ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عاطفه رنگریز، فعال حقوق زنان را پس از احضار به دادگاه بازداشت کردند

در تداوم اذیت و آزار و پرونده‌سازی علیه فعالان مدنی عاطفه رنگریر، فعال حقوق زنان شنبه ۹ تیر، پس از مراجعه به شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب دامغان بازداشت شد. پیش از این زمانه به نقل از منابع آگاه گزارش کرده بود که دستگاه قضایی حکومت ایران علیه عاطفه رنگریز پرونده جدیدی را با اتهامات «تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب در جهت تشویش اذهان عمومی و تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت ملی» گشوده است. در ابلاغیه‌ صادر شده از سوی شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب دامغان به عاطفه رنگریز مهلت پنج روز داده شده تا خود را به شعبه مذکور معرفی کند در غیر این‌ صورت با حکم جلب مواجه خواهد شد. در روزهای گذشته عاطفه رنگریز در صفحه‌ی اینستاگرامش از پرونده‌سازی جدید وزارت اطلاعات علیه او با اتهام «تشکیل گروه» خبر داده و اعلام کرده بود که تا کنون از این اتهام، هیچ گونه اطلاعی نداشته است. او صبح امروز شنبه ۹ تیر خبر داده بود که قرار است همین امروز به دادگاه مراجعه کند. عاطفه رنگریز را اواخر آبان سال گذشته بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام، تشویق و ترغیب مردم به اعتراض و درگیری، همکاری با گروه‌ها و رسانه‌های معاند نظام» به جریمه نقدی و مجازات تکمیلی محکوم کردند، اما تسلیم به رای او به‌دلیل اعتراض دادستان رد شد. نیروهای امنیتی ۱۹ شهریور ۱۴۰۲، عاطفه رنگریز را در دامغان بازداشت و به اداره اطلاعات سمنان منتقل کردند. پس از چند روز بی‌خبری از وضعیت او و گذراندن بازجویی در اداره اطلاعات، عاطفه رنگریز به زندان شاهرود منتقل شد. این کنشگر حقوق زنان که پس از انتقال‌های پیوسته به اداره اطلاعات سمنان، زندان سمنان و زندان شاهرود، مورد کارشکنی‌های فراوان نهاد قضایی در روند تودیع وثیقه خود قرار گرفت، دست به اعتصاب غذای تر زد. او سپس شنبه ۲۹ مهر۱۴۰۲ به قید وثیقه از زندان آزاد شد.

حمله با «کمان زنبورکی» به سفارت اسرائیل در صربستان: مهاجم کشته شد و تعدادی دستگیر شدند

مقامات صربستان می‌گویند در حمله با «کمان زنبورکی» به سفارت اسرائیل در بلگراد چند نفر که پیشتر از سوی نیروهای امنیتی شناسایی شده و تحت نظارت بودند، دستگیر شدند. وزارت کشور صربستان گفته است که یکی از افسران پلیس برای دفاع از خود دست به اسلحه برده و مهاجم را کشته است. حمله ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی در بلگراد پایتخت صربستان رخ داده و فرد ناشناس یکی از نیروهای حافظ امنیت سفارت اسرائیل را با استفاده از کمان زنبورکی از ناحیه گردن زخمی کرده است. پلیسی که زخمی شده در حال حاضر در بیمارستان تحت عمل جراحی قرار دارد. به گفته وزیر کشور صربستان شواهد اولیه نشان می‌دهد که حمله به گروهی از افراد مرتبط است که عضو جریان وهابیت هستند. جریان وهابیت یک جنبش بنیادگرای اسلامی است که در عربستان تاسیس شده و در آنجا و قطر حضور پررنگی دارد. وزیر کشور صربستان توضیحات بیشتری درباره دلایل این حمله و شواهدی که آن را به وهابیون مرتبط می‌کند ارائه نداد.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی یک زندانی دیگر بلوچ را اعدام کرد

چهارشنبه ششم تیر حکم اعدام یک زندانی بلوچ در زندان قاین در استان خراسان جنوبی بابت اتهامات مربوط به مواد مخدر، به اجرا درآمد. بنا بر گزارش رسانه‌ی حال‌وش که اخبار مربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، حکم اعدام این زندانی بلوچ که هویت او ناصر رحیمی، ۳۲ ساله و اهل زاهدان اعلام شده، بدون دیدار و ملاقات آخر با خانواده اجرا شده است. بر مبنای این گزارش ناصر رحیمی در سال ۱۴۰۰، در شهر قاین با اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و در دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شد. ناصر رحیمی، ساکن مشهد، متأهل و پدر یک فرزند بود. در سال ۱۴۰۲ دستکم ۱۷۱ شهروند بلوچ در زندان‌های ایران اعدام شدند. این حدود یک چهارم ۷۶۷ حکم اعدام اجرا شده در این سال است. بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، اعدام زندانیانی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» اعدام شده‌اند، در چهار سال گذشته به‌طور مستمر و هر ساله، افزایش شدیدی داشته‌اند. در سال ۲۰۲۳، ۴۷۱ نفر با اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر اعدام شده‌اند که در مقایسه با ۲۵۶ اعدام در سال ۲۰۲۲، ۸۴ درصد رشد داشته است.

