ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس کمیته دفاع دومای روسیه: پریگوژین قراردادهای وزارت دفاع را امضا نکرده بود

به گزارش اسپوتنیک، آندری کارتاپولوف، رئیس کمیته دفاع دومای روسیه پنج‌شنبه ۸ تیر / ۲۹ ژوئن گفت یوگنی پریگوژین، رهبر گروه مزدور واگنر از تصمیم وزارت دفاع روسیه برای امضای قراردادهای آن پیروی نکرد. کارتاپولوف افزود به پریگوژین گفته شد که در این صورت گروهش در «عملیات نظامی ویژه» (حمله به اوکراین) شرکت نخواهد کرد و در نتیجه بودجه خود را از دست خواهد داد. رئیس کمیته دفاع دومای روسیه افزود چند روز قبل از اقدام به شورش، وزارت دفاع اعلام کرد که همه تشکیلاتی که مأموریت‌های رزمی انجام می‌دهند باید با وزارت دفاع قرارداد امضا کنند و همه این تصمیم را اجرا کردند. کارتاپولوف گفت: «تصمیم کاملاً درستی بود و همه به‌جز پریگوژین آن قرارداد‌ها را امضا کردند. سپس به او اطلاع دادند که در این مورد واگنر در عملیات نظامی ویژه شرکت نخواهد کرد.»

چهار نفر دیگر از فعالان کلاب هاوس با سپردن وثیقه از زندان آزاد شدند

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سروناز میثاقیان، دانیال امین، امیر اخوان و نیما آویدنیا، چهار تن دیگر از فعالان کلاب هاوس با تودیع وثیقه آزاد شدند. بدین ترتیب از هفت نفر فعال کلاب هاوس که بازداشت شده بودند مهوش (سایه) صیدالی و فرهنگ آزادمنش همچنان در زندان به‌سر می‌برند. روز گذشته، چهارشنبه ۷ تیر، علیرضا عبدی یکی دیگر از این فعالان با سپردن وثیقه از زندان اوین آزاد شده بود. نیروهای امنیتی این افراد را چهارشنبه ۳۱ خرداد و پنج‌شنبه یکم تیر بازداشت کرده بودند. نرگس صیدالی، خواهر مهوش صیدالی نیز با انتشار مطلبی از اعتصاب خواهر خود در زندان خبر داده بود.

پلیس آلبانی همه رفت‌و‌آمدها به کمپ مجاهدین را کنترل می‌کند

به گزارش وب‌سایت خبری BalkanWeb دوباره پلیس آلبانی در صدد تفتیش کمپ مجاهدین برآمده است. پلیس در جلوی کمپ اشرف ۳ مستقر شده و همه رفت‌وآمدها را کنترل می‌کند. به گزارش منبع خبری مذکور پلیس انگیزه این کنترل را جلوگیری از خروج اسناد و تجهیزاتی از کمپ اعلام کرده و گفته طبق دستور قضایی چنین می‌کند.

دادگاه بریتانیا با اخراج پناهجویان به رواندا مخالفت کرد

دولت بریتانیا در اجرای برنامه‌ خود برای اخراج پناهجویان به رواندا شکست خورد. دادگاه تجدید نظر در لندن پنج‌شنبه ۸ تیر / ۲۹ ژوئن طرح سوئلا براورمن، وزیر کشور بریتانیا در این‌باره را غیرقانونی خواند. براساس حکم دادگاه، رواندا را نمی‌توان یک کشور ثالث امن در نظر گرفت. دلیل آن نواقص موجود در روند پناهندگی این کشور عنوان شده است. دادگاه گفت احتمال می‌رود که پناهندگانی که مستحق حمایت‌اند در رواندا به کشور خود بازگردانده شوند. رأی دادگاه لندن قابل تجدیدنظر در دادگاه عالی بریتانیاست. براساس طرح سوئلا براورمن افرادی که به‌طور غیرقانونی وارد بریتانیا می‌شوند پس از بازداشت در اسرع وقت به رواندا اخراج شده و در آن‌جا درخواست پناهندگی می‌دادند. بریتانیا و دولت رواندا به توافق‌نامه‌ای نیز در این زمینه دست یافته بودند. در سال ۲۰۲۲، حدود ۴۵ هزار پناهجو از کانال مانش به بریتانیا رفتند. از آغاز سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۱۱ هزار نفر به‌طور غیرقانونی وارد این کشور شده‌اند.

