ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ماموران سرکوب مشغول صدور حکم و بازداشت شهروندان هستند ـــ صدور حکم حبس و منع تردد برای یک زوج در پیرانشهر، بازداشت یک شهروند در مریوان

«کولبر نیوز» و دیگر منابع نزدیک به فعالان در کردستان ایران از صدور حکم برای دو شهروند در پیرانشهر و بازداشت یک شهروند در مریوان خبر داده‌اند. به گفته این منابع دادگاه انقلاب پیرانشهر جوتیار اشرف‌زاده و مهوش توسلی را به ترتیب به سه سال حبس تعزیری و دو سال محدودیت تردد با پایبند الکترونیکی محکوم کرده است. نیروهای امنیتی این زوج را ۲۸ مهر ۱۴۰۱ بازداشت و چندی بعد به قید وثیقه تا پایان مرحله بازرسی آزاد کرده بودند. دادگاه انقلاب اتهام اشرف‌زاده و توسلی را «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام» عنوان کرده است. در یک خبر دیگر از کردستان، به گفته منابع خبری نیروهای امنیتی در چهارم شهریور خالد مهرآسا، ساکن روستای روار را بازداشت و به مکان نامعلوم منتقل کرده‌اند. کولبرنیوز گفته نیروهای امنیتی مهرآسا را در محل کارش بدون حکم قضایی بازداشت کردند. بازداشت شهروندان در مناطق مختلف ایران و صدور حکم برای افرادی که پیشتر بازداشت شده بودند در آستانه سالروز قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی که به گسترده‌ترین شورش علیه ستم بر زنان در ایران بدل شد، شدت بیشتری گرفته است. مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی پیشتر در باره امکان اعتراض عمومی گسترده در سالروز آغاز خیزش زن، زندگی، آزادی هشدار داده بودند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران کاهش سرعت غنی‌سازی اورانیوم را به صورت تلویحی تایید کرد

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه «نمایشگاه روایت خدمت» ادعا کرد که دو مورد از چهار مکان مورد اختلاف ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «حل و فصل شده است». او گفت: «تعامل‌ها با آژانس در یک سال گذشته باعث شد چهار مکان به دو مکان کاهش یابد. در عین حال رفت و آمدها ادامه دارد و امیدواریم در ادامه مکان‌های دیگر هم حل و فصل شود.» اسلامی در ادامه به صورت تلویحی کاهش غنی‌سازی را تایید کرد. او در پاسخ به پرسشی درباره «برخی ادعاها مبنی بر کاهش غنی‌سازی اورانیوم در ایران»، گفت: «غنی‌سازی بر اساس قانون اقدام راهبردی و در چارچوب تدابیر کلی نظام تدابیرش پیش می‌رود و ما هم طبق همان اقدام می‌کنیم.» اسلامی همچنین ادعا کرد مذاکرات ایران با گروه ۴+۱ از مسیر وزارت خارجه ادامه دارد. او گفت که معاون رافائل گروسی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی در آینده به ایران سفر خواهد کرد و خود او برای ملاقات با گروسی در اواخر شهریور به کنفرانس عمومی آژانس انرژی اتمی در وین خواهد رفت. رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت برنامه هسته‌ای ایران متوقف نخواهد شد.

مرگ دو کودک در مخزن آبی در بوستان زیتون تهران – شهرداری تقصیر را گردن پیمانکار انداخت

