ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران و سوریه بر سر افزایش مبادلات دریایی تا ۱۰ میلیون تُن کالا در سال توافق کردند

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران اعلام کرد که در دیدار با هیئت سوری به ریاست سامر خلیل، رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی سوریه در دمشق، دو کشور برای ایجاد شرکت‌ شهرهای صنعتی و تبادل مستقیم بین بانکی توافق کردند. مهرداد بذرپاش همچنین گفت در دیدار با زهیر خزیم، وزیر حمل و نقل سوریه بر سر افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر لاذقیه و طرطوس در سوریه توافق شد و قرار شد تا برای افزایش مبادلات و تردد دریایی ایران و سوریه تا ۱۰ میلیون تن کالا در سال برنامه‌ریزی شود. به‌گفته بذرپاش سوریه از خرید کشتی‌های جدید از شرکت‌های ایران نیز استقبال می‌کند و قراردادهایی با سازندگان کشتی منعقد کرده است.

نازنین بنیادی، شیرین عبادی، مسیح علی‌نژاد، عبداللە مهتدی: شرایط پیش آمده ادامه همبستگی را دشوار کرده است

بنابر اطلاعیه‌ای که در توئیتر منتشر شده است، چهار عضو دیگر ائتلاف جرج‌ تاون، که «منشور مهسا» را منتشر کردند، اعلام کردند که هدف‌شان از ائتلاف تقویت همکاری و همبستگی بود، اما به این هدف نرسیدند. آنان گفته‌اند: «هر چند شرایط پیش آمده ادامه همبستگی را دشوار کرده است ولی ما ادامه اتحادمان را توشه راه تلاش‌های بعدی خواهیم ساخت. منشور مهسا از دل انقلاب زن، زندگی، آزادی سر برآورده است و تا پیروزی آن معنای خود را از دست نخواهد داد.» پیشقدم در خروج از ائتلاف جرج‌ تاون، رضا پهلوی بود که با انتشار توئیتی نارضایتی خود را از این که ائتلاف به روی گسترش با افراد مورد نظر او بسته است، ابراز کرده بود. پس از آن حمله‌های سلطنت‌طلبان که از «منشور مهسا» ناراضی بودند، به کسانی که از نظر آنان در رده‌ نشستن در کنار شاهزاده نبودند، بالا گرفت. حامد اسماعیلیون راه خود را جدا کرد و اکنون نازنین بنیادی، شیرین عبادی، مسیح علی‌نژاد و عبداللە مهتدی هم اعلام کرده‌اند، که هدف‌های منشور مهسا را به گونه‌ای دیگر پی می‌گیرند. در کمپ طرفداران شاهزاده، فرو پاشیدن ائتلاف «منشور مهسا» به صورت پیروزی سلطنت تفسیر شده و شور و هیجان برانگیخته است.

کشف بیش از ۳۶۰۰ شیء تاریخی از چمدان قاچاقچیان در فرودگاه خمینی تهران

به گزارش سایت «صدای میراث» نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ایران اعضای یک باند قاچاق اشیای تاریخی را که قصد خارج کردن ۳۶۰۱ شیء تاریخی از فرودگاه خمینی به مقصد دوبی را داشتند بازداشت کردند. بر اساس این گزارش در چمدان‌های این باند سکه‌های نایاب تاریخی از دوره ساسانی و دوره‌های دیگر یافت شده. ظاهرا قاچاقچیان قصد داشتند آنها را در دبی به فروش برسانند. ارزش اشیاء ۱۱ میلیون دلار برآورد شده است. صدای میراث گزارش داده که برخی از کارکنان فرودگاه هم با قاچاقچیان همکاری می‌کردند که آن‌ها هم دستگیر شده‌اند. صدای میراث به نقل از منابعی که نام آن‌ها را اعلام نکرده می‌نویسد به نظر می‌رسد این باند بزرگ قاچاق بارها از فرودگاه خمینی اشیایی را به دبی قاچاق کرده است. نهادهای امنیتی در حال بررسی تعداد پروازهای اعضای این باند به مقاصد مختلف خارج از کشور به ویژه دوبی هستند. بیشترین آثار موجود در این محموله سکه‌های باستانی متعلق به دوره ساسانی و دوره‌های متعدد تاریخی کشور است.

