ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بی‌خبری از مریم محمودآبادی پس از ۱۵ روز بازداشت در انفرادی اطلاعات سپاه ثارالله کرمان

مریم محمودآبادی، ۲۵ ساله و یکی از بازداشتی‌های جنبش ژن، ژیان، ئازادی بیش از دو هفته است که بار دیگر بازداشت و در انفرادی اطلاعات سپاه کرمان محبوس شده است. ماموران امنیتی ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با یورش به منزل مریم محمودآبادی در سیرجان او را بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در کرمان منتقل کردند. یک منبع آگاه به رادیو زمانه اطلاع داده که مریم محمودآبادی بیش از ۱۵ روز است که در انفرادی اطلاعات سپاه کرمان به سر می‌برد. نهادهای امنیتی خانواده محمودآبادی را تهدید کرده‌اند که اگر خبر بازداشت را رسانه‌ای کنند از آزادی دخترشان جلوگیری خواهد شد. مریم محمودآبادی آبان ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات سراسری زن، زندگی آزادی در ایران، بیش از یک ماه را در انفرادی اطلاعات سپاه و سپس زندان کرمان در بازداشت بوده است. او در نهایت با قرار وثیقه و به صورت موقت از زندان آزاد شد. مریم محمودآبادی پیشتر در خصوص مکالمه‌ای که با بازجویش داشته گفته بود: «بازجو گفت «چرا برای نیکا شاکرمی استوری گذاشتی؟!» بهش گفتم چون وحشیانه کشته شده! در جواب به من گفت کی گفته کشته شده؟ مگه تو اونجا بودی؟ و من در پاسخ گفتم: «روز عاشورا مگه شما در صحرای کربلا بودی؟» در‌ هفته‌های اخیر و به‌ویژه پس از مرگ ابراهیم رئیسی و همراهانش موج بازداشت و احضار شهروندان و به ویژه زندانیان سیاسی سابق بیشتر از پیش شده است.

چند کشور آمریکای لاتین حمله اسرائیل به رفح و کشتار آوارگان فلسطینی را محکوم کردند

کشورهای آمریکای لاتین از حمله اسرائیل به اردوگاه آوارگان در تل‌السلطان رفح واقع در جنوب غزه ابراز انزجار کردند. دولت‌های کلمبیا، کوبا، مکزیک، ونزوئلا و شیلی از اسرائیل خواستند تا اقدام‌هایی را که دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) دستور داده است، رعایت کند. کلمبیا یکی از اولین کشورهایی بود که حمله اسرائیل به تل‌السلطان را محکوم کرد و خواستار اجرای فوری تصمیم‌های دیوان بین‌المللی دادگستری و نهادهای بین‌المللی شد. گوستاوو پترو، رئیس جمهوری کلمبیا به شدت از کشورهایی که ادعا می‌کنند برای دموکراسی می‌جنگند اما «کشتار جاری در غزه را نادیده می‌گیرند» انتقاد کرد. او افزود بسیاری از صاحبان بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه افرادی هستند که از کشتار حمایت کردند. برونو رودریگز، وزیر امور خارجه کوبا نیز تأکید کرد که «کشتار بی‌رحمانه ده‌ها پناهجو شاهدی بر مصونیت از مجازات اسرائیل است و این کشور به نسل‌کشی خود علیه مردم فلسطین ادامه می‌دهد». او اقدام نظامی اسرائیل را ناقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی و همچنین دستورالعمل‌های دیوان بین‌المللی دادگستری دانست. دولت مکزیک نیز این بمباران را محکوم کرد و بر «اهمیت احترام به هنجارهای بشردوستانه بین‌المللی» تأکید کرد. مکزیک خواستار آتش‌بس و رعایت تدابیر مورد نظر دیوان بین‌المللی دادگستری شد تا راه حل سیاسی ممکن شود و کمک‌های بشردوستانه به غزه برسد. وزارت خارجه شیلی نیز اعلام کرد که اسرائیل باید قوانین بشردوستانه بین‌المللی را برای حفاظت از غیرنظامیان رعایت کند و اقدام‌های موقتی که دیوان بین‌المللی دادگستری دستور آن‌ها را داده است، به‌ویژه توقف اقدام‌های نظامی در رفح، باید اجرا شوند. ایوان گیل پینتو، وزیر امور خارجه ونزوئلا، صحنه‌های بمباران رفح را «وحشتناک» توصیف کرد و اسرائیل را به ارتکاب نسل‌کشی متهم کرد. حمله هوایی اسرائیل به تل‌السلطان در رفح سبب آتش‌سوزی کنترل نشده‌ای شد که دست‌کم ۴۵ پناهجوی فلسطینی را کشت. بسیاری از آن‌ها زنده در آتش سوختند. بیش از ۲۰۰ نفر زخمی شدند که بیشتر آن‌ها کودک و زن بودند که به دلیل بمباران مداوم اسرائیل از مناطق دیگر غزه به این منطقه گریخته بودند.

