ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو عضو شورای اسلامی شهر و سه کارمند شهرداری نسیم‌شهر به اتهام فساد مالی بازداشت شدند ــ رئیس شورای شهر تحت تعقیب است

دو عضو شورای اسلامی شهر و سه کارمند شهرداری نسیم‌شهر، از توابع استان تهران بازداشت شدند. حکم بازداشت رئیس شورا نیز صادر شده است اما سید امیر احمدی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهارستان به خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران گفت که او در حال حاضر در دسترس نیست. او اتهام بازداشت شدگان را اتهام‌های مالی و سو استفاده از مقام و موقعیت شغلی و اعمال نفوذ عنوان کرد و افزود: در این پرونده سه دلال دیگر ممتهم بودند که متواری شده‌اند و تحت تعقیب قرار گرفتند. هویت هیچ یک از بازداشت شدگان اعلام نشده است. پیش از این نیز در تیر ۱۴۰۱ دادستان بهارستان از بازداشت دو عضو شورای شهر و سه کارمند شهرداری این شهرداری با اتهام‌های مشابه خبر داده بود.

دادگاه انقلاب تهران جمال عاملی، فعال سیاسی را به یک سال حبس محکوم کرد

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران جمال عاملی، فعال سیاسی را به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد. زمانه مطلع شده است که ۱۹ دی ۱۴۰۲ شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی افشاری، عاملی را بابت دو اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب اقدام علیه امنیت ملی» محاکمه و به یک سال زندان محکوم کرده است. چنانچه دادگاه تجدید نظر رای دادگاه بدوی را تایید کند، عاملی باردیگر حبس خواهد شد. سال ۱۴۰۱ همزمان با قیام ژینا ماموران امنیتی با یورش به منزل یکی از دوستان جمال عاملی، وسایل این فعال سیاسی و زندانی سیاسی سابق را هم ضبط کردند و یک پرونده امنیتی و قضایی دیگر برای او تشکیل دادند. عاملی سال ۱۳۸۸ در جریان بازداشت‌های گسترده پس از اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری به دست نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و چهار ماه و ۱۰ روز در بازداشتگاه بند دو الف زندان اوین حبس شده بود. دادگاه انقلاب تهران آن زمان او را به یک سال حبس محکوم کرد. او این محکومیت را در بند ۳۵۰ زندان اوین گذراند.

افراد ناشناس ۹ شهروند پاکستانی را در سراوان به قتل رساندند

ششم بهمن ماه ۱۴۰۲، در ساعات پایانی روز، منابع محلی از کشته‌شدن ۹ تن از اتباع اهل پاکستان در شهر سیرکان از توابع بخش بمپشت شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان خبر دادند. رسانه «کمپین فعالین بلوچ» که به طور اختصاصی اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، گزارش کرده که دو نفر از این ۹ نفر، از فرماندهان ارتش پاکستان با هویت سرگرد «اشفاق» و سرگرد «عثمان» بوده‌اند. طبق این گزارش، این افراد در یک اتاق بودند که افراد ناشناس با رگبار گلوله آن‌ها را به قتل رساندند. در این حادثه، سه نفر نیز زخمی شدند. «حال‌وش» اما به نقل از منابع آگاه گفت این افراد «از پانزده سال قبل در شهر سیرکان به کارهای کارگری، صافکاری خودرو و برقکاری مشغول و در یک اتاق در محوطه تعمیرگاه ساکن بودند». منابع حال وش همچنین گفتند سه تن هم در این واقعه مجروح شدند که حال یک تن از آنها وخیم است. این رسانه هویت چهار تن از کشته شدگان را شعیب، آذر، اشفق و عثمان اعلام کرد. در پی این رویداد، روز شنبه ۷ بهمن ماه ۱۴۰۲، نیروهای نظامی شماری از شهروندان بلوچ را به اتهام دست‌داشتن در قتل این ۹ تبعه پاکستان بازداشت کردند. هنوز هویت این بازداشت‌شدگان احراز نشده است.

