ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تیم ملی فوتسال مردان ایران از جام‌ جهانی حذف شد

تیم ملی فوتسال مردان ایران با باخت به مراکش از جام جهانی حذف شد. ایران و مراکش بعدازظهر پنجم مهر در شهر بخارا رقابت برای رسیدن به جمع هشت تیم برتر را آغاز کردند. ایران در دقیقه سه از رقیب آفریقایی پیش افتاد اما این برتری سه دقیقه تداوم داشت تا مراکش ابتدا گل مساوی و به فاصله کوتاهی گل برتری را با اشتباه بازیکنان ایران به ثمر رساند و در ادامه با گل سوم پیش از پایان نیمه نخست با دو گل پیش افتاد. مردان فوتسالیست ایران در نیمه دوم دو گل عقب افتاده را جبران کردند اما در نهایت این مراکش بود که با ثبت گل چهارم به جمع هشت تیم برتر راه یابد. ایران در مرحله گروهی هر سه بازی خود را با برد پشت سر گذاشته بود اما بازی پایانی ایران در دور گروهی با فرانسه با انتقادهای زیادی روبه‌رو شد، چرا که دو طرف برای قرار گرفتن در سمت راحت‌تر جدول تلاش داشتند بازی را ببازند. ایران در نهایت در یک بازی پر حاشیه که واکنش مربیان تایلند و برزیل را هم به دنبال داشت، فرانسه را شکست داد اما با شکست در برابر مراکش با جام جهانی خداحافظی کرد. تیم ملی فوتسال مردان ایران سال‌های طولانی است که به وحید شمسایی سپرده شده است. شمسایی تا سالیان طولانی کاپیتان این تیم بود و حاضر نبود خداحافظی کند. او بلافاصله پس از خداحافظی در مقام سرمربی تیم ملی نشست. افغانستان هم که برای نخستین بار به مسابقات جهانی رسیده بود یک روز قبل در برابر پاراگوئه شکست خورد و از مرحله یک هشتم حذف شد.

جمهوری اسلامی طی روزهای گذشته سه زندانی دیگر را اعدام کرده است

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران طی روزهای دوم و چهارم مهر ۱۴۰۳ سه زندانی دیگر را به دار آویخت. به گزارش «رکنا»، خبرگزاری حوادث ایران دو زندانی سحرگاه چهارشنبه چهارم مهر در زندان قزلحصار اعدام شدند. هویت این دو زندانی فاش نشد اما بر اساس گزارش رکنا، هر دو آنها به اتهام قتل زندانی و به اعدام محکوم شدند. یکی از زندانیان بر اساس این گزارش در سال فروردین ۱۳۹۸ و دیگری در آبان ۱۴۰۰ به دلیل ارتکاب قتل زندانی و در دادگاه به اعدام محکوم شدند. این گزارش می‌گوید در همین روز سه زندانی دیگر که «بابت اتهام قتل و تجاوز به عنف» به پای چوبه دار رفته بودند، با اخذ مهلت به داخل زندان بازگشتند. در یک خبر دیگر سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ گزارش کرد خدامراد زندی، ۴۰ ساله که بابت اتهام قتل به قصاص محکوم شده بود، سحرگاه دوشنبه دوم مهر در زندان بروجرد به دار آویخته شد. به گفته این سازمان، تا به حال مسئولان زندان و قوه قضاییه اعدام این زندانی را اعلام نکرده‌اند. صبح پنجم مهر نیز حال‌وش از اجرای حکم اعدام یک زندانی در زندان مرکزی زاهدان خبر داده بود. بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران از آغاز سال ۲۰۲۴ جمهوری اسلامی ایران ۴۴۶ زندانی را اعدام کرده است.

