ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران مهاجرت: آمریکا و مکزیک بر سر باز نگه‌داشتن گذرگاه‌های مرزی توافق کردند

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهوری مکزیک پنج‌شنبه ۷ دی / ۲۸ دسامبر پس از دیدار آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که بر تأمین کمک مکزیک برای جلوگیری از مهاجرت بی‌سابقه مردم آمریکای لاتین متمرکز بود، گفت: «مقام‌های مکزیکی و ایالات متحده آمریکا برای باز نگه داشتن گذرگاه‌های مرزی توافق کردند.» در پی افزایش شمار مهاجران کشورهای مختلف که موضوعی اساسی در انتخابات سال آینده ایالات متحده است، واشنگتن در اوایل ماه جاری میلادی به‌طور موقت چندین گذرگاه، از جمله دو پل راه‌آهن کلیدی را بست. لوپز اوبرادور در نشست خبری گفت: «گذرگاه‌های راه‌آهن و پل‌های مرزی هم‌اکنون برای عادی‌سازی وضعیت باز شده‌اند و هر روز تردد بر روی پل‌های مرزی بیشتر می‌شود.» رئیس جمهوری مکزیک روابط با دولت جو بایدن را ستود و افزود رئیس جمهوری آمریکا «می‌داند که این پدیده (مهاجرت) با فقر ارتباط دارد». لوپز اوبرادور در ماه جاری گفته بود که با تقویت اقدامات ضروری برای مهار مهاجرت، به ایالات متحده آمریکا کمک خواهد کرد. مقام‌های ایالات متحده و مکزیک اطلاعات بیشتری در مورد توافق‌های احتمالی به‌دست آمده در این دیدار منتشر نکرده‌اند. گفت‌وگوهای دوجانبه در حالی انجام می‌شود که کاروان صدها مهاجر و پناهجو که بسیاری از آن‌ها کودکان کوچک دارند، در جنوب مکزیک به آرامی به سمت مرز آمریکا در حرکت است. این کاروان که لوپز اوبرادور می‌گوید شمار آن‌ها ۱۵۰۰ نفر است، بعید است که به مرز ایالات متحده برسد. در هفته‌های اخیر، پلیس مرزی آمریکا از عبور روزانه نزدیک به ۱۰ هزار مهاجر گزارش داده است. مهاجران و پناهجویان که از خشونت، درگیری‌ها، فقر و تغییرات اقلیمی گریخته‌اند، در وضعیت ناگواری به‌سر می‌برند.

در حمله‌های جدید اسرائیل به مناطق مختلف نوار غزه ۵۰ نفر دیگر کشته شدند

براساس گزارش‌های منابع فلسطینی، دست‌کم ۵۰ نفر دیگر در حملات جدید اسرائیل به نوار غزه کشته شده‌اند. وزارت بهداشت غزه گفت که حملات روز پنج‌شنبه ۷ دی / ۲۸ دسامبر به بیت‌لاهیا واقع در شمال، خان‌یونس در جنوب و مغازی در مرکز نوار غزه صورت گرفته است. حمله به اردوگاه‌های آوارگان بوریج و النصیرات در مرکز نوار غزه نیز گزارش شده است. اسرائیل اخیراً حملات خود را به مرکز نوار غزه گسترش داده و از مردم می‌خواهد مناطق درگیری را ترک کنند. به‌گفته سازمان ملل، این امر باعث مهاجرت دسته‌جمعی شده است. آژانس امدادرسانی به آوارگان فلسطینی سازمان ملل (اونروا) گفت که بیش از ۱۵۰ هزار نفر نمی‌دانند به کجا پناه ببرند. بسیاری از آن‌ها قبلاً از شمال غزه به مرکز آن گریخته بودند. انتظار می‌رود صدها خارجی و فلسطینی دارای تابعیت دوگانه بتوانند در طول روز پنج‌شنبه نوار غزه را ترک کنند. مقام‌های مرزی فلسطین در گذرگاه رفح فهرستی از این افراد را به مصر داده‌اند.

یک مقام انتظامی: «ایران یک میلیون افغانستانی را اخراج کرده است»

