ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

علیرضا عبدی یکی از فعالان شبکه اجتماعی کلاب هاوس با سپردن وثیقه آزاد شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علیرضا عبدی از فعالان شبکه اجتماعی کلاب هاوس، امروز چهارشنبه ۷ تیر با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شد. تاکنون از اتهامات علیه او اطلاعی در دست نیست. نیروهای امنیتی علیرضا عبدی را چهارشنبه ۳۱ خرداد در منزل شخصی‌اش بازداشت کردند. آن‌ها در همان روز و فردای آن، پنج‌شنبه یکم تیر، شش نفر دیگر از فعالان شبکه اجتماعی کلاب هاوس به نام‌های مهوش (سایه) صیدالی، سروناز میثاقیان، دانیال امین، امیر اخوان، نیما آویدنیا و فرهنگ آزادمنش را هم بازداشت کردند. از سرنوشت شماری از آن‌ها همچنان اطلاعی به‌دست نیامده است. هرانا پیش از این خبر داده بود که علیرضا عبدی پس از بازداشت به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است. نرگس صیدالی، خواهر مهوش صیدالی نیز با انتشار مطلبی از اعتصاب خواهر خود در زندان خبر داده بود.

سفیر جمهوری اسلامی در بغداد: با عراق توافق شده مخالفان کُرد خلع سلاح شوند

محمد کاظم آل صادق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «العهد»، وابسته به گروه شیعه «عصائب اهل حق» عراق، از توافق تهران و بغداد درباره خلع سلاح نیروهای مخالف کُرد خبر داد. آل صادق گفت: «در توافق بغداد و تهران به خلع سلاح اپوزیسیون ایران و اخراج آن‌ها از اردوگاه‌های نظامی تصریح شده است.» او افزود حکومت ایران پس از آن‌که با کردها درباره پرونده اپوزیسیون به نتیجه نرسید ناچار شد موضوع را با دولت مرکزی عراق در میان بگذارد. به‌گفته سفیر ایران دولت محمد شیاع السودانی از حل و فصل پرونده نیروهای اپوزیسیون ایرانی استقبال کرد. جمهوری اسلامی ایران مدت‌هاست که خواهان ایجاد محدودیت‌های بیشتر برای احزاب و گروه‌های مخالف کرد در اقلیم کردستان عراق است و بارها به مقر این گروه‌ها حملات توپخانه‌ای انجام داده است.

آمار مبتلایان به مالاریا در جنوب سیستان و بلوچستان به ۲ هزار نفر افزایش یافت

فیض الرحمن رسولی زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان ایرانشهر روز چهارشنبه به ایسنا گفت که طبق آخرین گزارش‌ها، آمار مبتلایان به مالاریا طی سه‌ماهه امسال در جنوب سیستان و بلوچستان در حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر با سیر روند صعودی به بیش‌از ۲ هزار نفر افزایش پیدا کرد. این مقام بهداشتی گفته است که عمده بیماران شناسایی شده افرادی هستند که سابقه تردد به کشور پاکستان داشتند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گفت شهرستان‌های راسک، سرباز، مهرستان بیشترین آمار مبتلایان به مالاریا را به خود اختصاص داده‌اند.

رکورد ترک کلیسای کاتولیک در آلمان شکسته شد

براساس آماری که کنفرانس اسقف‌های آلمان امروز چهارشنبه ۷ تیر / ۲۸ ژوئن در شهر بُن این کشور منتشر کرد، در سال گذشته میلادی شمار کسانی که کلیسای کاتولیک را ترک کرده‌اند بیش از هر دوران دیگری بود. در سال ۲۰۲۲ این تعداد به حدود ۵۲۳ هزار نفر رسید. این در حالی است که در سال ۲۰۲۱، حدود ۳۵۹ هزار نفر به کلیسا پشت کردند. این رقم در آن سال نیز یک رکورد محسوب می‌شد.

