ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای نگهبان: لایحه حجاب را دریافت نکرده‌ایم، کسانی را هم که قبلا تایید صلاحیت‌شده‌اند ممکن است رد کنیم

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در یک نشست خبری در روز شنبه ۴ شهریور گفت که آن‌ها هنوز مصوبه کمیسیون قضایی مجلس در مورد لایحه حجاب را دریافت نکرده‌اند. «ما چنین مصوبه‌ای را دریافت نکردیم کار مصوبه هنوز در کمیسیون تمام نشده پس از آن باید برای بررسی زمان (اجرای) آن به صحن برود.» پیش از این موسی غصنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در روز یکشنبه ۲۹ مرداد اعلام کرد بررسی لایحه عفاف و حجاب که به جای صحن علنی به مردان این کمیسیون سپرده شده بود، تمام شده است. این لایحه محصول هم‌اندیشی نهادها و قوای سرکوبگر در جمهوری اسلامی برای مقابله با وضعیتی است که پس از جنبش ژینا/ مهسا ایجاد شده و بسیاری از زنان ایرانی از پوشیدن حجاب اجباری امتناع می‌کنند. سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از نشست خبری‌اش به بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی هم اشاره کرد و گفت که آن‌‌ها دست‌شان برای رد افراد باز است و بنا نیست کسی که قبلا تایید صلاحیت شده باز هم تایید شود: «ممکن است افرادی که در گذشته تایید شده‌اند به دلیل اعمال و رفتاری که داشته اند رد صلاحیت شوند. همچنین ممکن است کسانی که در گذشته تایید نشده باشند، اکنون با به دست آمدن اسناد و مدارکی تایید صلاحیت شوند؛ همچون اینکه فردی در گذشته حکم قضایی داشته و اکنون حکم برائت دریافت کرده باشد.»

وزیر سابق آموزش و پرورش: ۹ میلیون ایرانی بی‌سواد مطلق‌اند

یوسف نوری، وزیر سابق آموزش و پرورش در یک برنامه تلویزیونی در شبکه آموزش تلویزیون جمهوری اسلامی گفت که طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ تعداد هشت میلیون و ۷۹۵ هزار بی‌سواد مطلق در کشور وجود دارد. او گفت ‌که آمار این تعداد بیسواد بر اساس خوداظهاری افراد و مربوط به افراد شش ساله به بالایی است که بی‌سواد مطلق هستند و خواندن و نوشتن هم بلد نیستند. براساس اظهارات نوری، در سال ۱۳۵۵ این آمار ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بوده است. وزیر سابق آموزش و پرورش به سیاست سوادآموزی در جمهوری اسلامی هم انتقاد کرد و گفت که «هدف‌گذاری ما برای آموزش از شش تا ۴۹ سال است و این امر در حالی است که هدف‌گذاری دنیا برای آموزش تا آخر عمر است.» این مقام سابق دولتی در واکنش به مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس برای انحلال نهضت سواد‌آموزی این گفته‌ها را بیان کرده است. براساس مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه ماموریت‌های نهضت سوادآموزی به معاونت ابتدایی آموزش و پرورش محول و این نهاد منحل می‌شود.

نماینده آمریکا در امور ایران با فرزندان جمشید شارمهد دیدار کرد

آبرام پیلی، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز جمعه ۲۵ اوت/ ۳ شهریور با غزاله و شایان شارمهد، فرزندان جمشید شارمهد دیدار کرد. حساب کاربری دفنر نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت که پیلی در این دیدار اظهار امیدواری کرده است که جمشید شارمهد آزاد شود و در کنار خانواده‌اش باشد. جمشید شارمهد در اسفند ماه سال گذشته به اعدام محکوم شد. مقام‌های جمهوری اسلامی این شهروند دوتابعیتی ایرانی-آلمانی را به هدایت و رهبری گروه پادشاهی‌خواه تندر و طراحی عملیات مسلحانه و بمبگذاری در ایران متهم کرده‌اند. جمشید شارمهد این اتهام‌ها را در دادگاه رد کرده است. غزاله شارمهد، دختر این زندانی سیاسی که در سه سال گذشته کارزار اطلاع‌رسانی درباره وضعیت پدرش را هدایت می‌کند در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که پدرش باید بخشی از هر مبادله‌ای باشد که دولت آمریکا با جمهوری اسلامی بر سر آن توافق کرده است. اشاره غزاله شارمهد به توافق اخیر آمریکا و ایران بر سر آزادی پنج زندانی در ازای آزاد شدن شش میلیارد دلار از بدهی نفتی کره‌جنوبی است. توافقی که با میانجی‌گری قطر انجام شد. سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز به همراه دو آمریکایی دیگر بخشی از این توافقند. چندین زندانی دوتابعیتی دیگر در زندان‌های ایران محبوسند که سرنوشت‌شان فعلا در توافق کنونی دو کشور جایی ندارد.

