ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استرالیا رکورد گرما در زمستان را ثبت کرد: ۴۱,۵ درجه سانتی‌گراد

رکوردهای گرما در بخش‌هایی از استرالیا شکسته شد. شرکت هواشناسی «وِدِرزون» (Weatherzone) استرالیا گفت: در منطقه کیمبرلی در غرب کشور که مورد علاقه گردشگران است، اوایل بعد از ظهر دوشنبه ۵ شهریور / ۲۶ اوت (به وقت محلی) در ایستگاه هواشناسی «یامپی ساوند» ۴۱,۵ درجه سانتی‌گراد بود. این بالاترین دمای ثبت‌شده در این زمان از سال است. استرالیا در فصل زمستان به‌سر می‌برد و رکورد قبلی دما در زمستان استرالیا مربوط به سال ۲۰۲۰ می‌شود که ۴۱,۲ درجه بود. در چندین مکان دیگر در منطقه استرالیای غربی نیز دمای هوا بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد بود. پیش‌بینی می‌شود که در چند روز آینده نیز دمای هوا تغییری نکند. گرمای غیرمعمول سایر نقاط استرالیا را نیز تحت تأثیر قرار داده است، مانند منطقه مرزی شمال، جایی که احتمال می‌رود در اواخر دوشنبه رکورد جدید ۴۰ درجه تأیید شود. هواشناسان همچنین برای شهر معروف آلیس اسپرینگز، دمای ۳۷ درجه‌ای پیش‌بینی کردند که برای این زمان از سال بسیار بالاست. پیش‌بینی می‌شود که در این هفته توده هوای گرم مسئول این رکوردها به سمت سواحل شرقی رانده شود و سپس رکوردهای زمستانی احتمالاً در ایالت‌های نیو ساوت ولز، کلانشهر سیدنی و کوئینزلند نیز شکسته شود. استرالیا از کشورهایی است که تحت تأثیر بیشتر تغییرات اقلیمی قرار دارد و اغلب از آب و هوای شدید رنج می‌برد. این کشور امسال گرم‌ترین زمستان خود را در نیمکره جنوبی ثبت کرده است.

فرونشست زمین در استان فارس به نزدیکی تخت‌جمشید رسیده است

به‌گفته قاسم نهاوندی، معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست فارس فرونشست در استان فارس وضعیت خوبی ندارد و به نزدیک تخت جمشید رسیده است. وب‌سایت «رویداد ۲۴» در گزارشی به‌نقل از نهاوندی نوشته است: «فرونشست شرایط خوبی در فارس ندارد. برخی از شهر‌های استان هم در این قضیه رکورددار هستند. عملاً استان فارس و به‌طور کلی کشور ایران چندین برابر استاندارد جهانی فرونشست دارد. بخش عمده استان فارس بارندگی کمی داشته و همین قضیه باعث افزایش فرونشست شده است. برخی از مناطق و آب‌های زیرزمینی دچار مشکل شده‌اند. حتی فرونشست به تخت جمشید هم نزدیک شده است که علت آن کمبود بارندگی و برداشت غیرمجاز از چاه‌های نزدیک تخت جمشید است. بیشتر این چاه‌ها برای کشاورزی استفاده می‌شوند و در روند فرونشست نقش داشته‌اند. چالش‌های محیط زیستی استان فارس قابل حل است اما فرونشست می‌تواند ایجاد بحران کند.» سازمان زمین‌شناسی هشدار داده است که نرخ فرونشست سالانه در نقاط مختلف فارس ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر است و خاک این استان در معرض فروپاشی است. در گزارشی که ۳۰ مرداد در خبرگزاری کار ایران (ایلنا) منتشر شد، محمد درویش، کنشگر محیط زیست گفت در طول سه دهه اخیر در منطقه‌ای مانند «کامفیروز» وسعت شالیزارهای برنج حدود سه برابر افزایش پیدا کرده است. کشاورزی ناپایدار در این استان و کاشت و صادرات محصولات آب‌بری همچون برنج و گوجه فرنگی سبب شده خاک این منطقه در دهه‌های گذشته به خشکسالی و فرسایش دچار شود.