بیانیه جمعی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی درباره کتک زدن یک دانشجو در این دانشگاه: از بازداشت و تعلیق به خشونت علیه سرها روی آوردید

مزاحمت حراست دانشگاه علامه طباطبایی در دانشکده مدیریت و حسابداری این دانشگاه برای دو دانشجوی دختر به‌دلیل پوشش اختیاری و سپس اعتراض یکی از دانشجویان و توهین مأموران حراست به او و زدن سر این دانشجو به پلکان سنگی، واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشته است. انتشار فیلم این حمله در شبکه‌های اجتماعی موجب شد تا نهادهای دانشجویی علیه این اقدام خشونت‌بار حراست دانشگاه موضع‌گیری کنند. جمعی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی نیز با انتشار بیانیه‌ای نوشته‌اند: «از شهریور خونین که بر سر ژینا کوبیدند تا پژواک ضربه‌ای که از برخورد سر رفیق‌مان به دیوار برخاست نشانه‌‌ای است از این‌که فهمیده‌اید آن‌جا که کسی «نه» می‌گوید سری است که برخلاف شما در اجاره‌ی قدرت نیست.» آن‌ها افزوده‌اند: «امروز از بازداشت و تعلیق در دانشگاه به خشونت علیه سرها روی آوردید تا امکان تخیّل و توان نه‌گویی را از بین ببرید و ما را آدم‌های منضبطی کنید تا در تمنّای مدرک، نابینا باشیم.» این دانشجویان تأکید کرده‌اند که «در مقابل شما می‌ایستیم تا روزی دانشگاهی بدون تبعیض‌های جنسیتی بدون کالایی‌سازی آموزش و بدون حذف به بهانه‌های سیاسی، دینی و عقیدتی را به چنگ ‌آوریم».

مردم سیستان و بلوچستان به‌جز طوفان شن و گرمای شدید با بحران آب نیز مواجه شده‌اند

در حالی‌که در روزهای اخیر مردم سیستان و بلوچستان با طوفان بیش از ۱۰۰ کیلومتر سرعت و گردوغبار شدید دست به‌گریبان هستند، بحران آب هم بر مشکلات آن‌ها افزوده است. غلامحسین لکزائیان‌پور، مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان زهک از افت فشار شدید در شبکه‌های توزیع آب روستایی و تنش آبی در برخی از روستا‌های بالادست شبکه خبر داد و گفت آب آشامیدنی برخی نقاط بالادست روستا‌های جریکه، نواب، خالقداد، شهرک کهک، دشت امیرنظام و... با تانکر آبرسانی صورت می‌گیرد. علیرضا قاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به وضعیت بحرانی منابع آبی گفت: «با در نظرگرفتن میزان آبی که به سفره‌های زیرزمینی تزریق می‌شود، حجم آب ذخیره‌شده پشت سد‌ها و میزان آبی که وارد منابع تأمین آب می‌شود، بیش ‌از ۹۰ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی است.» قاسمی گفت سیستان و بلوچستان در حال حاضر حدود ۶۵ میلیون مترمکعب در سال کمبود آب دارد. مسئولان جمهوری اسلامی بدون اشاره به ناکارآمدی‌ها و بی‌برنامگی‌های خود مدام مصرف آب از سوی شهروندان را عامل بحران آب معرفی می‌کنند. علیرضا قاسمی نیز همین موضع را تکرار کرد و از مردم خواست تا در رویه مصرف آب تجدیدنظر کنند. معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس، در این‌باره گفت: «تردید نکنید اگر موضوع آب استان به‌طور کامل حل نشود ما شاهد یک فاجعه در حوزه مهاجرت‌ها از استان به سایر نقاط کشور خواهیم بود و قطعاً این وضعیت در حاشیه شهرهای بزرگ فاجعه‌ای دیگر را رقم می‌زند.» او افزود بیشترین آمار مهاجرت و خروجی از استان سیستان و بلوچستان در شمال این استان یعنی زابل، هیرمند، هامون، زهک و نیمروز بوده است. به‌گفته او در جنوب استان بیشترین مهاجرت‌ها از روستاها به شهر چابهار و اطراف چابهار صورت گرفته که پدیده حاشیه‌نشینی را رقم زده است.

