ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

راننده‌ای که با یک «معمم» تصادف کرده بود به هشت ماه زندان و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شد

علی القاصی‌مهر، رئیس دادگستری تهران از صدور حکم زندان و شلاق برای راننده‌ای که به تصادف عمدی با یک معمم متهم و به همین دلیل بازداشت شده بود، خبر داد. صدور حکم زندان و شلاق برای این متهم بازداشت شده در حالی صورت گرفت که به گفته القاصی‌مهر شاکی در دادگاه اعلام گذشت کرده بود. او گفت: «از حیث جنبه عمومی جرم، این فرد مجرم به ۸ ماه حبس تعزیری و ۴۰ ضربه شلاق تعزیری و دو سال محرومیت از رانندگی و تصدی هرگونه وسایل نقلیه محکوم شد.» هفتم اردیبهشت ماه رسانه‌های ایران تصاویری از برخورد یک پراید با یک فرد معمم در خیابان مرزداران تهران منتشر کردند. مقام‌های انتظامی و قضایی ایران به فاصله کوتاهی اعلام کردند راننده خودرو را بازداشت کرده‌اند.

نخستین جلسه دادگاه الهه محمدی به صورت غیرعلنی برگزار شد

نخسین جلسه دادگاه الهه محمدی، روزنامه‌نگاری که نخستین گزارش را از خاکسپاری ژینا (مهسا) امینی در سقز نوشت در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از شهاب میرلوحی، وکیل الهه محمدی فضای دادگاه را «خوب» توصیف کرد. میرلوحی توضیح بیشتری در باره آنچه که در دادگاه گذشت، نداد. انجمن صنفی روزنامه نگاران تهران، روزنامه هم‌میهن و شمار زیادی از فعالان رسانه‌ای در ایران طی روزهای گذشته خواستار برگزاری این دادگاه به شکل علنی شده بودند. خواسته آنها اما نادیده گرفته شد. نیروهای امنیتی هفتم مهر ۱۴۰۱ محمدی را پس از احضار بازداشت کردند و از آن زمان او را در زندان حبس کرده‌اند. نیلوفر حامدی دیگر روزنامه‌نگاری که به دلیل انتشار عکس خانواده ژینا امینی در بیمارستان از ۳۱ اردیبهشت بازداشت شده است هم قرار بود در دادگاه امروز حاضر باشد. قوه قضاییه جمهوری اسلامی در یک سناریو تکراری این دو روزنامه‌نگار را به «همکاری با دولت متخاصم آمریکا»، «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» متهم کرده و پرونده آنها را به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران ارجاع داده است.

کمال لطفی، پدر رضا لطفی از جانباختگان خیزش سراسری وارد یازدهمین روز اعتصاب غذا شد

نهادهای امنیتی با گذشت ماه‌ها از اعتراضات سراسری در ایران هم‌چنان به فشارها، احضار، بازداشت و اذیت و آزار علیه خانواده‌های دادخواه پایان نداده‌اند. کمال لطفی، پدر رضا لطفی از جان‌باختگان اعتراضات مردمی در دهگلان در حالی وارد یازدهمین روز اعتصاب غذا شد که بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان وضعیت سلامتی او در زندان کامیاران نامناسب است. شبکه حقوق بشر کردستان هم‌چنین نوشته است، یک‌شنبه ۷ خرداد، مسئولان زندان کامیاران با خانواده کمال لطفی تماس گرفته و آنها را برای انجام ملاقات با او به این زندان فراخوانده‌اند. پس از مراجعه اعضای خانواده لطفی از دهگلان به زندان کامیاران به آنها اعلام شده که این شهروند بازداشت شده در دهمین روز اعتصاب غذای خود قرار دارد و انجام ملاقات را منوط به متاعقد کردن او به پایان اعتصاب غذا کرده‌اند: «کمال لطفی در ملاقات پشت کابینی که با خانواده‌اش داشته در حالی دچار کاهش وزن و افت فشار بوده، اعلام کرده که به هیج شیوه‌ای به اعتصاب غذایش پایان نخواهد داد. او با تاکید بر ادامه اعتصاب غذا در اعتراض به ادامه بازداشت خود به خانواده‌اش گفته است که یا آزاد خواهد شد یا در زندان خواهد مرد». نیروهای امنیتی کمال لطفی را ۲۷ فروردین سال جاری در یکی از خیابان‌های دهگلان بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل کردند. رضا لطفی، فرزند کمال لطفی شهریورماه ۱۴۰۱ در جریان خیزش ژینا از سوی نیروهای یگان ویژه هدف تیراندازی قرار گرفت و کشته شد. به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، «پس از کشته شدن رضا لطفی، خانواده او برای انجام مصاحبه تلویزیونی و نسبت دادن قتل فرزندشان به احزاب اپوزیسیون کُرد از سوی سپاه پاسداران مورد تهدید و فشار قرار گرفتند.» تنها پس از چند روز از کشته شدن رضا لطفی، کمال لطفی با انتشار ویدئویی اعلام کرد که فرزندش به دست نیروهای امنیتی امنیتی کشته شده است.

