ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زن‌کشی: پدری در روستای کوزه‌رش سلماس دخترش را به خاطر ارتباط با یک مرد به قتل رساند

براساس گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شامگاه شنبه ششم مرداد مردی در روستای کوزه‌رش شهرستان سلماس دخترش را به‌خاطر آشنایی با پسری از اهالی روستا خفه کرد. طبق گزارش هرانا نام این زن «جانه»، ۲۵ ساله و مادر دو فرزند چهار و شش ساله بود. هرانا به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده تأیید کرده که این زن‌کشی به تحریک یکی از بستگان و پس از پخش تصاویری که از حریم خصوصی جانه گرفته شده بود، انجام شده است. منبع مطلع نزدیک به خانواده این زن به هرانا گفت: «جانه اخیرا با پسری از اهالی روستا آشنا شده بود. یکی از بستگان او، عکس‌ها و ویدیوهایی از رابطه پنهانی آنها تهیه کرد و سپس در اختیار ساکنین روستا قرار داد. شامگاه گذشته، پدر جانه پس از کسب اطلاع از این موضوع، از طریق فرو کردن سر دخترش در تشت آب، او را به قتل رساند». سالانه تعداد نامعلومی از زنان در سراسر ایران به‌دست مردان نزدیک‌شان به قتل می‌رسند. بر اساس خبرهای رسمی منتشرشده از سوی رسانه‌ها، از ابتدای فروردین تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ دست‌کم ۲۳ زن به‌دست «همسر، پدر، برادر و خواستگار سابق خود» به قتل رسیدند. غالب این قتل‌ها با محوریت «آبرو» و «حیثیت» مردانه یا خانوادگی و همچنین در واکنش به شوریدن زنان علیه خشونت مردسالارانه صورت می‌گیرد.  نام و تصاویر قاتلان غالباً گزارش نمی‌شود و بسیاری از آن‌ها در لوای قوانین جمهوری اسلامی، از مصونیت قضایی برخوردارند و هرگز مجازات نمی‌شوند. این قوانین که برای قتل زنان به‌دست مردان از جمله فرزندکشی و قتل‌های موسوم به «ناموسی» مجازات‌های سبک یا تبرئه پیش‌بینی کرده، نقش مهمی را در آمارهای تکان‌دهنده زن‌کشی در ایران ایفا می‌کنند.

نزدیک به ۷ هزار معلم، فعال صنفی فرهنگیان و کارگران در یک نامه‌ سرگشاده خواستار آزادی رسول بداقی، فعال صنفی فرهنگیان شدند

بر مبنای گزارش رسانه‌های داخلی از جمله «شبکه شرق»، فعالان صنفی فرهنگیان و کارگران از هفته گذشته کمپینی را برای آزادی رسول بداقی، معلم بازداشت‌شده، تشکیل داده‌اند. این کمپین در یک نامه سرگشاده که بخشی از آن منتشر شده است خواهان آزادی رسول بداقی شد و او را «رسول معلمان ایران» نامید. این نامه به امضای حدود ۷ هزار معلم و فعالان صنفی رسیده است. در نامه سرگشاده فعالان و معلمان آمده است: «رسول بداقی، دهم اردیبهشت ۱۴۰۱ دستگیر و زندانی شد. بعد از این ­تاریخ، تنها چهار روز برای مراسم خواستگاری دخترش، به­ مرخصی آمد و بلافاصله به­ زندان بازگردانده شد. اکنون بیش از دو سال از حبس او می­گذرد و از مرخصی محروم است. تلاش وکلای او برای آزادی ‌اش با رد اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور هم بی نتیجه مانده است. اخیراً نیز تماس­های تلفنی او محدود شده است…. ما جمعی از معلمان، کارگران، فعالان صنفی و‌ مدنی ایران و امضاکنندگان این متن، خواستار آزادی رسول معلمان ایران هستیم». نیروهای امنیتی رسول بداقی را در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ و  در آستانه تجمع سراسری معلمان به مناسبت روز کارگر به همراه جعفر ابراهیمی و محمد حبیبی بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در ادامه رسول بداقی را با اتهام «اجتماع و تبانی» به چهار سال حبس و با اتهام «فعالیت های تبلیغی علیه نظام» به تحمل یک سال حبس و به عنوان مجازات تکمیلی به ممنوعیت خروج از کشور و منع اقامت در تهران و تمام استان‌های هم‌جوار به مدت دو سال محکوم کرد. جعفر ابراهیمی نیز به چهار سال و شش ماه زندان بابت «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و یک‌سال زندان بابت «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و محمد حبیبی هم بابت «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به سه سال و هفت ماه و بابت «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک‌سال حبس محکوم شد. آن‌ها هم به‌مدت دو سال حق خروج از کشور و عضویت در گروه‌های اجتماعی و سیاسی را ندارند.

مسعود پزشکیان در حکمی محمدرضا عارف را به سمت معاون اول رئیس جمهوری منصوب کرد

مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ساعاتی پس از مراسم تنفیذ، در حکمی محمدرضا عارف را به سمت معاون اول خود انتخاب کرد. محمدرضا عارف متولد ۲۷ آذرماه سال ۱۳۳۰ در یزد، سوابقی همچون معاون اول رئیس‌جمهوری در دوره دوم ریاست جمهوری سید محمد خاتمی (۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴) و نمایندگی مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد. عارف هم اکنون عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی شش متهم سیاسی در زندان شیبان اهواز

امان جلالی نژاد، جعفر سلمان نژاد، مهدی معمار، محمد سلامات، راستین قنواتی و مهشید لطفی، متهمان سیاسی باوجود گذشت بیش از سه ماه از زمان دستگیری‌شان همچنان به صورت بلاتکلیف در زندان شیبان اهواز به‌سر می‌برند. برمبنای گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران آن‌ها پیشتر در یک پرونده مشترک در دادسرای انقلاب اهواز از بابت اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» تفهیم اتهام شده‌اند اما همچنان دادگاهی برای رسیدگی به این اتهام‌ها برگزار نشده است. هرانا بدون ذکر نام مشخصی، به نقل از یک منبع مطلع نزدیک به خانواده یکی از این متهمان نوشت که در این پرونده علاوه بر این شش نفر، سه زن دیگر نیز متهم شده‌اند. در این گزارش هویت آن‌ها مشخص نشده است. نیروهای امنیتی امان جلالی نژاد ۳۳ ساله، متولد زاهدان و اهل بیرجند را که فارغ التحصیل رشته نقاشی، معلم و عضو شورای هنرستان امیرکبیر اهواز است بیستم فروردین سال جاری در محدوده ورودی شهر اهواز بازداشت کردند و او را اوایل خرداد از بند قرنطینه زندان شیبان اهواز به بند امنیتی این زندان منتقل کردند. فعالان مدنی پیشتر ابراز نگرانی کرده‌ اند که او احتمالاً در سلول انفرادی و در شرایط نامساعد برای اعتراف اجباری به جرایم نامعلوم تحت فشار قرار گرفته است. نیروهای امنیتی جعفر سلمان نژاد شهروند ۲۶ ساله، مهدی معمار دانشجوی مکانیک، محمد سلامات شهروند ۲۲ ساله، راستین قنواتی شهروند ۲۲ ساله و مهشید لطفی شهروند ۲۱ ساله را که همگی اهل اهوازند در روزهای ابتدایی سال جاری به‌طور جداگانه بازداشت و به زندان شیبان اهواز منتقل کردند.