ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زندانیان سیاسی، آرمیتا پاویر و مریم بایرامیان به کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» پیوستند

آرمیتا پاویر و مریم بایرامیان، دو زندانی سیاسی که در بند زنان زندان تبریز محبوسند به کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» پیوستند. آرمیتا پاویر، دانشجوی رشته زیست‌شناسی سلولی و مولکولی است که در ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ بازداشت و به ۲۲ ماه و ۱۷ روز حبس محکوم شد. مریم بایرامیان نیز در ۱۸خرداد ۱۴۰۲، هنگام سخنرانی ابراهیم رئیسی در تبریز به عملکرد‌های سرکوبگرانه او و دولتش اعتراض کرد و به همین اتهام دستگیر و روانه زندان شد. دادگاه انقلاب تبریز این زندانی سیاسی را به دو سال حبس محکوم کرده است. کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» سه‌شنبه پنجم تیر ۱۴۰۳ وارد بیست ودومین هفته خود شد. این کارزار از سوی زندانیان سیاسی در ایران از سه‌شنبه نهم بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. سه‌شنبه هر هفته شمار بیشتری از زندانیان زندان‌های مختلف ایران به این کارزار اعتصابی می‌پیوندند. هفته گذشته نیز ۹ زندانی عقیدتی واحد سه زندان قزلحصار با پیوستن به این کارزار دست به اعتصاب غذا زدند.

مهدی بهمن، هنرمند زندانی با وضعیت جسمانی بد از بیمارستان به قرنطینه زندان اوین منتقل شد

مهدی بهمن، نویسنده و نگارگر زندانی که در جریان جنبش سراسری زن‌، زندگی، آزادی بازداشت شد، دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ به دلیل «وضعیت نامساعد جسمی» از زندان اوین به بیمارستان لقمان تهران منتقل شد اما فردای آن روز با وضعیت جسمانی وخیم به زندان بازگردانده شد. براساس گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی او در حال حاضر در قرنطینه زندان به‌سر می‌برد و به داروهایش دسترسی ندارد و وضعیت سلامتی‌اش به‌هیچ وجه مناسب نیست. این زندانی سیاسی مدت‌هاست که از این بیماری‌هایی از جمله عارضه قلبی، مشکلات معده و دردهای مزمن زانو و کمر، رنج می‌برد اما مسئولان زندان به وضعیت او بی‌اعتنایی کرده‌اند. مهدی بهمن ۱۹ مهرماه ۱۴۰۱ با یورش نیروهای امنیتی به منزلش در تهران همراه با خشونت بازداشت شد. یک منبع آگاه در آن زمان به زمانه گفت او به اتهام «جاسوسی برای کشورهای بیگانه» به اعدام محکوم شده است. دادگاه این نویسنده شنبه ۳ دی‌ماه همان سال در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برگزار شد و در جلسه دادگاه از حق داشتن وکیل تعیینی محروم بوده است. در دی‌ماه ۱۴۰۱ جمعی از نویسندگان، هنرمندان و فعالان مدنی سرشناس ایرانی در تبعید، طی نامه‌ای خطاب به پاپ فرانسیس، از او خواستند تا در مورد وضعیت مهدی بهمن اعتراض کند و خواهان لغو حکم اعدام او شود. مهدی بهمن بیش از ۲۰ سال است که در زمینه هم‌زیستی و آشتی ادیان فعالیت می‌کند. او به همراه آیت‌الله معصومی تهرانی، فعالیت‌های مشترکی در راستای گفت‌وگوی ادیان انجام داده‌اند. چهار سال پیش یک نسخه از صحیفه عزرا در کتاب مقدس یهود با خطاطی آیت‌الله معصومی تهرانی و تذهیب سنتی مهدی بهمن به دفتر راو اعظم اسرائیل «هاراو یتسحاک یوسف» اهدا شده بود. مهدی بهمن همچنین کتاب‌های تورات، زبور و انجیل را نیز تذهیب کرده‌ که کتاب زبور در کتابخانه کنگره آمریکا نگهداری می‌‏شود. کتاب «سرمای استخوان سوز» عنوان اولین مجموعه داستان مهدی بهمن است که به دلیل ممنوعیت‌ انتشار و سانسور کتاب در وزارت ارشاد اسلامی، سال ۲۰۱۹ توسط انتشارات «روناک» در آمستردام منتشر شد.

