ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مگی اسمیت، بازیگر نامدار بریتانیایی درگذشت

مگی اسمیت، بازیگر نامدار فیلم‌های «هری پاتر» و «داونتون ابی» در سن ۸۹ سالگی درگذشت. توبی استیونز و کریس لارکین، فرزندان مگی اسمیت با اعلام این خبر در بیانیه‌ای گفتند که مادرشان بامداد جمعه ۶ مهر / ۲۷ سپتامبر در بیمارستان درگذشت. مگی اسمیت را اسطوره صحنه و سینمای بریتانیا می‌دانند. او در طول فعالیت حرفه‌ای خود دو جایزه اسکار برای فیلم «بهار زندگی دوشیزه جین برودی» به کارگردانی رونالد نیم در سال ۱۹۷۰ و «سوئیت کالیفرنیا» به کارگردانی هربرت راس در سال ۱۹۷۹ دریافت کرد. اسمیت با ایفای نقش پروفسور مینروا مک‌گونگال در مجموعه فیلم‌های «هری پاتر»، محبوبیت بسیاری پیدا کرد و برای نقش وایولت کراولی در سریال تلویزیونی «دانتون ابی» سه بار برنده جایزه اِمی و یک بار برنده جایزه گلدن گلوب شد. او هشت بار نیز جایزه آکادمی فیلم بریتانیا (بفتا) را دریافت کرد. با این حال مگی اسمیت خود را بیشتر بازیگر صحنه تئاتر می‌دانست و فعالیت خود را هم از نمایش آغاز کرد. در سال ۱۹۶۳، اسمیت در تئاتر ملی در نمایشنامه «اتللو» نقش «دزدمونا» را در مقابل لارنس اولیویه، اسطوره‌ی بازیگری سینما و تئاتر جهان که در نقش «اتللو» ظاهر شده بود را ایفا کرد. این نمایش دو سال بعد، با بازیگران اصلی به فیلم تبدیل شد و اسمیت برای بازی در آن فیلم هم نامزد اسکار شد.

نخست‌وزیر ارمنستان: صلح با آذربایجان در دسترس است

ارمنستان اعلام کرده است که صلح با آذربایجان «در دسترس» است. این اظهارات را نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر این کشور، روز پنجشنبه ۲۶ سپتامبر / ۵ مهر در جریان سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک اعلام کرد. نخست‌وزیر ارمنستان در این سخنرانی ضمن بیان اینکه صلح با آذربایجان «نه تنها ممکن بلکه در دسترس است» از این همسایه خود خواست تا با امضای یک پیمان، به دهه‌ها درگیری پایان دهند. یک سال پس از پیروزی آذربایجان در یک حمله نظامی سریع، ارمنستان وعده داد که یک خواسته کلیدی رقیب تاریخی خود را برآورده کند: تضمین برقراری پیوندهای حمل‌ونقلی. پاشینیان افزود: «درد بسیار عمیق و شدید است، اما اکنون باید بر صلح تمرکز کنیم، زیرا صلح تنها حقیقتی است که مردم ارمنستان و آذربایجان آن را درک می‌کنند.» پاشینیان در سخنرانی خود گفت که آماده است تا به خواسته اصلی دولت باکو، یعنی اجازه دسترسی حمل‌ونقلی از طریق خاک ارمنستان به نخجوان، پاسخ دهد و به این ترتیب آذربایجان بتواند سرزمین اصلی خود را با متحد سنتی خود، ترکیه، متصل کند. این دو جمهوری سابق اتحاد جماهیر شوروی دهه‌ها جنگ و تنش را بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی، منطقه‌ای با اکثریت ارمنی‌نشین در داخل آذربایجان تجربه کرده‌اند. پس از یک سری مذاکرات کند، آذربایجان سال گذشته نیروهای خود را اعزام کرد و به سرعت کنترل قره‌باغ کوهستانی را به دست گرفت و کل جمعیت حدود ۱۲۰ هزار نفری آن به ارمنستان گریختند. پاشینیان که دست پایین را دارد و با بی‌عملی متحد تاریخی ارمنستان، روسیه، روبرو شده است، بر نیاز به صلح تأکید کرده اما با اعتراضات ملی‌گرایان ارمنی که مخالف سازش هستند مواجه است.

