ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

به دلیل گرمای شدید و خشکسالی، در مناطقی از فرانسه استفاده از آب را محدود کردند

در مناطقی در شمال شرق فرانسه به دلیل خشکسالی محدودیت‌های آبی اعمال کردند. بخشداران نواحی «موزِل»، «مرت-اِ-موزل» و «ووژ» در نزدیکی مرز آلمان، در آستانه هشدار خشکسالی قرار گرفتند. براساس محدودیت‌های آبی جدید در این مناطق، از جمله از دوشنبه ۵ تیر / ۲۶ ژوئن در طول روز خودروها دیگر در املاک خصوصی نباید شست‌وشو شوند و گیاهان نیز نباید آبیاری ‌شوند. همچنین پُر کردن استخرهای خصوصی از آب ممنوع شد. حتی زمین‌های ورزشی هم فعلاً از صبح تا عصر آبیاری نمی‌شوند. محدودیت‌های آبی بسیار سخت‌گیرانه مدتی است که به‌ویژه در جنوب فرانسه اعمال شده است. در آلمان نیز برخی شهرداری‌ها به‌تازگی محدودیت‌هایی را به‌دلیل کاهش شدید بارندگی اعمال کرده‌اند.

شفق‌نیوز: برخی از رهبران «چارچوب هماهنگی شیعیان عراق» برای مشورت درباره انتخابات شوراهای این کشور به تهران رفتند

وب‌سایت «شفق‌نیوز» عراق به‌نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که قیس الخزعلی رهبر گروه «عصائب اهل حق»، از گروه‌های شبه‌نظامی در عراق؛ هادی العامری رهبر گروه الفتح و جانشین فرمانده حشد الشعبی و همچنین فالح الفیاض رئیس گروه شبه‌نظامی حشدالشعبی، هر سه از سران «چارچوب هماهنگی شیعیان عراق»، هفته گذشته به تهران سفر کرده و دیدارهایی با مسئولان حکومتی ایران داشتند. در این دیدارها دو طرف ائتلاف‌های انتخاباتی آتی «چارچوب هماهنگی شیعیان عراق» را پیش از برگزاری انتخابات شوراهای استان‌ها و شهرهای عراق بررسی کردند. «چارچوب هماهنگی» متشکل از گروه‌های شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است. شفق‌نیوز به‌نقل از منبع آگاه نوشته است این نشست‌ها پس از اختلاف‌های اخیر بر سر تشکیل ائتلاف‌های انتخاباتی تشکیل شد و الخزعلی، العامری و الفیاض بدون توافق نهایی بر سر تشکیل ائتلاف انتخاباتی بزرگ که همه طرف‌ها در چارچوب و گروه‌های مسلح را در بر بگیرد، به بغداد بازگشتند. این منبع افزود که جمهوری اسلامی ایران هم به تشکیل ائتلاف انتخاباتی بزرگ «چارچوب هماهنگی» تمایل دارد. گفته می‌شود که به‌جز این افراد، برخی از دیگر رهبران گروه‌های اسلامی عراقی نیز به تهران رفته‌اند. انتخابات شوراهای استان‌ها و شهرهای عراق ۲۷ آذر / ۱۸ دسامبر سال جاری برگزار می‌شود.

دستورالعمل برای فرزندآوری بیشتر در دانشگاه آزاد: به زنان باردار مرخصی تشویقی می‌دهند

داریوش جاوید، معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی دستور اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» در این دانشگاه را صادر کرد. بر اساس این دستور، زنان شاغل در دانشگاه آزاد «می‌توانند تا مدت ۱۵ ماه از مرخصی با حقوق بهره‌مند شوند». برای کارکنان عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد و غیرعضو آن، از سه ماهگی بارداری تا تولد فرزند به مدت ۶ ماه حقوق پرداخت خواهد شد. از تولد فرزند تا ۹ ماهگی به مدت ۹ ماه پرداخت حقوق طبق قوانین سازمان تأمین اجتماعی و توسط این سازمان انجام خواهد شد و از ۹ ماهگی فرزند به مدت ۹ ماه حضور فرد در دانشگاه آزاد به صورت نیمه‌وقت و همکاری نوع «ب» با حقوق کامل از سوی دانشگاه انجام خواهد شد. کارمندان شاغل مرد که صاحب فرزند می‌شوند، می‌توانند از ۷ روز مرخصی تشویقی بهره‌مند شوند. همچنین در صورتی که کارکنان مرد صاحب فرزند دوقلو یا چند قلو شوند، می‌توانند همانند زنان دارای شرایط خاص تا سن ۶ سالگی فرزندان از مزایای بخشنامه مربوطه بهره‌مند شوند. قانون موسوم به «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» با تکیه بر مسائل اقتصادی و فرهنگی، از جمله تخصیص وام به زوج‌های جوان و تأمین بخش اعظم هزینه‌های ناباروی از سوی دولت، و علیه مسئله سلامت زنان و حق انتخاب برای بارداری و فرزندآوری نوشته شده است. بندهای این قانون، پیشگیری از بارداری را ممنوع کرده و سقط جنین و غربالگری را به‌شکل جدی محدود کرده‌اند.