لهستان به دلیل حضور نیروهای واگنر در بلاروس قصد دارد مرزهای شرقی خود را تقویت کند

پس از آن‌که الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس اعلام کرد که مکانی برای اقامت نیروهای مزدور واگنر روسیه در کشورش آماده است، رهبران لهستان نگران وضعیت کنونی شده‌اند. یاروسواف کاچینسکی، معاون نخست‌وزیر لهستان روز پنج‌شنبه ۸ تیر / ۲۹ ژوئن اعلام کرد که قرار است شمار نیروهای مستقر در مرزهای شرقی این کشور افزایش یابد و بر تعداد «انواع موانع و استحکامات برای محافظت از مرزها در صورت حمله» افزوده شود. به‌گفته کاچینسکی، لهستان اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد تا هشت هزار جنگنده گروه واگنر می‌توانند در بلاروس مستقر شوند. لهستان عضو اتحادیه اروپا و ناتو است و ۴۱۸ کیلومتر مرز مشترک با بلاروس دارد. روز چهارشنبه نیز آندژی دودا، رئیس جمهوری لهستان، از حضور نیروهای واگنر در بلاروس ابراز نگرانی کرده بود. ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو نیز نسبت به دست‌کم گرفتن روسیه هشدار داده بود نیروی نظامی آلمان نیز در لیتوانی مستقر می‌شوند.

تصویب کلیات طرح دو فوریتی رایگان شدن اتوبوس در شورای شهر مشهد ـ شهردار مشهد می‌گوید باید بررسی کارشناسی شود

شورای شهر مشهد دوشنبه ۵ تیرماه کلیات طرح دو فوریتی رایگان شدن خدمات حمل‌ونقل عمومی در سازمان اتوبوسرانی این شهر و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی برای جبران هزینه‌های آن را تصویب کرد. بررسی تبصره‌های این لایحه به جلسه آینده شورای شهر موکول شد. براساس آن‌چه که در طرح گفته‌شده، این طرح در راستای اجرای سیاست‌های کلی محیط زیست و به‌منظور ترغیب شهروندان در استفاده از حمل‌ونقل عمومی برای کاهش آلودگی هوا و روان‌سازی ترافیک شهر انجام می‌شود. با این حال در جلسه شورای شهر اختلاف نظرهایی در این‌باره وجود داشت، از جمله گفته شد اتوبوسرانی مشهد روزی یک میلیارد تومان درآمد دارد، اگر این رقم حذف شود از کجا تأمین خواهد شد. برخی از اعضای شورای شهر خواهان آن شدند که مدیریت شهری منابع جایگزین را اعلام کند و بگوید که این طرح چگونه اجرا خواهد شد. محمدرضا قلندر شریف، شهردار مشهد در این جلسه گفت: «این موضوع باید به صورت کارشناسی بررسی شود. نباید مردم را در صفوف اتوبوس نگه داریم و نارضایتی ایجاد کنیم. خدمات رایگان می‌شود اما برگرداندن این طرح حتی به صورت آزمایشی هزینه دارد.» او افزود: «موضوع تأمین مالی مهم است اما کمترین اهمیت را دارد. همان‌طور که یارانه پرداخت‌نشده دولت را تامین می‌کنیم می‌توانیم سهم مردم را نیز بدهیم.»

مدیر حوزه علمیه قم: هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهیم حجاب از سر زنان ما برداشته شود ـ سعی می‌کنیم زنان غربی را هم حجاب‌دار کنیم

مسئولان حکومتی در شهرستان چالوس استان مازندران مراسمی در دفاع از حجاب اجباری برگزار کردند که در آن حجت‌الاسلام محسن مجتهدزاده، مدرس حوزه علمیه قم هم سخنرانی کرد و ضمن تمجید و تقدیر از دولت سیزدهم گفت: «دشمن باید بترسد چرا که هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهیم حجاب از سر زنان ما برداشته شود و ضمن آن‌که تمام سعی و تلاش ما این است که زنان غربی هم حجاب‌دار کنیم.» او به‌شکل تلویحی از «آتش به اختیار» بودن طرفداران حکومت در مقابله با پوشش اختیاری دفاع کرد و افزود: «دوران جبهه و جنگ را نباید از یاد برد چرا که مردم خودشان مدیریت کردند. برای عفاف و حجاب هم نباید به همدیگر حواله دهیم اگر این نوع تفکر حاکم شود شاهد جولان رسانه‌های بیگانه معاند و ضدانقلاب خواهیم بود.»