آمار دقیقی از مهاجران افغانستانی که از ایران اخراج شده‌اند منتشر نشده، اما در تازه‌ترین اظهارنظر یک مقام انتظامی از «بازگرداندن» حدود یک میلیون افغانستانی از مرزهای ایران خبر داده است. احمدعلی گودرزی، فرمانده مرزبانی فراجا گفته از ابتدای سال «یک میلیون اتباع خارجی از مرزهای کشور طرد و به بیرون هدایت شدند». مقام‌های طالبان که از اوت ۲۰۲۱ باردیگر بر افغانستان سلطه یافتند به تازگی در دیدار با برخی مسئولان جمهوری اسلامی ایران خواستار «مهربانی» با مهاجران افغانستانی شده بودند. حکومت ایران تردد، اقامت و اشتغال افغانستانی‌ها را در ۱۶ استان به صورت کامل ممنوع کرده است. علاوه بر این ماموران پلیس در شهرهای مختلف مهاجران افغانستانی را بازداشت و به اردوگاه‌های مرزی منتقل می‌کنند تا از ایران اخراج شوند. همزمان با این اقدامات، در رسانه‌ها نیز موجی از افغانستانی‌ستیزی به راه افتاده است و در برخی شهرها، از جمله میبد در استان یزد و اقبالیه در استان قزوین گروهی از ساکنان به سکونتگاه افغانستانی‌ها هجوم بردند. اخراج مهاجران افغانستانی همچنین به یکی از وعده‌های تکراری نامزدهای نمایندگی مجلس بدل شده است. احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی هم گفته مهاجران افغانستانی «غیرمجاز» به هر صورت به کشورشان بازگردانده خواهند شد.

یک کارگر پیمانی شهرداری مشهد اقدام به خودکشی کرد

روابط عمومی شهرداری مشهد اقدام به خودکشی یک کارگر پیمانی را تأیید کرد. همکاران این کارگر گفتند که او در اعتراض به جابه‌جایی اجباری‌ یا اخراج احتمالی دست به خودکشی زده است. این کارگر که نام او فاش نشد ششم دی اقدام به خودکشی کرد و به دلیل سوختگی زیاد به بیمارستان منتقل شد. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، به نقل از کارگران شهرداری مشهد محل کار این کارگر را واحد حفاظت فیزیکی شهرداری مشهد گزارش کرد. مدیر روابط عمومی شهرداری مشهد با تأیید خبر اقدام به خودکشی این کارگر، مدعی شد او «شرایط جسمانی لازم برای کار در حفاظت فیزیکی را نداشت به دلیل احتمال جابه‌جایی محل کار اقدام به خودسوزی کرده است». شرایط سخت کاری، اخراج، تأخیر در پرداخت دستمزد در سال‌های اخیر خودکشی را بر کارگران تحمیل کرده است. ۳۰ آذر دو کارگر پتروشیمی چوار ایلام در اعتراض به اخراج از کار اقدام به خودکشی کردند. چهار کارگر این مجتمع نیز در فاصله مرداد ۱۴۰۱ تا مرداد ۱۴۰۲ با خودکشی به زندگی خود پایان دادند. اگر در ایران هستید و به خودکشی فکر می‌کنید، پیش از هر اقدامی با یکی از شماره‌های زیر تماس بگیرید: اورژانس اجتماعی: ۱۲۳، اورژانس شهری: ۱۱۵، صدای مشاور: ۱۴۸۰، اورژانس روان پزشکی تهران: ۴۴۵۰۸۲۰۰.

نرخ رسمی تورم دوباره از ۴۰ درصد بزرگ‌تر شد

نرخ رسمی تورم پس از اینکه برای دو ماه پیاپی کاهشی گزارش شد، بار دیگر به رقمی بزرگتر از ۴۰ درصد بازگشت. مرکز آمار ایران شاخص «میانگین قیمت کالا و خدمات» برای آذر ۱۴۰۲ را به ترتیب ۴۰,۲ درصد (نقطه به نقطه) و ۴۴,۴ درصد (سالانه) گزارش کرد که بیانگر افزایش یک واحد درصدی تورم نقطه به نقطه و کاهش نیم واحد درصدی تورم سالانه نسبت به یک ماه قبل (آبان) است. نرخ تورم ماهانه هم به روایت مرکز آمار ۲,۹ درصد گزارش شده است. تورم مواد خوراکی و آشامیدنی اما به رقمی بزرگ‌تر از چهار درصد (۴,۹) درصد رسید که بیانگر افزایش هزینه خانوار به همین میزان برای خرید کالای خوراکی یکسان در مقایسه با آبان امسال است. بر اساس تعاریف نهادهای مسئول نرخ تورم بیش از دو درصد در ماه به معنای بحرانی شدن قیمت این کالاها است. افزایش نرخ رسمی تورم در شرایطی است که وزیر اقتصاد دولت سیزدهم مدعی است سیاست‌های پولی دولت در ماه‌های اخیر که موجب کاهش نقدینگی شده نرخ تورم را نزولی کرده است. دولت به همین بهانه مانع افزایش دستمزد کارگران و بازنشستگان می‌شود و در پیش‌نویس لایحه بودجه ۱۴۰۳ هم افزایش تنها ۱۸ درصدی حقوق کارکنان را پیش‌بینی کرده است.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک: سایت‌های اینترنتی خانه‌ها را ساعتی اجاره می‌دهند و وضع اقتصادی بنگاه‌ها را بر هم زده‌اند

