ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جمعی از افراد دارای معلولیت در اعتراض به بودجه ۱۴۰۴ مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند

شماری از افراد دارای معلولیت صبح یکشنبه ۶ آبان در اعتراض به لایحه بودجه ابتدا با یک نماینده مجلس شورای اسلامی دیدار کردند و سپس به مقابل سازمان برنامه و بودجه رفتند تا خواهان بازنگری در اعتبار پیش‌بینی شده برای معلولان شوند. به گزارش خبرگزاری کار ایران که به خانه کارگر وابسته است، غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق بودجه حاضر نشد با افراد دارای معلولیت دیدار کند و آنها با شاهرخ رامین، نماینده دماوند، صحبت کردند. آنها به تبصره ۱۲ بند پ لایحه بودجه که پیشنهاد می کند حقوق معلولان ۲۰ درصد افزایش یابد و همینطور نادیده گرفتن ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان معترض بودند و خواستار بازنگری در لایحه بودجه شدند. بر اساس ماده ۲۷ حمایت از معلولان «دولت مکلف است کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور منظور نماید.» افراد دارای معلولیت می‌گویند بر اساس اعتبار پیشنهادی دولت دریافتی آنها در بهترین حالت به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد رسید که در برابر هزینه معیشت ۳۰ میلیون تومانی ناچیز است.

تیراندازی مأموران نظامی به سمت یک خودرو منجر به کشته شدن دو شهروند بلوچ شد

نیروهای نظامی شنبه ۵ آبان ماه ۱۴۰۳، در محدوده شهرستان سربیشه به سمت یک خودرو سواری با پلاک استان سیستان و بلوچستان بدون ایست و هشدار قبلی تیراندازی کرد که در نتیجه آن دو سرنشین خودرو با اصابت گلوله جان خود را از دست دادند. حال‌وش هویت یکی از این شهروندان بلوچ را ایرج سارانی موخر، ۳۴ ساله اعلام کرده است. از هویت دیگر شهروند بلوچ تا این لحظه خبری در دست نیست. بر مبنای این گزارش، با پیگیری خانواده و بستگان، نیروهای نظامی پاسخ روشنی در رابطه با تیراندازی به سمت این خودرو نداده‌اند و گفته‌اند که در خودرو آن‌ها «مواد مخدر کشف شده است.» در سال‌های گذشته بارها منابع بلوچ گزارش کرده‌اند در موارد مشابه تیراندازی ماموران نظامی به سمت خودروی شهروندان در بلوچستان به واژگونی و سوختن خودرو و سرنشینان خودرو منجر شده است.

نتانیاهو گفت حمله به ایران «دقیق» بود و به «تمام اهدافش رسید»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل حمله بامداد پنجم آبان به یران را «دقیق و قدرتمند» توصیف کرد و مدعی شد که این حملات به تمام اهداف تعیین شده رسیده است. نتانیاهو گفت که در این حمله به توانایی‌های دفاعی ایران و قابلیت این کشور برای تولید موشک‌هایی که به طرف ما نشانه‌گیری می‌شوند، ضربه زده شده است. او جزئیات بیشتری در باره این حمله بیان نکرد. ایران نیز تا به حال بدون بیان جزئیات کشته شدن چهار نظامی خود را تایید کرده و گفته است که به برخی از تاسیسات نظامی آسیب وارد شده است. علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی صبح یکشنبه ششم آبان گفت که نباید این حمله بزرگنمایی یا کوچک‌نمایی شود.

گرجستان: حزب حاکم می‌گوید در انتخابات پیروز شده است، مخالفان گفتند در انتخابات تقلب شده است

کمیسیون ملی انتخابات گرجستان گفت که حزب حاکم «رویای گرجستان» با کسب ۵۳ درصد آرا پیروز انتخابات پارلمانی شده است. این حزب در برابر رقبای خود که آنها را به طرفداری از غرب و به ویژه اتحادیه اروپا متهم می‌کند، اکثریت آرا را به دست آورده است. چهار حزب و ائتلاف مخالف حزب حاکم تنها ۳۸ درصد آرا را به دست آورده‌اند. به گفته رسانه‌ها حزب رویای گرجی به یک سرمایه‌دار طرفدار روسیه متکی است و احزاب عضو ائتلاف طرفدار پیوستن به اتحادیه اروپا نیز به میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهوری پیشین وابسته هستند. ساکاشویلی در حال حاضر در زندان است. نیکا گوارامیا، یکی از رهبران اپوزیسیون در گرجستان دولت را به تقلب در انتخابات متهم کرد. او گفت که این انتخابات کودتا علیه قانون اساسی است. ائتلاف اپوزیسیون حزب حاکم گفته است که برای اعتراض به وضعیت برنامه دارد.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران یک زندانی بلوچ دیگر را اعدام کرد