پیروزی اردوغان لیر را پایین کشید

ماندن اردوغان در مقام رئیس جمهوری ترکیه ارزش برابری لیر در برابر دلار را به پایین‌ترین رقم رساند. نرخ برابری دلار روز دوشنبه ۸ خرداد/ ۲۹ مه به ۲۰٬۰۶ لیر رسید که کمترین ارزش برای پول ترکیه به شمار می‌رود. سقوط لیر از دو سال قبل آغاز شده و در دوره‌های مختلف شتاب گرفته بود. بحران اقتصادی در ترکیه که با تورم بالاتر از ۸۰ درصد همراه شده است که یکی از پیامدهای مداخله مستقیم رجب طیب اردوغان در سیاستگذاری‌های بانک مرکزی و به صورت ویژه نرخ بهره بانکی است. اردوغان به عنوان نامزد ائتلاف جمهوریت یکشنبه هفتم خرداد/ ۲۸ مه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از رقیب خود کمال قلیچداراوغلو پیشی گرفت تا برای یک دوره پنج ساله دیگر رئیس جمهوری ترکیه باقی بماند. موسسه‌های بین‌المللی تحلیل اقتصادی و سرمایه‌گذاری برآورد خوشبینانه‌ای نسبت به آینده اقتصاد ترکیه در پنج سال آینده ندارند. تخمین این موسسات عبور نرخ دلار از ۲۸ لیر در ماه‌های آتی و تداوم روند افزایشی نرخ تورم است. پیروزی اردوغان ارزش سهام بانک‌های ترکیه را هم کاهش داده است چرا که سهامداران نگران‌ند مداخله‌های او برای کنترل نرخ بهره بانکی همچنان ادامه باشد. اردوغان در تبلیغات انتخاباتی تورم را مساله کشور خوانده و وعده کرده بود برای کنترل آن اقدام خواهد کرد.

خامنه‌ای می‌گوید با برقراری رابطه با مصر مشکلی ندارد

علی خامنه‌ای، رهبر نظام ولایی روز دوشنبه ۸ تیرماه در دیدار هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان گفت که او از گسترش روابط با عمان استقبال می‌کند. او همچنین در مورد رابطه با مصر هم گفت که «ما از این موضع استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.» سلطان عمان پیش از سفر به تهران به مصر رفته بود. پیش‌بینی می‌شد که دیدار او از دو کشور با هدف پادرمیانی برای برقراری روابط دیپلماتیک انجام شده باشد. در ماه‌های گذشته مذاکراتی در مسقط و بغداد برای برقراری روابط میان مصر و ایران در جریان بوده است. روابط دو کشور به دلیل پناه دادن مصر به محمدرضا پهلوی پس از انقلاب ۵۷ و ترور انور سادات، رئیس‌جمهوری اسبق مصر به دست یکی از اعضای جهاد اسلامی مصر تیره شد. خامنه‌ای در دیدارش با سلطان عمان به موضوع پرونده هسته‌ای اشاره‌ای نکرد. پیش از این گمانه‌زنی‌هایی در مورد انتقال طرح توافق محدود و موقت بر سر برنامه هسته‌ای منتشر شده بود. رهبر نظام ولایی در بخش دیگری از صحبتش به احیای روابط با عربستان سعودی هم اشاره کرد و آن را نتیجه «سیاست خارجی خوب دولت ابراهیم رئیسی» خواند. توافق ازسرگیری روابط ایران و عربستان سعودی با میانجیگری چین به دست آمد. مسئولیت مذاکرات طرف ایرانی در چین بر عهده علی شمخانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی بود که هفته پیش از سمتش برکنار شد.

