ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سپیده رشنو برای اجرای حکم به زندان اوین خواهد رفت

سپیده رشنو، نویسنده و شاعر، روزنامه‌نگار و ویراستار برای اجرای حکم سه سال و ۱۱ ماه حبس به زندان فراخوانده شد. او با انتشار ویدیویی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که شنبه ۶ مرداد / ۲۷ ژوئیه برای اجرای حکم به زندان اوین خواهد رفت. رشنو در این ویدئو گفت: «کاری نکرده‌ام که از شهر و خیابان حذف و از تحصیل محروم شوم. اما شر آن‌قدر در زندگی ما فرورفته که بدن، فردیت و زندگی ما جرم شده است. این شر هرچه زودتر باید به پایان برسد.» این فعال مدنی که با حجاب اجباری مخالفت کرده در این ویدئو همچنین گفت مسئله‌ای که از حکم زندان او مهم‌تر است زندانیانی‌اند که اکنون در انتظار حکم اعدام در زندان‌ها گرفتارند. او در این‌باره به کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» اشاره کرد که در آن زندانیان زندان‌های مختلف ایران در اعتراض‌ به اعدام وارد بیست‌وششمین هفته اعتصاب خود شده‌اند. پیش از این انجمن قلم آمریکا پنج‌شنبه پنجم مردادماه در اطلاعیه‌ای با انتقاد از احضار سپیده رشنو به زندان برای گذراندن دوره حبس نوشت: «دگراندیشانی مانند سپیده مظهر نقشی هستند که اغلب نویسندگان و هنرمندان در دفاع از حقوق بشر دارند.» هم‌زمان این انجمن یادداشتی را از سپیده رشنو منتشر کرد که در آن آمده بود: «جمهوری اسلامی، مانند هر رژیم توتالیتر دیگر به‌شدت از راویان و حتی بیشتر از مبارزانی که روایت می‌کنند، می‌ترسد.» سپیده رشنو در پرونده نخست که به اعتراض او به حجاب اجباری در اتوبوس مربوط است به سه سال و هفت ماه حبس تعزیری محکوم شده است. در پرونده دوم که به تعلیق از دانشگاه مربوط است به چهار ماه حبس تعزیری و در پرونده سوم که به حضور بدون حجاب رشنو در دادگاه مربوط می‌شود به یک‌ونیم میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است. دستگاه قضائی جمهوری اسلامی همچنین او را ممنوع‌الخروج کرده‌ است.

رئیس سازمان مدیریت بحران تهران: فرونشست زمین در میدان ونک به دلیل نفوذ آب به سطح زیرین زمین رخ داد

صبح جمعه ۵ مرداد، زمین در خیابان ولیعصر تهران نرسیده به میدان ونک فرونشست و یک نفر مصدوم و به بیمارستان منتقل شد. در پی این حادثه محدودیت‌های ترافیکی در این خیابان و حوالی میدان ونک ایجاد شد. علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران دراین‌باره گفت: «در پی شکسته‌شدن لوله، آب نفوذ کرده و وارد خیابان ولیعصر شده؛ در خیابان ولیعصر به‌دلیل عملیات عمرانی که در حال انجام بوده، جدول نهرهای این محدوده برداشته شده که باعث می‌شود آبِ واردشده در خیابان به سطح زیرین نفوذ کند و باعث ایجاد حفره و ریزش در این محدوده شود.» به‌گفته نصیری آبِ نفوذکرده به خیابان به یک سازه‌ی نیمه‌کاره و یک سازه‌ی مسکونی هم نفوذ کرده که نیروهای آتش‌نشانی آب را تخلیه کرده‌اند. او افزود آب در سطح معبر هم کاملاً تخلیه شده است. در خردادماه سال جاری، معصومه آمیغ، از مسئولان سازمان نقشه‌برداری کشور گفته بود دامنه فرونشست زمین به ۱۶ کلانشهر کشور نفوذ کرده است و ۸۰۰ شهر ایران نیز در پهنه فرونشست زمین قرار دارند. فرونشست خاک به دلیل تراز منفی برداشت آب در مناطق مختلف برای مصارف خانگی و کشاورزی، ‌همراه با گرمایش زمین و کاهش بارندگی‌ها امنیت غذایی در ایران را بیش از پپش به مخاطره می‌اندازد. علی جاویدانه، رئیس سازمان نقشه‌برداری پیش از این گفته بود «نرخ فرونشست زمین در کشور با بیشینه بالای ۲۰ سانتی‌متر پنج برابر متوسط دنیا است».