سفیر جمهوری اسلامی در عراق: اگر به دلارهایمان در عراق دسترسی داشتیم وضعمان خیلی خوب می‌شد

محمدکاظم آل صادق، سفیر جمهوری اسلامی در بغداد، در مصاحبه‌اش با شبکه العهد گفت که ایران و عراق سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار تجارت داشته‌اند که بخش بزرگی از آن به ایران اختصاص داشته است. او در مورد نحوه دسترسی ایران به پول ناشی از صادراتش هم گفت که این موضوع سیاسی است و به‌دلیل تحریم‌ها امکان دسترسی به این مبالغ دشوار است: « بحران دلار در عراق فنی نیست بلکه سیاسی است و ایران نیز از مشکلات اقتصادی رنج می‌برد و اگر دلارها از عراق به ایران می‌رسید اوضاع کشور خوب می‌شد... عراق روزانه ۴۵ میلیون متر مکعب گاز برای استفاده در نیروگاه‌های برق وارد می‌کند، بدهی‌های وزارت برق عراق به ایران نزد یک بانک عراقی پرداخت می‌شود اما به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه نمی‌تواند این مبالغ را به ایران بدهد اما اکنون تلاش‌هایی برای آزادی این اموال درحال انجام است.» چند هفته پیش آمریکا به عراق مجوز داد که ایران می‌تواند به ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از بدهی مربوط به صادرات گاز و برقش به عراق به‌صورت غیرمستقیم دسترسی داشته باشد. براساس مجوز دولت آمریکا این مقدار از بدهی در حسابی در بانک عراقی می‌ماند و تنها برای تادیه دیون شرکت‌ها و اشخاص ثالثی استفاده می‌شود که کالای بشردوستانه (غذا و دارو) برای ایران خریداری می‌کنند. سفیر ایران در عراق همچنین در مورد بحران سیاسی در عراق و نقش ایران در اختلافات گروه‌های شیعه گفت که جمهوری اسلامی با همه طرف‌ها روابط خوبی دارد و حتی در مورد مقتدی صدر هم خروج او از روند سیاسی تاسف‌آور است: «از خروج مقتدی صدر، رهبر جریان صدر از روند سیاسی بسیار تاسف خوردیم. مقتدی صدر از نماد و شخصیت‌های بزرگ سیاسی است و امیدواریم که به روند سیاسی بازگردد. اگر مقتدی صدر حضور داشت بودجه عراق شش ماه به تاخیر نمی‌افتاد.» او توافق با دولت محمد الشیاع سودانی برای سرکوب احزاب کرد ایرانی در اقلیم کردستان عراق را از دستاوردهای دوران سفارت خودش دانست و گفت که «ما کمیته‌هایی برای کنترل مرزها و خلع سلاح کردن مخالفان با کردها تشکیل دادیم اما بعد از اینکه به نتیجه نرسیدیم این مساله را با بغداد مطرح کردیم و دولت السودانی برای حل این مشکل استقبال کرد و با طرف عراقی برای کنترل مرزها توافق کردیم». ایران در سال‌های گذشته بارها به مواضع احزاب کرد ایرانی در عراق با موشک وراکت حمله کرده است. عراق این اقدام ایران را نقض حاکمیت ملی خود می‌داند و با این حال مذاکراتی برای جابه‌جایی مقر احزاب کرد ایرانی و انتقال آن‌ها به نقاطی دورتر از مرز دو کشور در جریان است.

مردم روستاهای پلدختر لرستان در گرمای ۴۰ درجه با کمبود آب آشامیدنی روبه‌رو شده‌اند

بحران کم‌آبی در گرمای هوا مردم روستا‌های پلدختر را رنج می‌دهد و اهالی این روستاها دبه به‌دست راهی چشمه‌ها شده‌اند. آب آشامیدنی روستای میدان بزرگ در طول روز به‌طور کامل قطع و از ساعت هفت تا ۱۰ شب به‌صورت متغیر وصل می‌شود. آب روستای پران پرویز شیفت‌بندی شده و اهالی یک بخش از روستا از ساعت هشت شب تا هشت صبح و قسمت دیگر از هشت صبح تا هشت شب آب را نوبت‌بندی می‌کنند. افت فشار آب شرب در روستا‌های واشیان از جمله تخت‌شیر، چشمه‌کش، تخت‌آب، شایلی و دارکولن نیز وجود دارد و از روستا‌های معمولان هم خبر می‌رسد که آب شرب برخی روستا‌های این شهرستان از جمله گازرده حسین‌آباد، دولگز، برآفتاب غزال، روستا‌های محور زیودار، طاق عباس‌علی و سرنجه نیز با کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند. مشکل کمبود آب به روستا‌های پلدختر ختم نمی‌شود، بلکه شهر پنج‌هزار نفری سراب حمام هم با مشکل کمبود آب مواجه است و آب آشامیدنی این شهر از ساعت ۱۱ شب تا هفت صبح قطع می‌شود. بحران آب در روستاهای پلدختر در حالی رخ داده است که این شهرستان خروجی آب‌های استان لرستان است و رودخانه‌ها و آبشار‌های فصلی از طریق این شهرستان از این استان خارج می‌شود.

