز بود». محمود صادقی بیانیه ۱۱۰ نفر از چهره‌های اصلاح‌طلب را هم که در آن گفته بودند با وجود محدودیت‌های شدید در انتخابات شرکت خواهند کرد «رفتار غیرتشکیلاتی» نامید و گفت: «کسی که عضو جبهه اصلاحات هست، معنا ندارد بیانیه‌ای که با مصوبه جبهه اصلاحات مغایرت دارد را امضا کند.»

حکم حبس یک ساله مهدی یراحی با قرار وثیقه به پابند الکترونیکی تبدیل شد

وکیل مهدی یراحی، خواننده معترض به حجاب اجباری از تبدیل حکم حبس یک ساله موکل خود به پابند با شعاع حرکتی یک‌هزار متر‌ی خبر داد. زهرا مینویی، وکیل مهدی یراحی در شبکه اجتماعی اکس نوشت: ‏«در پی ارسال پرونده موکلم آقای مهدی یراحی به شعبه اجرای احکام، با توجه به بیماری و نیاز به مراقبت‌های پزشکی، حبس یک ساله ایشان تبدیل به مراقبت‌های الکترونیکی (پابند با شعاع حرکتی یک‌هزار متر) شد.» مینویی افزود این حکم با قرار وثیقه ۱۵ میلیارد تومانی از یکم اسفند به اجرا در آمده است. به‌گفته زهرا مینویی مهدی یراحی بر اساس رأی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به دو سال و هشت ماه حبس تعزیرى و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است که براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، یک سال از این حبس به‌عنوان مجازات اشد، قابل اجرا است. نیروهای امنیتی مهدی یراحی را ششم شهریورماه سال جاری با دستور دادستان بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند. یک روز پیش از بازداشت مرکز رسانه‌ای قوه قضائیه جمهوری اسلامی از «تشکیل پرونده قضایی» برای این خواننده خبر داده بود. این مرکز گفته بود به‌دلیل «انتشار ترانه‌ای غیرقانونی» که «خلاف اخلاق و خلاف عرف اسلامی است» برای یراحی پرونده قضایی تشکیل شده است. دادستانی عمومی تهران هم پیش از این مهدی یراحی را «ممنوع المعامله» کرده بود. مهدی یراحی موزیک ویدئوی «روسریتو» را منتشر و آن را به «زنان آزاده‌ای» که «در خط اول جنبش زن، زندگی، آزادی دلیرانه می‌درخشند»، تقدیم کرده بود. یراحی پیش از این نیز در سال گذشته دو ترانه در همبستگی با جنبش «زن، زندگی، آزادی» منتشر کرده بود. او در سال ۹۷ نیز در همبستگی با کارگران معترض نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز با لباس کارگران در یکی از کنسرت‌هایش حاضر شد. یراحی از دی‌ماه ۹۷ تا امروز، جز مقطعی چند ماهه در سال ۹۸، از سوی دستگاه‌های حکومتی همچون وزارت ارشاد و صداوسیما ممنوع‌الکار و ممنوع‌التصویر بود.