روسیه حکم جلب سناتور آمریکایی را به دلیل اظهاراتش در اوکراین صادر کرد

وزارت کشور روسیه روز دوشنبه حکم بازداشت لیندسی گراهام، سناتور آمریکایی را در پی اظهاراتش در رابطه با جنگ در اوکراین صادر کرد. گراهام، سناتور جمهوری‌خواه اهل کارولینای جنوبی، در ویدئوی ویرایش‌شده‌ای از دیدار روز جمعه خود با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین که توسط دفتر زلنسکی منتشر شد، گفت که «روس‌ها در حال مرگ هستند» و کمک نظامی آمریکا به این کشور را «بهترین پولی» توصیف کرد که آمریکا تا به حال خرج کرده‌ است. در حالی که به نظر می‌رسد گراهام این اظهارات را در بخش‌های مختلف گفتگویش بیان کرده است، ویدئوی کوتاه دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین آنها را در کنار یکدیگر قرار داد و خشم روسیه را برانگیخت. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز یکشنبه در اظهارنظری گفت: «تصور شرمندگی‌ای بزرگتر از داشتن چنین سناتورهایی برای هر کشوری دشوار است.» کمیته تحقیقات جنایی روسیه می‌گوید پرونده‌ای علیه گراهام گشوده است و وزارت کشور هم با صدور حکم بازداشت برای این سناتور آمریکایی از اراده‌اش برای پاسخ به این اظهارات سخن گفت.

بازنشستگان مخابرات بار دیگر در چند شهر تجمع کردند

بازنشستگان شرکت مخابرات ایران در اعتراض به اجرا نشدن آیین‌نامه سال ۱۳۸۹ در چند شهر اعتراض کردند. این گروه از بازنشستگان که سال ۱۴۰۱ نیز چندین مرتبه تجمع کرده بودند، به حذف مزایای رفاهی از حقوق دوره نیز بازنشستگی معترض‌اند. بهمن سال گذشته همزمان با تجمع بازنشستگان شرکت مخابرات در سراسر ایران، خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) نوشت سهم بیمه تکمیلی بازنشستگان از بیست درصد به سی درصد افزایش یافته و مزایای خواربار از فیش حقوقی آنها حذف شده است. در روز هشتم خرداد بازنشستگان در شهرهای ایلام، مریوان، مشهد، اهواز، کرمانشاه، خرم‌آباد و اصفهان تجمع کردند. در چند ویدئو منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی شعارهایی چون «ظلم و ستم کافیه، سفره ما خالیه»، «هزینه‌ها دلاریه، حقوق ما ریالیه» و «ما مستمربگیران بدبخت شدیم تو بازار» شنیده می‌شود. شرکت مخابرات در سال ۱۳۸۹ در یک معامله غیرشفاف به یک کنسرسیوم متشکل از سپاه پاسداران و ستاد اجرایی فرمان خمینی فروخته شد. مالکان جدید این شرکت در حالی که مکلف شده بودند به قراردادهای کارگران در پیش از خصوصی‌سازی پایبند باشند، طی سال‌های بعد مزایای شغلی کارکنان شاغل و بازنشسته را کاهش دادند.