ابتلا به مالاریا در افغانستان ۴۵ درصد بیشتر شده است

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که آمار ابتلا به مالاریا در افغانستان در سال ۲۰۲۲ میلادی در مقایسه به ۲۰۲۱ میلادی، ۴۵ درصد افزایش یافته است. این سازمان در رشته‌توییتی نوشت که در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۲۵ هزار و ۷۸۸ بیمار مالاریا در افغانستان شناسایی شد. برپایه این آمار ۹۰ درصد مبتلایان در ولایت‌های شرقی ننگرهار، لغمان، کنر و نورستان شناسایی شده‌اند. سال گذشته نیز سازمان ملل اعلام کرده بود که ۹۰ درصد موارد بیماری مالاریا در شرق افغانستان مشاهده شده است. سازمان جهانی بهداشت گفته است که برای به صفر رساندن مالاریا در افغانستان نیازمند سرمایه‌گذاری، نوآوری و اقدامات مناسب است.

میدل ایست نیوز: امارات متحده عربی پنج ایرانی بازداشت‌شده در این کشور را آزاد کرد

یک منبع آگاه به میدل ایست نیوز گفت پنج ایرانی بازداشت‌شده در امارات متحده عربی به‌مناسبت عید فطر مسلمانان آزاد شدند. این منبع که نخواست نامش فاش شود بدون اشاره به جرم این افراد گفت: «در پی سفر اخیر علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به امارات، این پنج نفر مورد عفو قرار گرفته و آزاد شدند.» روز شنبه گذشته نیز حسین امیرعبداللهیان و عبدالله بن زاید آل نهیان وزیران خارجه جمهوری اسلامی ‌‌و امارات به‌مناسبت عید فطر با یکدیگر گفت‌وگو و تحولات و زمینه‌های همکاری مشترک بین دو کشور را بررسی کردند. در ماه‌های اخیر جمهوری اسلامی تلاش کرده است که روابط خود با کشورهای عربی منطقه را بهبود بخشد. از سرگیری روابط با عربستان سعودی نیز در همین چارچوب قابل ارزیابی است.

یک نماینده مجلس خبرگان رهبری به قتل رسید

رسانه‌های داخلی در ایران از قتل عباسعلی سلیمانی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام‌جمعه پیشین بابلسر، کاشان و زاهدان خبر داده‌اند. خبرآنلاین در گزارشی کوتاه نوشت که سلیمانی در یک حمله مسلحانه و به دست فردی که نگهبان بانک بوده کشته شده است. محل کشته شدن او هم شعبه مرکزی بانک ملی بابلسر اعلام شد. روح‌الله سلگی، معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران هم به خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران گفت که او خبر سوء قصد به جان آیت‌الله سلیمانی را تایید می‌کند و گفت که ضارب دستگیر شده است. هنوز مشخص نیست که انگیزه این قتل چه بوده است. برخی از خبرگزاری‌های داخلی ایران از وازه «ترور» برای کشته شدن سلیمانی استفاده کرده‌اند. خبرگزاری تسنیم، دیگر رسانه سپاه پاسداران نوشته که سلیمانی «به قتل رسیده است.»

طالبان می‌گوید طراح حمله داعش به فرودگاه کابل را کشته است

به صورت غیررسمی گزارش شده است که طالبان طراح و مغز متفکر بمب‌گذاری انتحاری داعش در ماه اوت ۲۰۲۱ به فرودگاه کابل که به کشته شدن ۱۷۰ افغان و ۱۳ سرباز آمریکایی منجر شد را کشته است. به گفته پدر یک تفنگدار آمریکایی کشته‌شده در این حمله، روز سه‌شنبه ۲۵ آوریل/ ۵ اردیبهشت مقام‌های نظامی به او و دیگر خانواده‌های سربازان آمریکایی اطلاع داده شد که جنگجویان طالبان یکی از رهبران ارشد گروه داعش را که پشت بمب‌گذاری انتحاری مرگبار در بیرون فرودگاه کابل در ماه اوت ۲۰۲۱ بود، کشتند. انفجار در ورودی دروازه فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی زمانی رخ داد که در هرج‌ومرج ناشی از خروج ارتش آمریکا از افغانستان جمعیت زیادی برای فرار از این کشور به فرودگاه هجوم آورده بودند. در روزهای گذشته ارتش آمریکا به خانواده‌های ۱۱ تفنگدار دریایی، ملوان و سرباز کشته‌شده در این حمله اطلاع داد که رهبر داعش خراسان که این حمله را طرح‌ریزی کرده بود، کشته شده است. گزارش این خانواده‌ها به خبرگزاری آسوشیتدپرس توسط سه مقام دولت آمریکا و یکی از مقام‌های ارشد کنگره آمریکا تأیید شد. البته به شرط ناشناس ماندن و به صورت غیررسمی. به گفته یکی از مقامات، سرکرده داعش که هویتش هنوز مشخص نشده است، در اوایل ماه آوریل در جنوب افغانستان کشته شد. این مقام افزود که جنگجویان طالبان در آن زمان از هویت فردی که کشته‌اند اطلاعی نداشتند. شاخه داعش مستقر در افغانستان، با بیش از چهار هزار عضو، سرسخت‌ترین دشمن طالبان و بزرگترین تهدید نظامی در این کشور بحران‌زده است. این گروه از زمان تسلط طالبان به افغانستان به حملات خود به ویژه علیه شیعیان این کشور شدت داده است.