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) که به جهاد دانشگاهی وابسته است، محمدرضا پوریافر، شهردار منطقه ۲۱ تهران صبح یکشنبه پنجم شهریور با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران در مورد حادثه مرگ دو کودک در حوضچه‌ای در بوستان زیتون واقع در منطقه ۲۱ گزارشی ارائه کرد. روز پنجشنبه دوم شهریور این دو کودک در حالی که مشغول بازی در بوستان زیتون بودند در مخزن آب می‌افتند و پس از رسیدن به بیمارستان می‌میرند. پوریافر درباره جزئیات این فاجعه گفت: «دو خانواده از قشر کارگر که یکی از آن‌ها صاحب فرزند دو قلو و دیگری صاحب یک فرزند بوده در این بوستان حضور داشتند و این سه کودک در بوستان مشغول بازی بودند که توپ آنها وارد محوطه می‌شود و تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا توپ خود را بردارند.» طبق گزارش پوریافر، کودک اول برای برداشتن توپ به سمت فنس رفته و کودک دوم نیز از فنس می پرد و دچار حادثه می‌شوند و کودک سوم به خانواده خبر می‌دهد و با حضور اهالی و حاضران در بوستان با آتش نشانی تماس گرفته می‌شود و پس از حضور آتش‌نشانان و بریدن فنس‌ها، کودکان از آب خارج می‌شوند و بعد از انتقال به بیمارستان کودکان با وجود اندک علایم حیاتی جان خود را از دست می‌دهند. این مقام شهرداری با بیان اینکه براساس تعهد پیمانکار، هرگونه خسارت جانی و مالی متوجه پیمانکار خواهد بود مدعی شد کارفرما، که در این مورد خود شهرداری است، هیچ گونه مسئولیتی ندارد و رعایت اصول ایمنی و نصب تابلوهای راهنما و پاسخگویی حقوقی در مراجع قضایی بر عهده پیمانکار است. نهادها و سازمان‌های عمومی از جمله شهرداری‌ها سال‌هاست که خدماتی را که بر عهده آن‌هاست به پیمانکاران و شرکت‌های خصوصی واگذار می‌کنند. این واگذاری‌ها کاهش کیفیت خدمات و سلب مسئولیت از نهادهای دولتی در موارد بروز سوانحی از این دست را در پی داشته است. روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۱ پیشتر «بی‌احتیاطی» کودکان را دلیل این فاجعه اعلام کرده بود.

قتل سه سیاهپوست به دست یک «تروریست سفیدپوست» در شصتمین سالروز سخنرانی «رویایی دارم»

در شصتمین سالروز سخنرانی تاریخی مارتین لوترکینگ با عنوان «رویایی دارم»، یک مرد مسلح سفیدپوست در جکسون ویل فلوریدا با شلیک گلوله سه سیاهپوست را کشت. پلیس و مقام‌های محلی گفته‌اند که انگیزه فرد مسلح سفید پوست نژادپرستانه بوده است. او که زره به تن کرده بود در فروشگاه مواد غذایی دلارجنرال در نزدیکی دانشگاه دانشگاه ادوارد واترز با اسلحه‌ای که بر روی آن نشان صلیب شکسته دیده می‌شد، به سمت قربانیان شلیک کرد. پلیس گفته است که فرد مهاجم به دست پلیس کشته شده اما نام او را هنوز اعلام نکرده است. شهردار جکسون ویل گفته است این اقدام ناشی از نفرت و نژادپرستی بوده است. به گفته منابع خبری، پلیس فدرال آمریکا تحقیقات در باره این پرونده را آغاز کرده است. شری اونکس، مامور ویژه پلیس فدرال آمریکا در جکسون ویل گفت که اف‌بی‌آی این پرونده را به عنوان جرایم ناشی از نژادپرستی پیگیری خواهد کرد. ایالات متحده آمریکا از جمله کشورهایی است که قوانین سهل‌انگارانه‌ای برای استفاده از سلاح نظامی دارد و سالانه ده‌ها قتل ناشی از تیراندازی‌های مرگبار در این کشور به ثبت می‌رسید. سیاهان و مهاجران قربانیان اصلی تیراندازی‌های مرگبار هستند که بخش بزرگی از آنها متاثر از انگیزه‌های نژادپرستانه سفیدپوستان علیه سیاهان و مهاجران است.

