ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی برای دیدار با مقام‌های امنیتی روسیه به مسکو رفت

سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو اعلام کرد که سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل نیروی انتظامی ایران روز سه‌شنبه ۶ تیر / ۲۷ ژوئن برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های امنیتی و انتظامی روسیه وارد مسکو شد. به‌گفته سفارت جمهوری اسلامی در مسکو، این دیدار به دعوت رسمی روسیه برای امضای تفاهم‌نامه همکاری در زمینه انتظامی، بازدید از ظرفیت‌های پلیس روسیه در مبارزه با جرایم سازمان‌یافته و نیز مذاکره با مقام‌های امنیتی و انتظامی روسیه انجام می‌شود. رادان در این سفر دو روزه با نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه، سرپرست وزارت کشور روسیه، معاون اول سازمان امنیت فدرال روسیه و ژنرال زولوتوف فرمانده گارد ملی این کشور دیدار و درباره راه‌های توسعه همکاری‌های انتظامی و امنیتی گفت‌وگو خواهد کرد.

سیل و آبگرفتگی در سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان ده‌ها نفر را مجبور به ترک خانه‌هایشان کرد و جان یک نفر را گرفت

بابک محمودی، سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اعلام کرد بر اثر سیل و آبگرفتگی در سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان در ۴۸ ساعت گذشته ده‌ها نفر مجبور به ترک خانه‌هایشان شده و اسکان اضطراری داده شده‌‌اند. او گفت سیل و آبگرفتگی به مرگ یک نفر در ساردوئيه (فاریاب) واقع در استان کرمان منجر شده است. پیشتر هلال احمر کرمان اعلام کرده بود جسد یک مرد کشاورز را که در پی بارش باران در بالادست رودخانه واقع در روستای گَوَر ساردوئیه به علت طغیان رودخانه مفقود شده بود، در یک عملیات پنج‌ساعته کشف کرده است. طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی و به گفته صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا قرار است وزش باد شدید، گرد و خاک و رگبار و رعد و برق در روزهای آینده ادامه داشته باشد.

یک روزنامه‌نگار در دهدشت به‌دلیل فقر و بیکاری به‌ زندگی خود پایان داد

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران یک روزنامه‌نگار در ایران به‌‌دلیل فقر به زندگی خود پایان داد. هویت او علی صادقی، ۳۹ ساله شهروند اهل شهرستان دهدشت اعلام شده است. او که سابقه فعالیت مطبوعاتی دارد و پیشتر در ماهنامه «سرگذشت» مشغول به‌کار بوده خود را حلق‌آویز کرده است. هرانا به نقل از یکی از نزدیکان خانواده او نوشته: «علی به‌دلیل فقر و بیکاری دست به خودکشی زد. او علی‌رغم داشتن دو مدرک دانشگاهی، به‌طور مداوم جویای کار بود، با این‌حال فقر ناشی از عدم اشتغال، به اقدام مذکور از جانب او انجامید.» (اگر فکر می‌کنید به بن‌بست رسیده‌اید یا به هر دلیلی میل به خودکشی دارید، پیش از هر تصمیم و اقدامی با یک متخصص صحبت کنید. اگر در ایران زندگی می‌کنید، در صورتی‌که به چنین شخصی دسترسی ندارید، با شماره‌ی ۱۲۳ اورژانس اجتماعی یا ۱۴۸۰ صدای مشاور تماس بگیرید.)

علی خامنه‌ای از قوه قضائیه خواست صدای مخالفان را «در فضای مجازی و غیر مجازی» خاموش کند

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۶ تیر/۲۷ ژوئن در دیدار با مسئولان قوه قضائیه خواستار سرکوب بیشتر فعالان از جمله در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شد. خامنه‌ای در سخنرانی خود که بخش اعظم آن به تأکید بر سند تحول قوه‌ قضائیه، «ریشه‌کن کردن فساد» در درون این قوه و ترمیم چهره رسانه‌ای دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی اختصاص داشت، گفت قوه قضائیه در قانون اساسی وظیفه مهم «احقاق حقوق عامه» را برعهده دارد. او در ادامه خاموش‌کردن صدای فعالان و معترضان را مصداق «حق عامه» عنوان کرد و گفت: «جلوگیری از ترساندن و برهم زدن امنیت روانی مردم در فضای مجازی و غیرمجازی از مظاهر تأمین حقوق عامه است که دستگاه قضا باید با برنامه‌ریزی و انضباط و قاعده، این وظیفه دشوار را به‌خوبی انجام دهد». علی خامنه‌ای همچنین از قوه قضائیه خواست به وظایفش در قبال تأمین «همه آزادی‌هایی که شرع اجازه می‌دهد» و «دستگاه‌های قدرت معمولاً معارض این آزادی‌ها می‌شوند» عمل کند.