«جمعیت فقیر ایران در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ دو برابر شده است»

فرشاد مؤمنی، کارشناس اقتصادی، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که «جمعیت فقیر ایران طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ دو برابر شده است». مؤمنی گفت: «نزدیک به ۸۵ درصد کل درآمدهای ارزی این کشور در ۱۰۰ سال گذشته، در ۳۰ سال اخیر حاصل شده ولی ما در هیچ دوره‌ای مانند این ۳۰ سال به این ابعاد، گسیختگی و آشفتگی در برنامه‌ریزی نداشته‌ایم.» به‌گفته فرشاد مؤمنی در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، ایران «در عرض کمتر از سه سال ۸۰ رتبه سقوط به سمت فاسدترین کشورهای دنیا» داشت. او دولت ابراهیم رئیسی را هم مورد انتقاد قرار داد و گفت: «این دولت اسم خودش را گذاشته دولت محرومان. شعار سال هم کنترل تورم و رشد تولید است ولی در همین یک ماه ببینید چه تحولاتی در قیمت آب، برق، بلیط هواپیما، ارز، تعرفه گاز، خدمت خودرو و از این قبیل اتفاق افتاده است. سند قانون بودجه ۱۴۰۲ را نگاه کنید، آن چیزی که در آن مشاهده می‌شود، اهتمام به افزایش قیمت‌های کلیدی، افزایش قیمت کالاها و خدمات عرضه‌شده از سوی دولت و شدت بخشی به افزایش هزینه‌های تولید و هزینه‌های زندگی مردم است». او دلیل مشکلات کنونی اقتصاد کشور را «بازارگرایی مبتذل» نامید که به‌گفته او نقش «فاجعه‌ساز» بر نظام اقتصادی ایران داشته است.

یک اقتصاددان: وزیر کار از یک میلیون شغلی که می‌گوید ایجاد کرده، حداقل صد هزار تای آن را معرفی کند

فرشاد پرویزیان، اقتصاددان در مصاحبه با «انتخاب» درباره ادعای وزیر کار مبنی بر ایجاد یک میلیون شغل گفت: «باید از ایشان بپرسید از این یک میلیون فرصت شغلی شما صد هزار تای آن را معرفی کنید، چون این افراد قاعدتا کد بیمه دارند. وقتی می‌گوییم شغل، یعنی باید مقابل آن کسی بیمه بپردازد. این افراد یا استخدام دولت‌اند یا بخش خصوصی و به هر حال باید یک بیمه برای آن‌ها رد شود. یک میلیون شغل جدید یعنی معرفی یک میلیون کد بیمه جدید! شاید نمی‌گویند شغل ایجاد کردیم بلکه فضایی ایجاد کردند که عده‌ای بیایند و در آن فضا بتوانند کار کنند.» سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماع یکشنبه گذشته ادعا کرده بود: «در سال گذشته وعده ایجاد یک میلیون فرصت شغلی را دادیم که توانستیم آن را محقق کنیم و در سال جاری نیز هدف‌گذاری ما بیشتر از این عدد است.» به گفته مرتضوی «آمار مربوط به مشاغل به سه شیوه پیامکی، تلفنی و نظارت‌های میدانی قابل راستی‌آزمایی است.» او همچنین ادعا کرده بود: «آخرین آمار مرکز آمار ایران نیز موید ایجاد یک میلیون فرصت شغلی است.»