اسرائیل توافق بر سر آتش‌بس با لبنان را رد کرد

به فاصله کوتاهی پس از اینکه رسانه‌ها از توافق بر سر آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل خبر دادند، دفتر نخست‌وزیر اسرائیل گفت که پاسخی به پیشنهاد آتش‌بس نداده و به ارتش دستور ادامه جنگ را داده است. اسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل هم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: هیچ آتش‌بسی در شمال برقرار نخواهد بود. ما تا پیروزی و بازگشت امن ساکنان شمال به خانه‌هایشان با تمام قدرت به جنگ ادامه خواهیم داد. آمریکا، فرانسه، عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی به همراه چند کشور دیگر از لبنان و اسرائیل خواسته بودند بر سر یک آتش‌بس ۲۱ روزه توافق کنند. نخست وزیر لبنان ضمن استقبال از این پیشنهاد، گفته بود: اجرایی شدن آن با پایبندی اسرائیل به قطعنامه‌های بین‌المللی ممکن خواهد بود.

محمدحسین سپهری، معلم زندانی از آموزش و پرورش اخراج شد

علی‌اکبر رشیدی، رئیس شعبه ۲۵ تجدیدنظر دیوان عدالت اداری حکم اخراج محمدحسین سپهری، فعال مدنی از آموزش و پرورش را تأیید کرد. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با اعلام این خبر نوشته است که این حکم با رد اعتراض این معلم زندانی پس از ۲۶ سال تدریس او در آموزش و پرورش تأیید شده است. بنابر دادنامه منتشرشده، حکم اخراج محمدحسین سپهری بر اساس «گزارش سازمان اطلاعات سپاه استان خراسان رضوی» صادر شده و به «سه فقره محکومیت اداری یا تخلفات مشابه» در دادنامه اشاره شده که روشن نیست مصداق‌های این «تخلفات» چه بوده است. محمدحسین سپهری، دبیر فیزیک باسابقه دبیرستان، از امضاکنندگان «بیانیه ۱۴» در زندان وکیل‌آباد مشهد زندانی است. در بیانیه ۱۴ امضا برکناری علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و گذار از حکومت درخواست شده بود که در پی انتشار آن در خردادماه ۹۸، احضار، بازداشت، شکنجه، حبس و آزار و اذیت امضاکنندگان آن در دستور کار نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفت. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکوم کردن پرونده‌سازی و تسویه معلمان فعال توسط هیئت‌های تخلفات اداری، خواهان آزادی فوری و بدون قید شرط محمدحسین سپهری و سایر کنشگران صنفی و لغو محکومیت‌، مختومه شدن پرونده‌ها و بازگشت به کار همه‌ی همکاران اخراجی خود شده است.

در درگیری‌های چند روزه بین مسلمانان شیعه و سنی در پاکستان ده‌ها نفر کشته شدند

دست‌کم ۲۵ نفر در درگیری بین مسلمانان شیعه و سنی بر سر اختلاف ارضی در کُرَّم، واقع در استان خیبر پختونخوا در شمال غرب پاکستان و هم‌مرز با افغانستان، کشته شدند. این خشونت‌ها که از شنبه گذشته آغاز شد، ده‌ها زخمی نیز برجای گذاشت. مقامات پاکستانی گفته‌اند که در تلاشند تا از تبدیل اختلافات ارضی به خشونت‌های فرقه‌ای جلوگیری کنند. سیف علی، سخنگوی دولت محلی گفت مقامات با بزرگان قبیله‌ها برای کاهش تنش‌ها فعالیت می‌کنند و دو طرف پس از مذاکرات صلح در کرام با آتش‌بس موافقت کرده‌اند. شمال غرب پاکستان همواره ناآرام بوده است و گروه‌های افراطی از دو طرف حضور پررنگی دارند. کُرَّم نیز در سال‌های اخیر صحنه خشونت‌های فرقه‌ای بوده است.