۲۴ هزار میلیارد تومان از بودجه را به صدا و سیما داند، ۹۸ هزار میلیارد تومان را به قوه قضاییه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۲۴ هزار میلیارد تومان از بودجه ۱۴۰۳ را به صدا و سیما جمهوری اسلامی دادند و ۹۸ هزار تومان هم به قوه قضاییه. داوود منظور، رئیس سازمان و برنامه بودجه این تصمیم مجلس را موجب افزایش بار مالی دولت دانست. او گفت که مجلس بودجه قوه قضاییه و صدا و سیما را ۵۸ درصد افزایش داده است و این تصمیم ۳۷ هزار میلیارد تومان بار مالی اضافی بر دولت تحمیل می‌کند. عبدالناصر همتی، رئیس اسبق بانک مرکزی هم در واکنش به تصمیم مجلس، مدعی افزایش سه برابری بودجه صدا و سیما شد. منظور سقف افزایش بودجه دستگاه‌ها را ۱۲ درصد اعلام کرد. اختلاف دولت و مجلس بر سر بودجه ۱۴۰۳ پیش از این موجب رای منفی نمایندگان به لایحه بودجه ارائه شده از سوی دولت شد. میزان افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان یکی از مهم‌ترین اختلاف قوه مجریه و مقننه بود. با تصویب مجلس شورای اسلامی حداقل حقوق کارکنان دولت در سال آینده ۱۰ میلیون تومان و حداکثر حقوق ۷۰ میلیون تومان خواهد بود. حداقل حقوق بازنشستگان نیز به ۹ میلیون تومان افزایش می‌یابد. رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ضریب افزایش حقوق کارکنان دولت را هم ۲۰ درصد اعلام کرد. او گفت علاوه بر این سه هزار ۱٬۵ میلیون تا دو میلیون تومان هم به حقوق تمام کارکنان اضافه خواهد شد. به گفته او مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز افزایش ۳۰ درصدی خواهد داشت.

طرح جدید حکومت برای افزایش جمعیت: پنج بچه بیاورید، ۵۹۰ میلیون تومان وام بگیرید

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران در مصوبه‌ای تسهیلات فرزندآوری را در سال آینده مشخص کردند. به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)، نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز شنبه هفت بهمن در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه‌ای، جزء (۲) بند (ث) تبصره (۱۳) را به شرح زیر تصویب کردند: تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری (موضوع ماده (۱۰) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت) برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۲ به بعد به دنیا آمده‌اند؛ تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری به شرح زیر پرداخت می‌شود: به ازای فرزند اول ۴۰۰ میلیون ریال؛‌ به ازای فرزند دوم ۸۰۰ میلیون ریال؛‌ به ازای فرزند سوم یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال؛ به ازای فرزند چهارم یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال؛ به ازای فرزند پنجم و بیشتر ۲ میلیارد ریال. به این ترتیب، یک خانوار با به دنیا آمدن پنجمین فرزند در مجموع ۵۹۰ میلیون وام می‌گیرد. طبق برآوردهای پایگاه خبری تجارت‌نیوز در آبان‌ماه امسال، با این مبلغ در بهترین حالت می‌توان یک خانه صد متری در ارزان‌ترین منطقه تهران (منطقه ۱۸) رهن کرد. جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر بر فرزندآوری و افزایش جمعیت تأکید داشته است. در راستای این سیاست کلی نظام، قانون موسوم به «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» با تکیه بر مسائل اقتصادی و فرهنگی، از جمله تخصیص وام به زوج‌های جوان و تأمین بخش اعظم هزینه‌های ناباروی از سوی دولت، و علیه مسئله سلامت زنان و حق انتخاب برای بارداری و فرزندآوری نوشته شده است. بندهای این قانون، پیشگیری از بارداری را ممنوع کرده و سقط جنین و غربالگری را به‌شکل جدی محدود کرده‌اند.

