ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا و بریتانیا محمدرضا فلاح‌زاده، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه را در پیوند با کمک به حوثی‌های یمن تحریم کردند

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا سه‌شنبه ۸ اسفند / ۲۷ فوریه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اداره کنترل دارایی‌های خارجی این وزارتخانه (اوفک) با هماهنگی بریتانیا، محمدرضا فلاح‌زاده، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و یک یمنی به نام ابراهیم النشیری را که به‌شکل مستقیم یا غیرمستقیم به حوثی‌ها کمک می‌رساند، تحریم کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا تأکید کرد که نیروی قدس سپاه سلاح‌های پیشرفته در اختیار حوثی‌ها می‌گذارد و این سلاح‌ها را به آن‌ها آموزش می‌دهد تا علیه کشتیرانی تجاری و زیرساخت‌های غیرنظامی در منطقه استفاده کنند. سپاه همچنین با پشتیبانی اطلاعاتی، کمک مهمی به حوثی‌ها برای هدف قرار دادن کشتی‌هایی که از آب‌های منطقه عبور می‌کنند ارائه کرده‌ است. ابراهیم النشیری، عضو حوثی‌ها و مالک و اپراتور کشتی «آرتورا» است و از این کشتی برای حمل کالا برای حوثی‌ها استفاده می‌کرد. این کشتی متعلق به «شرکت کشیترانی کپ تیز» در هنگ‌کنگ است. برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، گفت: «اقدام امروز بر عزم ما برای هدف قرار دادن تلاش‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حوثی‌ها برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و تأمین مالی حملات بیشتر در منطقه تأکید می‌کند.» بیانیه افزوده است: «از آن‌جایی که حوثی‌ها به‌طور مداوم امنیت تجارت صلح‌آمیز بین‌المللی را تهدید می‌کنند، ایالات متحده و بریتانیا به مختل کردن جریان‌های مالی که این فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده را ممکن می‌کند، ادامه خواهند داد.»

پلیس فرانسه ۷۲ قبضه سلاح گرم در خانه آلن دلون کشف کرد

در جریان بازرسی از منزل آلن دلون، هنرپیشه سرشناس فرانسوی پلیس ده‌ها قبضه سلاح گرم و حدود سه هزار گلوله و مهمات کشف کرد. بر اساس گزارش رسانه‌های فرانسه بازرسی از خانه دلون در جریان بخشی از تحقیقات جدیدی صورت گرفته که از سوی دفتر دادستانی منطقه مونتارژی اعلام شده است. دفتر دادستانی اعلام کرد که این هنرپیشه ۸۸ ساله که بسیار بیمار است مجوز حمل هیچ گونه سلاحی را نداشته است. سلاح‌های کشف شده توسط پلیس شامل تفنگ‌های کلکسیونی و شکار می‌شوند.

اسلام آذریان، شهروند دهدشتی به اتهام «توهین به مقدسات» و «توهین به رهبری» با مشکل اعصاب در زندان است

اسلام آذریان، شهروند اهل دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد، از بهمن سال جاری به اتهام «توهین به مقدسات» و «توهین به رهبری» در زندان به سر می‌برد. یک منبع آگاه درباره وضعیت این زندانی به «زمانه» گفت که آذریان اکنون حدود ۴۰ روز است که حکم یک‌ساله حبس را می‌گذارند. این منبع آگاه افزود که این زندانی سیاسی در زندان دچار «مشکل اعصاب» شده است. منبع آگاه زمانه می‌گوید آذریان از معترضان جنبش ژینا بوده و در فضای مجازی هم اعتراض‌اش را به گوش همه می‌رساند. طبق گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، دادگاه دهدشت اسلام آذریان را به یک سال حبس محکوم کرده است. این زندانی سیاسی ابتدا ۲۱ ابان ۱۴۰۲ از سوی نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شد و چند روز پس از آن با قرار کفالت موقتاً آزاد شد. «زمانه» مستقلاً قادر به راستی‌آزمایی این اطلاعات نیست.