یک زن‌کُشی دیگر: مرد ۷۰ ساله در شیروان همسرش را کُشت

فرمانده انتظامی شیروان در استان خراسان جنوبی از بازداشت یک مرد ۷۰ ساله به اتهام قتل همسرش در یکی از روستاهای تابع این شهرستان خبر داد. او بدون جزئیات بیشتر، گفت در پی وقوع قتل یک خانم میانسال در یکی از روستاهای حوزه شیروان «کارآگاهان با اشراف اطلاعاتی و اقدامات پلیسی دریافتند عامل قتل همسر ۷۰ ساله مقتول است که طی عملیاتی غافلگیرانه وی را در کمتر از یک ساعت دستگیر کردند.» جواد زرهرن به نقل از قاتل انگیزه قتل را «اختلاف خانوادگی» عنوان کرد. در ایران سالانه ده‌ها زن به دست مردان خانواده کشته می‌شوند و در ساختار حقوقی مبتنی بر شریعت اسلامی، قتل زنان زیر عنوان «قتل ناموسی» و «اختلاف خانوادگی» پنهان می‌شود و قاتلان از مجازات مصون می‌مانند.

لقمان علیزاده برای اجبار به اعتراف در زندان اوین شکنجه شده است

لقمان علیزاده، شهروند اهل بوکان که از شهریور ۱۴۰۲ بازداشت و در زندان اوین حبس شده، بر اثر شکنجه دچار صدمه جسمانی شده است. کُردپا که بر اخبار سرکوب شهروندان کرد در ایران تمرکز دارد، پنجم مهر به نقل از منابع خود گزارش کرد: علیزاده «در نتیجه شدت شکنجه دچار عفونت و خونریزی روده و همچنین بیماری قلب گشته و به او اعلام شده تا هنگامی که اعتراف نکند از حق درمان و آزادی موقت محروم است». منبع «کردپا» گفت که لقمان علیزاده با وجود یک مرتبه عمل جراحی خون‌ریزی معده دارد و «در این اواخر قلب او دچار بیماری شده است». نیروهای امنیتی لقمان علیزاده را شهریور ۱۴۰۲ بازداشت کردند و تا بهمن ۱۴۰۲ که او به زندان اوین منتقل شد، اطلاعی از محل نگهداری این زندانی سیاسی در دست نبود. به گفته کردپا با وجود گذشت بیش از یک سال از بازداشت علیزاده تاکنون علت بازداشت و انتقال او به بازداشتگاه امنیتی تهران نامشخص و به دلیل اینکه حکمی علیه او صادر نشده، بلاتکلیف است. پیشتر نیز برخی از رسانه‌ها از وضعیت وخیم علیزاده خبر داده بودند. او به گفته سازمان‌های حقوق بشری به دلیل «عقاید مذهبی» بازداشتت شده است. علیزاده شهروند کرد سنی ساکن روستای ساروقامیش از توابع بوکان در استان آذربایجان غربی است.

یک بلوچ دیگر را اعدام کردند

سحرگاه پنجشنبه پنجم مهر ۱۴۰۳ حکم اعدام یک بلوچ در زندان زاهدان اجرا شد. به گفته «حال‌وش» که به صورت ویژه اخبار مربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، امان‌الله نهتانی، ۴۱ ساله که پیشتر به اتهام «جرایم مربوط به مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود، به دار آویخته شد. این زندانی در سال ۱۳۹۸ از بابت اتهام مرتبط با مواد مخدر در شهرستان زابل بازداشت شد و دادگاه انقلاب این شهرستان او را به اعدام محکوم کرد. او در آبان ۱۴۰۲، از زندان طاغذی زابل به زندان مرکزی زاهدان منتقل شد و روز سه‌شنبه ۳ مهر ماه از بند هفت این زندان به قرنطینه انتقال یافت. به گزارش حال‌وش خانواده نهتانی یک روز پیش از اجرای حکم اعدام با او ملاقات کردند. ایران بر اساس گزارش سازمان‌های حقوق بشری در سال گذشته بیش از ۸۰۰ نفر را اعدام کرد. بر اساس گزارش این سازمان‌ها در سال جاری شمار اعدام‌ها افزایش چشمگیری داشته است و تنها در هفت ماه نخست سال نزدیک به ۳۰۰ تن به دار آویخته شده‌اند. جرایم مربوط به مواد مخدر و قصاص بیشترین احکام اعدام را داشته‌اند و به گفته سازمان عفو بین‌الملل اقلیت‌های اتنیکی همچون بلوچ‌، کرد و عرب کسر بزرگی از اعدام‌ها هستند.