کارگران فولاد ماکوش بندرعباس سه شبانه‌روز است که اعتصاب کرده‌اند

ده‌ها کارگر مجتمع تولید گندله سنگ‌آهن مادکوش در منطقه ویژه اقتصادی بندرعباس در اعتراض به نادیده گرفتن مطالباتشان برای سومین روز متوالی مقابل در ورودی این مجتمع تولیدی اعتصاب کردند. این گروه از کارگران پیشتر در ششم خرداد ماه مقابل ساختمان استانداری هرمزگان تجمع کرده بودند. مجتمع تولیدی سنگ‌آهن مادکوش که از مجموعه شرکت‌های سرمایه‌گذاری بین‌المللی ارزش است در منطقه ویژه اقتصادی قرار دارد. مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری خارج از شمول قوانین کار قرار دارند. اتحادیه آزاد کارگران بدون بیان جزئیات «عدم تحقق مطالبات» را علت اعتراض کارگرانی که از ششم خرداد، پس از آنکه تجمعشان در مقابل استانداری بی‌نتیجه ماند، شبانه‌روز مقابل کارخانه اعتصاب کرده‌اند، دانست. دستمزد اندک و بسیار کمتر از سبد معیشت یکی از اصلی‌ترین عامل‌های اعتراضات کارگران در سال جاری است. علاوه بر آن اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و استثمار کارگران به واسطه شرکت‌های پیمانکاری تامین نیروی انسانی هم به اعتراض‌های کارگران دامن زده است. منابع کارگری در ایران گفته‌اند که مدیران شرکت و مسئولان استانی کارگران معترض را به بازداشت و اخراج از کار تهدید کرده‌اند. اخبار تایید نشده‌ای مبنی بر اخراج حداقل ۲۵ کارگر طی روزهای گذشته منتشر شده است.

۱۸۰ کارگر اخراج‌شده شهرداری جیرفت بلاتکلیف مانده‌اند

به رویه سال‌های گذشته در نخستین ماه‌های سال جاری هم شمار زیادی از کارگران موقت در بخش‌های خدماتی و تولیدی اخراج شدند. ۱۸۰ کارگر موقت شهرداری جیرفت در استان کرمان از جمله کارگرانی هستند که به گفته مدیران شهرداری «به دلیل‌ عدم نیاز و جذب غیرقانونی از سوی کارفرما اخراج شدند». به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، پیگیری‌های کارگران اخراجی و مراجعه آن‌ها به مدیران شهرداری و مسئولان محلی بی‌نتیجه بوده و سرپرست شهرداری جیرفت گفته: «در شرایطی که شهرداری به دلیل کمبود منابع مالی حتی قادر به پرداخت دستمزد کارگران موجود نیست امکان بازگشت این نیروها که جزء نیروی کار مازاد به حساب می‌آیند، وجود ندارد». کارگران اخراج شده خدمات شهری شهرداری جیرفت به مانند بسیاری دیگر از همکاران خود در شهرهای دیگر با قراردادهای موقت و دستمزد کمتر از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار مشغول به کار بودند. آنها در سال جدید تنها یک ماه دستمزد را دریافت کردند و به صورت روزمزد مشغول به کار بودند. خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران چهارم خرداد امسال در یک گزارش ویدئویی ادعا کرده بود شهرداری و شورای اسلامی بر سر این تصمیم اختلاف دارند. سخنگوی شورای اسلامی این شهر هم گفته بود که اعضای شورا پس از اخراج کارگران از این موضوع با خبر شده‌اند.