نیروهای امنیتی نازیلا خانی‌پور شهروند بهائی و وصال هروی، فرزندش را در رشت بازداشت کردند

نازیلا خانی‌پور ماچیانی (هروی)، شهروند بهائی ساکن رشت بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بنا به خبر دریافتی، مأموران اطلاعات سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ساعت ۱۱ شب سه‌شنبه ۸ خردادماه وارد خانه نازیلا خانی‌پور شدند و کتاب‌ها، عکس‌ها، آلبوم‌ها و گوشی او و همسرش را ضبط کردند. با آن‌که مأموران امنیتی تنها مجوز بازرسی خانه را داشتند و حکمی برای بازداشت این شهروند بهائی نداشتند اما او را بازداشت کرده و با خود بردند. آن‌ها همچنین به محل کار فرزند او، وصال هروی که هنوز سر کار بود رفته و او را هم دستگیر کردند. تا لحظه تنظیم این خبر نازیلا خانی‌پور با خانواده خود تماسی نداشته اما پسرشان ساعت دو بامداد چهارشنبه ۹ خرداد موفق به تماس با پدرش شده است. نازیلا خانی‌پور پیش از این در مهر سال ۱۳۹۶ هم توسط ماموران بازداشت شده بود. وصال هروی نیز در آستانه ورود به ترم چهارم دانشگاه به دلیل اعتقادات مذهبی از ادامه تحصیل محروم شد.

باقری کنی: پرونده هسته‌ای همچنان در اختیار شورای عالی امنیتی ملی است

علی باقری کنی، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی که پیش از مرگ حسین امیرعبداللهیان، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی در پرونده هسته‌ای بود، روز چهارشنبه ۹ خرداد خبرها در مورد مسئولیت علی شمخانی در پرونده هسته‌ای را رد کرد. در روزهای گذشته برخی خبرنگاران داخلی از تغییر مسئول پرونده هسته‌ای از اسفند گذشته خبر داده بودند. علی باقری کنی اما می‌گوید پرونده هسته‌ای و فعالیت‌های ایران در این زمینه «در چارچوب تدابیر نظام زیر نظر شورای عالی امنیت ملی» است. باقری کنی همچنین گفت که مذاکرات غیرمستقیم و تبادل پیام میان ایران و آمریکا «مانند گذشته ادامه دارد و هیچ وقفه‌ای در این مسیر صورت نگرفته است.» سرپرست وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که «آیا در جریان سفر اخیر با وزیر خارجه عمان درخصوص مذاکرات هسته‌ای بحث و رایزنی صورت گرفته، گفت: «ما در موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله موضوع غزه و جنایات رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم این منطقه به‌طور مفصل صحبت کردیم و در موضوعات دیگر هم رایزنی داشتیم.»

جمهوری اسلامی «اولین موشک بالستیک ضدکشتی» خود را در اختیار حوثی‌های یمن قرار داد

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران چهارشنبه ۹ خرداد اعلام کرد که اولین موشک بالستیک دریایی ایران با نام «قدر» در اختیار حوثی‌های یمن قرار گرفته است. تسنیم نوشته است این موشک را حسن طهرانی مقدم ساخته است. طهرانی مقدم از اعضای سپاه پاسداران بود و او را در میان حکومتی‌ها «پدر موشکی ایران» می‌نامند. طهرانی مقدم در آبان‌ماه ۱۳۹۰ در انفجار زاغه مهمات واقع در پادگان مدرس کشته شد. تسنیم نوشته است که چنین سلاحی برای مقابله با «نیروهای فرامنطقه‌ای» در خلیج فارس در نظر گرفته است. پیش از این، آزمایش موشک «قدر» در دریاچه ارومیه انجام شده بود و جمهوری اسلامی آن را موفقیت‌آمیز عنوان کرد. حکومت ایران به‌دنبال تشکیل و تقویت «شبکه یکپارچه موشکی» جبهه نیروهای نیابتی خود در منطقه خاورمیانه با محوریت جمهوری اسلامی ایران است. تجهیز نظامی حوثی‌های یمن توسط حکومت ایران در حالی ادامه دارد که حوثی‌ها از آغاز جنگ در غزه کشتی‌های باری را هدف قرار می‌دهند. آن‌ها می‌گویند این حملات در حمایت از فلسطین و در مورد کشتی‌های مرتبط با اسرائیل انجام می‌شود. در مقابل کشورهای غربی، به‌ویژه آمریکا و بریتانیا حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها را اختلال در مبادلات تجاری جهان می‌دانند و نیروهای نظامی خود را به این منطقه اعزام کرده‌اند. ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در منطقه (سنتکام) روز چهارشنبه از انهدام پنج پهپاد شلیک‌شده از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در آسمان دریای سرخ خبر داد.