وزیر کشور: خروج «اتباع غیرمجاز» از کشور را تا پایان ۱۴۰۳ پیگیری می‌کنیم

اسکندر مؤمنی، وزیر کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره برنامه دولت چهاردهم برای ساماندهی اتباع غیرمجاز گفت: «یکی از اولویت‌های اصلی من در برنامه‌ها هم گفته‌ام که موضوع اتباع بیگانه است. قانون برنامه هم ملزم کرده که ما لایحه‌اش را بدهیم و انشاء الله در همان زمانبندی مشخص شده لایحه تشکیل سازمان ملی مهاجرت را به مجلس می‌دهیم و کار را هم شروع خواهیم کرد.» وزیر کشور در پاسخ به سؤالی درباره اینکه فرمانده مرزبانی فراجا اعلام کرده اتباع غیرمجاز تا پایان سال ۱۴۰۳ باید ایران را ترک کنند گفت: «این مسأله هم در جریان است و پیگیری می‌کنیم.» بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران از جمعیت مهاجران رسمی در سال ۱۴۰۲، بیش از ۹۷ درصد مهاجران در ایران، افغانستانی هستند. طبق این آمار، بیش از ۲ میلیون و ۷۸۸ هزار نفر مهاجر رسمی در کشور حضور دارد که ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر آن‌ها افغانستانی هستند. این ارقام مربوط به مهاجران افغانستانی رسمی ساکن ایران است. آمار جمعیت مهاجران غیرقانونی به‌طور دقیق مشخص نیست. بر اساس وب‌سایت اکو ایران به‌طور تخمینی در حدود پنج تا هفت میلیون نفر برای جمعیت مهاجرین افغانستانی در ایران سکونت دارند. اقامت اتباع افغانستانی‌در ۱۶ استان به‌طور کامل ممنوع و در ۱۲ استان دیگر نیز در برخی شهرها و منطقه‌ها اقامت آن‌ها ممنوع است. بسیاری از رسانه‌ها و مقام‌های دولتی در ایران همچون نمایندگان مجلس بر افغانستانی‌ستیزی در جامعه دامن می‌زنند و برخی بحران‌های اجتماعی و اقتصادی را به گردن آنان می‌اندازند. مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم ۲۵ خردادماه در کارزار انتخاباتی خود سیاست‌اش در مورد مهاجران افغانستانی را چنین اعلام کرد: «انسداد کامل مرز‌ها و جلوگیری از مهاجرت بیشتر که مسئولیت محوری به وزارت کشور خواهد بود؛ ساماندهی مهاجران براساس وفاداری آن‌ها به حاکمیت و سرانجام مذاکره با کشور‌های اروپایی برای پذیرش بخشی از مهاجران (و یا حداقل تقبل هزینه‌های حضور آن‌ها در ایران) که به معنای راه انداختن یک کسب‌وکار جانبی برای جمهوری اسلامی از طریق مهاجران افغانستانی‌ است.»