دستگاه قضایی حکومت ایران سحرگاه یک‌شنبه ششم آبان ماه ۱۴۰۳، یک زندانی بلوچ را از بابت اتهامات مرتبط به مواد مخدر که پیشتر به اعدام محکوم شده بود در زندان بیرجند به دار آویخت. حال‌وش که اخبار مربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، هویت این زندانی بلوچ را اسماعیل شه‌بخش، ۴۷ ساله معروف به رحیم‌داد براهویی زیرکاری اعلام کرد و به نقل از منابع آگاه خود نوشت: شه‌بخش ۹ خرداد ۱۴۰۰ به اتهام حمل و نگهداری ۶۰ کیلو مواد مخدر از نوع تریاک در شهرستان بیرجند بازداشت شده و در پرونده‌ای پر از ابهام در دادگاه انقلاب این شهرستان به اعدام محکوم شد. بر مبنای این گزارش، شه‌بخش شامگاه دوشنبه ۳۰ مهر به همراه منصور حدادی از بند ۱۰۵ زندانی مرکزی بیرجند به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام منتقل شدند و روز بعد منصور بدون اطلاع خانواده و ملاقات با آنها حکم اعدامش به اجرا در آمد. بر اساس این گزارش، پس از آن اسماعیل شه‌بخش به بند سلامت منتقل شده و به خانواده او گفته‌ بودند تا شنبه یا یک‌شنبه حکم او به اجرا در خواهد آمد یا به بند بازگردانده می‌شود که سحرگاه امروز حکم اعدام او به اجرا در آمد. طبق گزارش گروه‌ها و رسانه‌های حقوق بشری حکومت ایران همچنان به صدور احکام اعدام و اجرای این احکام به‌ویژه احکام مربوط به مواد مخدر و قتل ادامه می‌دهد. حکومت ایران طی سال گذشته بیش از ۸۰۰ تن را اعدام کرده و امسال نیز بالغ بر ۶۰۰ نفر در زندان‌های ایران به دار آویخته شده‌اند.

یک زن‌کشی دیگر: یک مرد به دلیل مخالفت همسرش با ازدواج دوم، او را کشت

فعالان بلوچ از جان باختن یک زن به دلیل جراحات ناشی از ضرب و شتم به دست همسرش در بیمارستان «خاتم الانبیاء» زاهدان خبر دادند. به گفته «کمپین فعالان بلوچ»، عایشه میرکازهی دوم آبان پس از انتقال به بیمارستان «به دلیل خونریزی داخلی در شکم و ضربات شدید وارده به کلیه» جانش را از دست داد. او پس از آنکه به دست همسرش ضرب و شتم شد، به بیمارستان خاتم‌الانبیاء منتقل و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده بود. هویت همسر عایشه میرکازهی فاش نشده است اما به گفته کمپین فعالان بلوچ، این مرد پس از مخالفت همسرش با ازدواج دوم او، همسرش را «در مقابل چشمان دو دخترش مورد ضرب و جرح قرار داده است.» در ایران سالانه ده‌ها زن به دست خویشاوندان نزدیک، همسر، برادر، پدر یا نزدیکان به قتل می‌رسند. قوانین مبتنی بر شریعت اسلامی قتل زنان را زیر عنوان «قتل ناموسی» دسته بندی و در بیشتر موارد قاتلان را از کیفر مصون می‌کنند.