ذخایر دارویی کشور به ۷۰ درصد رسیده است

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) اعلام کرد ذخایر دارویی در ایران به ۷۰ درصد رسیده است. عین‌اللهی گفت: «مشکلات دیگری در مرحله توزیع و بهره‌برداری داریم که بیشتر به منابع بازمی‌گردد و الحمدالله با توافقی که با سازمان برنامه و بودجه کرد‌ه‌ایم این مشکل در حال حل شدن است.» پیش از این همایون سامه‌یح، عضو کمیسیون بهداشت مجلس، در مورد کمبود دارو در ماه‌های آینده هشدار داده و اعلام کرده بود بودجه لازم برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است اما بودجه‌ای که دولت برای دارو تخصیص داده، از نصف این رقم بیشتر نیست. این نماینده مجلس دوشنبه گذشته در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفته بود: «پیش‌بینی ما این است که در ماه‌های آینده نه تنها مشکل دارو بلکه مشکلات تجهیزات پزشکی هم به‌شدت اضافه خواهد شد.» وزیر بهداشت در ادامه مصاحبه با ایلنا گفت: «بخش خصوصی بسیار علاقه‌مند است به صنعت تولید دارو وارد شود.» عین‌اللهی ۲۹ فروردین از توافق وزارت بهداشت با سازمان برنامه و بودجه برای تخصیص یک و نیم میلیارد دلار ارز ترجیحی به حوزه تجهیزات پزشکی و داروهای گران‌قیمت خبر داده بود. دولت ابراهیم رئیسی از ۲۳ تیر ۱۴۰۱ با اجرای طرحی تحت عنوان «دارویار» ارز ترجیحی واردات دارو را حذف کرده و از آن زمان انتقادات از عملکرد دولت او در حوزه تأمین دارو بالا گرفته است. در هفته‌های اخیر، کارشناسان در مورد کمبود داروهای اعصاب، ضد افسردگی و برخی داروهای بیماران خاص از جمله بیماران هموفیلی در کشور هشدارهای زیادی داده‌اند. بنا به گزارش ایلنا وضعیت دارویی در مناطق محروم کشور نیز در این میان رو به وخامت گذاشته است.

۴۵ درصد از خودورهای کشور فرسوده‌اند

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) از قول رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو نوشت: «در حال حاضر حدود سه میلیون تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه سواری، ۵۰۰ هزار دستگاه ناوگان عمومی، ۱۰ تا ۱۱ میلیون دستگاه موتورسیکلت و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده در کشور وجود دارد. یعنی جمعاً حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون وسیله فرسوده در جاده‌ها تردد می‌کنند.» محمد مشهدی شریف در ادامه این مصاحبه یادآوری کرد که به این ترتیب ۴۵ درصد از خودورهای کشور به سن فرسودگی رسیده‌اند. رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفت: «با توجه به اینکه خودروهای فرسوده دو برابر خودروی نو بنزین مصرف می‌کنند بر اساس نرخ ۷۰ سنت بنزین فوب خلیج‌فارس، روزانه ۱۳۲ هزار تومان هزینه سوخت یک خودروی فرسوده می‌شود که ضربدر تعداد خودرو و موتورسیکلت‌های فرسوده موجود نزدیک ۲۷۲ میلیارد تومان در روز و سالانه ۹۹ هزار و ۲۸۰ هزار میلیارد تومان بنزین کشور را می‌سوزانند.» خبرگزاری رویترز پیش از این از واردات ۳۰ هزار تن بنزین و گازوئیل از روسیه به ایران خبر داده بود. رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت ایران نیز گفته بود جمهوری اسلامی هر تن محصولات نفتی را ۱۵۰ دلار گران‌تر از قیمت‌های جهانی وارد می‌کند. مشهدی شریف در ادامه مصاحبه با ایلنا پیش‌بینی کرد که در چهار سال آینده مصرف بنزین ۳۳ درصد بالاتر خواهد رفت. او گفت: «اگر خودروهای فرسوده از مدار خارج شوند نه تنها واردات نخواهیم داشت که حداقل ۳۳ میلیون لیتر صرفه‌جویی می‌شود.»

برای مقابله با پوشش اختیاری: رئیس دانشگاه آزاد خرم‌آباد از خامنه‌ای خواست برای دانشجویان اونیفورم طراحی کند

سیامک بهاروند، رئیس دانشگاه آزاد واحد خرم‌آباد در جلسه شورای آموزش عالی لرستان که با حضور وزیر و استاندار و معاونان استاندار با روسای دانشگاه‌های لرستان برگزار شد، گفت: «در بحث فرهنگی با توجه به اهمیت عفاف و حجاب و عدم وجود معیار یکسان و اختلاف نشر در اینکه پوشش چگونه باشد اگر امکان دارد نهاد رهبری فرمی را طرحی کنند و یک لباس یکسان در کل دانشگاه‌ها پوشش یکسان داشته باشند.» به گفته بهاروند، ۳۸ درصد کل دانشجوهای لرستان در دانشگاه آزاد خرم‌آباد تحصیل می‌کنند. اداره کل حراست دانشگاه آزاد اسلامی ۱۶ فروردین در ابلاغیه‌ای از استادان خواسته بود پدیده «کشف حجاب» در کلاس‌های درس‌ خود را به‌طور «جدی» مدیریت کنند. در این ابلاغیه به استادان هشدار داده شده بود که مسئولیت حضور بدون حجاب دانشجویان در کلاس‌ها با آنهاست. محسن برهانی، حقوقدان، در واکنش به این ابلاغیه در توییتر نوشته بود: «جنگ استاد و دانشجو؟! ما استادیم نه آجان و گزمه و داروغه. با تخریب رابطه معلمی، در نهایت علم است که به فنا می‌رود.»