یاسمین حشدری، فعال حقوق زنان به زندان لاکان رشت منتقل شد

یاسمین حشدری، فعال حقوق زنان ساکن گیلان، پنج‌شنبه ۴ مرداد پس از مراجعه به واحد اجرای احکام دادسرای رشت بازداشت و به زندان لاکان رشت منتقل شد. به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، این حکم در حالی به اجرا در آمده که یاسمین حشدری نیاز به درمان و رسیدگی پزشکی دارد و مراحل درمان خود را طی نکرده است. در اواخر تیرماه سال جاری، اجرای حکم حبس یاسمین حشدری به‌دلیل پیگیری وضعیت پزشکی او به تعویق افتاد بود. یاسمین حشدری به‌همراه ۱۰ تن دیگر از فعالان حقوق زنان در گیلان به نام‌های فروغ سمیع‌نیا، سارا جهانی، شیوا شاه‌سیاه، نگین رضایی، آزاده چاوشیان، زهرا دادرس، متین یزدانی، زهره دادرس، هومن طاهری و جلوه جواهری ۲۵ و ۲۶ مردادماه سال گذشته جداگانه بازداشت شد. جلسه دادگاه این فعالان حقوق زنان ۱۰ اسفندماه سال گذشته در شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت به ریاست قاضی مهدی راسخی برگزار شد. بر اساس حکم دادگاه که اوایل فرودین‌ماه سال جاری صادر شد، یاسمین حشدری و سارا جهانی با اتهام‌های «عضویت در گروه و اجتماع و تبانی با هدف برهم زدن امنیت ملی» هر کدام به شش سال و یک ماه و ۱۷ روز حبس؛ هومن طاهری به یک سال حبس؛ زهره دادرس به ۹ سال و شش ماه و دو روز حبس؛ زهرا دادرس، فروغ سمیع‌نیا، شیوا شاه‌سیاه، نگین رضایی، آزاده چاوشیان و متین یزدانی هر کدام به شش سال و یک ماه و ۱۷ روز حبس و جلوه جواهری به یک سال زندان محکوم شدند. دادگاه تجدیدنظر استان گیلان ۸ خردادماه سال جاری حکم آن‌ها را تأیید کرد.

بانک‌ها و دولت اموال کارخانه «روغن نباتی جهان» را توقیف کردند اما مطالبات ۹۰ کارگر بی‌پاسخ ماند

۹۰ کارگر از مجموع ۶۳۰ کارگر بیکارشده کارخانه «روغن نباتی جهان»، ۲۱ ماه بعد از تعطیلی این کارخانه همچنان به‌دنبال دستمزد‌های معوقه و حق سنوات خدمات خود هستند. «روغن‌نباتی جهان»، واقع در جاده زنجان به تهران، شهریور سال ۱۴۰۱ به‌دلیل «مشکلات مالی» تعطیل اعلام شد. فارغ از حق سنوات، این کارگران نزدیک به چهار ماه مطالبات معوقه مزدی دارند که در زمان اشتغال‌شان به آنها پرداخت نشده بوده است. یکی از این کارگران به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفته است که «میانگین مطالبات مزدی و سنواتی هریک از ما کارگران براساس سوابق کاری حدود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است که کارفرما به بهانه نداشتن منابع مالی، توان پرداخت آن را ندارد» و «حقوق، پرداخت حق شیف، مرخصی و اضافه‌کاری‌ها»‌ی برخی از کارگران «از سال ۹۰ به تأخیر افتاده است». مدیران کارخانه در زمان تعطیلی مرتباً وعده پرداخت مطالبات کارگران را می‌دادند اما بعد‌تر از تحقق وعده به بهانه «مشکلات مالی» طفره رفتند. کارگران اخراج‌شده و بدون دستمزد به اداره کار زنجان شکایت کردند و با پیگیری قضایی توانستند حکم توقیف اموال کارخانه را از مراجع قضایی بگیرند و درنهایت کارخانه را برای فروش به مزایده بگذارند. با‌ این‌ حال، به بانک‌ها و نهادهای دولتی در توقیف اموال کارخانه اولویت داده شد و کارگران از احقاق حقوق خود بازماندند. در آخرین پیگیری‌های قضایی، حدود یک سال است که یک دستگاه ژنراتور برق بناست به نفع کارگران به فروش برسد تا امکان پرداخت مطالبات معوقه کارگران فراهم شود. این حکم اما تاکنون اجرایی نشده است. کارخانه روغن‌نباتی جهان، که در سال ۱۳۳۴ تأسیس شده بود، بعد از انقلاب ۵۷ مصادره و تحت مالکیت بنیاد شهید قرار گرفت. مشکلات این کارخانه در سال ۱۳۹۲ آغاز شد، زمانی که این شرکت به گروه اقتصای کوثر وابسته به بنیاد شهید واگذار شد و با اخراج‌های گسترده شمار کارگران از ۶۳۰ نفر به ۸۰ نفر کاهش یافت.

