ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پوتین: قاره آفریقا در حال تبدیل شدن به یک مرکز قدرت است

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه جمعه ۶ مرداد / ۲۸ ژوئیه در دومین اجلاس سران و مجمع اقتصادی و بشردوستانه روسیه و آفریقا در سن پترزبورگ گفت: «قاره آفریقا در برابر چشم‌های ما در حال تبدیل شدن به یک مرکز جدید قدرت است، نقش سیاسی و اقتصادی آن به‌طور فزاینده‌ای در حال افزایش است و همه باید این واقعیت عینی را در نظر بگیرند.» به گزارش اسپوتنیک، پوتین همچنین اعلام کرد مسکو به ابتکار صلح آفریقا برای حل مناقشه اوکراین احترام می‌گذارد. او در همین حال افزود: «این یک مشکل حاد است». پوتین در این‌باره گفت: «پیش از این هرگونه مأموریت میانجی‌گری منحصراً در انحصار کشورهای دارای دموکراسی به اصطلاح توسعه‌یافته بود. اکنون آفریقا نیز آماده کمک به حل مشکلاتی است که به نظر می‌رسد خارج از محدوده منافع اصلی آن است. ما به ابتکارات شما احترام می‌گذاریم و آن‌ها را با دقت بررسی می‌کنیم.» ابتکار صلح رهبران آفریقایی برای حل مناقشه در اوکراین، در میان نکات اصلی خود، به‌ویژه بر حل مشکلات مربوط به امنیت غذایی توجه داشت. سیریل رامافوسا، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی در ماه مه این طرح را به روسیه و اوکراین ارائه کرد. دومین اجلاس سران و مجمع اقتصادی و بشردوستانه روسیه - آفریقا از ۲۷ تا ۲۸ ژوئیه برگزار شد.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی در نماز جمعه زاهدان: هیچ حکومتی نباید برای بقای خود انسان‌ها را بکشد

عبدالحمید اسماعیل‌زهی (مولوی عبدالحمید) امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه ۶ مرداد این شهر گفت: «حاکم نباید در برابر مردم تکبر به خرج دهد و نباید با آن‌ها مقابله کند، بلکه باید به آن‌ها توجه و حرمت و احترام نشان دهد.» مولوی عبدالحمید افزود: «هیچ حکومتی چه مسلمان و چه غیر‌مسلمان نباید برای بقای خود انسان‌ها را بکشد. (...) حکومت ارزش ندارد که به خاطرش انسان‌ها کشته شوند.»» امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به روز عاشورای شیعیان نیز گفت: «یزید همه جنایت‌ها را برای بقای حکومت خود کرد... برای بقای حکومت نباید مردم کشته شوند.» او از این‌که مسئولان حکومتی مشکلات را به گردن دشمن می‌اندازند گلایه کرد و افزود: «مردم می‌دانند این مشکلات کار دشمن نیست.» جمعه ۶ مرداد همچون جمعه گذشته به‌مناسبت روزهای محرم تظاهرات در زاهدان با سر دادن شعارهای مردم برگزار نشد.

«خفیه‌نگار خشونت» درگذشت

شاپور جورکش، شاعر، مترجم و منتقد ادبی در ۷۳ سالگی درگذشت. به گفته محمد ولی‌زاده، نویسنده و ناشر، شاپور جورکش از ۱۰ روز پیش به علت مشکلات ریوی با هوشیاری پایین در بیمارستان نمازی شیراز بستری بود. ولی‌زاده افزود با وجود این‌که از دو روز پیش وضعیت شاپور جورکش بهتر شده بود و دکترها گفته بودند می‌تواند دوره نقاهت با دستگاه اکسیژن را در خانه بگذراند، صبح جمعه، ششم مردادماه درگذشته است. شاپور جورکش شاعر، مترجم، منتقد و پژوهشگر ادبی و نمایشنامه‌نویس، متولد ۱۰ بهمن ۱۳۲۹ در شهرستان فسا در فارس بود. او تحصیلات خود را تا دریافت مدرک فوق لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه شیراز ادامه داده‌ بود و مدتی تا سال ۱۳۵۸ در دانشگاه تدریس می‌کرد. او همچنین گروه ترجمه شیراز را تأسیس کرده و در آن‌جا فعال بود. جورکش در ماجرای اتوبوس نویسندگان در سال ۱۳۷۵ و در جریان قتل‌های زنجیره‌ای، در میان چهره‌های فرهنگی اعزامی به ارمنستان بود که قرار بود اتوبوسشان با برنامه رهبران و چهره‌های امنیتی جمهوری اسلامی به دره انداخته شود. از جمله آثار او می‌توان به کتاب «بوطیقای شعر نو» در تحلیل و نقد کار شاعری نیما یوشیج و نیز کتاب «زندگی، عشق و مرگ از دیدگاه صادق هدایت» اشاره کرد. جورکش همچنین دو دفتر شعر با نام‌های «هوش سبز» و «نام دیگر دوزخ» به چاپ رسانده بود. یکی دیگر از آثار مهم جورکش «خفیه‌نگاری خشونت در سرزمین آدم‌لتی‌ها» است که در سال ۱۳۸۹ منتشر و با استقبال خوبی مواجه شد اما چهار روز پس از انتشار نسخه‌های آن از کتابفروشی‌ها جمع‌آوری و خمیر شد. این کتاب درباره جایگاه زن در ادبیات و جنبش‌های ادبی معاصر بود.

دونالد ترامپ در ارتباط با مخفی کردن اسناد دولتی با اتهام‌های تازه‌ای روبرو شد

براساس سند جدید دادگاه، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا به اتهام‌های بیشتری در رابطه با اسناد دولتی که مخفی کرده بود متهم شده است. با اتهام‌های جدید، شمار اتهام‌ها در پرونده ترامپ به ۴۰ مورد افزایش یافت. دونالد ترامپ اکنون متهم است که از جمله، کارمندی را مأمور کرده است تا ضبط‌ دوربین‌های مداربسته ملک خود در مارالاگو واقع در ایالت فلوریدا را حذف کند تا مانع از تحقیقات علیه او شود. سند کنونی افزون بر رئیس‌جمهوری سابق و خدمتکار او در آن زمان، مدیر ملک را نیز متهم می‌کند. ترامپ این اتهام‌های تازه را هم رد کرده و آن‌ها را تلاش جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و دولتش برای آزار او خوانده است. دادستان عمومی ترامپ را متهم کرده که اسناد دولتی را که برخی از آن‌ها بسیار محرمانه بودند در مارالاگو نگه داشته و پس نمی‌دهد. در اوایل اوت ۲۰۲۲ اف‌بی‌آی، پلیس فدرال آمریکا، ویلای او را تفتیش کرد و چندین مجموعه از اسناد را با خود برد. ترامپ در ارتباط با یورش به ساختمان کنگره در سال ۲۰۲۱ منتظر صدور کیفرخواست است. او همچنین متهم است که به یک بازیگر زن فیلم‌های پورن پول پرداخت کرده است. در ایالت جورجیا نیز دادستانی عمومی از او به دلیل دستکاری احتمالی در نتایج انتخابات تحقیق می‌کند. در ماه مه گذشته، ترامپ به دلیل سوء استفاده جنسی از ژان کارول، ستون‌نویس پیشین مجله مد در فرانسه، محکوم شد.