شبکه حقوق بشر کردستان: نیروهای سپاه پاسداران سه فعال محیط زیست را هنگام بازگشت از مهار آتش‌سوزی‌های کوسالان بازداشت کردند

شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داده است که نیروهای سپاه پاسداران سه‌شنبه ۳۰ خرداد محسن دادگر، سعید دادگر و یاسر صابری، فعالان محیط زیست کامیاران را بازداشت کردند. این سه فعال محیط زیست برای مهار آتش‌سوزی‌های کوهستان کوسالان در پی توپ‌باران این منطقه، به آن‌جا رفته بودند. بنا به این گزارش، نیروهای سپاه پاسداران پس از متوقف کردن خودروی آن‌ها اعلام کرده‌اند که رفت و آمد به منطقه کوهستانی کوسالان ممنوع است و بدون ارائه حکم قضایی این سه فعال محیط زیست را بازداشت کردند. گفته می‌شود این سه فعال محیط زیست پس از بازداشت به بازداشتگاه شهرام‌فر سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در سنندج منتقل شده‌اند. عده‌ای از ساکنان روستاهای منطقه هورامان گفته‌اند نیروهای سپاه پاسداران همچنان در منطقه حفاظت‌شده محیط زیست کوسالان حضور دارند و با جاده‌سازی و ساخت یک پایگاه جدید نظامی در بلندی‌های این کوهستان دست به تخریب آن زده‌اند. سپاه پاسداران از ۲۲ خرداد به بهانه برگزاری رزمایش «محرم» در منطقه کوهستانی کوسالان واقع در شهرستان سروآباد استان کردستان اقدام به توپ‌باران شدید این منطقه کرده است. آن‌ها همچنین بخش‌هایی از ارتفاعات جنگلی در روستاهای نزدیک مریوان را توپ‌باران کردند که سبب بروز آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های اطراف روستاهای «بیلو»، «دره تفی»، «چور» و «برده ره‌شه» شده است؛ در برخی از این مناطق با وجود تلاش فعالان محیط زیست تا کنون این آتش‌سوزی‌ها مهار نشده است.

وزیر ارشاد اسلامی اعتراف کرد که «نظام» در سانسور محتواهای تصویری درمانده شده است

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم دوشنبه ۵ تیر در همایش «هوش مصنوعی، رسانه و تولید محتوا» که در سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد، در سخنانی اعتراف کرد که دولت در سانسور محتوای شبکه‌های اجتماعی کاملا درمانده است. اسماعیلی گفت: «بر سر فیلمی که در سالن‌ها نمایش داده می‌شود نظارت سفت و سخت اعمال می‌کنیم، ولی فیلم‌هایی که در گوشی‌ها همه می‌بینند هیچ نظارتی نیست. نمی‌دانیم چه کار باید کنیم؟» شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در جلسه عصر سه‌شنبه ۳۰ خرداد که به ریاست رییس دولت سیزدهم برگزار شد، سیاست‌ها و ضوابط حوزه صوت و تصویر فراگیر را بررسی کرد و ماده واحده «تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر» را به تصویب رساند. بر اساس این مصوبه وظیفه نظارت در حوزه سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی بر عهده سازمان صدا و سیما از مجموعه‌‌های زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی قرار گرفت. وزیر ارشاد اسلامی با اشاره به اختلاف وزارت ارشاد اسلامی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت: « شبکه نمایش خانگی بخش قابل توجهی از اوقات فراغت مردم را تشکیل می‌دهد. در این دو سه سال که بر سر نظارت بر تصویر بین ما و صدا و سیما اختلاف هست اپ‌های معمولی هم دارند فیلم می‌گذارند. آیا می‌شود به روش سابق تنظیم‌گری کرد؟» محمد اسماعیلی سپس در ادامه این پرسش را با پرسش دیگری پاسخ داد: «تحولات اخیر نظام سنتی حکمرانی فرهنگی ما را به شدت دچار چالش کرده است. آیا باید تنظیم‌گری را رها کرد یا با شیوه دیگر نظارت و تنظیم کرد؟ تازه این‌ها سئوالات امروز ماست که هنوز هوش مصنوعی وارد نشده است. نمی‌توان منفعل بود.» همزمان با برگزاری همایش در تهران، روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران در مقاله‌ای تأیید کرد که رادیو و تلویزیون حکومتی ایران بخش بزرگی از مخاطبانش را از دست داده است. جوان اما چنین جلوه داد که در دولت قبلی «کودتا»یی علیه صدا و سیما در جریان بوده است. جوان نوشت: تأیید شده و دلیلش به «نبردی» که در جریان است، نویسنده روزنامه سپاه نوشته است که «فرمانده میدان صداوسیما» شاهد همکاری عده‌ای با «عوامل کودتا» بوده و تصمیم گرفته تسلیم نشود و بجنگد و افزوده «طبیعی است که اگر نبرد را انتخاب کردی، تولیداتت کم می‌شود، مردم ناراضی می‌شوند، از تعداد مخاطبانت کاسته می‌شود.» در این یادداشت از پیمان جبلی، رئیس صداوسیما، و وحید جلیلی، معاون او، برای آنچه «مجاهدت در سالم‌سازی و نفی سلبریتی‌سالاری» نامیده، تمجید شده است.