نماینده افشاگر «توزیع حواله خودرو شاسی بلند» در میان نمایندگان مجلس محاکمه می‌شود

احمد علیرضابیگی، از نمایندگان نزدیک به محمود احمدی‌نژاد که چندی قبل دریافت حواله خودرو شاسی بلند از سوی شمار زیادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را فاش کرد، در حساب کاربری خود در توییتر نوشت دوشنبه هشتم خرداد ساعت ۱۲ ظهر «در اولین جلسه دادگاه رسیدگی کننده به شکایت وزیر سابق صمت» شرکت می‌کند. رضا فاطمی‌امین، وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت نهم اردیبهشت امسال استیضاح و برکنار شد. علیرضابیگی او را به توزیع حواله خودرو شاسی بلند در میان نمایندگان مجلس متهم کرده بود. نمایندگان دریافت کننده حواله و مقام‌های دولتی در اظهاراتی متناقض ابتدا دریافت حواله خودرو را انکار کردند اما در ادامه به صورت تلویحی دریافت حواله خودرو را پذیرفتند. آنها مدعی شدند که این اقدام خارج از روند اداری مجلس و دولت و از طریق یک شرکت خصوصی صورت گرفته است. علیرضابیگی که در روزهای گذشته ادعا کرده بود پس از افشاگری در باره حواله خودروها، میکروفون او را در مجلس بسته‌اند، گفت: «در اصل اعطای خودرو به نمایندگان تردیدی نیست و موضوع از جوانب مختلف تایید شده است.» اما او به خاطر «مطرح کردن سوالی در مورد ارتباط این موضوع با استیضاح وزیر صمت در سال ۱۴۰۱ مورد بازخواست قرار می‌گیرد.»

کارخانه تولید آسفالت شهرداری در سرخه‌حصار نفس ساکنان این محله را گرفته است

شهرداری تهران به تازگی یک کارخانه تولید آسفالت در نزدیکی پارک ملی سرخه‌حصار در شرق تهران راه‌اندازی کرده است. شماری از ساکنان محله‌های کوی زینبیه و شهرک فاطمیه طی روزهای گذشته در اعتراض به آلایندگی این کارخانه در پارک نزدیک به آن تجمع کردند. آنها خواستار انتقال این کارخانه به بیرون از منطقه شهری هستند و در یک پلاکارد بزرگ نوشتند: «ما شهروندان محله‌های شرق تهران، کوی زینبیه و شهرک فاطمیه خواستار توقف، جمع‌آوری و انتقال فوری کارخانه مخرب آسفالت‌سازی از پارک سرخه حصار هستیم. فکر کنید خانواده خودتان در این محله زندگی می‌کند. پارک سرخه‌حصار و مردم را نجات دهید». ساکنان محله‌های نزدیک به این کارخانه آلاینده محیط زیست به روزنامه هم‌میهن گفتند اعتراض‌هایشان به مسئولان شهری بی‌نتیجه بوده و به آنها گفته شده است این کارخانه با مجوز قانونی راه‌اندازی شده است. برخی از آنان هم از احضار خود به پلیس امنیت خبر دادند و گفتند که از آنها پرسیده‌اند «برای چه می‌خواهید تجمع کنید». رئیس اداره محیط زیست تهران اما گفت که این نهاد هیچ‌گونه مجوزی برای ساخت کارخانه آسفالت در نزدیکی پارک سرخه حصار صادر نکرده است و موضوع در دست بررسی است. تهران یکی از آلوده‌ترین شهرهای دنیا به شمار می‌رود و در بیشتر روزهای سال گذشته هوای آن در وضعیت ناسالم و پرخطر قرار داشت.

مرکز پژوهش‌های مجلس: بحران مسکن باعث افزایش فقر غذایی مستأجران ایرانی شده است

فقر مسکن و شکست سیاست‌های دستوری دولت سیزدهم در بازار اجاره، منجر به ایجاد و افزایش فقر غذایی مستاجران در ایران شده است. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی اعلام کرد مصرف کالری مستأجر‌ان ایرانی تحت تاثیر «سریال تورم بالای اجاره مسکن»، به زیر کف مورد نیاز رسید. بر اساس این گزارش نتایج بررسی‌ها درباره ابعاد پنهان فقر و نحوه اثرگذاری تورم بر رفاه خانوار‌ها نشان می‌دهد، اگرچه میانگین کالری دریافتی سرانه خانوار‌ها در فاصله ابتدا تا انتهای دهه۹۰ تحت تاثیر افزایش تند هزینه‌های زندگی، ۱۰درصد کاهش پیدا کرده، اما این کسری کالری (مصرف کم خوراکی‌های مورد نیاز انسان)، برای مستاجر‌ان که مجبور به «تامین هزینه اجاره مسکن» هستند، حادتر است، چنانکه کالری دریافتی آن‌ها به ۱۹۹۰کیلوکالری در روز رسیده که پایین‌تر از «حداقل کالری مورد نیاز روزانه» است. بر اساس آمارهای رسمی سهم مسکن از کل هزینه خانوار در سال‌های دهه ۱۳۹۰ معادل ۱۳‌درصد افزایش یافته و از ۲۳‌درصد در سال ۱۳۹۰ به ۲۷درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است. اما افزایش فقر و کاهش سهم سایر هزینه‌ها به جز خوراک و مسکن، تنها معطوف به کاهش هزینه‌های رفاهی نیست و موجبات فقر بین‌نسلی را فراهم می‌آورد. به عنوان مثال سهم آموزش از کل هزینه‌های خانوار طی دهه حدود ۶۰‌درصد کاهش یافته است. آمارهای رسمی نشان‌دهنده آن است که شاخص اجاره مسکن در اردیبهشت سال جاری در ایران نسبت به اردیبهشت سال گذشته رشد ۳۸,۳ درصدی داشته است.

ادعای دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تحریف واقعیت‌های اجتماعی: «کشف حجاب» بعد از حوادث سال گذشته صعودی شد اما بعد از ماه رمضان نزولی شد، در شهرهای کوچک چنین پدیده‌ای نداریم

عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصاحبه با روزنامه اعتماد ادعا کرد که «برکت معنویت در ماه رمضان» مانع از آن شد که زنان ایرانی حجاب اجباری را کنار بگذارند و به پوشش اختیاری روی بیاورند. شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک نهاد بالادستی مسئول سیاستگذاری در حوزه‌های فرهنگی است. در جریان خیزش ژینا سیاستگذاری‌های کلان در زمینه تحمیل حجاب که معمولا در رسانه‌ها هم بازتاب پیدا نمی‌کند به شورای عالی انقلاب فرهنگی واگذار شد. به این دلیل است که سخنان خسروپناه که به خرافه‌پرستی شهرت دارد و تا پیش از این تداوم‌دهنده انقلاب فرهنگی در معنای تهی کردن دانشگاه‌ها از علم و فلسفه بود، اهمیت دارد. او در مصاحبه با اعتماد گفت: «کشف حجاب بعد از اغتشاشات سال گذشته یک سیر صعودی پیدا کرد. اما بعد از آن تا ماه رمضان که شاید فضای معنوی این ماه، سیر صعودی را کاهش داد یک مدتی توقف داشت. الان آمار‌ها نشان می‌دهد که حتی در دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و دانشگاه‌های دیگر سیر نزولی پیدا کرده است. این نشان می‌دهد که برکت معنویت ماه مبارک رمضان خیلی تاثیر داشت که دوباره کاهش پیدا کرد.» خسروپناه حتی عدد و آمار هم ارائه داد و ادعا کرد که شمار زنانی که در قیام ژینا پوشش اختیاری را به حجاب اجباری ترجیح دادند در تهران از ۶ درصد به ۱۲ درصد رسید اما بعد از ماه رمضان این آمارها بنا به ادعای او نزولی شده است. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، معمولا دولت به دولت تغییر می‌کند اما عبدالحسین خسروپناه دی‌ سال گذشته در میانه خیزش ژینا از ابراهیم رییسی، حکم دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی را دریافت کرد. همزمان محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس جمهوری اسلامی گفت: «مساله حجاب نباید تبدیل به دستمایه‌ای برای تعمیق شکاف و اختلافات در کشور شود.»

