ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۱ شهروند بهایی در محکمه اسلامی: آنان مجموعاً به بیش از ۳۶ سال حبس و مجازات های تکمیلی محکوم شدند

به گزارش خبرگزاری هرانا خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عفیف نعیمی، مهسا تیرگر، کامیار حبیبی، رامله تیرگرنژاد، سابین یزدانی، الهام شارقی آرانی، نکیسا صادقی، صدف شیخ زاده، شهرزاد مستوری، نگین رضایی و سامان استوار، یازده شهروند بهائی ساکن استان البرز، در دادگاه انقلاب کرج در یک پرونده مشترک به بیش از ۳۶ سال حبس تعزیری محکوم شدند. برای آنان همچنین حکم جزای نقدی، ممنوعیت اقامت در استان البرز، منع خروج از کشور و دیگر مجازات های تکمیلی بریده‌اند. این پرونده دو متهم دیگر دارد که از جزییات اتهامات و میزان حکم احتمالی صادره برای آنان اطلاعی در دست نیست. بنابر گزارش هرانا دستگیری و پرونده‌سازی برای این گروه از شهروندان بهایی در مرداد و شهریور ماه ۱۴۰۱صورت گرفته است. به خانه‌های آنان هجوم بردند و همان زمان چندتن از آنان دستگیر شدند.

تصادف رانندگی خانواده‌های دادخواه آبان: مادر فرهاد مجدم جان باخت

چند خانواده‌ دادخواه کشتار آبان ۹۸ که روز شنبه برای حضور در دادگاه منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری از جانباختگان آبان، از کرج راهی قزوین بودند که در میانە راه تصادف کردند. در این تصادف صدیقه تورانی، مادر دادخواه فرهاد مجدم از کشته‌شدگان آبان ۹۸ در ملارد جان باخت. در تصادف امروز پدر و مادر وحید دامور هم دچار آسیب جدی شده‌ و وضعیت وخیمی دارند. طبق گزارش‌ها پدر وحید دامور به آی‌سی‌یو منتقل شده و مدتی بعد او را از بیمارستان نظرآباد به بیمارستانی در کرج منتقل کرده‌اند. وحید دامور هم از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ بود که ۲۶ آبان در فردیس کرج کشته شد.

یوگنی پریگوژین می‌گوید گروه شبه‌نظامی واگنر روسیه به زودی دیگر وجود نخواهد داشت

یوگنی پریگوژین، بنیانگذار گروه واگنر در اظهاراتی ویدئویی که روز جمعه منتشر شد، گفت گروه شبه نظامی خصوصی واگنر روسیه که رهبری حمله به باخموت در اوکراین را بر عهده دارد و در آفریقا فعال بوده است، ممکن است به زودی وجود نداشته باشد. پریگوژین بارها از نحوه جنگ روسیه در اوکراین شکایت کرده است. او اغلب می‌گوید که نیروهای مسلح معمولی مهمات مورد نیاز را به نیروهایشان نمی‌دهند. او گاهی مقامات ارشد را به خیانت متهم می‌کند. او در گفت‌وگو با سمیون پگوف، وبلاگ نویس جنگ روسی گفت: «امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که واگنر در حال پایان است. واگنر در مدت زمان کوتاهی وجود نخواهد داشت. ما به تاریخ تبدیل خواهیم شد، جای نگرانی نیست، چنین اتفاقاتی رخ می دهد.» پگوف این کلیپ را در کانال تلگرام خود منتشر کرد. واگنر بلافاصله به درخواست اظهار نظر پاسخ نداده است. پریگوژین که به سبک رزمی و شوخ طبعی خود شهرت دارد، روز پنجشنبه گفت که وقتی گفته بود نیروهایش گلوله باران باخموت را متوقف خواهند کرد تا به نیروهای اوکراینی اجازه دهند شهر را به خبرنگاران آمریکایی نشان دهند، شوخی کرده است. پریگوژین گفت که این هفته به دلیل عدم حمایت مسکو، نیروهای او متحمل تلفات سنگین شده‌اند. هفته گذشته او نسبت به حمله متقابل توسط نیروهای مجهز اوکراینی در باخموت ابراز نگرانی کرد. واگنر در گذشته سربازانی را برای جنگ در سوریه و درگیری‌ها در سراسر آفریقا اعزام کرده است. در ماه ژانویه، ایالات متحده رسما واگنر را به عنوان یک سازمان جنایتکار فراملی معرفی کرد و دارایی‌های آن را به دلیل کمک به ارتش روسیه در جنگ اوکراین مسدود کرد.