پلیس ترکیه شرکت‌کنندگان در راهپیمایی همجنس‌گرایان و کوییرها در استانبول و ازمیر را بازداشت کرد

بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی برنامه‌گذاران رژه همجنس‌گرایان و کوییرها در استانبول، پلیس ترکیه دست‌کم ۹۰ نفر را در این راهپیمایی دستگیر کرد. پلیس برای جلوگیری از تجمع بسیاری از مناطق مرکزی استانبول را پیش از آغاز راهپیمایی محاصره کرده بود. شرکت‌کنندگان سپس به بخش دیگری از شهر رفتند. آن‌ها پرچم رنگین‌کمان خود را از ساختمانی به اهتزاز درآوردند و بیانیه مطبوعاتی صادر کردند اما پلیس به آن‌ها حمله کرد. پلیس همچنین به رژه افتخار همجنس‌گرایان و کوییرها در ازمیر واقع در غرب ترکیه نیز یورش برد و به‌گفته سازمان‌دهندگان این راهپیمایی، حداقل ۴۸ نفر را بازداشت کرد. در ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور و مقامات دولتی بارها خصومت خود را با افراد لزبین، همجنس‌گرا، ترنس‌جندر و دگرباش ابراز کرده‌اند. همزمان در ایالات متحده آمریکا، صدها هزار نفر در رژه افتخار همجنس‌گرایان و کوییرها در نیویورک و سانفرانسیسکو شرکت کردند.

دو زندانی بلوچ دیگر در زندان زاهدان اعدام شدند

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشری در ایران، شنبه سوم تیر ماه، دو زندانی بلوچ به نام‌های محسن گمشادزهی و اسحاق آنشینی در زندان زاهدان اعدام شدند. یکی از این دو زندانی بلوچ به اتهام مربوط به موادمخدر به اعدام محکوم شده بود. محسن گمشادزهی، ۳۱ ساله، فرزند کریم و اهل روستای نلکی زاهدان و اسحاق آنشینی، ۴۰ ساله، متاهل، دارای پنج فرزند و اهل بخش ریگ ملک از توابع میرجاوه بودند. یک منبع آگاه به هرانا گفته: «آقای آنشینی سال ۱۳۹۹ از بابت اتهامات مرتبط مواد مخدر بازداشت و سپس توسط مراجع قضایی به اعدام محکوم شد.» از اتهامات منجر به صدور حکم اعدام برای محسن گمشادزهی اطلاعی در دست نیست؛ اما درگیری با ماموران دلیل صدور حکم اعدام اعلام شده است. در ماه‌های گذشته اجرای حکم اعدام، علی‌الخصوص برای اتهامات مربوط به موادمخدر افزایش یافته است. بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل بیشتر اعدام‌شدگان در ایران شهروندان بلوچ هستند درحالی‌که تنها ۵ درصد از کل جمعیت کشور را شهروندان بلوچ‌ تشکیل می‌دهند.