یک نماینده مجلس: حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی موجب جهش قیمت کالاهای اساسی می‌شود

دولت در تخصیص دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی و دارو کوتاهی کرده است و همین مساله سبب افزایش قیمت مواد غذایی و کمبود برخی اقلام دارویی شده است. این رویکرد مقدمه‌چینی برای افزایش نرخ ارز ترجیحی به ۳۸ هزار و ۶۰۰ تومان است که به گفته جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی موجب جهش قیمتی کالاهای اساسی خواهد شد. او به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، گفت: «اگر دولت نسبت به حذف ارز ٢٨ هزار و ۵٠٠ تومان اقدام کند به طور قطع قیمت کالاهای اساسی افزایش پیدا می‌کند، قیمت کالاهایی که در سفره مردم است از جمله مرغ و برنج به شدت افزایش پیدا می‌کند و قیمت دارو بالا می‌رود.». قیمت مرغ در روزهای گذشته برای چندمین بار از آغاز سال جاری افزایش یافت و به ۱۰۰ هزار تومان نیز رسید. مرکز آمار جمهوری اسلامی نرخ تورم نقطه‌ای را در اردیبهشت امسال ۵۴٬۶ درصد اعلام کرد. این رقم به معنای افزایش هزینه خانوار برای خرید کالای یکسان به همین میزان در مقایسه با اردیبهشت ۱۴۰۱ است. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در یک گزارش نرخ تورم قابل لمس برای مردم را حداقل ۳۵ درصد بزرگ‌تر از نرخ رسمی تورم اعلام شده در مرداد ۱۴۰۱ دانسته است.

نیروهای امنیتی بار دیگر فرهاد شیخی، فعال کارگری را بازداشت کردند

در تداوم بازداشت‌های خودسرانه فعالان و حامیان حقوق کارگران در ایران، نیروهای امنیتی روز یکشنبه هفتم خرداد ۱۴۰۲، فرهاد شیخی، فعال کارگری را در منزل شخصی خود در هشتگرد کرج بازداشت و به مکان نامعلومی منتفل کردند. تا این لحظه از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و نیز نهاد بازداشت‌کننده اطلاعی در دست نیست. فرهاد شیخی یکم بهمن ماه ۱۴۰۱، از سوی نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و سپس به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد. این فعال کارگری هفدهم بهمن ماه همان سال، از این زندان به ندامتگاه مرکزی کرج انتقال داده شد. این فعال کارگری نهایتا در تاریخ هجدهم بهمن ماه ۱۴۰۱، به دنبال صدور بخشنامه عفو از زندان آزاد شد. در ارتباط با فشارها و اذیت و آزار فعالان کارگری، پیش‌تر منابع نزدیک به فعالان کارگری در ایران از احضار عثمان اسماعیلی، کارگر نقاش در سقز به دادگاه خبر دادند. بر اساس احضاریه‌ای که این فعال کارگری دریافت کرده است باید روز ۲۸ خرداد در دادسرای عمومی و انقلاب سقز حاضر شود.

سفر رئیس جمهوری اسرائیل به باکو، سفر وزیر خارجه اسرائیل به زاگرب با هدف «مبارزه مشترک با تروریسم و ایران هسته‌ای»

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل سه‌شنبه ۳۰ مه/۹ خرداد به جمهوری آذربایجان سفر می‌کند. هدف از این سفر «تقویت روابط راهبردی بین اسرائیل و این کشور مسلمان شیعه هم‌مرز با ایران» عنوان شده است. در این سفر دو روزه، هرتزوگ قصد دارد با الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کند. جمهوری آذربایجان در مارس/ فروردین سال جاری سفارت خود را در اسرائیل افتتاح کرد. اسرائیل از سال ۱۹۹۳ در باکو سفارتخانه دارد. جمهوری آذربایجان ۶۹ درصد از تسلیحات نظامی خود را از اسرائیل تأمین و اسرائیل نیز ۴۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را از آذربایجان وارد می‌کند. ایران و آذربایجان ۶۷۰ کیلومتر مرز مشترک دارند. همزمان الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل برای نخستین بار در ۱۰ سال گذشته به زاگرب، پایتخت کرواسی سفر می‌کند. کوهن به رسانه های اسرائیلی گفت: «سفر دیپلماتیک به اروپای مرکزی هماهنگی استراتژیک ما با متحدانمان را تقویت می‌کند و فرصت‌هایی را برای اسرائیل ایجاد می‌کند تا منافع دیپلماتیک و اقتصادی خود را در این قاره ارتقا دهد. متحدان اسرائیل در اتحادیه اروپا نقش مهمی از همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی و فناوری تا مبارزه مشترک ما با تروریسم و ایران هسته‌ای ایفا می‌کنند.»

