ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خودی‌های نیروی انتظامی هم مظنون شدند: فرمانده فراجا می گوید مبادی «فتنه‌ها» از جمله در نیروی انتظامی را باید بست

با هر چه نزدیکتر شدن سالگرد جنبش زن، زندگی، آزادی بیم حکومت از وقوع اعتراضات تازه نیز بیشتر می‌شود. احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور دوشنبه ۶ شهریور گفت: «ما متوجه خط سیاسی آشوب و فتنه‌انگیزی دشمنان داخلی و خارجی هستیم و باید مراقب زمینه‌های شعله‌ور شدن این فتنه‌ها در کشور باشیم؛ لذا باید مبادی زمینه‌سازی این فتنه‌ها در کشور را که می‌تواند از هر ارگانی از جمله نیروی انتظامی باشد، ببندیم.» رادان سرخورده کردن نیروهای انتظامی را از «اهداف دشمنان» خواند و افزود: «یکی دیگر از حربه‌های دشمن بهره بردن از فضای مجازی برای تضعیف پلیس است، تا جایی که روزی نیست در کشور همکاران ما در معرض شهادت نباشند».

«دورچی» خواننده رپ و R&B در تهران بازداشت شد

بهمن بابازاده، خبرنگار عرصه موسیقی، دوشنبه ۶ شهریور از بازداشت «دورچی» خواننده رپ و R&B در تهران خبر داد و اعلام کرد که همزمان پست‌های صفحه او در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) حذف شده‌اند. «دورچی» خواننده جوانی از «نسل چهارم»، نسل جدید موسیقی است که تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در آثارشان دارند. سبک موسیقی «دورچی» در بین جوانان امروزی ایران بسیار محبوب است. او در کارهای خود از واژه‌های بی‌پرده در متن شعرهایش استفاده می‌کند. «دورچی» در اثر جدید خود به نام Damn Things (چیزهای لعنتی) که با همکاری اشکان کاگان، رپر دیگری از «نسل چهارم» ساخته در هفته‌های گذشته بیش از ۲۰ میلیون بازدید گرفته و با استقبال جوانان در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است. «دورچی» همچون دیگر هنرمندان «نسل چهارم» در آثار خود به‌طور عمده به موضوعات شهری، زندگی در خیابان‌ها، تجربیات شخصی و مسائل اجتماعی اشاره می‌کنند. «همیشه تنهام»، «تاریک‌ترین»، «می‌سوزم» و «ممفیس» از دیگر آهنگ‌های «دورچی» هستند.

مهدی یراحی، خواننده ترانه «روسریتو» را بازداشت کردند

مهدی یراحی، خواننده پاپ که پس از جنبش زن، زندگی، آزادی چند ترانه اعتراضی در همراهی با این جنبش منتشر کرده بود، دوشنبه ششم شهریور ۱۴۰۲ با دستور دادستان تهران بازداشت شد. پیشتر و در روز یکشنبه مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران از «تشکیل پرونده قضایی» برای این خواننده خبر داده بود. این مرکز گفته است به دلیل «انتشار ترانه‌ای غیرقانونی» که «خلاف اخلاق و خلاف عرف اسلامی است» برای یراحی پرونده قضایی تشکیل شده است و با او «برخورد مقتضی قضایی» خواهد شد. مهدی یراحی به تازگی موزیک ویدئو «روسریتو» را منتشر و آن را به «زنان آزاده‌ای» که «در خط اول جنبش زن، زندگی، آزادی دلیرانه می‌درخشند»، تقدیم کرده است. یراحی پیش از این نیز در سال گذشته دو ترانه در همبستگی با خیزش زن، زندگی، آزادی منتشر کرده بود. او در سال ۹۷ هم در همبستگی با کارگران معترض نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز با لباس کارگران در یکی از کنسرت‌هایش حاضر شد. یراحی از دی ماه ۱۳۹۷ تا به امروز، جز مقطعی چند ماهه در سال ۹۸، از سوی دستگاه‌های حکومتی چون وزارت ارشاد و صدا و سیما ممنوع از کار و تصویر شده است. دستگاه قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی از آغاز اعتراضات گسترده به قتل ژینا (مهسا) امینی شمار زیادی از هنرمندان، فعالان دانشجویی و کارگری، زنان و گروه‌های دیگر را بازداشت و زندانی کرده‌اند. سامان یاسین و توماج صالحی از جمله خوانندگانی هستند که از پاییز ۱۴۰۱ در زندان حبس و برای اعتراف اجباری شکنجه شده‌اند.