بیش از ۲۰۰ پناهجو در ۱۰ روز در سواحل تونس جان خود را از دست دادند

مقامات می گویند که سردخانه‌ها و بیمارستان‌ها در شهر سفکس پر شده است، زیرا تعداد تلفات کشتی های غرق شده پناهجویان افزایش یافته است. یک مقام گارد ملی گفته که گارد ساحلی تونس ۴۱ جسد را از آب های تونس بیرون آورده است و تعداد قربانیان غرق شدن کشتی پناهجویان در سواحل این کشور در ۱۰ روز به ۲۱۰ نفر افزایش یافته است. حسام الدین جبابی روز جمعه به خبرگزاری رویترز گفت که اجساد در حالت تجزیه بودند که نشان می‌دهد برای چند روز در آب بوده‌اند. او گفت که مجموع تلفات در چنین مدت کوتاهی بی‌سابقه بوده است. تعداد قایق‌های حامل پناهجویان - اکثراً از کشورهای جنوب صحرای آفریقا، سوریه و سودان - که سعی در رسیدن از تونس به ایتالیا داشتند، در ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته است که بخشی از آن به دلیل سرکوب پناهجویان توسط مقامات در لیبی است. تونس در تلاش است تا موج را مهار کند و برخی از سردخانه ها برای دفن قربانیان دچار کمبود فضا هستند. تونس که خط ساحلی آن کمتر از ۱۵۰ کیلومتر تا جزیره لامپدوزا ایتالیا فاصله دارد، مدت‌هاست که مسیری مطلوب برای پناهندگانی بوده است که سعی در سفر دریایی خطرناک از شمال آفریقا به اروپا دارند. روز۲۰ آوریل حداقل ۳۰ نفر دفن شدند. چند روز بعد، اجساد بسیاری دیگر در دریا پیدا شد. مجمع حقوق اقتصادی و اجتماعی تونس (FTDES) گفته حداقل ۲۲۰ کشته و مفقود در سال جاری تا ۲۴ آوریل ثبت شده است که عمدتاً از کشورهای جنوب صحرای آفریقا هستند. مشکل مدیریت اجساد غرق شدگان در کشتی های غرق شده پیچیده است چرا که مقامات محلی «متعهد به ایجاد یک گورستان ویژه برای مهاجرانی که مسلمان نیستند» شده اند. بسیاری از غرق شدگان از کشورهای دارای اکثریت مسلمان بودند. خروج پناهجویان پس از سخنرانی قیس سعید، رئیس جمهوری تونس در ۲۱ فوریه که مدعی شد مهاجرت غیرقانونی تهدیدی جمعیتی برای این کشور است، تشدید شده است.

مأموران امنیتی با یورش به خانه محمد حبیبی جمعی از فعالان مدافع حقوق کارگران را بازداشت کردند

شامگاه جمعه هشتم اردیبهشت ماموران امنیتی با یورش به خانه محمد حبیبی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، گروهی از فعالان صنفی و مدنی مدافع حقوق کارگران را با خشونت بازداشت کردند. کانال شورای بازنشستگان در تلگرام نوشت سارا سیاهپوش، اولدوز هاشمی، ناهید کبیری و پروین اسفندیاری پس از ضرب و شتم به بیمارستان منتقل شدند. محمود بهشتی لنگرودی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان گیلان که برای نخستین بار خبر یورش ماموران امنیتی به فعالان مدنی حاضر در خانه محمد حبیبی را در توییتر منتشر کرد هم بدون افشای نام نوشت «در جریان این بازداشت یکی از خانم‌ها دچار حمله قلبی شد و در بیمارستان بستری گردید». اسامی بازداشت شدگان هنوز به صورت دقیق مشخص نیست اما برخی منابع نزدیک به فعالان کارگری گفته‌اند کامیار فکور، سروناز احمدی، عسل محمدی، هیراد پیربداقی، آنیشا اسدالهی، ریحانه انصاری‌نژاد، ژاله روحزاد و حسن ابراهیمی از جمله افرادی هستند که به دست ماموران امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده‌اند. ماموران امنیتی ۱۶ فروردین امسال محمد حبیبی را به فاصله کمتر از سه ماه پس از آزادی بار دیگر بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند.