ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران یکی از ناامن‌ترین کشورها برای کارگران؛ سوختگی یک کارگر شهرداری در بهبهان بر اثر ترکیدن ظرف اسید

خبرگزاری ایلنا روز شنبه ۶ مرداد از یک حادثه حین کار در استان خوزستان خبر داد. براساس این گزارش یک کارگر شهرداری در شهرستان بهبهان در اثر ترکیدن ظرف حاوی مواد اسیدی در خودرو حمل زباله، مصدوم شد. در مورد وضعیت این کارگر و میزان سوختگی او اطلاع بیشتری منتشر نشده است. بر مبنای گزارش ایلنا این کارگر بعد از جمع آوری یک کیسه زباله در خیابان آن رابه یک خودرو زباله‌بر حامل دستگاه پرس تحویل می‌دهد که ناگهان با ترکیدگی یک ظرف حاوی اسید درون کیسه زباله، مایع اسیدی آن بر روی بدن این کارگر پاشیده می‌شود. فقدان تجهیزات ایمنی و نادیده‌گرفتن ایمنی کارگران در ایران هر سال منجر به مصدومیت و در مواردی مرگ کارگران حین کار می‌شود. سازمان پزشکی قانونی در سال ۱۴۰۲ مرگ دست‌کم دو هزار و ۱۱۵ کارگر را بر اثر حوادث کاری ثبت کرده است.

اجرای حکم زندان سپیده رشنو تا ۱۳ مرداد به تعویق افتاد

سامان رشنو برادر سپیده رشنو از تعویق حکم خواهر خود تا ۱۳ مرداد خبر داد. او در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است که سپیده رشنو همراه وکیل خود امروز شنبه ۶ مرداد به اجرای احکام مراجعه کرده بود اما «اجرای حکم تا ۱۳ مرداد به تعویق افتاد.». سامان رشنو گفت: «اعاده‌دادرسی دوم ثبت شده و امیدواریم با تغییر عنوان اتهامی پرونده‌ی دوم حبس تعلیقی پرونده اول به اجرا درنیاد.» سپیده رشنو، نویسنده و شاعر، روزنامه‌نگار و ویراستار برای اجرای حکم سه سال و ۱۱ ماه حبس به زندان فراخوانده شده بود. او دیروز ۵ مرداد با انتشار ویدیویی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که شنبه ۶ مرداد / ۲۷ ژوئیه برای اجرای حکم به زندان اوین خواهد رفت. رشنو در این ویدئو گفت: «کاری نکرده‌ام که از شهر و خیابان حذف و از تحصیل محروم شوم. اما شر آن‌قدر در زندگی ما فرورفته که بدن، فردیت و زندگی ما جرم شده است. این شر هرچه زودتر باید به پایان برسد.» این فعال مدنی که با حجاب اجباری مخالفت کرده در این ویدئو همچنین گفت مسئله‌ای که از حکم زندان او مهم‌تر است زندانیانی‌اند که اکنون در انتظار حکم اعدام در زندان‌ها گرفتارند. او در این‌باره به کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» اشاره کرد که در آن زندانیان زندان‌های مختلف ایران در اعتراض‌ به اعدام وارد بیست‌وششمین هفته اعتصاب خود شده‌اند. سپیده رشنو در پرونده نخست که به اعتراض او به حجاب اجباری در اتوبوس مربوط است به سه سال و هفت ماه حبس تعزیری محکوم شده است. در پرونده دوم که به تعلیق از دانشگاه مربوط است به چهار ماه حبس تعزیری و در پرونده سوم که به حضور بدون حجاب رشنو در دادگاه مربوط می‌شود به یک‌ونیم میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است. دستگاه قضائی جمهوری اسلامی همچنین او را ممنوع‌الخروج کرده‌ است.