نایب‌رئیس کمیسیون قضایی مجلس: لایحه حجاب از نظر ما به پایان رسیده؛ بعد از اربعین کار تمام است

حسن نوروزی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت که آن‌ها کار تصویب لایحه عفاف و حجاب در کمیسیون ویژه را به پایان رسانده‌اند و تنها مدت زمان اجرای آن را صحن علنی مجلس مشخص خواهد کرد: «این لایحه از نظر ما به پایان رسیده است. تمام. ما فقط منتظر یک رای‌گیری در مجلس هستیم که مدت زمان اجرایی‌شدن این لایحه سه ساله باشد یا پنج ساله.» لایحه عفاف و حجاب که ابتکار امنیتی جمهوری اسلامی برای سرکوب خواسته معترضان برای انتخاب پوشش بود با رای نمایندگان و استنادشان به اصل ۸۵ برای واگذاری بخشی از وظایف نمایندگی به کمیسیون‌های اختصاصی در کمیسیون قضایی مجلس بررسی و تصویب شد. هفته گذشته حسن نوروزی از ارسال این مصوبه به شورای نگهبان خبر داده بود که بعدتر شورای نگهبان این موضوع را رد کرد. او در مورد این موضوع هم گفت که چند اشکال کوچک به وجود آمده بود که بعد از برطرف‌شدنشان کار تمام می‌شود: «من چند روز پیش گفتم لایحه به شورای نگهبان فرستاده شد. ما فکر می‌کردیم که دیگر تمام است اما چند اشکال موقت وجود داشت که آن‌ها هم برطرف شده است. لایحه نهایی‌شده عفاف و حجاب، ۷۰ ماده است و بعد از اربعین به مجلس می‌رود». لایحه‌ای که به‌عنوان عفاف و حجاب مطرح شده است، از طرف قوه قضاییه با ۹ ماده در اختیار دولت قرار گرفت و دولت نیز چند ماده به آن اضافه کرد و درنهایت با ۱۵ ماده در اختیار مجلس قرار داد. کمیسیون قضایی مجلس ۱۵ ماده را به ۷۰ ماده گسترش داد که جرم‌انگاری‌ها و مجازات‌های گسترده‌ای را در برمی‌گیرد.

فرانسه پوشیدن عبای اسلامی را در مدارس ممنوع می‌کند

وزیر آموزش و پرورش فرانسه روز یکشنبه ۱۷ اوت / ۵ شهریور گفت که مقامات فرانسه پوشیدن عبا را در مدارس ممنوع می‌کنند. او گفت که این لباس ناقض قوانین سکولار فرانسه در آموزش است. گابریل آتال، به شبکه تلویزیونی TF1 فرانسه گفت: «دیگر پوشیدن عبا در مدرسه امکان‌پذیر نخواهد بود.» این اقدام پس از ماه‌ها بحث بر سر پوشیدن عبا در مدارس فرانسه صورت می‌گیرد، جایی که زنان مدت‌هاست از پوشیدن حجاب اسلامی منع شده‌اند. جناح راست و راست افراطی برای این ممنوعیت فشار آورده بودند، اما چپ‌ها معتقد بودند که این اقدام، آزادی‌های مدنی را زیر پا می‌گذارد. گزارش‌هایی مبنی بر پوشیدن عبای اسلامی به طور فزاینده در مدارس و تنش‌های درون مدرسه بر سر مشکل بین معلمان و والدین وجود دارد. آتال گفت: «لائیسیته به معنای آزادی برای رهایی خود از طریق مدرسه است.» او گفت: «شما وارد یک کلاس درس می‌شوید، نباید با نگاه کردن به دانش‌آموزان، دین آنها را تشخیص دهید.» قانون مارس ۲۰۰۴ «پوشیدن زیورآلات یا لباس‌هایی که وابستگی مذهبی دانش آموزان را نشان می‌دهند» در مدارس ممنوع کرد. این ممنوعیت شامل صلیب‌های بزرگ، کیپاهای یهودی و روسری‌های اسلامی است. برخلاف روسری، عبای اسلامی - لباسی بلند و گشاد است که تا به حال پوشیدن آن در مدارس ممنوع نبوده است. اما وزارت آموزش و پرورش پیش از این و در سال گذشته بخشنامه‌ای در این‌باره صادر و این پوشش را به عنوان یکی از لباس‌هایی توصیف کرده بود که اگر «به‌گونه‌ای پوشیده شوند که آشکارا وابستگی مذهبی را نشان دهند، پوشیدنشان می‌تواند ممنوع شود».