خانواده نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی، خواستار اجازه شرکت او در مراسم تشییع پدرش شدند

حساب نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل در اینستاگرام از درگذشت کریم محمدی، پدر او خبر داد و خواهان اجازه شرکت نرگس محمدی در مراسم تشییع و بدرقه پدرش شد. حساب نرگس محمدی که از سوی خانواده او اداره می‌شود تأکید کرد: «شرکت در مراسم تشییع و بدرقه پدر حق مسلم نرگس محمدی و سایر اعضا خانواده است.» طبق نوشته‌ای که روز سه‌شنبه هشتم اسفند/۲۷ فوریه در اینستاگرام نرگس محمدی منتشر شد، پدر او ۲۲ ماه از ملاقات دخترش محروم بوده و در سه ماه اخیر حتی به او اجازه تماس تلفنی با نرگس محمدی داده نشده است. پدر نرگس محمدی در دی ماه ۱۴۰۲ در پیامی عمومی که در اینستاگرام بازنشر شده گفته بود: «من نمیدانم حکومت ظالم، ظلمش را تا کجا پیش خواهد برد. اما میدانم و ایمان دارم که چنین ظلمی، ظالم را به کام آتش ویرانگر آه مظلومان خواهد کشید. میدانم نرگس که نه سال است ، کیانا و علی را ندیده و تاب آورده ، این بی خبری و نشنیدن صدای پدرش را نیز تاب خواهد آورد. اما من تاب نخواهم آورد. روزهای واپسین عمر من است. نه دهه زندگی کرده ام. این روزها را داشتم با حسرت دیدن دختر و نوه هایم سر می کردم، گلایه ای هم نداشتم ، اما حسرت شنیدن صدای دخترم از زندان ظالم را تاب نمی آورم.» حکومت ایران از خانواده به عنوان اهرم فشار علیه زندانیان مدنی و سیاسی استفاده می‌کند. مقام‌های قضایی حق ملاقات با خانواده یا شرکت در مراسم درگذشت اعضای خانواده را بارها از زندانیان، از جمله زندانیان اعدامی، در زندان‌های مختلف سراسر ایران سلب کرده اند. شهروندان مخالف جمهوری اسلامی در خارج از ایران هم برای شرکت در مراسم‌های مشابه و به خاک‌سپاری والدین یا دیگر بستگان خود اجازه سفر آزادانه به ایران را ندارند. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی نرگس محمدی را از سال ۱۴۰۰ تاکنون در جریان پنج پرونده به مجموع ۱۲ سال و سه ماه زندان و ۱۵۴ ضربه شلاق و چهار ماه رفتگری و دو سال ممنوع الخروجی و تبعید و محرومیت‌های اجتماعی و سیاسی محکوم کرده است. در سال گذشته میلادی، کمیته نوبل نروژ جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۳ خود را به نرگس محمدی اهدا کرد. این جایزه به خاطر «مبارزه شجاعانه» محمدی برای آزادی و حقوق بشر در طول سه دهه به او اهدا شد.

سیل سهمگین در جنوب استان سیستان و بلوچستان؛ سیل‌زدگان به امدادرسانی هوایی فوری نیاز دارند