سازمان ملل: در دو سال گذشته بیش از هزار غیرنظامی در افغانستان کشته شدند

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) سه‌شنبه ۶ تیر / ۲۷ ژوئن اعلام کرد که از ماه اوت ۲۰۲۱ که طالبان بار دیگر در افغانستان به قدرت رسید تا ماه مه ‌۲۰۲۳، یک هزار و ۹۵ غیرنظامی براثر خشونت‌ها در این کشور کشته‌ شده‌اند. در گزارش یوناما آمده است که از این میان، ۷۰۰ نفر بر اثر حملات انتحاری و انفجار مین‌های دست‌ساز در مکان‌های عمومی مانند مسجدها، مرکزهای آموزشی و شهرها جان باخته‌اند. یوناما افزوده است که دو هزار و ۶۷۹ نفر نیز در این حملات مجروح شده‌اند. این گزارش گفته است که با وجود کاهش نبردها در افغانستان، چالش‌های امنیتی به‌ویژه از سوی گروه «دولت اسلامی» (داعش) همچنان پابرجاست. براین اساس، طی این مدت در حملات داعش بیش از یک هزار و ۷۰۰ نفر کشته یا زخمی شده‌اند. وزارت امور خارجه طالبان در واکنش به این گزارش گفته است که افغانستان بیش از هر دورانی از امنیت بهتر برخوردار است.

یک فایل صوتی از سخنان ترامپ درباره حمله احتمالی به ایران منتشر شد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا به دلیل نگهداری اسناد محرمانه در حال محاکمه است. اکنون یک فایل صوتی دو دقیقه‌ای از سخنان او در سال ۲۰۲۱ منتشر شده است که ممکن است دفاعیات او را زیر سئوال ببرد. شبکه سی‌ان‌ان آمریکا این فایل شنیداری را منتشر کرده که در آن ترامپ درباره اسناد محرمانه سخن می‌گوید و به سند محرمانه‌ای از وزارت دفاع ایالات متحده در مورد طرح حمله به ایران اشاره می‌کند. در این فایل صوتی ترامپ به سخنان ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که گفته بود خود ترامپ تمایل داشت به ایران حمله کند اشاره می‌کند و می‌گوید: «کلی اسناد دارم. ببینید این سند (حمله به ایران) توسط او (میلی) و پنتاگون آماده شده است. خود پنتاگون و او آماده و تقدیم من کرده است. شگفت‌انگیز نیست؟» در واقع دونالد ترامپ در جمعی متشکل از افراد فاقد صلاحیت اسناد محرمانه پنتاگون درباره حمله به ایران را نشان داده است. ترامپ در این فایل می‌افزاید: «به‌عنوان رئیس‌جمهوری می‌توانستم آن را از حالت محرمانه خارج کنم. اکنون نمی‌توانم. اما این هنوز یک راز است.» ترامپ پیش از این به شبکه «فاکس‌نیوز» گفته بود از چنین سندی بی‌اطلاع است. دونالد ترامپ با ۳۷ اتهام درباره نگهداری اسناد محرمانه روبه‌روست و در نخستین جلسه دادگاه در میامی شرکت کرده است.

بیش از هزار نفر در سیستان و بلوچستان به خاطر مشکلات قلبی، تنفسی و چشمی ناشی از طوفان گرد و خاک راهی بیمارستان شدند

مجید محبی، مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان اعلام کرد: طوفان و ریزگرد طی روزهای اخیر ۱۰۵۹ نفر از مردم سیستان و بلوچستان را راهی بیمارستان‌ها‌ و مراکز درمانی کرده است. از این تعداد دست‌کم ۱۴۵ نفر به‌دلیل عوارض حاد بستری شده اند. به تأیید مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان طوفان شن در پنج‌ شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز مردم منطقه را با مشکلات تنفسی،‌ قلبی و چشمی مواجه کرده است. در برخی از ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی شهروندان می‌گویند که به‌خاطر ریزگردها دچار خونریزی تنفسی شده اند. علی ملاشاهی، رئیس اداره پیش بینی و مدیریت بحران وضع هوای سیستان و بلوچستان هم درباره وضعیت سیستان و بلوچستان در روزهای اخیر گفت سرعت وزش باد در زابل به ۱۰۱ کیلومتر در ساعت رسیده و گردوغبار حاصل از آن شعاع دید افقی را در منطقه فرودگاهی به ۶۰۰ متر کاهش داده است. او افزود: در شهرستان زهک بیشینه سرعت باد به ۷۵ کیلومتر در ساعت رسید و دید افقی در ایستگاه هواشناسی تا ۱۲۰۰متر کاهش داد. وزرش بادهای موسمی ۱۲۰ روزه در سیستان به عنوان بخشی از استان سیستان و بلوچستان در تابستان هر سال زیست و تنفس را برای ساکنان این منطقه دشوار می‌کند. خشکسالی و تنش بر سر حقابه هیرمند که به خشکی این رود انجامید، غلظت ریزگردها در منطقه سیستان را افزایش داده است. طبق گزارش‌های پیشین مجله «نشنال جئوگرافیک» خشکسالی شدید در سیستان و بلوچستان که بخشی از آن به سیاست‌های محیط‌زیستی حکومت ایران برمی‌گردد، فصل طوفان گرد و خاک در این استان را طولانی‌تر کرده است. به نحوی که گاهی آسمان را در نیمی از سال می‌پوشاند و در نتیجه طیفی از مشکلات تنفسی را در مردم ایجاد می‌کند. سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۶ زابل، مرکز این استان را آلوده‌ترین شهر زمین اعلام کرد. با ناممکن شدن کشاورزی و تبدیل شدن زندگی روزانه به یک تقلا برای حیات، ساکنین و مقامات این استان سالهاست نسبت به خطرغیرقابل سکونت شدن منطقه ابراز نگرانی می‌کنند.

