ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

داوطلبان کنکور و والدین آن‌ها در اعتراض به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در باره کنکور تجمع کردند

جمعی از داوطلبان کنکور به‌همراه والدین خود چهارشنبه ۷ شهریور در مقابل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی دست به تجمع اعتراضی زده و خواستار ارائه توضیحاتی در مورد مصوبه مربوط به کنکور این شورا شدند. شورای عالی انقلاب فرهنگی سهم معدل سوابق پیشین تحصیلی دانش‌آموزان را در آزمون ورودی دانشگاه‌ها افزایش داده و معترضان می‌گویند این اقدام به سود «مافیای کنکور» است و امکان تقلب در این سوابق نسبت به کنکور بیشتر است. این معترضان همچنین به تخلفات رخ داده در مدرسه‌های‌ «سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان» (سمپاد) و دیگر مدرسه‌ها اعتراض کرده و گفتند با وجود سه مصحح در امتحانات نهایی، نمرات واقعی نیستند. به‌گفته آن‌ها در مدرسه‌های فیروزکوه حتی کارت شناسایی برای ورود به جلسه امتحان گرفته نشده که این امر منجر به افزایش تقلب می‌شود. تجمع‌کنندگان همچنین بیم آن داشتند که در صورت قطعی شدن مصوبه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزون بر تخلفات در کنکور، تخلفات در سه دوره آخر دبیرستان هم شکل بگیرد.

اعتراضات کارگران پیمانی نفت و گاز در ایران ادامه دارد

اعتراضات کارگران پیمانی نفت و گاز برای پیگیری خواسته‌های پاسخ‌نگرفته خود همچنان ادامه دارد و روز چهارشنبه ۷ شهریور کارگران پیمانی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز تجمع کردند. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، ضمن اعلام این خبر، در کانال تلگرامی خود افزود روز گذشته (سه‌شنبه) نیز این اعتراضات در سکوهای مختلف نفتی برگزار شد. از جمله در اقدامی بی‌سابقه کارگران شهرک‌های مسکونی جم در بوشهر همراه با خانواده‌های خود تجمع و راهپیمایی کردند و شعار «حقوق ما کم می‌شه، نفت و گاز تولید می‌شه» سر دادند. اعتراض این کارگران به گذاشتن سقف حقوق ۷۰ میلیونی و کاهش دستمزدهایشان بود. آن‌ها خواهان آن هستند که با توجه به افزایش مداوم نرخ تورم سطح حقوق‌شان باید به بالای ۱۰۰ میلیون برسد. روز سه‌شنبه کارگران رسمی شاغل در پالایشگاه هفتم، هشتم و نهم مجتمع گاز پارس جنوبی. کارگران شاغل در شرکت نفت و گاز پارس کنگان (سایت ۲) (SPGC)، کارگران سکوی نصر سیری و شرکت نفت و گاز پارس در سکوی‌های ۴۰گانه شرکت نفت و گاز پارس (POGC)، شرکت نفت فلات قاره ایران، سکوی نوروز و کارکنان نفت و گاز پارس سکوی (SPQ1) نیز دست به اعتراض زدند.

عفو بین‌الملل خواستار اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه اسرائیل شد

سازمان عفو بین‌الملل، در آستانه رایزنی‌های جدید اتحادیه اروپا در مورد جنگ در خاورمیانه، در نامه‌ای به وزیران امور خارجه ۲۷ کشور عضو و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جوزپ بورل، خواستار تحریم‌های شدید اروپا علیه اسرائیل به‌دلیل شهرک‌سازی‌های این کشور شد. عفو بین‌الملل گفت از تحریم تسلیحاتی و ممنوعیت سرمایه‌گذاری در برخی شرکت‌ها و بانک‌های اسرائیلی حمایت می‌کند. این نهاد حقوق بشری همچنین توصیه کرد که اتحادیه اروپا تجارت کالاهای شهرک‌های اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی را ممنوع کند. فعالان حقوق بشر گزارشی را که در ماه ژوئیه دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) در مورد اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل منتشر کرد، دلیل مطالبات خود می‌دانند. بالاترین دادگاه سازمان ملل متحد در این‌باره بر این عقیده است که اشغالگری اسرائیل غیرقانونی است و باید هر چه سریع‌تر پایان یابد.