یک مقام اتحادیه مشاوران املاک در ایران از بسته بودن دست آن‌ها برای اجاره ساعتی خانه‌ها در تهران و شهرهای بزرگ گلایه کرد. داوود بیگی‌نژاد، نایب‌رئیس این اتحادیه ۶ دی‌ به خبرگزاری ایلنا گفت: «اجاره ساعتی و روزانه خانه ممنوع و انجام آن تخلف است. تنها خانه‌هایی برای اجاره روزانه مجاز هستند که زیر نظر قوانین هتل‌داری و بوم‌گردی و حائز شرایط استاندارد تعریف شده در آن صنف باشند.» بیگی‌نژاد گفت که در سایت‌های اینترنتی اما خانه‌های بسیاری برای اجاره ساعتی در شهرهای بزرگ وجود دارد. این مقام اتحادیه بنگاه‌های معاملات ملکی در ادامه گفت که این نوع اجاره «برای همسایه‌های این واحد‌ها تبعات جدی دارد». او در مورد تبعاتی که ممکن است اجاره ساعتی منازل به همراه داشته باشد چنین توضیح داد: «خطرناک بودن این تخلف این است که همسایگان اطلاع ندارند به صورت مدام و مستمر چه افرادی در یک ساختمان به چه نیتی تردد دارند و همسایگان در خطر هستند» او از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که خیلی سریع با این پدیده برخورد کنند: «اگر این گونه از اگهی‌های اجاره روزانه واحد‌های مسکونی و ... نهادینه شود، مقابله و جمع کردن این بساط برای نهادهای متولی بسیار سخت خواهد بود.» بیگی نژاد در پایان هم گفت که وضع اقتصادی بنگاه‌های معاملات مسکن به دلیل رواج این نوع اجاره اماکن اقامتی نابسامان شده است: «با شبکه‌ای مواجهیم که نسبت به اجاره دادن روزانه و ساعتی واحدها اقدام می‌کنند، گفت: این سایت‌ها اکوسیستم بازار مسکن را برهم زده‌اند.»

از آغاز سال جاری تاکنون ۷۰ نفر در اردبیل بر اثر حوادث کاری مصدوم و کشته شده‌اند

بهروز رحیم‌زاده، مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی استان اردبیل اعلام کرد که از آغاز سال جاری تاکنون ۷۰ کارگر در این استان در پی حوادث ناشی از کار مصدوم شده و یا جان باخته‌اند. به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) رحیم‌زاده شمار کارگرانی که جان خود را در طول سال از دست دادند پنج نفر عنوان کرد و گفت این رقم نسبت به سال گذشته که ۱۲ مورد فوتی بود کاهش داشته است. همچنین امسال سه مورد قطع عضو، ۲۷ مورد شکستگی و ۳۵ مورد سایر آسیب‌ها و جراحت‌های سطحی کارگران ثبت شده است. به‌گفته مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی استان اردبیل این حوادث عمدتاً به دلیل عدم رعایت مسائل ایمنی توسط کارفرمایان یا کارگران رخ می‌دهد. او افزود بخش قابل توجهی از این حوادث مربوط به پروژه‌های ساختمانی بوده و علت اصلی آن‌ها سقوط از ارتفاع یا استفاده از بالابرهای غیرمجاز است. آمار آسیب‌دیدگان بر اثر حوادث کاری در ایران معتبر نیست و نهادهای مختلف آمار مختلفی ارائه می‌دهند. بخش زیادی از حوادث کاری مرگبار در کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار، رخ می‌دهد که کارگران آن نه قرارداد کاری دارند و نه بیمه هستند.

در زندان بیرجند چهار نفر را اعدام کردند

سحرگاه چهارشنبه ششم دی‌ماه، چهار نفر در زندان شهرستان بیرجند استان خراسان جنوبی اعدام شدند. شبکه اجتماعی حال‌وش اعلام کرد که اتهام این چهار زندانی به مواد مخدر مربوط می‌شد. اسماعیل قادر مقام (براهویی)، اهل زاهدان و ساکن بیرجند، احمد گرگیج، اهل و ساکن زابل و محمد حصاری، اهل و ساکن کرمانشاه اسامی سه نفر از این اعدام‌شدگان است. این زندانیان بدون آن‌که بتوانند برای آخرین بار با خانواده‌های خود ملاقات کنند اعدام شدند و اعدام آن‌ها به‌شکل رسمی اعلام نشده است. سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید اعدام زندانیانی که با اتهامات مربوط به مواد مخدر اعدام شده‌اند، در سه سال گذشته به‌طور مستمر و هر ساله افزایش شدیدی داشته‌ است. در شش ماه سال جاری میلادی در مقایسه با شش ماه اول سال ۲۰۲۲ که ۹۱ نفر به اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر اعدام شده بودند، ۱۲۶ درصد افزایش را شاهد بوده و ۲۰۶ اعدام با این اتهام به ثبت رسیده است.