افشای فیش حقوق ۱۰۰ میلیون تومانی رئیس کمیته تحقیق و تفحص مجلس از حقوق‌های نجومی ـ واکنش او: چرا فقط حقوق من را درز داده‌اند؟

انتشار فیش حقوق ۱۰۰ میلیون تومانی منتسب به مالک شریعتی نیاس، نماینده تهران که خود رئیس کمیته تحقیق و تفحص مجلس از حقوق‌های نجومی است، بار دیگر موضوع حقوق نمایندگان مجلس در ایران را برجسته کرد. مالک شریعتی نیاسر در واکنش به این افشاگری در توییتر نوشت: «چرا از ۲۸۶ فیش مشابه هزینه نمایندگی، نیروی اجرایی مجلس فقط این یکی را درز داده؟ شاید تسویه حساب!» او افزود: «کاش نمایندگان هم امکانات ثابت داشتند، اما فعلاً مخارج اداری را به‌صورت نقدی از مجلس می‌گیرند و خودشان باید هزینه دفتر، حقوق کارمندان، هزینه‌های جاری تلفن و احیاناً اجاره مسکن را بدهند.» او حقوق نمایندگان مجلس را بین ۲۰ تا ۲۴ میلیون تومان عنوان کرد و گفت هزینه اجاره دفتر، خودرو، چند کارمند و سایر هزینه‌های کاری بالاست. پیش از این، احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم در مجلس گفته بود: «نمایندگان دو حساب دارند. حقوق ماهانه آن‌ها به یکی واریز می‌شود و هزینه‌های دفتر یا دفاترشان به دیگری. حقوق ماهانه ۲۰ میلیون تومان است و هزینه‌های دفتر هم ۵۳ میلیون تومان.» او افزوده بود: «چون در حوزه انتخابیه هشت دفتر دارم. سه دفتر در قم و پنج دفتر در شهرستان‌های دیگر با ۲۳ کارمند و همه را باید با همان ۵۳ میلیون تأمین کنم.» وب‌سایت «عصر ایران» در این‌باره نوشته است: «تعبیر مجلس انقلابی فقط در ظاهر و شعار است؟ چرا به عدد و رقم ترجمه نمی‌شود و پای پول که به میان می‌آید کاری به ارزش‌های اول انقلاب ندارند؟» مجلس شورای اسلامی ۱۵ اسفند سال گذشته طرحی را تصویب کرد که براساس آن حقوق نمایندگان و مدیران مجلس باید به‌طور شفاف و ماهانه در سامانه اداری و استخدامی کشور قرار گیرد. تاکنون هیچ گزارش رسمی از میزان حقوق نمایندگان مجلس منتشر نشده است.

یک فعال محیط زیست: بخش‌های بزرگی از ایران با ۳۵ میلیون نفر جمعیت وارد جدی‌ترین تنش آبی شده‌اند

محمد درویش، فعال محیط زیست درباره بحران آب در ایران گفت: «بخش‌های بزرگی از ایران کمتر از هزار مترمکعب در سال آب در دسترس دارند و وارد جدی‌ترین تنش شده‌اند.» او گفت حدود ۳۵ میلیون نفر از ایرانی‌ها در این بخش‌ها زندگی می‌کنند. درویش براساس آمار شرکت مدیریت منابع آب ایران و سازمان زمین‌شناسی افزود بدترین اوضاع در اصفهان است: «اصفهان گسترده‌ترین فرونشست‌ها را تجربه می‌کند و فرونشست وارد شهر شده و شبکه فاضلاب را نیز شکسته است. میزان تراز منفی اصفهان ۱۳ میلیارد مترمکعب است که چیزی حدود ۲۰ رودخانه به اندازه زاینده‌رود است.» به‌گفته او استان فارس نیز ۱۵ میلیارد مترمکعب تراز منفی دارد و بزرگترین فروچاله جهان با ۵۴ سانتی‌متر در سال در استان فارس ثبت شده است. تراز منفی استان خراسان رضوی ۳۱ میلیارد مترمکعب است و شکاف بسیار طولانی در دشت نیشابور به طول ۳۲ کیلومتر وجود دارد. درویش افزود ممکن است که مشهد به‌عنوان دومین شهر مهم و پرجمعیت ایران در آستانه فروپاشی کامل و مهاجرت اقلیمی باشد.