ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان: سیاست‌های طالبان برای جامعه بین‌المللی قابل قبول نیست

شورای امنیت سازمان ملل شامگاه سه‌شنبه ۴ مهر / ۲۶ سپتامبر در نیویورک نشستی درباره‌ وضعیت افغانستان برگزار کرد. گفت‌وگو درباره‌ وضعیت زنان افغانستان بخشی از دستور کار این نشست است که همچنان ادامه دارد. به گزارش وب‌سایت روزنامه «۸صبح» افغانستان، در این نشست رزا اوتونبایوا، رئیس هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان در مورد وضعیت این کشور گزارشی ارائه کرد و گفت سیاست‌های طالبان که موجب محرومیت زنان می‌شود، برای جامعه بین‌المللی غیرقابل قبول است. او همچنین گفت، گفت‌وگو با طالبان به معنای به‌رسمیت شناختن این گروه نیست. به‌گفته او، این گفت‌وگوها نشان می‌دهد که سازمان ملل چقدر تلاش می‌کند تا سیاست طالبان را تغییر دهد. اوتونبایوا تأکید کرد که افغانستان نیم قرن است در مناقشه و جنگ به‌سر می‌برد و مردم افغانستان، به‌ویژه زنان و دختران باید بتوانند در یک جامعه صلح‌آمیز زندگی کنند. او با بیان این‌که طالبان بدون مشروعیت داخلی نمی‌تواند مشروعیت جهانی داشته باشد، خواهان آن شد که تعامل جامعه بین‌المللی با طالبان توسط کشورهای اسلامی میانجی‌گری شود. سیما باهوس، مدیر اجرایی بخش‌ زنان سازمان ملل در آستانه برگزاری این نشست خطاب به زنان و دختران افغانستان گفته بود که «از تقویت صدای آن‌ها دست نخواهد کشید».

بیش از یک میلیارد مترمکعب آب شرب در شبکه توزیع کشور هدر می‌رود

به‌گزارش «قدس آنلاین»، از مجموع حدود ۹,۲ میلیارد مترمکعب آب شرب مصرفی در طول سال، بالغ بر ۱,۴ میلیارد مترمکعب پیش از رسیدن به دست مصرف‌کننده، در شبکه توزیع هدر می‌رود. متوسط «آب بدون درآمد» کشور ۳۱,۵ درصد از مجموع آب شربی است که برای مصارف شهری و روستایی تأمین، تصفیه و توزیع می‌شود. میزان «آب بدون درآمد» شهری ایران ۲۷ درصد است اما با محاسبه مجموع هدررفت ظاهری و واقعی در آب شرب توزیع‌شده در بخش شهری و روستایی، متوسط این رقم به ۳۱,۵ درصد می‌رسد. «آب بدون درآمد» به آبی گفته می‌شود که شرکت‌های آب و فاضلاب از توزیع آن آب درآمدی به‌دست نمی‌آورند و این شامل هدررفت واقعی آب در شبکه توزیع و هدررفت ظاهری آب (مصرف بدون پرداخت هزینه) است. از مجموع ۳۱,۵ درصد «آب بدون درآمد» کشور، ۱۵,۷ درصد هدررفت واقعی آب شرب است. بر اساس آخرین آمار رسمی از منابع و مصارف آب کشور، برداشت از منابع آب کشور حدود ۹۲ میلیارد مترمکعب در سال است که در سه بخش کشاورزی، شرب و صنعت به‌ترتیب حدود ۸۷، ۱۰ و سه درصد مصارف اتفاق می‌افتد. شرکت آب و فاضلاب ایران در سال ۱۳۹۹ با ارائه آماری اعلام کرده بود که میزان هدررفت آب در کشور در قالب آمار «آب بدون درآمد» نزدیک به پنج برابر کشور توسعه‌یافته آلمان است. این در حالی‌ست که متوسط بارش سالانه در کشور آلمان سه برابر متوسط بارش در ایران برآورد می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه: هرگونه تبرئه الهه محمدی و نیلوفر حامدی از اتهام همکاری با دولت متخاصم تکذیب می‌شود

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود در روز سه‌شنبه ۴ مهر در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت پرونده الهه محمدی و نیلوفر حامدی، دو روزنامه‌نگار زندانی گفت: «تاکنون از وکلای الهه محمدی و نیلوفر محمدی در خصوص تبرئه آنها از عنوان اتهامی همکاری با دولت متخاصم چیزی نشنیده‌ایم و مدرکی دال بر تبرئه شدن متهمان از عناوین اتهامی وجود ندارد.» او در این‌باره افزود: «پرونده در مرحله رسیدگی و اتخاذ تصمیم است و هرگونه تبرئه متهمان از همکاری با دولت متخاصم تکذیب می‌شود.» سخنگوی قوه قضائیه تأکید کرد که ملاک «اظهارات افرادی است که در فرایند رسیدگی ذی مدخل‌اند و آن هم رئیس دادگاه است و مطلبی از ناحیه رئیس دادگاه نرسیده است». نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو خبرنگار از روزنامه‌های شرق و هم‌میهن همگام با قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، وضعیت بازداشت او توسط گشت ارشاد را زیرنظر گرفتند، نخستین عکس‌ها از او بر تخت بیمارستان و خانواده‌اش را منتشر کردند و در نهایت توسط نهادهای امنیتی ایران بازداشت شدند. بیش از یک سال از بازداشت آن‌ها می‌گذرد.

بازداشت چهار شهروند در کردستان و سیستان و بلوچستان

دوشنبه سوم مهرماه ۱۴۰۲ نیروهای امنیتی دست‌کم دو شهروند کُرد و دو شهروند بلوچ را دستگیر کردند. در سنندج، کیوان کمانگرنسب، فعال مدنی اهل این شهر بازداشت شد. به گزارش «کردپا» ظهر دوشنبه نیروهای امنیتی به منزل شخصی کمانگرنسب یورش بردند و او را بازداشت کردند. نیروهای امنیتی در حین بازداشت این فعال کُرد اقدام به تفتیش منزل و ضبط برخی از وسایل شخصی او از جمله تلفن همراه، لپ تاپ و کیس کامپیوتر او کردند. این فعال مدنی در سال‌های اخیر بارها سابقه احضار و بازداشت را داشته است. نیروهای امنیتی همچنین محمد زندکریمی، جوان ۱۸ ساله اهل روستای بلبلان آباد از توابع شهرستان دهگلان (استان کردستان) را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. به گزارش «کردپا» بازداشت آقای زندکریمی بدون ارائه حکم قضایی و با توسل به خشونت صورت گرفته است. در همان روز حمید الله فاروقی و پدرش عبدالسلام فاروقی نیز از سوی نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت شدند. به گزارش «حال‌وش» که به طور اختصاصی اخبار مرتبط با مردم بلوچستان را پوشش می‌دهد، نیروهای امنیتی حمیدالله و عبدالسلام فاروقی را در حالی که در خودروی شخصی‌شان بودند، در حوالی ترمینال زاهدان متوقف کرده، مورد ضرب و شتم قرار داده و سپس بازداشت کرده‌اند. از دلایل بازداشت این دو نفر و محل نگهداری آنان هنوز اطلاعی در دست نیست. در نزدیکی سالگرد «جمعه خونین زاهدان» که طی آن بیش از صد شهروند بلوچ به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به قتل رسیدند، فشار امنیتی بر بلوچستان دوچندان شده است.