ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شکیلا منفرد را پیش از پایان مرخصی درمانی‌اش با ضرب‌وشتم به زندان اوین بازگرداندند

شکیلا منفرد از دوم تیرماه به مدت پنج روز به مرخصی درمانی آمده و مراحل درمانش هنوز تمام نشده بود. به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی سیاسی جهت تکمیل مراحل درمان خود از دادستانی درخواست تمدید مرخصی کرده بود که مقام‌های قضائی به او اعلام کردند نامه به دادسرای ناحیه‌ هشت تهران ارسال شده است. روز چهارشنبه شکیلا منفرد پیش از اینکه برای انجام آزمایشات آندوسکوپی به بیمارستان برود به دادسرا مراجعه کرد. منفرد در آنجا مطلع می‌شود که بازجوی پرونده‌اش گفته باید به زندان برگردد. سپس دو سرباز با ضرب‌وشتم این فعال سیاسی را بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند. نیروهای امنیتی ۱۰ شهریورماه ۱۳۹۹ شکیلا منفرد را هنگام خروج از منزلش در تهران بازداشت و ابتدا به یکی از بازداشتگاه‌های سازمان اطلاعات سپاه در تهران منتقل کردند. گفته می‌شود بازداشت او بدون ارائه‌ حکم قضایی صورت گرفته بود. شکیلا منفرد ۱۹ شهریورماه ۹۹ و پس از پایان مراحل بازجویی به قرنطینه بند زنان زندان اوین منتقل شد و نهایتاً در ۲۴ شهریور با تودیع قرار وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات شکیلا منفرد، آرشام رضایی و محمد ابوالحسنی از بابت پرونده‌ای مشترک یکم بهمن‌ماه ۹۹ در شعبه‌ ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. شکیلا منفرد پس از پایان جلسه‌ دادگاه به دست مأموران اطلاعات سپاه بازداشت و به زندان منتقل شد. شعبه‌ ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، منفرد را به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقدسات اسلام» به شش سال حبس تعزیری و چهار ماه کار اجباری در جهاد کشاورزی محکوم کرد. نهایتاً شعبه‌ ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران او را به چهار سال و دو ماه حبس قطعی محکوم کرد. در دی‌ماه ۱۴۰۰، شکیلا منفرد از بابت پرونده‌ای که در دوران حبس برای او باز شده بود، در شعبه‌‌ ۲۶ دادگاه انقلاب تهران محاکمه و نهایتاً در خرداد ۱۴۰۱، با حکم شعبه‌ ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران از بابت اتهام «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» به دو سال و هشت ماه حبس تعزیری و از بابت اتهام «نشر اکاذیب» به پرداخت ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.

یک پرستار دیگر بر اثر فشار کار به زندگی خود پایان داد

سام حاجیان، از جوانان شاباد (اسلام‌آباد غرب) در استان کرمانشاه و پرستار شبکه بهداشت و درمان این شهرستان چهارشنبه ۶ تیر در محل کار خود با شلیک گلوله به زندگی‌اش پایان داد. بنابر خبرهای دریافتی زمانه، مسئولان محل کار از مدت‌ها پیش سام حاجیان را تحت فشار قرار داده بودند. براساس این گزارش‌ها، سام حاجیان از پیروان آئین یارسان بود و به دلیل برخورد مناسب با مراجعان از محبوبیت خاصی برخوردار بود؛ به همین دلیل مرگ او افکار عمومی شهر را جریحه‌دار کرد. او ساعاتی قبل از مرگ با انتشار استوری در شبکه اجتماعی تلگرام و ارسال پیام به برخی دوستانش، تلویحاً تصمیم خود به انجام خودکشی را اعلام کرده بود اما هیچ اقدامی برای جلوگیری از این حادثه انجام نگرفت. در سال‌های اخیر اقدام به خودکشی در بین اقشار مختلف، به‌ویژه جوانان و کادر درمان در ایران به شکل نگران‌کننده‌ای افزایش یافته است. با کالایی‌سازی بهداشت و بی‌ثبات‌سازی مضاعف کادر درمانی در ایران، پرستاران با مشکلات معیشتی و اجتماعی متعددی درگیر هستند. مهاجرت بیش از سه هزار پرستار در طول یک سال گذشته، اعتراضات گسترده به قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، استعفای دسته‌جمعی پرستاران چندین بیمارستان در اعتراض به شرایط کاری، و خودکشی بهار کرم‌نژاد، پرستار بیمارستان کرمانشاه در اعتراض به بیکاری و پایان قرارداد کار از جمله مسائلی‌اند که فقط طی ماه‌های اخیر رخ داده‌اند. اگر در ایران هستید و به خودکشی فکر می‌کنید، پیش از هر اقدامی با یکی از شماره‌های زیر تماس بگیرید: اورژانس اجتماعی: ۱۲۳، اورژانس شهری: ۱۱۵، صدای مشاور: ۱۴۸۰، اورژانس روانپزشکی تهران: ۴۴۵۰۸۲۰۰.