علی خامنه‌ای گفت مسئولان نباید حمله اسرائیل را «کوچک‌نمایی» کنند

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران ۶ آبان در دیدار با «خانواده شهدای امنیت» حمله اسرائیل به ایران را «یک حرکت شرورانه» خواند که انجام شد و گفت که «بزرگنمایی آنها غلط است اما توجه داشته باشید کوچک‌انگاری آن هم غلط است. اینکه ما بگوییم: «نه؛ چیزی نبود، اهمیتی نداشت» این هم غلط است.» سخنان عالی ترین مقام جمهوری اسلامی به اظهارات برخی از مقام‌های سیاسی و نظامی اشاره دارد که در دو روز اخیر ادعا کرده بودند حملات اسرائیل کم اهمیت بوده است. برخی رسانه‌های بین‌المللی هم به نقل از منابع ناشناس گفته بودند ایران قصد ندارد به حمله اسرائیل پاسخ بدهد. خامنه‌ای اما به صورت تلویحی پاسخ ایران به اسرائیل را «حتمی» دانست. او گفت: «باید خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی به هم بخورد. این‌ها دچار خطای محاسباتی‌اند نسبت به ایران. این‌ها ایران را نمی‌شناسند، جوانان ایران را نمی‌شناسند، ملت ایران را نمی‌شناسند، قدرت و توانایی و ابتکار و اراده ملت ایران را هنوز درست نتوانسته‌اند بفهمند؛ این را ما باید به این‌ها بفهمانیم.» او البته چگونگی پاسخ به این حمله را بر عهده مسئولان کشور دانست که «باید تشخیص بدهند و درست بفهمند آنچه که صلاح این کشور و این ملت هست آن را انجام بدهند.» اسرائیل بامداد ۵ آبان به چند نقطه در ایران حمله کرد. ایران به صورت رسمی کشته شدن چهار تن از نظامیانش را تایید کرده است. اهداف اسرائیل هنوز به صورت علنی اعلام نشده‌اند اما خبرهای غیررسمی می‌گویند برخی از صنایع مرتبط با موشک‌سازی و پایگاه‌های نظامی هدف حملات بوده‌اند. صبح شش آبان رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که ایران قطعا به اسرائیل پاسخ خواهد داد.

یک راننده کامیون در تل‌آویو چندین نفر را زیر گرفت- منابع فلسطینی می‌گویند حداقل شش تن کشته شدند

صبح یکشنبه ۲۷ اکتبر ۲۰۲۴/ ۶ آبان ۱۴۰۳ یک راننده کامیون در شمال تل‌آویو گروهی را که در ایستگاه اتوبوس ایستاده بودند، زیر گرفت. رسانه‌های اسرائیل گفتند که «غیرنظامیان» به راننده کامیون شلیک کردند و او را کشتند. هویت او اعلام نشد اما رسانه‌ها گفتند از «عرب‌های فلسطینی ساکن سرزمین‌های اشغالی» است. رسانه‌های اسرائیلی به نقل از مقام‌های امنیتی نوشتند حداقل ۳۲ تن مجروح شده‌اند که حال دستکم شش تن از آنها وخیم است. منابع فلسطینی اما گزارش کردند شش تن کشته و ۵۰ تن مجروح شده‌اند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده این رویداد صبح ۲۷ اکتبر در «ایستگاه اتوبوس در نزدیکی تقاطع گلیلوت در شمال تل آویو» رخ داد. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

نرگس محمدی برای درمان به خارج از زندان منتقل شده است

تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی از انتقال او به بیمارستان خارج از زندان خبر داد. رحمانی در کانال شخصی خود در تلگرام نوشت: «سرانجام پس از نزدیک به ۹ هفته تعلل، با حمایت فعالان مدنی و حقوق بشری و تحت فشار جامعه جهانی و رسانه‌ها به بیمارستان منتقل شد.» به گفته رحمانی، این ۹ هفته تأخیر و سال‌های طولانی تحمل زندان، آسیب‌های جدی به سلامت و جان نرگس وارد کرده است که نیازمند یک دوره درمانی و رسیدگی جدی است. او همچنین نوشت: «خواستار آزادی بی‌قید و شرط نرگس محمدی و دسترسی کامل او به خدمات پزشکی و درمانی هستیم، چرا که انتقال صرف به بیمارستان، مشکلات ناشی از ماه‌ها عدم رسیدگی و محرومیت از خدمات درمانی را حل نخواهد کرد.» نرگس محمدی که در سال ۲۰۲۳ جایزه صلح نوبل را دریافت کرد، سالهای طولانی را در زندان حبس بوده است. به تازگی گروهی از فعالان حقوق زنان در ایران نسبت به سلامت جسمانی او در زندان هشدار داده و خواهان انتقالش به بیمارستان برای درمان شده بودند.