نیروهای پشتیبانی سریع سودان آماده آتش‌بس و گفت‌وگو در مورد آینده کشور هستند

نیروهای پشتیبانی سریع سودان (RSF) اعلام کردند که آماده آتش‌بس طولانی‌مدت با ارتش هستند. آن‌ها گفتند که امید به تولد «سودانی نو» دارند. این موضع جدید می‌تواند به تلاش‌ها برای برگزاری گفت‌وگوهای مستقیم بین طرف‌های درگیر در این کشور آشوب‌زده کمک کند. این بیانیه در حالی صادر شد که درگیری بین نیروهای پشتیبانی سریع و ارتش وارد بیستمین هفته خود می‌شود. هنوز هیچ طرفی بر دیگری غالب نشده است ولی متعاقب آن میلیون‌ها نفر از خانه‌های خود در پایتخت و دیگر شهرها رانده شده‌اند. سازمان ملل درباره یک «فاجعه انسانی با ابعاد بزرگ» در نتیجه افزایش شمار گرسنگان، فروپاشی سامانه درمانی و بهداشتی و ویرانی زیرساخت‌های کشور، هشدار داده است. نیروهای پشتیبانی سریع و شبه‌نظامیان متحد آن نیز به پاک‌سازی قومی در دارفور غربی متهم شده‌اند. دو طرف پس از هفته‌ها تنش بر سر ادغام نیروهای خود در یک نیروی واحد به عنوان بخشی از گذار به دموکراسی، یکدیگر را مسبب شروع نزاع در روز ۱۵ آوریل می‌خوانند. دو طرف از زمان سرنگونی عمر البشیر در سال ۲۰۱۹ و بیرون راندن سیاستمداران غیرنظامی از دولت در کودتای سال ۲۰۲۱، کشور را با هم رهبری کرده‌اند.

نیروهای امنیتی زلیخا قاضی‌زاده و محمد شیخ‌الاسلامی از فعالان آذربایجان را بازداشت کردند

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی یکشنبه ۵ شهریور زلیخا قاضی‌زاده و محمد شیخ‌الاسلامی دو تن از فعالان مدنی آذربایجان را در اردبیل و میانه بازداشت و به مکان‌های نامعلومی کردند. آن‌ها را در خانه‌های شخصی خود بازداشت کردند و تاکنون از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهام‌های مطروحه علیه آن‌ها اطلاعی در دست نیست.

شهروز حسین‌‌پوری، برادر آزاد حسین‌‌پوری از کشته‌شدگان جنبش ژینا در مهاباد احضار و بازجویی شد

به‌گزارش کولبرنیوز، روز یکشنبه پنجم شهریور، اداره اطلاعات مهاباد شهروز حسین‌‌پوری، برادر آزاد حسین‌‌پوری از کشته‌شدگان جنبش سراسری ۱۴۰۱ را احضار کرد. این گزارش افزوده است که مأموران اداره اطلاعات از شهروز حسین‌‌پوری خواسته‌اند تا «از انجام هرگونه فعالیت و حضور بر مزار برادر جان‌باخته‌ خود خودداری کند» و او در نهایت پس از چند ساعت بازجویی از اداره اطلاعات مهاباد آزاد شد. سازمان حقوق بشری هه‌نگاو خبر داده است که شهروز حسین‌پوری پس از چند ساعت بازجویی و «اعلام رسمی ممنوع‌الخروجی خانواده او، آزاد شد». هه‌نگاو همچنین افزوده است که شهروز حسین‌پوری تهدید شده که در صورت مشارکت هریک از اعضای خانواده او در مراسم بزرگداشت جان‌باختگان اعتراضات و یا فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، توسط نیروهای حکومتی حذف فیزیکی خواهند شد. اداره اطلاعات مهاباد پیش از این در روز پنج‌شنبه ۲۲ تیرماه نیز شهروز حسین‌‌پوری و چهار نفر دیگر از اعضای خانواده او را احضار و بازجویی کرده بودند. در آستانه سالگرد جنبش سراسری «زن، زندگی، آزادی» فشارها بر خانواده‌های کشته‌شدگان این جنبش افزایش یافته است و مأموران امنیتی تقریباً هر روز عده‌ای از آن‌ها را بازداشت یا احضار می‌کنند.