سه نفر به دلیل وقوع سیل در سوادکوه مازندران مفقود شدند

در پی وقوع سیل در شهرستان سوادکوه واقع در استان مازندران، بابک محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور چهارشنبه ۶ تیر اعلام کرد که سه نفر در جریان این رویداد مفقود شدند و نیروهای هلال احمر کماکان در حال جست‌وجو هستند. غلامعلی فخاری، مدیرعامل هلال احمر مازندران نیز گفت دو نفر از مفقودشدگان یک زن ۴۵ ساله و یک دختر ۱۵ ساله هستند. مسئولان هلال احمر همچنین از مصدوم شدن هفت نفر خبر دادند و گفتند ۵۰ نفر در پایگاه‌های امداد و نجات هلال احمر اسکان اضطراری داده شدند و ۱۱ منزل مسکونی نیز تخلیه آب شدند. از شب گذشته، سه‌شنبه ۵ تیر بارش‌های شدیدی در برخی مناطق استان مازندران از جمله سوادکوه آغاز و منجر به سیل شد. در همان ساعات نخست ۱۶ خودرو در سیل گرفتار شدند. به‌گفته حسینعلی محمدی شیرکلایی، مدیرکل مدیریت بحران مازندران در کمتر از یک ساعت بین ۴۰ تا ۶۰ میلی‌متر بارندگی در این منطقه ثبت شد و سیل را ایجاد کرد. در محدوده پل اوشن محور چالوس، لاریجان، نمارستان، نشل و اندوار در آمل، دراسله، گررودبار، شیرکلا و شیردره در سوادکوه و همچنین در کیاسر وقوع سیل گزارش شد. یدالله جهان‌تاب، رئیس پلیس راه مازندران نیز خبر داد که بر اثر سیل، جاده سوادکوه در هر دو مسیر رفت و برگشت تا پایان هفته جاری بسته خواهد ماند.

انجمن خانواده‌های دادخواه آبان: به شرکت در انتخابات «نه» می‌گوییم

انجمن خانواده‌های دادخواه آبان، متشکل از خانواده‌هایی که حکومت ایران فرزندان آن‌ها را در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ کشت، با انتشار اطلاعیه‌ای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران را «دموکراسی فرمایشی» نامید و اعلام کرد که در این انتخابات شرکت نخواهد کرد. در این اطلاعیه آمده است که مردم ایران در ۴۵ سال گذشته «بارها صبورانه کوشیدند با اعتراضات مسالمت‌آمیز، کنش‌های فرهنگی و حتی گاهی با شرکت در انتخابات فرمایشی، تغییری در سرشت بدخیم جمهوری‌اسلامی پدید آورند تا یک زندگی با کرامت داشته باشند. با این حال، پاسخ نظام واپس‌گرای جمهوری‌اسلامی همواره سرکوب و قتل‌عام بود.» این اطلاعیه افزوده است: «آن‌ها که دیروز گلوله‌هایشان را نثار سینه‌های ستبر فرزندان ایران کردند، امروز با چهره‌ای بزک‌کرده، ما را به انتخاب میان جلاد و ضحاک فرامی‌خوانند» و «مدعی دفاع از حقوق مردم هستند». انجمن خانواده‌های دادخواه آبان با اشاره به این‌که مردم ایران دو انتخابات پیشین را تحریم کردند، گفته است پاسخ این انجمن به جمهوری‌اسلامی «تنها یک کلمه است: نه (...) نه به جمهوری اسلامی، نه به دموکراسی فرمایشی. انجمن خانواده‌های دادخواه آبان در خردادماه ۱۴۰۲ اعلام موجودیت کرد. انتخابات ریاست جمهوری در ایران روز جمعه ۸ تیر برگزار خواهد شد.