دادگاه تجدیدنظر دینا قالیباف فعال دانشجویی را به پنج سال حبس تعلیقی محکوم کرد

دادگاه تجدیدنظر استان تهران دینا قالیباف، فعال دانشجویی، دانشجوی تعلیقی دانشگاه بهشتی و روزنامه‌نگار را به پنج سال حبس تعلیقی محکوم کرد. به‌گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ( هرانا،)، این حکم به وکیل مدافع دینا قالیباف ابلاغ شده است و او به اتهام «نشر اکاذیب از طریق سامانه‌های رایانه‌ای» به دو سال حبس با احتساب ایام بازداشت قبلی و همچنین پرداخت ۱۵ میلیون تومان جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شده است. این احکام به مدت پنج سال به حالت تعلیق در آمده است. همچنین در بخشی از حکم دادگاه تجدیدنظر آمده است که «متهم با تلقی تعلیق مراقبتی، موظف به خودداری از ارتباط و معاشرت با اشخاص فعال در حوزه سیاسی یا اجتماعی می‌باشد». پیش از این در اردیبهشت سال جاری شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران دینا قالیباف را به دو سال حبس و جزای نقدی محکوم کرده بود که احکام صادره به مدت پنج سال به حالت تعلیق در آمد. او در این مرحله از اتهام‌های «تمرد نسبت به مأموران» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، تبرئه شد. دینا قالیباف ۲۸ فروردین امسال در همان ابتدای برنامه حکومتی برای بازداشت زنان بدون حجاب، موسوم به «طرح نور» با خشونت، آزار جنسی، و خشونت کلامی و فیزیکی در تهران بازداشت و پس از چند روز به بند زنان زندان اوین منتقل شد. در این بند بود که نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل در پیامی شنیداری از زندان اوین روایت خود را از آزار و اذیتی که بر دینا قالیباف رفته بود منتشر کرد و او را به‌عنوان «فردی با تن کبود و روایت‌گر آزار جنسی» توصیف کرد. دینا قالیباف ۱۱ اردیبهشت ماه سال جاری با سپردن قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد. او سابقه همکاری با خبرگزاری‌هایی مانند ایسنا و اقتصادآنلاین را در کارنامه خود دارد.

کارگران نگهداری خطوط راه‌آهن در سیستان و بلوچستان: در شرایط دشوار کاری ما را از مزایای حقوقی محروم کرده‌اند

کارگران نگهداری خطوط راه‌آهن میرجاوه یکی از محروم‌ترین و بد آب‌وهواترین نقاط ایران در استان سیستان و بلوچستان، در دشوارترین شرایط کار می‌کنند و از مزایای حقوقی نیز بی‌بهره‌اند. به‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، قراردادهای این کارگران ۴۵ روزه تا سه ماهه و دستمزدشان ۱۵ یا ۱۶ میلیون تومان است با این حال مزایای مزدی هم نمی‌گیرند. این کارگران می‌گویند بدون تسهیلات و امکانات در گرمای بالای ۴۰ درجه کار می‌کنند و چون قراردادهایشان موقت است و امنیت شغلی ندارند آن‌ها را مدام تهدید می‌کنند. یکی از کارگران نگهداری خطوط راه‌آهن میرجاوه به ایلنا گفته است: «عید قربان پرسنل راه‌آهن دو میلیون تومان عیدی گرفتند ما خطی‌ها نگرفتیم، عید غدیر دوباره سه میلیون تومان دادند، ما کارگران تراورس نگرفتیم، روز کارگر هم مهندس‌ها پاداش گرفتند ما کارگر بودیم و چیزی نگرفتیم». نزدیک به ۳۰ کارگر در خط میرجاوه، از زاهدان تا نقطه صفر مرزی با پاکستان کار می‌کنند.

در روز افتتاحیه المپیک، حملات تخریبی گسترده شبکه قطار سریع‌السیر فرانسه را مختل کرد

شرکت ملی راه‌آهن فرانسه جمعه ۵ مرداد / ۲۶ ژوئیه اعلام کرد که چند ساعت قبل از مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک، اختلالات بسیار جدی در شبکه قطار سریع‌السیر این کشور رخ داده و انتظار می‌رود حدود ۸۰۰ هزار مسافر تحت تأثیر آن قرار بگیرند. شرکت ملی راه‌آهن فرانسه گفت این حمله در مقیاس بزرگ با هدف «فلج کردن» شبکه راه‌آهن صورت گرفته است. پاتریس ورگریت، وزیر حمل‌ونقل فرانسه این اقدام را «جنایتکارانه» توصیف و آن را محکوم کرد. او گفت چنین اقدامی «تعطیلات بسیاری از مردم فرانسه را به خطر می‌اندازد». شرکت ملی راه‌آهن فرانسه همچنین تصریح کرد چند اقدام مخرب همزمان رخ داده است، از جمله «آتش‌سوزی عمدی برای آسیب رساندن به تأسیسات» راه‌آهن. قطارهای یورواستار نیز، از لندن به بروکسل و برعکس، تحت تأثیر این اقدامات خرابکارانه قرار گرفته‌اند. این حمله تنها چند ساعت قبل از مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ در پاریس رخ می‌دهد، زمانی که بسیاری از مسافران قصد دارند برای دیدن مراسم به پایتخت فرانسه بروند. شمار زیادی از مسافران نیز در ایام تعطیلات تابستانی در حال تردد هستند. انتظار می‌رود اختلالات در طول آخر هفته همچنان ادامه داشته باشد.