مذاکره تلفنی وزرای خارجه ایران و آذربایجان: مشکلات را به صورت دوجانبه حل کنیم

خبرگزاری‌های ایران و آذربایجان از تماس تلفنی و مذاکره وزرای خارجه دو کشور خبر داده‌اند. براساس متنی که وزارت خارجه ایران به خیرگزاری‌ها ارسال کرده‌ است حسین امیرعبداللهیان و جیحون بایرام‌اف «در خصوص مناسبات سیاسی، اقتصادی و کنسولی مورد اهتمام طرفین» با هم صحبت کردند. طرف آذربایجانی هم گفت که علاوه بر موضوعات مشترک در مورد مسائل «چندجانبه و منطقه‌ای» هم صحبت‌هایی انجام شده است. امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی از همتای آذربایجانی‌اش خواست که «مسائل و مشکلات موجود در روابط را به صورت دو جانبه حل و فصل» کنند. آذربایجان و ایران در سال‌های گذشته روابط پرتنشی داشته‌اند. به رغم حمایت ایران از موضع آذربایجان در جنگ قره‌باغ با ارمنستان، باکو تهران را به مداخله در امور داخلی این کشور، تحریک گروه‌های افراطی شیعه و تلاش برای باقی نگاه داشتن آذربایجان و در تنگنای ژئوپلیتیک متهم می‌کند. یکی از اختلافات کنونی دو کشور بر سر کریدور زنگزور و تلاش باکو برای احداث آن است. الهام علی‌اوف در دیدار دو هفته پیش با همتای ترکیه‌ای خود گفت که: «گشایش کریدور زنگزور موضوعی قطعی است و ما تلاش خود را در این زمینه افزایش خواهیم داد.» ایران مخالف ایجاد این کریدور است و می‌گوید سبب قطع ارتباط شمالی ایران با اروپا خواهد شد. زنگزور نام منطقه‌ای پرمناقشه در قره‌باغ است که طی عهدنامه گلستان در سال ۱۸۱۳ از ایران جدا شد. با پایان جنگ قره‌باغ دوم میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان و با تغییر جغرافیای سیاسی منطقه قفقاز، جمهوری آذربایجان به سرعت خواهان راه‌اندازی کریدور زنگزور شد که این کشور و جمهوری خودمختار نخجوان را از طریق ارمنستان، روسیه و ترکیه به یکدیگر متصل کرده و مسیری را از آسیا به اروپا و خاورمیانه ایجاد خواهد کرد.

هانا کامکار در مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی بدون «حجاب اجباری» ترانه‌ای بر اساس شعر نیما را اجرا کرد

ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد هانا کامکار، بازیگر، نوازنده، خواننده و عضو گروه کامکارها، در مراسم بزرگداشتی به مناسبت هشتاد و سومین زادروز عباس کیارستمی، کارگردان فقید ایرانی، با پوشش اختیاری شعر «خانه‌ام ابری‌ست» از سروده‌های شناخته شده نیما یوشیج را اجرا می‌کند. در فرازی از این شعر نیما می‌سراید: «در خیال روزهای روشنم کز دست رفتندم، من به روی آفتابم، می‌برم بر ساحت دریا نظاره.» هانا کامکار، فرزند بیژن کامکار، خواننده اصلی گروه کامکارها و نوازنده دف، رباب، تار، تمبک و دهل و شیدا صادقی‌ست. در سال ۱۳۵۹ به دنیا آمد. تولد در خانواده‌ای هنری باعث شد که او از کودکی با موسیقی از نزدیک آشنا شده و به نوازندگی علاقه پیدا کند و از سال ۱۳۸۲ با پیوستن به گروه کامکارها، به‌طور جدی به این حرفه بپردازد. کامکار پیش‌ این اعلام کرده بود: «تا برطرف شدن ممنوعیت صدای زنان کشور، هرگز پا به هیچ کنسرتِ خواننده‌ مردمحور، نخواهم گذاشت. کنسرت مسخره‌ بانوان هم که سالیان است تحریم نموده‌ام.» یکشنبه ۴ تیر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی یک بار دیگر زنانی را که از حجاب اجباری سر باز می‌زنند به «برخورد محکم و قاطع» تهدید کرد. قالیباف گفت: «با کسانی که با هدف مبارزه با حکم خدا به صحنه آمده و پرده‌دری می‌کنند باید محکم و قاطع برخورد کنیم تا نقش بازدارندگی نیز داشته باشد و با قانون ادب شوند.» همزمان احمد رضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی گفت: «مقتدرانه با عمل به قانون در هنجارگریزان ایجاد هراس می‌کنیم و هرگز اجازه نمی‌دهیم از روی قانون و مأمور قانون عبور کنند.»