سامانه بارشی شدید در روزهای گذشته در بخش‌های جنوبی استان سیستان و بلوچستان سبب شده که در رودخانه «بلپیر» در شهرستان «نیک‌شهر» سیلی خروشان جاری شود. تصاویری از خروش این رودخانه در روز دوشنبه هفتم اسفند در شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها منتشر شده است. طبق گزارش‌ها در همین روز درپی بارش ۲۴ ساعت باران، «سد شی کلگ» شهرستان «قصرقند» با حجم ۱۰ میلیون متر مکعب آب سرریز شده و بخش تلنگ در محاصره سیل قرار دارد؛ همچنین راه ارتباطی ۷۴ روستا بسته شده است. کانال تلگرامی کمپین فعالین به نقل از بلوچ عبدالصمد پناد، بخشدار بخش تلنگ شهرستان قصرقند نوشت: «بارش باران ۱۲۵ میلیمتری در بخش تلنگ خسارت سنگینی به بخش کشاورزی، راه‌های روستایی و واحدهای مسکونی وارد کرده به‌طوری که راه تمام روستاها بسته شده و هیچ ارتباطی به سایر شهرستان‌های همجوار وجود ندارد.» بر اساس گزارش‌هایی که سه‌شنبه هشتم اسفند در کمپین فعالین بلوچ منتشر شده است در پی بارش سنگین باران در شهر چابهار، معابر و خیابان های این شهر دچار آبگرفتگی شدند. همچنین در بسیاری از مناطق شهر چابهار برق قطع شده است. این کمپین همچنین خبر داده که سامانه بارشی سنگین در این استان سبب شده که۷۲ روستای بخش تلنگ شهرستان قصرقند در محاصره سیلاب قرار گیرند. فرماندار قصرقند گفت: «این بارندگی‌ها خسارت سنگینی به منازل مسکونی اراضی کشاورزی و راه‌های ارتباطی بخش تلنگ وارد کرده است.» هاشم زهی در ادامه گفت که راه ارتباطی ۳۳ روستای بخش مرکزی و ساربوک در حاشیه رودخانه همچنان قطع است و بیشترین بارندگی شهرستان از «شارک» بخش تلنگ به میزان ۲۶۰ میلی‌متر گزارش شده است. سیل‌زدگان شهرستان قصرقند به امدادرسانی هوایی نیاز فوری دارند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: «ایران ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد را کاهش داده اما هنوز می‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدیدی که روز دوشنبه ۷ اسفند / ۲۶ فوریه از سوی رافائل گروسی دبیرکل این آژانس ارائه شد، اعلام کرد که ایران در سه ماه‌ونیم گذشته ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی خود را که به درجه تسلیحاتی نزدیک است پنج درصد کاهش داده است. این گزارش اما تأکید کرد ایران هنوز هم برای سوخت تقریباً سه سلاح هسته‌ای مواد کافی با خلوص نزدیک به درجه تسلیحاتی دارد و ذخایر تخمینی اورانیوم غنی‌شده ایران به ۲۷ برابر حد تعیین‌شده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ رسیده است. بدین ترتیب ایران همچنان در آستانه پیوستن به دارندگان سلاح هسته‌ای است و وضعیت خود را حفظ خواهد کرد. بر مبنای این گزارش کل ذخایر اورانیوم ایران که با درصدهای گوناگون غنی‌شده است تا تاریخ ۲۱ بهمن / ۱۰ فوریه بیش از پنج هزار و ۵۲۵ کیلوگرم برآورد شده است. این مقدار در مقایسه با آخرین گزارش آژانس در ماه نوامبر یک‌هزار و ۳۸ کیلوگرم افزایش یافته است. ایران بیش از ۷۱۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا ۲۰ درصد و بیش از ۱۲۱ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد دارد.

نامه سامان یاسین، رپر معترض زندانی به رئیس قوه قضائیه: «۱۸ ماه است مرا بدون هیچ سند و مدرکی بلاتکلیف در زندان نگه داشته‌اند»