نماینده مجلس:‌ «جریان معاند انحرافی» مسئول حمله به مدرسه‌های دخترانه است و بسیاری از آن‌ها بازداشت شده اند

مرتضی محمودوند، نماینده خرم‌آباد در مجلس اسلامی تأیید کرد افرادی که به‌گفته او به «جریان انحرافی»‌ وابسته‌ اند، دست به ترور شیمیایی دختران در مدارس زده‌اند. در شرایطی که گفته می‌شود مجلس شورای اسلامی در حال بررسی‌ گزارش «کمیته حقیقت‌یاب»‌ از مسموم‌سازی دختران دانش‌آموز است، این نماینده مجلس درباره آخرین وضعیت پرونده مذکور گفت «طیف گسترده‌ای از معاندین و فرصت‌طلب‌ها از گروهک‌ جریان انحراف» که به‌زعم او «همه جا نفوذ کردند» دست به مسموم‌سازی دختران دانش‌آموز زده‌اند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) روز سه‌شنبه ششم تیر/۲۷ ژوئن به نقل از او نوشت: «صدها نفر از جنایتکارانی که به مدارس دختران مظلوم، معصوم، عفیف و نجیب این سرزمین حمله کردند، به لطف خدا با دستور مستقیم رهبری این‌ها خیلی‌هایشان بازداشت شدند، خیلی‌هایشان تحت نظر و بازجویی هستند و مشاهده کردیم بعد از این فرمان و پیگیری مجلس آب‌ها از آسیاب افتاد این را هم بگویم ما تعارف نداریم باز هم اگر این‌طور غلطی کنند با این جنایتکاران، دروغگویان و فرصت‌طلبان مخصوصا جریان کثیف انحرافی تعارف نداریم و برخورد می‌کنیم.» مرتضی محمودوند روایت بسیاری از مقام‌های مسئول، از جمله وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی که دختران دانش‌آموز را به «شیطنت»‌ و «تمارض» متهم کرده‌اند رد کرد و گفت: «هرکسی انداخت گردن دانش‌آموزان و به یک صورتی این مسئله را لوث کرد، مثال می‌زنم مثلاً آمدند یک واژه بمبک به کار بردند، من تذکر دادم این موضوعات واقعا امنیت پایدار کشور ما را هدف قرار داده بود هر کسی هم در برخورد با اینها کوتاهی کرد، قطعاً هم این دنیا و آن دنیا گرفتار می‌شود.» از آذر ماه ۱۴۰۱، صدها مدرسه دخترانه و در موارد معدودی پسرانه، هدف حمله قرار گرفتند. این حملات ابتدا در استان قم گزارش شد و از آن زمان به استان‌های دیگر سرایت کرده است. بر اثر این حملات دختران دانش‌آموز با علائمی از جمله سرفه، مشکل در تنفس، سوزش بینی و گلو، تپش قلب، سردرد، تهوع، استفراغ و بی حسی در اندام‌ها در بیمارستان بستری شده‌اند و برخی از والدین از ترس امنیت دختران خود را به مدرسه نمی‌فرستند. برخی از مسئولان جمهوری اسلامی در موج‌های ابتدایی حملات اقرار کردند که هدف از مسموم‌کردن دانش‌آموزان تعطیلی مدارس دخترانه است. حمیدرضا کاظمی، رئيس «کمیته حقیقت‌یاب» مجلس هم همزمان با تحویل گزارش نهایی کمیته تأیید کرد که دست‌کم بخشی از این حملات با انگیزه تهدید حق تحصیل دختران انجام شده است.