چهار زندانی که سه نفر از آن‌ها افغانستانی و کُرد عراقی بودند در تبریز اعدام شدند

چهار زندانی به اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر و قتل بامداد دوشنبه ۵ شهریور در زندان تبریز اعدام شدند. سازمان حقوق بشر ایران، چهارشنبه ۷ شهریور ضمن اعلام این خبر هویت این زندانیان را شاپور حسینی، اهل تبریز، محب‌الله (نام خانوادگی نامشخص)، ۳۲ ساله و تبعه کشور افغانستان، مشرف (نام خانوادگی نامشخص)، ۲۷ ساله و تبعه کشور افغانستان و عیرفان عبدالعزیزی، اهل شهر کرکوک در عراق عنوان کرد. یک منبع آگاه به سازمان حقوق بشر ایران گفته است: «شاپور حسینی دو سال پیش به اتهام حمل مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شد. محب‌الله و مشرف نیز از دو سال پیش در یک پرونده مشترک به اتهام حمل مسلحانه مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شدند و عیرفان عبدالعزیز از سه سال پیش به اتهام قتل عمد نگهبان یک کارخانه سیمان بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.» اعدام این زندانیان توسط مسئولان زندان و نهادهای متولی اعلام نشده است. به‌گفته سازمان حقوق بشر ایران، اعدام زندانیانی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» اعدام شده‌اند، در چهار سال گذشته به‌طور مستمر و هر ساله، افزایش شدیدی داشته‌ است. سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال ۲۰۲۲ که ۲۵۶ نفر با اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر اعدام شده بودند، ۸۴ درصد افزایش را شاهد بوده و ۴۷۱ اعدام با این اتهام به ثبت رسیده است.

فراخوان جدید اپوزیسیون ونزوئلا به تظاهرات علیه دولت مادورو

اپوزیسیون ونزوئلا که مدعی پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۷ مرداد / ۲۸ ژوئیه است، می‌خواهد چهارشنبه ۷ شهریور / ۲۸ اوت بار دیگر علیه نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور دست به تظاهرات بزند. اپوزیسیون با انتشار فراخوانی برای تجمع در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «بیست‌وهشتم در خیابان‌ها! یک ماه پس از پیروزی ۲۸ ژوئیه، ونزوئلا و جهان کلاهبرداری مادورو و رژیم او را رد می‌کنند.» همزمان، تظاهرات طرفداران مادورو در کاراکاس برنامه‌ریزی شده است. این چهارمین گردهمایی بزرگی است که اپوزیسیون پس از ۳۰ ژوئیه، ۳ و ۱۷ اوت برگزار می‌کند. ماریا کورینا ماچادو، رهبر اپوزیسیون که از زمان انتخابات نیمه‌مخفی زندگی کرده است، دو بار در اعتراضات ظاهر شده و سخنرانی کرده و سپس با موتور از صحنه گریخته است. دو تظاهرات اپوزیسیون قبلی بدون حادثه بزرگی برگزار شد. براساس منابع رسمی ونزوئلا، پس از اعلام پیروزی مجدد نیکولاس مادورو در انتخابات اخیر ۲۷ نفر در اعتراضات کشته و ۱۹۲ زخمی شدند. همچنین حدود دو هزار و ۴۰۰ نفر نیز دستگیر شدند. روز سه‌شنبه دیوسدادو کابلو، یار نزدیک هوگو چاوز، رئیس جمهوری اسبق ونزوئلا که از او به‌عنوان یک تندرو یاد می‌شود، به‌عنوان وزیر کشور منصوب شد.