سامان یاسین (صیدی)، خواننده رَپ کُرد که نیروهای امنیتی او را در جنبش سراسری «زن، زندگی، آزادی» زندانی کردند، نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه‌ قضائیه جمهوری اسلامی نوشته و بار دیگر فشارهایی را که در زندان بر او وارد کرده‌اند بازگو کرده است. او در نامه خود آورده است که ۱۸ ماه است بلاتکلیف میان زندان‌های تهران و کرج جابه‌جا می‌شود و بدون هیچ مدرک و سندی در زندان محبوس است. این هنرمند جوان افزوده است: «در این ۱۸ ماه بارها برای من قرار دادگاه تعیین شده اما برگزار نشده است. کماکان با مشکلات روحی و روانی و جسمی‌ که مسئولان بی‌کفایت حتی قادر به اعزام اینجانب به مراکز درمانی نیستند، به‌سر می‌برم.» سامان یاسین ضمن درخواست از رئیس قوه قضائیه مبنی بر این‌که جرمش را اعلام کنند، گفته است: «اگر مجرمم پس حبس بدهید، اگر مجرم نیستم منع تعقیب بزنید. من نمی‌دانم دلیل این همه خشم، آزار و اذیت دستگاه‌های قضایی نسبت به من به چه معناست. از شما درخواست اعدام دارم! من تحمل زندان و بلاتکلیفی را به جرمی که نه شما می‌دانید و نه من، ندارم. لطفاً حکم اعدام من را صادر کنید!» یاسین در پایان نامه خود نوشته است: «زندگیم از هم پاشیده، سلامت رو‌حی و روانی و جسمی‌ام را هم گرفتید، اعدام مصنوعی کردید تیمارستان بردید، چه مانده است به سرم بیارید؟ جانم هم بگیرید خلاص...» نیروهای امنیتی ۱۰ مهرماه ۱۴۰۱ سامان یاسین را که پیرو آیین یارسان و اهل کرمانشاه است، با خشونت در خانه‌اش در تهران بازداشت کردند. او تاکنون چند بار در اعتراض به شرایط سخت خود در زندان و بلاتکلیفی پرونده‌اش دست به اعتصاب غذا زده است. این زندانی سیاسی ۲۹ آذر در پی شرایط سخت نگهداری در زندان رجایی‌شهر کرج با خوردن تعداد زیادی قرص اقدام به خودکشی کرده بود که پس از انتقال به بهداری زندان و بهبودی نسبی به بند سیاسی این زندان منتقل شد. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، آبان‌ماه ۱۴۰۱ سامان یاسین را به «اتهام محاربه» به اعدام محکوم کرد اما دیوان عالی کشور بعد این حکم را نقض کرد.

رسانه «بیدارزنی» از برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهام‌های فعالان بازداشتی گیلان در هفته جاری خبر داد

دادگاه رسیدگی به اتهام‌های بازداشت‌شدگان گیلان پنج‌شنبه دهم اسفندماه در رشت برگزار خواهد شد. طبق گزارش رسانه «بیدارزنی» این دادگاه به ریاست قاضی مهدی راسخی در شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت، برگزار می‌شود. نیروهای امنیتی ۲۵ مرداد سال جاری با یورش به منازل شخصی فعالان حقوق زنان زهره و زهرا دادرس، جلوه جواهری، فروغ سمیع‌نیا، آزاده چاووشیان و متین یزدانی (عکاس) در رشت، یاسمین حشدری (شاعر) در انزلی، نگین رضایی در فومن، واحده خوش‌سیرت، فعال حقوق زنان و شیوا شاه‌سیاه (گرافیست) در لاهیجان، آن‌ها را بازداشت کردند. ساعاتی بعد نیروهای امنیتی سارا جهانی (داروساز) و هومن طاهری، دو شهروند ساکن رشت را هم بازداشت کرده و با خود بردند. اداره کل اطلاعات استان گیلان پنج‌شنبه ۲۶ مرداد در اطلاعیه‌ای خبر بازداشت ۱۲ نفر از فعالان و شهروندان زن در این استان را تأیید کرد و به روال متداول در جمهوری اسلامی آن‌ها را به «عناصر بیگانه» مرتبط دانست. در این اطلاعیه ادعا شد بازداشت‌شدگان «در حال برنامه‌ریزی و اقدام برای دامن زدن به آشوب و خرابکاری در سالگرد اغتشاشات پاییز گذشته» در گیلان و کردستان بودند. پس از انتشار اطلاعیه اداره اطلاعات، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در فومن مهسا بصیر توانا، خواهر مهران بصیر توانا، از کشته‌شدگان جنبش سراسری زن، زندگی، آزادی را هم دستگیر کردند.  به‌دنبال نزدیک به دوماه بازداشت همه بازداشت‌شدگان به‌تدریج با تودیع قرار وثیقه به‌صورت موقت از زندان لاکان رشت آزاد شدند. طبق گزارش‌هایی که به‌دست «زمانه» رسید تعدادی از فعالان در هفته‌های نخست در بازداشت‌گاه وزارت اطلاعات، تحت فشار و بازجویی‌های شبانه قرار داشتند و در مواردی ضرب شتم شدند.