شیر خام نسبت به سال گذشته رسماً ۲۰ درصد گرانتر شد

غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی جمعه ۶ مهر درباره قیمت شیر خام گفت: «باتوجه به ابلاغیه‌ای که طی دو روز گذشته معاون اول رئیس‌جمهور صادر کردند، قیمت شیر خام با ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته مورد تصویب قرار گرفت و ابلاغ شد و قیمت هرکیلوگرم شیر خام ۱۸ هزار تومان در دامداری‌ها خواهد بود.» افزایش قیمت محصولات لبنی در کنار افزایش قیمت دیگر محصولات سبد خواروبار، موجب محروم شدن طیف گسترده‌تری از مردم ایران از محصولات غذایی شده است. برخی از فعالان صنعت لبنیات در خردادماه گذشته سرانه مصرف شیر در ایران را کمتر از ۷۰ کیلوگرم اعلام کرده بودند؛ این درحالی‌ست که سرانه مصرف شیر در کشورهای دیگر بر‌اساس استانداردهای جهانی، بیش از ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلو است. محمدرضا بنی طبا، سخنگو انجمن صنایع لبنی، درباره علت کاهش سرانه مصرف لبنیات در کشور گفته بود: «کاهش قدرت خرید مردم در کنار افزایش هزینه‌های تولید، از عوامل تأثیرگذار بر کاهش سرانه مصرف هستند.» برخی از آمارهای رسمی حاکی از آن است که نرخ هر کیلوگرم شیر خام از ابتدای دهه ۹۰ تاکنون، ۲۵ برابر شده است.

ابوالحسن منتظر، زندانی سیاسی در پی حمله قلبی در زندان به بیمارستان منتقل شد

ابوالحسن منتظر، از زندانیان سیاسی دهه ۶۰ و زندانیان سیاسی کنونی که در زندان اوین محبوس است ساعت سه بامداد جمعه ۶ مهر در پی وخامت حال و حمله قلبی به بیمارستان طالقانی خارج از زندان منتقل شد. به‌گزارش هرانا، وب‌سایت مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ابوالحسن منتظر که ۶۵ سال سن دارد از بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی، مجاری ادراری و آرتروز رنج می‌برد و مدت‌هاست با کارشکنی مسئولان زندان از دریافت خدمات پزشکی مناسب و اعزام به مراکز درمانی تخصصی محروم مانده است. یک منبع آگاه نزدیک به خانواده ابوالحسن منتظر به هرانا گفت: «پیشتر بهداری زندان اوین تایید کرده بود که او جهت شروع درمان به بیمارستان مسیح دانشوری اعزام شود، اما دادستان و نهادهای امنیتی بارها با این اقدام مخالفت کرده بودند.» به‌گفته این منبع این زندانی سیاسی در دوره حبس قبلی خود تحت عمل قلب باز قرار گرفته بود و در بازداشت اخیر نیز به دلیل ضرب‌و‌شتم در هنگام دستگیری، بخیه‌های داخلی محل عملش باز شده بود که موجب درد و رنج شدید در دوران بازداشت برای او شد. ابوالحسن منتظر یکم دی‌ماه سال گذشته در تهران بازداشت شد و با گذشت بیش از ۹ ماه از زمان دستگیری، همچنان در زندان اوین در بازداشت و بلاتکلیفی به‌سرمی‌برد. او در یک پرونده مشترک قضائی با شش متهم دیگر با اتهام «بغی» مواجه است و خطر اعدام او را تهدید می‌کند. ابوالحسن منتظر به‌جز دهه ۶۰ که زندانی شده بود در سال ۱۳۹۷ نیز توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و چندی بعد آزاد شد. دادگاه انقلاب تهران در نهایت او را به پنج سال زندان محکوم کرد. ابوالحسن منتظر در سال ۹۹ جهت تحمل حبس به زندان منتقل شد و در فروردین سال گذشته پس از تحمل سه سال حبس به دنبال صدور بخشنامه عفو از زندان رجایی‌شهر کرج آزاد شد.

به دو پاسگاه سپاه پاسداران و هنگ مرزی در میرجاوه حمله مسلحانه شد

افراد مسلح بامداد جمعه ۶ مهرماه به دو پاسگاه سپاه پاسداران و هنگ مرزی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فَراجا) در منطقه تهلاپ روستای هشت شهریور واقع در میرجاوه سیستان و بلوچستان حمله کردند. شبکه خبری حال‌وش که خبرهای مربوط به بلوچ‌ها را منتشر می‌کند، به‌نقل از منابع آگاه نوشته است: درگیری از ساعت دو و ۳۰ دقیقه بامداد جمعه آغاز شد و با گذشت بیش از دو ساعت ادامه داشت و صدای شلیک سلاح نیمه‌سنگین از جمله خمپاره و آرپی‌جی نیز شنیده می‌شد. این منابع افزوده‌اند: «نیروی نظامی از مرکز شهرستان میرجاوه به منطقه درگیری اعزام شده و هم‌زمان پهپاد‌های تجسسی نیز در این منطقه به پرواز در آمده‌اند.» از تلفات احتمالی این درگیری هنوز گزارشی منتشر نشده و فرد یا گروهی مسئولیت حمله را برعهده نگرفته است. ۲۲ شهریورماه گذشته نیز شهرستان میرجاوه شاهد شلیک افراد مسلح به سمت یک واحد گشتی فراجا در یک پمپ بنزین بود که در جریان آن دو سرباز و یک نیروی کادری کشته شدند. گروه مسلح جیش‌العدل با انتشار اطلاعیه‌ای مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. سیستان و بلوچستان همواره صحنه درگیری و حملات مسلحانه بوده است.