۵۰ درصد دا‌نش‌آموزان روستای «بادکی» ارومیه ترک تحصیل کرده‌اند

به گفته رئیس شورای اسلامی روستای «بادکی» ارومیه بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز این منطقه در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند به‌طوری‌که طی سال گذشته ۵۰ درصد از دانش‌آموزان به‌دلیل نبود مدرسه ترک تحصیل کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، ناصر عرب‌زاده گفت با وجود اینکه یک سال از کلنگ‌زنی و وعده احداث مدرسه ۲۴ کلاسه بادکی در ارومیه می‌گذرد، هیچ اقدامی برای ساختن این مدرسه صورت نگرفته است. عرب‌زاده گفت برای پیگیری این موضوع به مسئولان آموزش پرورش و‌ معاونت عمرانی استانداری آذربایجان غربی مراجعه کرده‌اند اما تاکنون نتیجه نگرفته‌اند. به گفته او دانش‌آموزان این منطقه به‌دلیل کمبود امکانات تحصیلی باید برای ادامه تحصیل با طی کردن کیلومترها به مدارس روستاهای اطراف یا مدارس مناطق اسلام آباد و دخانیات ارومیه بروند. عرب‌زاده با بیان اینکه، اکثر والدین این منطقه از قشر ضعیف جامعه و اغلب کارگر هستند گفت: «این خانواده‌ها به دلیل داشتن فرزندان زیاد و مشکلات مالی نمی‌توانند هزینه تحصیل فرزندان خود در خارج از منطقه را تامین کنند و به همین دلیل از ادامه تحصیل فرزندان خود جلوگیری می‌کنند.» او گفت که در حال حاضر در محل ساخت این مدرسه سه کانکس کلاس درس وجود دارد که هر کدام از این کانکس‌ها ظرفیت ۲۵ دانش‌آموز را دارد و در سال تحصیلی آینده تنها کلاس درس اول ابتدایی در این کانکس‌ها برگزار خواهد شد‌. رئیس شورای اسلامی روستای بادکی ادامه داد: «دانش‌آموزان این مدرسه در بین مدارس روستاهای اطراف از قبیل «ولنده» و «جهتلو» تقسیم شده‌اند این در حالی‌ است که مدارس این مناطق تکمیل ظرفیت شده‌اند.» پدر یکی از دانش‌آموزان می‌گوید: «در ایام انتخابات نامزدهای انتخاباتی با وعده‌های فراوان به این منطقه رفت و آمد می‌کنند تا سبد رأی خود را پر کنند.» او می‌گوید اما بعد از پایان انتخابات اهالی روستا و مشکلاتشان به فراموشی سپرده می‌شوند. شهروندانی که به طبقات کارگر و فرودست آذربایجان غربی تعلق دارند افزون بر وضعیت بحرانی آموزش و پرورش با مشکلات ساختاری بسیاری روبه‌رویند. ساکنان روستای بادکی افزون بر کمبود مدرسه با کمبود آب، برق، امکانات ورزشی، پارک و مراکز تفریحی نیز مواجه‌اند.

فردی که محمودرضا جعفرآقایی، وکیل دادگستری شاهرود را کشته بود در ملاء عام اعدام شد

حجت‌الاسلام محمدصادق اکبری، رئیس کل دادگستری استان سمنان دوشنبه ۵ شهریور گفت: «حکم قصاص نفس پرونده قاتل مرحوم محمودرضا جعفرآقایی صبح امروز در ملاء عام و در شهرستان شاهرود اجرا شد.» به‌گفته اکبری شعبه ۴۹ دیوان عالی کشور حکم اعدام ضارب جعفرآقایی را به جرم «قتل عمد از طریق تیراندازی با سلاح شکاری» تأیید کرده بود. محمودرضا جعفرآقایی ۱۷ مردادماه سال جاری در مقابل خانه‌اش در شهر شاهرود و در حضور همسر و پسر پنج ساله‌اش کشته شد. مهم‌ترین پرونده‌ای را که جعفرآقایی در دست داشت پرونده‌ای مربوط به یک متهم به معاونت در پرونده «قمار و شرط‌بندی» به نام میلاد حاتمی بوده است. میلاد حاتمی، از چهره‌های مشهور اینستاگرامی که توسط اینترپل در ترکیه بازداشت و به ایران تحویل داده شد. در ایران او به «افساد فی‌الارض» متهم شده است. جعفرآقایی همچنین از وکلای یک پرونده‌ اقتصادی بود. پیش از این، رسول کوهپایه‌زاده، وکیل مدافع جعفرآقایی گفته بود: «شخصی که متهم است با پرداخت وجه، دستور قتل را صادر کرده، به اتهام معاونت در قتل به تحمل ۲۵ سال حبس در زندان ایرانشهر محکوم شد.»