کره شمالی آزمایش موشکی جدیدی انجام داد - موشک ظاهراً منفجر شده است

براساس اطلاعات کره جنوبی، کره شمالی چهارشنبه ۶ تیر / ۲۶ ژوئن آزمایش موشکی دیگری انجام داد اما این موشک بر فراز دریا منفجر شده است. خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش داد که ارتش این کشور می‌گوید این موشک احتمالاً یک موشک مافوق صوت بوده است. گارد ساحلی ژاپن نیز پرتاب این موشک را ثبت کرده است. کره شمالی به دلیل برنامه‌ هسته‌ای و موشکی‌اش تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد. با این حال، رهبری پیونگ‌یانگ بارها این تحریم‌ها را نادیده گرفته است. این آزمایش موشکی اندکی قبل از مانور نظامی برنامه‌ریزی شده بین نیروی دریایی آمریکا و نیروهای دریایی کره جنوبی و ژاپن انجام شد.

دفتر علی خامنه‌ای: عربستان سعودی با رأی دادن حجاج ایرانی مخالفت کرد

دفتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه ۶ تیر اعلام کرد که عربستان سعودی با رأی دادن حجاج ایرانی حاضر در دو شهر مکه و مدینه مخالفت کرد. پیش از این، محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات جمهوری اسلامی گفته بود که همه «برنامه‌ریزی‌های لازم را برای اخذ رأی از حجاج ایرانی انجام داده‌ایم». اسلامی همچنین گفته بود که ۴۷ هزار ایرانی در روز انتخابات در مکه و مدینه به‌سر می‌برند و حدود ۴۰ هزار حاجی تا روز جمعه به ایران بازمی‌گردند. انتخابات ریاست‌ جمهوری در ایران جمعه هشتم تیرماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

‌سیامک امینی، زندانی سیاسی دهه ۶۰، برای حمایت از اعتراضات ژینا به چهار سال و یک ماه زندان محکوم شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، ۳ تیرماه حکم دادگاه بدوی علیه سیامک امینی، زندانی سیاسی را تنها ۴۵ روز کم کرد و او را به چهار سال و یک ماه و ۱۷ روز حبس و مجازات‌های تکمیلی محکوم کرد. امینی در اردیبهشت ۱۴۰۳ در دادگاه بدوی به چهار سال و سه ماه حبس و مجازات‌های تکمیلی محکوم شده بود. حمایت از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ از طریق فضای مجازی از مصادیق اتهامی سیامک امینی است. امینی، از زندانیان سیاسی دهه ۶۰، در فروردین ۱۴۰۳ توسط نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی با اتهام‌های «عضویت در احزاب»، «تبلیغ علیه نظام»، «اقدام علیه امنیت ملی» و «توهین به رهبری» به دادگاه بدوی فراخوانده شد. امینی مبتلا به بیماری‌ خودایمنی و التهابی است که زندان می‌تواند سلامتی او را به خطر بیندازد. شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران از بابت اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی/ خارجی» سیامک امینی را به سه سال و شش ماه و یک روز حبس و از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» او را به هفت ماه و ۱۶ روز حبس، محکوم کرد. همچنین او از بابت مجازات‌های تکمیلی به منع عضویت در گروه‌ها و دستجات سیاسی و اجتماعی، منع استفاده از تلفن هوشمند و منع خروج از کشور به مدت دو سال محکوم شد. نیروهای امنیتی در ۱۸ دی ۱۴۰۲، به خانه سیامک امینی در تهران یورش بردند و لپ‌تاپ، گوشی موبایل و کتاب‌های او را ضبط کردند. حمایت از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ و ارتباط با گروه‌های مخالف نظام از جمله مصادیق اتهام‌ها علیه این متهم سیاسی عنوان شده است. سیامک امینی، دهه ۱۳۶۰، از نوروز ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۸ زندانی سیاسی بود.