اتحادیه تهیه کنندگان سینما: تهیه‌کنندگان مسئولیتی درمورد فعالیت بازیگران بی‌حجاب ندارند، اگر قرار است کسی به دلیل حجاب نداشتن کار نکند باید دادگاه آن را تعیین کند

غلامرضا موسوی، رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان در یک مصاحبه رادیویی اعلام کرد بخشنامه وزارت ارشاد اسلامی که بر اساس آن مسئولیت رعایت حجاب اجباری بازیگران زن به تهیه‌کنندگان سگرده شده غیرقانونی و غیرقابل اجراست. غلامرضا موسوی، رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان در مصاحبه تلفنی با برنامه «سینما معیار» گفت: «در اینکه تهیه‌کننده در سه مرحله پیش‌تولید، تولید و پس از تولید مسئول فیلم است هیچ تردیدی نیست، اما این مسئولیت فقط به زمان و جلوی دوربین و مکان فیلمبرداری محدود می‌شود و چیزی که در نامه خواسته شده بود فراتر از قانون بود ضمن اینکه هیچ کسی جز با حکم دادگاه صالحه نمی‌تواند جلوی دیگری را بگیرد و فقط دادگاه صالحه است که می‌تواند رأی دهد که این خانم و آن آقا می‌تواند کار کند یا کار نکند.» در بخشنامه وزارت ارشاد اسلامی آمده است: «تهیه‌کننده می‌بایست از به کارگیری عوامل و بازیگرانی که به انحا مختلف با هنجارشکنی و نادیده گرفتن قوانین کشور، مسئله‌ساز بوده‌اند (مثلا کشف حجاب و ...) اجتناب ورزند و در صورت عدم همکاری چنانچه هنگام اخذ پروانه نمایش با مشکل مواجه شوند شخصا مسئول بوده و باید پاسخگوی عملکرد خود و تبعات آن باشند.» رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان با اشاره به این بند در ادامه افزود: «گفته‌اند فردی که حجاب را برداشته کار نکنیم درصورتی‌که ما در این مورد نمی‌توانیم تصمیم بگیریم و تصمیم‌گیرنده اصلی دادگاه صالحه است. اگر قرار است کسی به دلیل حجاب نداشتن کار نکند باید دادگاه آن را تعیین کند و وقتی دادگاه آن را تعیین کرد کپی حکم آن به وزارت ارشاد داده شود و وزارت ارشاد هم به تهیه کنندگان ابلاغ کند.» محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد اسلامی در جریان قیام ژینا خطاب به هنرمندان زنی که در همراهی با خواسته‌های مردم حجاب را کنار گذاشتند گفته بود چون «قانون‌شکنی» کرد‌ه‌اند، قانون هم از آنها حمایت نمی‌کند. وزیر ارشاد تلویحا گفته بود این گروه از هنرمندان امکان ادامه فعالیت ندارند و «می‌توانند آزادانه وارد فعالیت‌های دیگری بشوند.»

عقب‌نشینی دولت رئیسی از یک طرح نسنجیده با پیامدهای اجتماعی و خانوادگی: با تصمیم سران قوا ساعات کاری ادارات به حالت سابق بازگشت

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد بر اساس تصمیم سران قوا ساعت کاری کارکنان و کارمندان دولت از ۱۵ شهریور به روال اداری خود بازخواهد گشت. حسین گودرزی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفت: «با توجه به مصوبه دولت که بر اساس آن مقرر شده بود کارمندان از تاریخ پانزدهم خرداد لغایت پانزدهم شهریور ۱۴۰۲ از ساعت ۶ صبح تا ۴۵: ۱۴ در محل کار خود حاضر شوند و مشکلاتی را برای خانواده‌ها در پی‌داشت با پیگیری‌ رئیس مجلس شورای اسلامی این موضوع توسط کمیسیون اجتماعی و مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی و در قالب پیشنهاد در جلسه سران قوا طرح و مورد موافقت رئیس جمهور قرار گرفت.» تغییر ساعت کاری ادارات سبب شده بود که والدین نتوانند فرزندان خود را به مهدکودک ببرند. این گمان به وجود آمده بود که دولت رئیسی از قصد برای خانه‌نشین کردن زنان کارمند آغاز ساعت کار اداری را به شش صبح تغییر داده است. علاوه بر آن کم‌خوابی کارکنان نیز مشکلاتی به وجود آورده بود. سحرگاهان از مراجعه‌کنندگان به ادارات هم خبری نبود و به این ترتیب بخشی از ساعت کاری کاکنان به هدر می‌رفت و بازدهی آنان کاهش یافته بود. سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: «با این تصمیم که به زودی از طرف هیأت دولت ابلاغ خواهد شد ساعت کاری کارمندان و کارکنان دولت که برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی به ساعت ۶ تغییر کرده بود به روال عادی باز می‌گردد اما پایان کار کارمندان همان ساعت ۴۵: ۱۴ خواهد بود و ۴۴ ساعت مابه التفاوت در قالب دورکاری محاسبه خواهد شد.»