کارگران شهرداری منجیل: دستمزد ماهانه کفاف معاش زندگی‌مان را نمی‌دهد

کارگران شاغل در شهرداری منجیل از وضعیت معیشتی خود ابراز نارضایتی کردند. شماری از کارگران پیمانکاری شاغل در مجموعه شهرداری منجیل در استان گیلان به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفتند: «درآمد برخی از ما کارگران نزدیک به حداقل حقوق است و دریافتی ماهانه‌مان کفاف معاش زندگی‌مان را نمی‌دهد.» به‌گفته کارگران شهرداری منجیل، دستمزد آن‌ها و کارکنان ساده شاغل در شهرداری در حدی است که مشکلات معیشتی زیادی برای آن‌ها ایجاد کرده و شهرداری منجیل هم اقدامی در جهت افزایش حقوق کارگران انجام نداده است. این کارگران گفتند ماهانه با اضافه‌کاری مبلغی در حدود ۱۲ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند که این رقم باتوجه به افزایش روزانه قیمت بسیاری از اقلام مصرفی و غذایی بسیار ناچیز است. آن‌ها افزودند: «همه ما سال‌هاست به‌صورت قراردادی تحت مسئولیت شرکت پیمانکار مشغول کاریم و تلاش زیادی برای حذف فعالیت خود پیمانکار انجام داده‌ایم اما نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.»

وکیل تتلو: هنوز موافقتی با آزادی موکلم نشده است

الهام رحیمی‌فر، وکیل امیرحسین مقصودلو (‌تتلو)، خواننده پاپ ایرانی چهارشنبه ۹ خرداد گفت به‌رغم پیگیری‌هایی که کرده هنوز موافقتی با آزادی موکلش «به قید وثیقه یا با سایر تمهیدات دیگر صورت نگرفته است». او تأکید کرد که همچنان برای استفاده تتلو از این شرایط تلاش خواهند کرد. رحیمی‌فر همچنین افزود موکلش به برخی از احکام صادره از سوی دادگاه که «قضات اشد مجازات را در نظر گرفته بودند» اعتراض داشته و به برخی دیگر هم تمکین و به دستگاه قضائی اعتماد کرده است و «تسلیم رأی شده است». او افزود وضعیت تتلو در زندان «مناسب است و ایشان مشکل جسمی ندارد». الهام رحیمی‌فر اخیراً به روزنامه جام‌جم گفته بود موکلش در مورد مسائل «برخلاف اخلاق» اظهار ندامت کرده و در رفتارش هم کاملاً مشهود است. او افزوده بود تتلو برای این‌که «اظهار ندامت و توبه» خود را اثبات کند در زندان شعری «در مدح امیرالمرمنین» (علی‌بن‌ ابی‌طالب، امام اول شیعیان) سروده است. پلیس ترکیه ۱۵ آذر سال گذشته تتلو را که در استانبول زندگی می‌کرد، در مرز بازرگان تحویل ایران داد و دستگاه قضائی جمهوری اسلامی او را بازداشت کرد. دستگاه قضائی جمهوری اسلامی گفته که تتلو شاکی‌های خصوصی داشته و شکایت‌های متعددی علیه او ثبت شده است، از جمله از سوی «نوجوانان زیر ۱۸ سال و خانواده‌های آن‌ها». تتلو در روزهای پایانی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ در کنار ابراهیم رئیسی، عضو هیأت سه ‌نفره مرگ در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ نشست و از او حمایت کرد. این حمایت در انتخابات سال ۱۴۰۰ نیز تکرار شد. او همچنین در جشن رسانه‌ای خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران از دستان حمید رسایی، روحانی تندرو محافظه‌کار لوح تقدیر دریافت کرد و یک بار نیز در ترکیه اعلام کرده بود که قصد دارد «حرم‌سرای سلطان» دایر کند و از دختران زیر ۱۸ سال خواسته بود به این حرم‌سرا بپیوندند. افرادی نیز ادعا کرده‌ بودند که دختران جوان و نوجوانی در خانه تتلو در استانبول مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.