قطع و افت فشار آب در کرمان؛ اعتراض‌ها بالا گرفت

آفتاب‌‌نیوز گزارش داد که همزمان با افزایش دمای هوا، در مناطق گسترده‌ای از شهر کرمان مردم با قطع و افت فشار آب مواجه شده‌اند. بنا به این گزارش، در حال حاضر قطع آب در بیشتر ساعات شبانه روز در محله‌های مختلف شهر کرمان وجود دارد و مردم ساکن بلوار جمهوری اسلامی، خیابان هلال احمر، خیابان شهید صدوقی، شهرک مطهری و محلات حاشیه‌ای همچون سرآسیاب فرسنگی، شهرک سیدی، شهرک شهید همت، شهرک قمر بنی‌هاشم و شهرک چهارده معصوم با مشکل جدی قطع و کمبود آب روبه‌رو هستند و سایر مناطق نیز عمدتاً مشکل فشار آب دارند. ساکنان این مناطق می‌گویند تاکنون قطع آب نداشته‌اند. در این شرایط بخش‌هایی از کرمان با تانکر آبرسانی می‌شود و قسمت‌هایی نیز همان آب تانکری را هم در اختیار ندارند. این در حالی است که علیرضا عبدیان، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان گفته‌ است: «با وجود اقدامات انجام‌شده، امسال قطع و جیره‌بندی آب نداریم.» بحران آب در کرمان موجب اعتراضاتی در شورای این شهر شده و اعضای این شورا خواهان عذرخواهی مسئولان از مردم هستند. روز چهارشنبه ۷ تیر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نوشته است که همزمان با سفر ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم به‌همراه وزیر نیرو و هیأت دولت به استان کرمان، ۱۲ پروژه‌ صنعت آب و برق این استان به بهره‌برداری می‌رسد. این خبرگزاری تیتر زده است: «شهرهای کرمان بعد از یک دهه سیراب می‌شوند»!

لوکاشنکو: پوتین در تماس تلفنی با من در مورد کشتن رهبر واگنر مشورت کرد

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌ جمهوری بلاروس روز سه‌شنبه ۶ تیر / ۲۷ ژوئن به رویدادهای روز شورش گروه واگنر اشاره کرد و گفت ولادیمیر پوتین، همتای روس‌اش در آن روز با او در مورد کشتن پوگنی پریگوژین صحبت کرده ‌است. او گفت که کشتن پریگوژین یکی از گزینه‌های جدی پوتین بود ولی او رئیس‌ جمهوری روسیه را متقاعد کرد که عجله نکند و به پوتین گفت که «یک صلح بد بهتر از هر جنگی است». شورش گروه واگنر در روز شنبه نهایتاً با پادرمیانی لوکاشنکو و پناه دادن او به پریگوژین و مزدورانش پایان یافت. روسیه به این افراد امان داده تا خود را به بلاروس برسانند. مذاکرات لوکاشنکو و پریگوژین در حالی صورت گرفت که شورشیان واگنر با سودای فتح پایتخت راهی مسکو بودند. آن‌ها در روز شنبه موفق شدند کنترل دست‌کم یک شهر مرزی را به دست بگیرند.