بیانیه تشکل‌های رنگین‌کمانی به مناسبت روز پراید در ایران: به عمومیت دادن این روز در تقویم مبارزات علیه جمهوری اسلامی کمک کنید

تعدادی از تشکل‌های ال‌جی‌بی‌تی‌کیو به مناسبت روز پراید در ایران، اولین جمعه مردادماه، در بیانیه‌ای از دستاوردهای جنبش رنگین‌کمانی در ایران در سال‌های اخیر تجلیل و موقعیت این جنبش را کاملا متمایز با گذشته توصیف کردند. آنها موقعیت متمایز امروز جنبش رنگین‌کمانی را مرهون دستاوردهایی دانستند که به واسطه انقلاب زن زندگی آزادی سیر صعودی‌تر به خود گرفت. در بخشی از این بیانیه آمده است: «در شرایط امروز، جنبش کوییر ایران با مبارزات و اقدامات مختلف توانسته است خود را به عنوان بخش جدایی‌ناپذیری از جنبش برای سرنگونی رژیم تثبیت کند، مطالبات و افق جنبشی خود را رو به عموم جامعه اعلام کند، در قامتی سازمانیافته و در چهره‌ها و تشکل‌ها و سازمان‌های متنوع ظاهر شود». گروه‌های امضاکننده این بیانیه شامل «آزاد کوییر (شبکه‌ کوییرهای ایرانی هلند و حامیان)»، «تشکل رنگین‌کمانان ایرانی»، «سازمان کوییرهای ایرانی سیمرغ»، «کالکتیو کوییرها و فمینیست‌ها برای آزادی ایران- پاریس» از همه سازمان‌ها و احزاب و رسانه‌ها و فعالان خواسته‌اند که برای عمومیت دادن و گنجاندن روز جمعه اول مرداد در تقویم مبارزات علیه جمهوری اسلامی کمک کنند. در بیانیه اخیر درباره تاریخچه این روز آمده است که «تعدادی از فعالین و ال‌جی‌بی‌تی‌کیو+ های ایرانی در داخل کشور، در سال ۱۳۸۹ تصمیم گرفتند که اولین جمعه مرداد ماه را به عنوان «روز پراید در ایران» اعلام کنند […] این اقدام پیامی بوده به حکومت اسلامی که ما رنگین‌کمانی‌های ایرانی به موازات و همراه سایر جنبش های مبارزاتی در کشور برای تحقق مطالبات و اهداف خود با نظام مذهبی، جنایتکار، سرکوبگر و ضدانسانی در ستیز و مبارزه هستیم.»

ایتالیا قصد دارد پس از ۱۳ سال سفیر خود را به سوریه بازگرداند

آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا روز جمعه ۵ مرداد/ ۲۶ ژوئیه گفت، ایتالیا قصد دارد پس از بیش از یک دهه، با وجود جنگ داخلی جاری در سوریه، دوباره سفیر خود را به دمشق بفرستد. تاجانی که در یک کمیته پارلمانی در رم شهادت می‌داد، این تصمیم را اینگونه توجیه کرد که اتحادیه اروپا «نباید دست مسکو را به شکل انحصاری در سوریه باز بگذارد». روسیه یکی از حامیان اصلی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است. در سال‌های اخیر، ایتالیا مانند سایر کشورهای اتحادیه اروپا، امور دیپلماتیک با سوریه را از طریق سفارت خود در لبنان انجام داده است. اما سفارت ایتالیا در دمشق هرگز به طور رسمی بسته نشد. جنگ داخلی در سوریه از سال ۲۰۱۱ آغاز شد که بیش از ۳۰۰ هزار غیرنظامی در جریان آن کشته شده‌اند. به رغم اینکه اسد تا به امروز تا حد زیادی در میان کشورهای غربی منزوی شده است، اما ارتش او در حال حاضر حدود دو سوم کشور را تحت کنترل دارند. وزیر خارجه ایتالیا در ادامه گفت: «پس از ۱۳ سال، اتحادیه اروپا باید سیاست سوریه خود را «با شرایطکنونی» تطبیق دهد. او گفت که موضع وی در این زمینه با همتایانش در اتریش، کرواسی، یونان، جمهوری چک، اسلوونی، قبرس و اسلواکی همسو است. دولت ایتالیا در حال حاضر توسط ائتلافی از سه حزب راستگرا اداره می‌شود.