یک مدرسه دخترانه در سنندج به دلیل حمایت از جنبش زن، زندگی، آزادی برای همیشه تعطیل شد

سپیده صفاریان، بنیان‌گذار مدرسه غیردولتی «آرتینا» در سنندج در صفحه اینستاگرام خود از لغو مجوز این پیش‌دبستان و دبستان خبر داد. دلیل لغو مجوز این مدرسه انتشار مطالبی در صفحه اینستاگرام در پشتیبانی از اعتراضات سراسری در جنبش «زن، زندگی، آزادی» عنوان شده است. در نسخه‌ای از حکم سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش آمده است: «رأی شورای نظارت استان مبنی بر لغو مجوز تأسیس و تعطیلی دایم این مدرسه تأیید و قطعی و لازم‌الاجرا می‌باشد». سپیده صفاریان صدور این حکم را براساس «پرونده‌سازی و ارسال گزارش‌های ناصحیح» دانست. کانال صنفی معلمان ایران در شبکه تلگرام نوشته است که گفته می‌شود حراست کل آموزش و پرورش استان کردستان به دلیل انتشار استوری و پست اینستاگرامی در صفحه رسمی مدرسه «آرتینا» در مهرماه سال گذشته، فشارها بر مدیر و کارکنان این دبستان را افزایش داد و مدیر این مدرسه به دفتر حراست کل احضار شد.

بازداشت سه شهروند به اتهام «ترویج بی‌حجابی» و «ارسال ویدیو به خارج از کشور»

در روزهای اخیر سه شهروند به اتهام «ترویج بی‌حجابی» و «ارسال ویدیو به خارج از کشور» بازداشت شده‌اند. روزنامه حکومتی «همشهری» گزارش کرد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی یک زن جوان و برادرش را در شهرستان کاشمر به دلیل آنچه «تبلیغ و رواج بی‌‌حجابی» و «ارسال فیلم آمران به معروف به یک رسانه خارج از کشور» عنوان شده، بازداشت کرده‌اند. رسانه‌های رسمی به تازگی ویدیویی نیز منتشر کرده‌اند که ادعا می‌شود اعترافات اجباری این دو شهروند است. در این ویدیو که مشخص نیست تحت چه شرایطی ضبط شده است، این دو شهروند از انتشار ویدیو ابراز پشیمانی می‌کنند. همچنین به گزارش خبرگزاری حکومتی «مهر»، سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی نیز یک شهروند اهل استان مازندان را به دلیل آنچه «ارسال ویدیو از روند اجرای طرح عفاف و حجاب در ایستگاه راه‌آهن ساری» عنوان شده، دستگیر کرده است. بر اساس این گزارش، بازداشت این شهروند با حکم قضایی استان مازندران، توسط سازمان اطلاعات فراجا در «یکی از کلانشهرهای شرق ایران» صورت گرفته است. تاکنون از هویت و آخرین وضعیت این سه شهروند اطلاعی در دست نیست. حجاب مسئله روز جامعه ایران است و با وجود تهدیدهای حکومتی و راه‌اندازی دوباره گشت ارشاد زنان همچنان بدون حجاب در خیابان‌ها ظاهر می‌شوند. این موضوع موجب شده است که مقام‌های حکومتی مدام مخالفان حجاب اجباری را تهدید کنند.

وزیر ارشاد اسلامی از «چند برابر» شدن بودجه وزارت ارشاد و ورود ۴۰۰ حزب‌اللهی جدید به این وزارتخانه خبر داد

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد اسلامی در سخنرانی تازه‌ای در مشهد از عملکرد وزارتخانه خود در اسلامی‌تر کردن فضای فرهنگی کشور سخن گفت و افزایش شمار فیلم‌ها و کتاب‌های «ارزشی» مورد حمایت حکومت را دستاورد خود دانست و گفت در سال گذشته «۲۰ فیلم برای اولین بار از جبهه انقلاب به جشنواره راه پیدا کرد» و در نمایشگاه کتاب «هزار و ۸۰۰ خواهر طلبه آموزش‌دیده در صحنه امر به معروف کردند». اسماعیلی این «دستاوردها» را با توجه به افزایش بودجه وزارت ارشاد بیان کرد و گفت بودجه را «با جهت‌گیری‌های درست به چند برابر افزایش داده‌ایم». وزارت ارشاد که هنرمندان را به‌دلایل مختلف از جمله مخالفت با حجاب اجباری و پشتیبانی از اعتراضات مردمی ممنوع از کار می‌کند، قرار است همچنین «نیروی جوان حزب‌اللهی» را به‌کار گیرد. اسماعیلی در این‌باره گفت این وزارتخانه «در آستانه یک تحول جدی» قرار دارد و «۴۰۰ نیروی جوان حزب‌اللهی بعد از دو سال کار جدی تا پایان تابستان وارد این وزارتخانه می‌شوند تا تغییر در بدنه به‌وجود آید». ظاهراً باید منتظر فشارهای بیشتر بر جامعه فرهنگی ایران بود.