میراث‌فرهنگی: سنگ‌نگاره «سرباز ساسانی» به ایران بازگشت، این اثر در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته می‌شود

مرکز روابط‌ عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با انتشار اطلاعیه‌ای از بازگشت سنگ‌نگاره ساسانی (مجسمه سرباز ساسانی) به ایران خبر داد. در این اطلاعیه آمده است:سنگ‌نگاره ساسانی، بامداد چهارشنبه ۷ تیر وارد ایران شد و مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی، این اثر را در فرودگاه خمینی تحویل گرفتند. وزارت میراث فرهنگی اعلام کرد: پس از طی مراحل مورد نیاز، این سنگ‌نگاره در موزه ملی ایران به نمایش در می‌آید که زمان آن به اطلاع می‌رسد. کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن پیش از این اعلام کرده بود که مجسمه سرباز ساسانی که چند سال پیش به‌ صورت قاچاق وارد بریتانیا شده بود، جمعه، ۲ تیر، به طور رسمی به سفارت ایران در این کشور تحویل داده شد. مهدی حسینی متین جمعه گذشته در توئیتی نوشته بود که این مجسمه «پس از اثبات مالکیت که متعلق به ایران است، و بعد از آن که سه ماه در موزه بریتانیا به امانت نمایش گذاشته شد، تحویل ایران شد.» مجسمه سنگی سرباز ساسانی حدود چهار دهه پیش در جنگل‌های النگدره استان گلستان کشف شد و برای نخستین بار در گرگان به نمایش عمومی درآمد و بعدتر به موزه ایران باستان در تهران منتقل شد. این اثر کم‌نظیر باستانی که قدمتی ۲۵۰۰ ساله دارد در تاریخ ۲۶ دی ۱۳۹۴ در فرودگاه بریتانیا کشف و ضبط شد. مراجع رسمی در ایران تاکنون درباره نحوه قاچاق این اثر مهم و شناخته‌شده اظهار نظر نکرده‌اند. میراث فرهنگی ادعا می‌کند که این اثر در جریان جنگ هشت ساله از ایران خارج و به امارات متحده عربی منتقل شده است. سنت جان سیمپسون، باستان‌شناس بریتانیایی، پیشتر گفته بود که مبداء انتقال مجسمه سرباز باستانی به لندن، ایران بوده و در مسیر از بیش از یک کشور عبور کرده و به‌شدت آسیب دیده بود.

وکیل خانواده آدینه‌زاده: پدر و خواهر ابوالفضل آدینه‌زاده، نوجوان کشته شده در قیام ژینا به تبلیغ علیه نظام متهم شدند

خسرو علی‌کردی، وکیل خانواده ابوالفضل آدینه‌زاده، خبر داد که علی و مرضیه آدینه‌زاده، پدر و خواهر این نوجوان کشته‌شده در قیام ژینا، در دادسرای انقلاب مشهد به «تبلیغ علیه نظام» متهم شده‌اند. ابوالفضل آدینه‌زاده (۲۷ خرداد ۱۳۸۴ – ۱۶ مهر ۱۴۰۱) یک معترض ۱۷ ساله ایرانی بود که در ۱۶ مهر ۱۴۰۱ در مشهد و در جریان خیزش ۱۴۰۱ ایران ابتدا با ضربه‌ی شوکر به گردن آسیب دیده و سپس با شلیک بیش از ۷۰ تیر تفنگ ساچمه‌ای کشته شد. خسرو علی‌کردی، وکیل خانواده آدینه‌زاده در توییتر نوشت: «امروز ۱۴۰۲/۰۴/۰۶ پرونده‌ای با عنوان اتهامی تبلیغ علیه نظام علیه موکلینم، علی آدینه زاده و مرضیه آدینه‌زاده، پدر و خواهر جاویدنام ابوالفضل آدینه‌زاده در شعبه ۹۰۳ بازپرسی دادسرای انقلاب مشهد ثبت شد.» نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی جمعه ۲۶ خرداد در سالگرد تولد ابوالفضل، خواهر، پدر و عموی او را در کنار گور این نوجوان کشته‌شده بازداشت کردند. شامگاه همان روز نیز با یورش به روستای محل سکونت اقوام این خانواده دادخواه در اطراف فاروج در خراسان شمالی، گلدسته حسینی، مادر ابوالفضل، و تمامی بستگان‌شان را بازداشت کردند. علی آدینه‌زاده، مرضیه آدینه‌زاده و گلدسته حسینی در ۳۰ خرداد با قید وثیقه ملکی آزاد شدند.