وزیر کشور جمهوری اسلامی: درگیری در مرز افغانستان برطرف شد، مذاکراتی هم با طرف طالبان صورت گرفت

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی درباره تنش مرزی ایران و افغانستان گفت: «این درگیری، درگیری مختصری بود و در ادامه برطرف شد و مذاکرات هم با طرف طالبانی صورت گرفت. در حال حاضر ما مشکلی نداریم و نقطه مرزی برای تردد باز بوده و در آرامش قرار دارد.» پس از درگیری روز شنبه، ۶ خرداد، که منجر به کشته ‌شدن دو مرزبان ایرانی و یک‌ جنگجوی طالبان شد، فرمانده کل نیروهای انتظامی ایران طالبان را به نقض قواعد مرزی متهم کرد. احمد وحیدی نیروهای طالبان را به آغاز درگیری متهم کرد و گفت: «یک تیراندازی مرزی در مرز از طرف مرزداران افغانستانی صورت گرفت و طبیعتا پاسخ آن‌ها هم به شکل مقتضی داده شد.» عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخله طالبان در توییتر خلاف آن را ادعا کرد و نوشت «در مربوطات ولایت نیمروز نیروهای سرحدی ایرانی به طرف افغانستان شلیک کرده که با واکنش متقابل مواجه شده‌اند. در جریان نبرد از هر دو طرف یک‌یک فرد کشته و تعدادی زخمی شده‌اند. موضوع به بزرگان هر دو طرف رسیده و اکنون وضعیت تحت کنترل می‌باشد.» حق‌آبه هیرمند و تنش آبی در سیستان و بلوچستان زمینه‌ساز درگیری اخیر مرزبانان ایرانی با طالبان بود. احمد وحیدی با اشاره به آخرین اقدامات در زمینه حقابه هیرمند گفت: «پیش‌تر مسئولان مختلفی در زمینه حقابه هیرمند صحبت کرده‌اند. از این رو ما منتظر آن تیم مشترکی هستیم که به اتفاق طالبان و نیروهای ایرانی و متخصص تشکیل شود تا این تیم وضعیت آب را در سدهای منطقه بررسی کنند و ببیند در حال حاضر با توجه به حقابه ایران، وضعیت فعلی چگونه است .». وزیر کشور در ادامه افزود: «اگر آب در سدها موجود بود، طرف طالبانی باید سهم ایران را بدهد و اگر نبود این مسئله باید برای ما روشن شود، چراکه متخصصین ما معتقدند در این سدها آب موجود است اما طرف طالبانی می‌گوید که آب موجود نیست. با این حال تشکیل کمیته مشترک از سمت ما پیش‌بینی شده و این کمیته باید تشکیل و از محل مذکور بازدید کنند. به هر حال طالبان باید این موضوع را سامان دهد.» در درگیری ۶ خرداد بین مرزبانان ایرانی و طالبان در اطراف پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل دو نیروی مرزبان ایرانی کشته و ۲ شهروند دیگر زخمی شدند. بر اساس گزارش رسانه‌های افغانستان یک جنگجوی طالب در این درگیری کشته و ۱۰ غیرنظامی از جمله شماری زن و کودک افغانستانی نیز کشته شدند.