مدیر پیشین شرکت ملی نفت: چین از شرایط تحریم نفت ایران سوءاستفاده می‌کند و نفت خام ما را با تخفیف می‌خرد

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفته در شرایط موجود افزایش صادرات نفت ایران وابسته به بازار چین است و کشورهای دیگر هم به خاطر شرایط تحریم و به دلیل مراودات اقتصادی که با امریکا دارند جرات خرید نفت از ایران را ندارند. محسن قمصری درباره برنامه افزایش تولید و صادرات نفت باتوجه به روند کاهشی صادرات نفت عربستان گفته رسیدن به تولید ۳.۴ میلیون بشکه در روز جای امیدواری دارد اما برای صادرات ایران فقط بازار چین را دارد و کاهش صادرات عربستان نیز چندان زیاد نیست که جایی برای ایران باز شود. او تصریح کرده: « کاهش صادرات عربستان به چین فصلی است، صادرات را باید متوسط دوره سه ماهه و حداکثر یک ساله در نظر گرفت صادرات به تبع برخی مسائل از جمله مسائل فنی، تکنیکی و حمل و نقل نوسان دارد. اگر قرار باشد یک کشور به مقصدی یک میلیون صادرات داشته باشد لزوما این رقم نباید همیشه یک میلیون بشکه در روز باشد، بنابراین کاهش صادرات نفت عربستان به چین فصلی و دوره‌ای و بعید است کاهش پیدا کند.» او درباره احتمال سخت‌تر شدن رقابت صادراتی ایران و روسیه به دلیل تحریم‌ها گفته: «چین از شرایط تحریم نفت ایران و روسیه سوءاستفاده می‌کند و نفت خام تحریمی ما و روسیه را با قیمت‌های تخفیفی و ترجیحی خریداری می‌کند.در این شرایط بخش عمده راهبری اینکه ما چه میزان بتوانیم در بازار چین جایی داشته باشیم بستگی به دیپلماسی ما دارد که این اجازه داده شود که بتوانیم افزایش صادرات داشته باشیم.» مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران درباره روسیه هم گفته: «روسیه ما را رقیب می‌داند و  عملکرد روس‌ها طی دهه اخیر نشان داده که هر جا توانسته‌اند نفت ایران را از بازار پس زده‌اند. بنابراین رقابت ما با روسیه در چین ادامه دارد و باتوجه به اینکه تعاملات اقتصادی و دیپلماسی روس‌ها با چینی‌ها بیشتر و محکم‌تر است؛ قاعدتا دست برتر را دارند و می‌توانند از شرایط موجود نهایت بهره را ببرند. ضمن اینکه روسیه با کشور چین همسایه است و خط لوله بین دو کشور وجود دارد که به افزایش صادرات روسیه به این کشور کمک می‌کند، بنابراین رقابت تهران-مسکو در بازار چین سخت است و روس‌ها کنار نمی‌روند که برای ما جا باز کنند.

عثمان اسماعیلی، فعال کارگری را به ۳۹ ماه زندان محکوم کردند

در ادامه بازداشت و صدور احکام سنگین برای فعالان کارگری، عثمان اسماعیلی، فعال کارگری اهل سقز از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر به اتهام «عضویت در کومله و تبلیغ علیه نظام» به حبس تعزیری محکوم شد. به نوشته آژانس خبررسانی کردپا، این فعال کارگری به اتهام «عضویت در کومله سازمان کردستان حزب کمونیست ایران» به ۳۱ ماه و ۱۵ روز حبس و به اتهام «تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در مراسم خاکسپاری ژینا امینی» به ۷ ماه و ۱۵ روز حبس تعزیری محکوم شد. بر پایه این گزارش، با توجه به وضعیت سنی این فعال کارگری ۱۶ ماه از حکم صادره اجرایی خواهد بود. نیروهای امنیتی ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ برای چندمین بار طی سال‌های اخیر عثمان اسماعیلی را بازداشت کرده بودند. او ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ به قید وثیقه یک میلیارد تومانی به صورت موقت از زندان بیرون آمد. اردیبهشت ۱۴۰۱ نیز در آستانه روز کارگر ماموران امنیتی در یورش به خانه اسماعیلی، او را بازداشت و پس از چند روز با قرار وثیقه آزاد کردند.