مهدی یراحی به دلیل انتشار موزیک ویدئو «روسری‌تو» تحت تعقیب قضایی قرار گرفت

مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در یک خبر کوتاه از «تشکیل پرونده قضایی» برای مهدی یراحی خبر داد. این مرکز گفته است به دلیل «انتشار ترانه‌ای غیرقانونی» که «خلاف اخلاق و خلاف عرف اسلامی است» برای یراحی پرونده قضایی تشکیل شده است و با او «برخورد مقتضی قضایی» خواهد شد. مهدی یراحی به تازگی موزیک ویدئو «روسریتو» را منتشر و آن را به «زنان آزاده‌ای» که «در خط اول جنبش زن، زندگی، آزادی دلیرانه می‌درخشند»، تقدیم کرده است. یراحی پیش از این نیز در سال گذشته یک ترانه در همبستگی با خیزش زن، زندگی، آزادی منتشر کرده بود. او در سال ۹۷ هم در همبستگی با کارگران معترض نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز با لباس کارگران در یکی از کنسرت‌هایش حاضر شد. دستگاه قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی از آغاز اعتراضات گسترده به قتل ژینا (مهسا) امینی شمار زیادی از هنرمندان، فعالان دانشجویی و کارگری، زنان و گروه‌های دیگر را بازداشت و زندانی کرده‌اند. سامان یاسین و توماج صالحی از جمله خوانندگانی هستند که از پاییز ۱۴۰۱ در زندان حبس و برای اعتراف اجباری شکنجه شده‌اند.

معاون وزیر آموزش و پرورش از شناسایی بیش از ۱۶۰ هزار کودک پنج تا ۱۱ ساله بازمانده از تحصیل خبر داد

معصومه نجفی پازوکی، معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ایران شمار کودکان بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی را بیش از ۱۶۰ هزار نفر اعلام کرده است. او به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفته بر اساس آمار سازمان ثبت و احوال و سامانه سیدا، در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، ۲۰۴ هزار کودک در سن شش تا یازده سال در مدارس ثبت نام نکرده بودند اما با بررسی‌های انجام شده مشخص شده که «تعدادی از این افراد مهاجرت کرده و از ایران رفته‌اند، تعدادی بیماری صعب العلاج دارند و مریض هستند، تعدادی فوت کرده‌اند و تعدادی در مدارس دیگر مثل مدارس خاص که آمارش در سامانه سیدا ثبت نمی‌شود مشغول تحصیل هستند.» این مقام مسئول با استناد بر همین ارقام ادعا کرده است در سال تحصیلی گذشته ۱۶۰ هزار و ۴۷۹ کودک در سن آموزش مقطع ابتدایی از تحصیل بازمانده‌اند. نجفی پازوکی همچنین مدعی شده است «تفاوت چشمگیری بین دختران و پسران» در بازماندگی از تحصیل وجود ندارد. او درباره دلایل بازماندگی از تحصیل هم گفته «برخی به علت دوری مدرسه از منزل و درصد کمی به علت ازدواج تحصیل را ادامه نداده‌اند.» این مقام مسئول مهاجرت، بیماری و مسائل فرهنگی که به نظر می‌رسد به سنت‌های زن‌ستیزانه در جوامع ایران اشاره دارد را از دیگر موانع تحصیل دانش‌آموزان عنوان کرده است. نجفی پازوکی در ادامه گفته است که برخی از کودکان بازمانده از تحصیل هم کودک کار هستند و به همین دلیل تحصیل را ادامه نداده‌اند. آمار دقیقی از شمار کودکان کار بازمانده از تحصیل در دست نیست اما در دو دهه اخیر فقر اقتصادی خانوار یکی از مهمترین علت‌های بازماندگی یا ترک تحصیل دانش‌آموزان بوده است. بر اساس یافته‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بیش از ۹۶۰ هزار کودک و نوجوان در سن آموزش از تحصیل بازمانده یا ترک تحصیل کرده‌اند. سیستان و بلوچستان، خوزستان، آذربایجان غربی و البرز از جمله استان‌های با نرخ بازماندگی از تحصیل بالا هستند. یک عامل مهم در بازماندگی از تحصیل کودکان در استان‌/مناطقی که زبان مادری غیرفارسی است، ممنوعیت آموزش به زبان مادری است.