زن‌کشی در قم و تهران – دو مرد همسر و معشوق خود را به قتل رساندند

در روزهای گذشته دو مورد زن‌کشی در قم و تهران به وقوع پیوست. به گزارش صدا و سیمای جمهوری اسلامی، یک مرد در شهر قم به دلیل آنچه «اختلافات خانوادگی» خوانده شده همسرش را به قتل رسانده و سپس متواری شده است. معاون هماهنگ‌کننده فرماندهی انتظامی قم در این‌باره گفت ساعت هشت و ۴۵ دقیقه پنج‌شنبه پنجم مرداد «در پی نزاع خانوادگی» این مرد با سلاح کمری همسر خود را که زنی ٢٠ ساله بوده کشته است. یک نفر دیگر نیز در جریان این واقعه مجروح و به بیمارستان منتقل شده است. چهارشنبه چهارم مرداد نیز کارکنان انتظامات بیمارستان «امام حسین» تهران قتل یک زن ۳۷ ساله به نام «مهتاب» با ضربات چاقو را به بازپرس ویژه قتل شعبه چهارم دادسرای امور جنایی گزارش کردند. قاتل که پس از ارتکاب جنایت خود را به کلانتری ۱۲۷ نارمک معرفی کرده بود و به گفته خودش با «مهتاب» رابطه عاشقانه داشته‌اند، بهانه جنایتش را اعلام پایان رابطه‌شان از سوی مقتول عنوان کرد. سالانه تعداد نامعلومی از زنان در ایران و در سراسر جهان به‌دست مردان نزدیک، به‌ویژه پدر، برادر، شریک زندگی و شریک زندگی سابقشان کشته می‌شوند. در دو سال گذشته فقط رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی هر چهار روز یک مورد زن‌کشی به‌دست مردان را گزارش کرده‌اند. غالب این قتل‌ها با محوریت آبرو و حیثیت مردانه یا خانوادگی صورت می‌گیرند. در ادبیات رسمی مقام‌ها و رسانه‌های جمهوری اسلامی از موارد زن‌کشی و خشونت علیه زنان، از جمله کشتن زنان به‌ نام «ناموس»، با طرح دلیل «اختلافات خانوادگی» و تحت عنوان «قتل خانوادگی» چشم‌پوشی می‌شود.

بر اثر طوفان و بارندگی شدید در فنوج سیستان و بلوچستان ۹۰۰ نخل بارور تخریب شد

قنبر نارویی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فنوج سیستان و بلوچستان پنج‌شنبه شب ۵ مرداد به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: «بر اثر طوفان و بارندگی شدید در دو روز اخیر ۹۰۰ نخل بارور این شهرستان تخریب شده است.» او افزود: «شهرستان فنوج دو هزار و ۳۰۰ هکتار نخلستان دارد که یک هزار و ۹۰۰ هکتار آن بارور و مابقی غیر بارور است.» به‌گفته نارویی بروز این پدیده سبب ریزش شدید خرمای ۳۵۰ هکتار از نخلستان‌های حوزه قنات کوشک و زوار و مرکز مهرستان شده است. فنوج با ۵۲ هزار نفر جمعیت در ۶۰۰ کیلومتری جنوب غربی زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان قرار دارد. در پی بارش‌های شدید چند روز اخیر در جنوب این استان، بارش باران در فنوج به ۳۲,۷ میلی‌متر رسید.