در پی تیراندازی نیروهای نظامی حکومت ایران، جوهر فرجی، کولبر سقزی دچار قطع عضو شد

در ادامه تیراندازی مأموران نظامی حکومت ایران به سمت کولبران، جوهر فرجی، کولبر اهل سقز که دو هفته پیش در منطقه «هنگه‌ژال» شهرستان بانه به شدت مجروح و برای مداوا به یکی از مراکز درمانی در تهران منتقل شده بود، پای چپ خود را از دست داد. بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، این کولبر ۲۸ ساله، ۲۳ دی، در منطقه مرزی هنگه‌ژال شهرستان بانه از فاصله چند متری با اسلحه ساچمه‌زن از سوی نیروهای مرزبانی هدف تیراندازی قرار گرفت و از ناحیه پای چپ به شدت مجروح شد. بر پایه این گزارش، به دلیل شدت جراحات این کولبر به یکی از مراکز درمانی در تهران منتقل و در این مدت چندین بار مورد عمل جراحی قرار گرفت، اما روز سه‌شنبه چهارم بهمن پزشکان مجبور به قطع پای او شدند. در دی ماه سال جاری چهار کولبر به نام‌های احمد صادقی، شورش خرگوشی، میرزا احمدی و صادق میرزایی در مناطق مرزی شهرستان بانه در استان کردستان و نوسود در استان کرمانشاه با تیراندازی نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران کشته شدند. در سال ۲۰۲۳ جمعاً ٢٩٩ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین‌جاده‌ای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی، بهمن و سرمازدگی، رفتن روی مین، سقوط از کوه و ارتفاع و سایر موارد کشته و زخمی شده‌اند. از این تعداد ۳۲ کولبر معادل ۱۱ درصد آن‌ها کشته و ٢۶۷ کولبر زخمی شده‌اند. بنا بر گزارش‌ها از مجموع ٢٩٩ کولبری که کشته و زخمی شده‌اند ٢۶١ مورد یعنی در ۸۷ درصد هدف تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی قرار گرفتند. هم‌چنین از مجموع ۲۹۹ کولبری که کشته و زخمی شده‌اند، تعداد ۳۰ نفر از آن‌ها کودک زیر ١٨ سال بودند.

فرانسه، آلمان و بریتانیا پرتاب ماهواره ثریا را محکوم کردند

روز جمعه ۲۶ ژانویه / ۶ بهمن، دو قدرت اروپایی، فرانسه و آلمان، به همراه بریتانیا (موسوم به تروئیکا) اقدام هفته گذشته جمهوری اسلامی ایران در پرتاب ماهواره ثریا با استفاده از پرتابگر فضایی قائم-۱۰۰ را محکوم کردند. در بیانیه این سه کشور آمده است که این پرتابگر فضایی از فناوری‌های لازم برای توسعه سیستم موشکی بالیستیک دوربُرد استفاده می‌کند که به ایران اجازه می‌دهد سلاح‌های دوربرد پرتاب کند. جمهوری اسلامی این ماهواره را روز ۲۰ ژانویه / ۳۰ دی‌ماه به فضا پرتاب کرد. فرانسه، آلمان و بریتانیا همچنین می‌گویند ایران علی‌رغم درخواست‌های مکرر بین‌المللی برای توقف آن و پس از سال‌ها نادیده‌گرفتن محدودیت‌های سازمان ملل، به توسعه برنامه موشکی خود ادامه می‌دهد. تروئیکا همچنین می‌گویند: «ما نگرانی‌های دیرینه‌ای در مورد فعالیت ایران در ارتباط با فناوری‌های موشک بالستیک داریم که قادر به حمل سلاح هسته‌ای هستند. این نگرانی‌ها با توسعه برنامه هسته‌ای ایران که فراتر از همه توجیهات غیرنظامیِ معتبر است، تقویت می‌شود.»

شبکه حقوق بشر کُردستان: از سرنوشت شهرام رنجبر، شهروند بازداشت‌شده کُرد اطلاعی در دست نیست