یک کارگر ساختمانی در بانه بر اثر برق‌گرفتگی جان خود را از دست داد

اعضای انجمن صنفی کارگران ساختمانی بانه از مرگ یک کارگر ساختمانی ۵۰ ساله بر اثر برق‌گرفتگی خبر دادند. آن‌ها به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفتند: «صبح امروز پنج‌شنبه ۷ تیر یک کارگر ساختمانی به نام عثمان امینی فرزند علی و ساکن شهرک نور شهرستان بانه هنگام رفع نواقص کولر آبی نصب‌شده در پشت بام، دچار برق‌گرفتگی شد و به علت شدت جراحات جان خود را از دست داد.» در ایران دو نهاد حکومتی آمار متفاوتی از تعداد کارگرانی که در سر کار جان خود را از دست می‌دهند منتشر می‌کنند. سازمان پزشکی قانونی شمار کارگرانی که در سال ۱۴۰۲ جانشان را در حوادث ناشی از کار از دست دادند، دو هزار و ۱۱۵ نفر اعلام کرد اما مدیرکل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادعا کرد مرگ ناشی از حوادث کار نسبت به سال ۱۴۰۱، ۷,۵ درصد کاهش یافته است.

سه نفر از پنج تن مفقود سیل سوادکوه پیدا شدند

جاری شدن سیل در سوادکوه استان مازندران، شامگاه سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ باعث تلفات جانی و مالی شد. پنج نفر در پی این سیل مفقود و بیش از ۲۰ نفر مصدوم شده‌اند. براثر طغیان رودخانه تلار و وقوع سیل در سوادکوه بسیاری از زمین‌های کشاورزی حریم رودخانه و راه‌های ارتباطی آسیب جدی دیده‌اند. هم‌چنین خسارت زیادی به منازل مسکونی و خودروهایی که در مسیر رودخانه قرار داشتند وارد شده است. نزدیک به ۳۰ روستا در سوادکوه در معرض آسیب قرار گرفتند. غلامعلی فخاری، مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران با اشاره به مفقودی پنج نفر در حادثه سیل سوادکوه گفت: «۳ مفقودی این حادثه در بیمارستان بستری هستند و جسد یکی از مفقودان نیز در مسیر رودخانه تلار کشف شد.» فخاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ساری گفت مفقودان از سرنشینان خودروها بودند. یکی از مفقود شدگان یک دختر ۱۵ ساله و دیگری یک زن ۴۵ ساله است. به باور شهروندان در ۱۰۰ سال گذشته چنین سیلی بی‌سابقه بوده است. عملیات امداد و نجات هنوز ادامه دارد و وضعیت هشدار نارنجی درباره بارندگی‌های سیل‌آسا نیز هم‌چنان برقرار است.

در پی قاضی‌زاده هاشمی، علیرضا زاکانی هم از کارزار انتخابات ریاست جمهوری کنار کشید

علیرضا زاکانی، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در ایران پنج‌شنبه ۷ تیر با اعلام انصراف از ادامه رقابت‌ها از سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف خواست تا «وحدت» کنند. زاکانی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «تا پایان زمان قانونی رقابت ماندم اما تداوم راه شهیدرئیسی مهم‌تر است». او توضیح نداد که منظور از «تداوم راه رئیسی» چیست. او نوشت: «از جلیلی و قالیباف می‌خواهم وحدت کنند و مطالبه به‌حق نیروهای انقلاب را بی‌پاسخ نگذارند و مانع از تشکیل دولت سوم روحانی شوند.» مسعود پزشکیان، کاندیدایی که گروهی از اصلاح‌طلبان از او حمایت می‌کنند در واکنش به کناره‌گیری زاکانی از رقابت‌ها نوشت: «پوششی دوم انصراف داد». پیش از زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی که با عنوان ادامه راه ابراهیم رئیسی وارد انتخابات شده بود، انصراف داد. بدین ترتیب دو تن از اصولگرایان از دور رقابت‌ها خارج شدند. تلاش اصولگرایان این است که روی یک نامزد به توافق برسند. در صورت قطب‌بندی بیشتر در میان کاندیداها راه برای داغ کردن بیشتر تنور انتخابات هم هموارتر می‌شود.

در حمله هوایی اسرائیل به چند نقطه در جنوب سوریه «دو نفر کشته شدند»

تلویزیون دولتی سوریه خبر داد که اسرائیل صبح زود پنج‌شنبه ۲۷ ژوئن/ ۷ تیر به چند نقطه در جنوب این کشور حمله هوایی کرده است که بر اثر آن دو نفر کشته‌ شده‌اند و یک سرباز زخمی شده است. رسانه حکومتی سوریه به نقل از یک منبع نظامی گزارش داد که حمله هوایی اسرائیل از بلندی‌های جولان صورت پدیرفته و ادعا کرد که دفاع هوایی این کشور موشک‌های اسرائیل را ردیابی کرده است. بنا بر این گزارش حملات اسرائیل چهارشنبه حدود ساعت ۲۳:۴۰ شب به وقت محلی صورت گرفت. به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه حمله اسرائیل به مرکز خدمت‌رسانی یک بنیاد نزدیک به شبه‌نظامیان حامی ایران اصابت کرده است. این نهاد اعلام کرد که حمله در نزدیکی شهر سیده زینب رخ داد؛ شهری که در آن حرم زینب بنت علی قرار دارد و برای شبه‌نظامیان حامی ایران و ارتش مهم است. اسرائیل در سال‌های گذشته بارهای حریم هوایی سوریه را نقض کرده و در خاک این کشور حملاتی را انجام داده است. اما این حملات از زمان حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل شدت گرفته است.