اسلام‌گرایان افراطی مسئولیت حمله به مرکز بورکینافاسو و کشته شدن بیش از ۲۰۰ نفر را برعهده گرفتند

یک گروه مسلح مرتبط با القاعده به نام «جماعت نصرت‌الاسلام والمسلمین» (JNIM) مسئولیت حمله به مرکز بورکینافاسو را برعهده گرفت. به‌گفته این گروه در این حمله حدود ۲۰۰ نفر کشته و دست‌کم ۱۴۰ زخمی شدتد. این حمله روز شنبه در منطقه بارسالوگو، در حدود ۴۰ کیلومتری شمال شهر استراتژیک کایا، که گفته می‌شود، آخرین سنگر حفاظت از آواگادوگو، پایتخت بورکینافاسو است، رخ داد. الجزیره گزارش داد که «جماعت نصرت‌الاسلام والمسلمین» ویدئوهای وحشتناکی از این حمله منتشر کرده است که در آن‌ها مردان، زنان و کودکانی دیده می‌شوند که در داخل خندق‌هایی همچون گورهای دسته‌جمعی که خود حفر کرده‌اند، دراز کشیده‌اند. ارتش بورکینافاسو روز جمعه می‌دانست که قرار است حمله‌ای رخ دهد و از مردم خواست تا خندق حفر کنند. اخیراً دولت بورکینافاسو از نیروهای مزدور روسی برای حمایت استراتژیک و همچنین جلوگیری از حملات کمک خواسته است. پیش از آن نیروهای فرانسوی به بورکینافاسو کمک امنیتی می‌کردند اما این رابطه با فرانسه قطع شد. گروه‌های مسلح طی بیش از یک دهه هزاران نفر را در بورکینافاسو کشته و بیش از دو میلیون نفر را آواره کرده‌اند.

مردان مسلح در حملاتی در بلوچستان پاکستان ۲۳ مسافر را کشتند

پلیس و مقامات پاکستانی دوشنبه ۵ شهریور / ۲۶ اوت اعلام کردند که در یکی از مرگبارترین حملات در جنوب غربی این کشور، مردان مسلح پس از شناسایی ۲۳ مسافر آن‌ها را از اتوبوس، خودرو و کامیون بیرون آوردند و به ضرب گلوله کشتند. منابع بلوچ کشته‌شدگان را نیروهای امنیتی پاکستان عنوان کرده‌اند. به‌گزارش آسوشیتدپرس، ایوب اچکزی، یک مقام ارشد پلیس گفت این قتل‌ها شب گذشته در ناحیه موسی‌خیل ایالت بلوچستان رخ داد. مهاجمان همچنین پیش از فرار از صحنه دست‌کم ۱۰ خودرو را آتش زدند. در یک حمله جداگانه در بامداد دوشنبه، افراد مسلح حداقل ۹ نفر از جمله چهار افسر پلیس و پنج رهگذر را در منطقه قلات (کلات) بلوچستان کشتند. همچنین گزارش‌هایی از تیراندازی در سایر مناطق این ایالت منتشر شده است. شورشیان همچنین یک مسیر راه آهن را در بولان، یکی از نواحی کوهستانی بلوچستان پاکستان منفجر کردند که باعث اختلال در تردد قطارها شد. افراد مسلح به یک پاسگاه پلیس در منطقه ماستونگ بلوچستان نیز حمله کردند، اما تلفاتی گزارش نشده است. حمله در موسی‌خیل ساعاتی پس از آن صورت گرفت که گروه «ارتش آزادی‌بخش بلوچستان» که در پاکستان غیرقانونی است به مردم هشدار داد که از بزرگراه‌ها دوری کنند، زیرا آن‌ها حملات خود را به نیروهای امنیتی در بخش‌های مختلف ایالت بلوچستان آغاز می‌کنند. این گروه اما هنوز مسئولیت قتل‌های شبانه را به‌عهده نگرفته است. در ماه‌های مه و آوریل گذشته نیز حملات مشابهی در بلوچستان پاکستان رخ داد و ۱۱ نفر کشته شدند. «ارتش آزادی‌بخش بلوچستان» در آن زمان مسئولیت این حملات را برعهده گرفت.