مسئولان زندان سکینه پروانه، زندانی سیاسی کُرد را از حق دسترسی به خدمات درمانی و ملاقات با خانواده محروم کردند

بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، سکینه پروانه، زندانی سیاسی کُرد بیش از پنج ماه است که به صورت بلاتکلیف در بند زنان مرکزی مشهد نگهداری می‌شود. بر بنیاد این گزاش، این زندانی سیاسی دچار مشکلات تنفسی و قلبی شده، اما مسئولان زندان از انتقال او به بهداری و مراکز درمانی ممانعت می‌کنند. در این گزارش به نقل از یک منبع آگاه آمده است، در روزهای گذشته به دلایل نامعلوم چند تن از ماموران زندان به بند زنان زندان مرکزی مشهد یورش برده و با باتوم سکینه پروانه و چند زندانی دیگر را مورد ضرب و شتم قرار دادند. به نوشته شبکه حقوق بشر کردستان، این زندانی سیاسی از زمان بازداشت تاکنون تنها با حضور کارمندان زندان و آن‌هم به زبان فارسی حق تماس تلفنی با خانواده‌اش را دارد: «ماموران امنیتی ملاقات این زندانی سیاسی پس از آزادی از زندان با خانواده یکی از جان‌باختگان اعتراضات مردمی در قوچان را بهانه برای بازداشت و تشکیل پرونده قضایی علیه او کرده‌اند. همچنین مدتی پیش قرار بازداشت او برای شمشمین ماه متوالی تمدید شده و شعبه ۹۰۳ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب مشهد از رسیدگی به پرونده این زندانی سیاسی خودداری می‌کند.» سکینه پروانه زندانی سیاسی سابق سه‌شنبه ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۲، در ترمینال مشهد توسط ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به بازداشتگاه منتقل شد. سکینه پروانه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ در چهارمین سال محکومیت خود پس از اعلام عفو از زندان مرکزی مشهد آزاد شده بود. پرونده این زندانی سیاسی سابق به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبر جمهوری اسلامی» در شعبه ۹۰۳ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب در حال رسیدگی است. سکینه پروانه از زمان بازداشت تاکنون از حق داشتن وکیل و ملاقات با خانواده محروم مانده است.

انتقاد گروهی از دانشگاهیان به «روند بازداشت مبهم» سامان پاشایی

جمعی از فرهنگیان، دانشگاهیان و دانشجویان در بیانیه‌ای به ادامه بازداشت سامان پاشایی، استاد دانشگاه و قهرمان ورزشی اعتراض کردند. سامان پاشایی، استاد و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد سقز و قهرمان اسبق کشتی جهان نزدیک به دو ماه است که توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده. در این بیانیه که به تاریخ ۴ شهریور منتشر شده است، با اشاره به «شرایط نگهداری تحقیرآمیز و طولانی مدت» این استاد دانشگاه در سلول انفرادی، نسبت به سلامتی او ابراز نگرانی شده و امضاکنندگان بیانیه این شرایط را «دهن کجی آگاهانه به کل جامعه علمی و ورزشی کردستان» دانسته‌اند. امضاکنندگان این بیانیه خواستار «استیفای حقوق قانونی» سامان پاشایی شده و در بیانیه خود نوشته‌اند: «معتقدیم بازداشت ایشان به نوعی رفتاری لجوجانه و تلافی جویانه در قبال اعمال برخی از اعضای خانواده وی در خارج کشور است. این در حالی است که سامان پاشایی همیشه و در تمامی این سال‌ها، چه در مقام علمی یک استاد دانشگاه و چه بعنوان یک شهروند معمولی با سابقه قهرمانی، کارنامه روشنی در حوضه‌های فعالیتش دارد، لذا باور داریم تلاش برای محکوم کردن وی تلاشی است جهت محروم کردن وی از تدریس و دیگر عواقب ناعادلانه این سناریو برایش.» این بیانیه به «کارنامه روشن و شفاف» این استاد دانشگاه اشاره کرده و یادآور می‌شود که «اگر جرم مستندی وجود داشت، بعد از دو ماه باید آشکار می‌شد».