با گذشت بیش از پنج روز از سرنوشت شهرام رنجبر، شهروند اهل روستای «گاومیش گلی» میاندوآب که روز دوشنبه ۲ بهمن به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد، اطلاعی در دست نیست. به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، دوشنبه دوم بهمن، نیروهای امنیتی به منزل خانوادگی شهرام رنجبر در روستای «گاومیش گلی» میاندوآب یورش برده و بدون ارائه حکم قضایی اقدام به بازداشت او کردند. بر پایه این گزارش با وجود پیگیری خانواده این شهروند به دادگاه و نهادهای امنیتی در شهر میاندوآب تا کنون از محل نگهداری نگهداری و اتهام‌های مطرح شده علیه او اطلاعی در دست نیست. بر اساس آمار گردآوری شده از سوی شبکه حقوق بشر کردستان مستقر در پاریس، در دی سال‌ جاری دست‌کم ۴۵ شهروند و فعال کُرد در شهرهای مختلف استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام و آذربایجان غربی به اتهامات سیاسی از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شدند. هم‌چنین به نوشته این نهاد حقوق بشری، از میان بازداشت‌شدگان تعدادی با قرار کفالت یا وثیقه به صورت موقت آزاد شده‌اند، اما سایر بازداشت‌شدگان هم‌چنان در بازداشتگاه یا زندان به سر می‌برند و از سرنوشت تعدادی از آنها نیز اطلاعی در دست نیست. هم‌چنین بر اساس این گزارش در روزهای اخیر چهارده نفر از این افراد نیز برای اجرای حکم به زندان منتقل شده‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی: «بر اساس اطلاع ما، عوامل نفوذی در ترور نیروهای سپاه قدس در سوریه نقش داشتند»

تنها چند روز پس از حمله موشکی اسرائیل به دمشق، پایتخت سوریه در روز شنبه ۲۰ ژانویه / ۳۰ دی‌ماه که به کشته‌شدن پنج فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجامید، یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از نقش عوامل نفوذی در این حمله خبر داد. مرتضی محمودوند، عضو کمیسیون ملی و خارجی مجلس با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی به این اقدام اسرائیل «پاسخ درخور» خواهد داد، گفت: «از زمان انقلاب تا امروز، تمام هژمونی‌های مطرح با تمام وجود آمده‌اند که بگویند ملت ایران شما حق ندارید مستقل باشد. جنگ ما از اول بر سر این داستان است. امروز یک کشور در منطقه غرب آسیا را نام ببرید که در قالب کشورهای بند واگن جهان نباشد. همه کشورها امنیت، اقتصاد و سیاست‌شان وابسته است». این مقام حکومتی در ادامه و در پاسخ به اینکه آیا مسئله نفوذ منجر به شناسایی محل این چهار فرمانده سپاه قدس شده است، افزود: «بر اساس اطلاع ما، عوامل نفوذی در شهادت پنج نیروی سپاه قدس در سوریه نقش داشتند. اصلا سرویس امنیتی اسرائیل به نام موساد تخصص و حرفه‌اش همین است. قطعا پای جریان نفوذ و کار اطلاعاتی درمیان بوده است. در سوریه منابعی دارند و قطعا با کار اطلاعاتی این ترور را انجام داده‌اند و در آن شکی نیست.» اسرائیل سال‌هاست به پایگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در سوریه حمله هوایی می‌کند و تاکنون چندین فرمانده سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران را کشته است. با این‌حال، با شروع جنگ اسرائیل و غزه این حملات شدت گرفته است.

یک کارگر دستفروش در اسلامشهر به علت برق‌ گرفتگی جان خود را از دست داد

یک کارگر دستفروش در محله سالور در محدوده غربی شهر اسلامشهر بر اثر تماس با برق فشار قوی جان خود را از دست داد. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از شاهدان این حادثه نوشته است که این کارگر دستفروش در حالی دچار برق‌گرفتگی با برق فشار قوی شده که او برای روشنایی بساط دستفروشی میوه خود بدون تجهیزات ایمنی، اقدام به گرفتن برق از ترانس برق فشار قوی کرده بود. دستفروشان بیکارانی هستند که در فقدان حمایت دولتی، باید برای گذران حداقلی زندگی، کنار خیابان‌ها یا در مترو و دیگر فضاهای شهری در گرما و سرما بساط پهن کنند. در میان دستفروش‌ها زنان سرپرست خانوار، مردانی که حقوق‌شان کفاف زندگی را نمی‌دهد، دانشجویانی که راهی دیگر ندارند، اخراجی‌های امنیتی از محل کار و تحصیل، و فرودستان دیگر به چشم می‌خورند. دستفروشی نماد فقر و بیکاری در غیاب هرگونه حمایت دولتی است.