مهدی کروبی: رفع حصر تنهایی را نمی‌خواهم

مهدی کروبی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و نامزد معترض انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ که از اسفند ۱۳۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برد، در واکنش به تلاش‌های مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری و غلامحسین اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه برای رفع حصر او، اعلام کرد که امیدوار است رفع حصر به‌زودی انجام شود اما به‌شرطی که با رفع حصر میرحسین موسوی همزمان باشد. میرحسین موسوی، دیگر نامزد معترض به نتایج انتخابات ۱۳۸۸ نیز از اسفند ۱۳۸۹، به همراه زهرا رهنورد همسرش در حصر به سر می‌برد. روزنامه هم‌میهن روز سه‌شنبه ۶ شهریور، نوشت غلامحسین کرباسچی از «احتمال رفع حصر با فعالیت و پیگیری رئیس‌جمهوری خبر داد که به نتایج مثبتی انجامیده است.» کرباسچی در گفت‌وگو با این روزنامه درباره رفع حصر توضیح بیشتری نداد و به گفتن این جمله بسنده کرد که «خبرهای خوبی ان‌شاءالله در راه است.» در واکنش به اظهارات کرباسچی، چهارشنبه ۷ شهریور حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، گفت: «در هفته‌ی گذشته، پیغامی از طرف آقای پزشکیان، رئیس‌جمهوری و آقای اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه داده شد که دنبال رفع حصر آقای کروبی هستیم و موافقت‌هایی شده است.» به گفته حسین کروبی، مهدی کروبی، با «غیرقانونی» خواندن حصر خانگی، در پاسخ به این پیغام‌ها گفته که «من و آقای موسوی، سال ۸۸، به نتیجه انتخابات معترض بودیم و اعتراض ما هم باعث شد که من و آقای موسوی را به خاطر آقای احمدی‌نژاد، نزدیک به ۱۵ سال در حصر قرار دادند؛ در این مدت هم نه محاکمه‌ای انجام شد و نه حکم قضایی صادر شد و به صورت غیرقانونی جفت ما را در حصر قرار دادند.» حسین کروبی ادامه داد که مهدی کروبی ضمن تشکر از محسنی اژه‌ای و پزشکیان گفته که «ما هر دو همزمان حصر شدیم و اگر قرار شود روزی رفع حصر شود ما هر دو باید رفع حصر شویم. لذا امیدوارم انشالله این کار به‌زودی انجام شود ولی با همدیگر باشد. من رفع حصر تنهایی را نمی‌خواهم.» فرزند مهدی کروبی افزود که او پاسخ مهدی کروبی را همراه با مادر خود، حضوری به محسنی اژه‌ای تحویل داده و برای پزشکیان نیز ارسال کرده است.

فاطمه مهاجرانی به عنوان سخنگوی دولت چهاردهم انتخاب شد

فاطمه مهاجرانی چهارشنبه ۷ شهریور/ ۲۸ اوت به‌عنوان سخنگوی دولت چهاردهم برگزیده شد. به گزارش وب‌سایت «رویداد ۲۴» فاطمه مهاجرانی در مرداد ۱۳۴۹ در اراک به‌دنیا آمد. او پیش‌تر رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران شریعتی بوده که در ۲۶ مهرماه سال ۱۳۹۶ از سوی سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش وقت به‌عنوان رئیس مرکز استعداد‌های درخشان انتخاب شد. نام مهاجرانی در لیستی که از سوی محمدجواد ظریف در جایگاه اعضای شورای رهبری منتشر شده بود، حضور داشت. او چهارمین زنی است که در دولت مسعود پزشکیان به سمت عالی در دستگاه دولت دست یافت. پیش از او شینا انصاری به سمت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست، فرزانه صادق مالواجرد به سمت وزیر راه و شهرسازی و زهرا بهروز آذر به سمت معاون امور زنان و خانواده دولت چهاردهم انتخاب شده بودند.

وعده معاون پرستاری وزارت بهداشت: پرداخت مطالبات پرستاران حداکثر تا سه هفته آینده به پایان می‌رسد

عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت در ارتباط با اعتراضات پرستاران گفت «پرداخت معوقات» و «افزایش ضریب ریالی اضافه‌کار» پرستاران جزو برنامه‌های فوری وزارت بهداشت است. عبادی افزود: «فرایند پرداخت معوقات پرستاران که یکی از مسائل آن‌ها به حساب می‌آید از چند روز گذشته آغاز شده و پیش‌بینی‌ها بیانگر این است که پرداخت مطالبات این گروه شغلی، حداکثر تا سه هفته آینده به پایان می‌رسد.» به‌گفته عبادی اعتبار مورد نیاز را وزارت بهداشت محاسبه و به دولت اعلام‌ کرده‌ است و در حال حاضر این وزارتخانه در انتظار پرداخت بودجه مورد نیاز از سوی سازمان اداری و استخدامی است تا روند پرداختی‌ها را تسریع کند. وزارت بهداشت بودجه مورد نیاز پرداخت معوقات پرستاران را ۷,۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است. پیش از این محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت سه‌شنبه ۶ شهریور از پرداخت بخش اول مطالبات پرستاران به دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داده و گفته بود: «رؤسای دانشگاه‌های علوم ‌پزشکی باید این مطالبات را در اسرع وقت به پرستاران پرداخت کنند.» «شورای هماهنگی اعتراضات پرستاران» در کانال تلگرامی خود در واکنش به سخنان وزیر بهداشت نوشت: «این خبر برای فروکش‌دادن خشم پرستاران بعد از نزدیک به یک ماه اعتراض و اعتصاب بسیار سخیف است. مطالبات و حق ما پرستاران از چندرغازی که می‌خواهید از هزار لای دالان‌های اداری از وزارت بهداشت تا دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها به ما پرستاران برسانید، بسیار عمیق‌تر است. گوش ما از وعده‌های توخالی شما پر است.»