حوادث کار جان یک کارگر روزمزد را در عسلویه گرفت

یک کارگر ۴۰ ساله حین کار در عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه هشتم مجتمع پارس جنوبی عسلویه دچار سانحه شد و جان خود را از دست داد. «کولبرنیوز» با اعلام اینکه این حادثه روز سه‌شنبه پنجم تیر رخ داده، هویت این کارگر روزمزد را فرهاد ابراهیمی‌نسب و اهل مسجدسلیمان اعلام کرده است. سازمان پزشکی قانونی پیش از این شمار کارگرانی که در سال ۱۴۰۲ جانشان را در حوادث ناشی از کار از دست دادند، ۲۱۱۵ نفر اعلام کرده بود اما احمد پرنده، مدیرکل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادعا کرد مرگ ناشی از حوادث کار نسبت به سال قبل‌تر (۱۴۰۱)، ۷,۵ درصد کاهش یافته است. او درباره اختلاف آمار ارائه‌شده از سوی دو نهاد حکومتی گفت: «علت تفاوت میان آمار پزشکی قانونی با آمار بازرسان کار این است که کلیه کارکنانی که بیمه مشاغل آزاد بوده یا بیمه کشوری و کارمند محسوب شده و خارج شمول قانون کار هستند، در آمار ما از حوادث کار مربوط به کارگران قرار نمی‌گیرند.»

نماینده ایران در سازمان ملل می‌گوید در صورت حمله اسرائیل به لبنان، ورود «همه جبهه‌های مقاومت» به جنگ محتمل است

نمایندگی ایران در سازمان ملل می‌گوید «حمله نظامی همه‌جانبه» اسرائیل در لبنان، «جنگی ویران‌کننده در پی خواهد داشت». در پستی که نمایندگی ایران در سازمان ملل در شبکه‌ اجتماعی ایکس منتشر کرد آمده است: «گرچه ایران تبلیغات رژیم صهیونیستی در مورد قصد حمله به لبنان را یک جنگ روانی می‌داند، حمله نظامی همه‌جانبه در صورت وقوع به جنگی ویران‌کننده منجر خواهد شد. در این صورت همه گزینه‌ها شامل مشارکت کامل همه جبهه‌های مقاومت روی میز خواهد بود.» از ۷ اکتبر به این سو، حزب‌الله لبنان و ارتش اسرائیل تقریبا به شکل روزانه تبادل آتش کرده‌اند. در هفته‌های گذشته پس از آن‌که اسرائیل یکی از فرماندهان حزب‌الله را کشت این گروه بزرگترین حملات موشکی و پهپادی خود را به سمت پایگاه‌های نظامی اسرائیل انجام داد. در پی افزایش تنش‌ها اسرائیل اعلام کرده است که تصمیم در مورد جنگ همه‌جانبه با حزب‌الله لبنان به‌زودی عملی خواهد شد. چند روز پیش روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت که بمباران‌های پیوسته اسرائیل در جنوب لبنان نشان می‌دهد که این کشور قصد دارد منطقه‌ای حائل به عنوان «منطقه مرگ» در آنجا ایجاد کند. این منطقه حائل ادعایی یک‌ششم منطقه جنوب لبنان را تشکیل می‌دهد که طبق قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ باید عاری از نیروهای حزب‌الله باشد. براساس این قطعنامه حزب‌الله لبنان باید به ساحل شمالی رودخانه لیتانی عقب‌نشینی کند تا راه را برای استقرار ارتش ملی لبنان و نیروهای پاسدار صلح هموار سازد. همچنین ارتش اسرائیل موظف است با آغاز استقرار این نیروها، نیروهای خود را از مناطق جنوبی لبنان خارج کند.

مردم منطقه شیرآباد زاهدان چهار روز است که در گرمای تابستان آب آشامیدنی ندارند

مردم منطقه شیرآباد زاهدان چهار روز است در گرمای بیش از ۴۰ درجه آب آشامیدنی ندارند. یک شهروند در ویدئویی که حال‌وش منتشر کرده از قطعی چهار روزه آب در خیابان آزادی ۳۸ منطقه شیرآباد زاهدان خبر داده و می‌گوید که «پیگیری کردیم، اما مسئولان پاسخگو نیستند». پیش از این اهالی روستای دج در بخش پیرسهراب شهرستان چابهار به دلیل قطعی سه ماهه آب و بی‌توجهی مسئولان اعتراض کرده بودند. به گزارش رسانه‌ی «حال‌وش»، که به طور اختصاصی اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، اهالی این روستا در حالی از آب نوشیدنی بهداشتی محروم‌اند که در دو سیل اسفند ماه ۱۴۰۲ و فروردین ۱۴۰۳ خسارات زیادی به زیرساخت‌های این منطقه وارد شده است. در روزهای اخیر منابع بلوچ گزارش کرده بودند که که توزیع آب شیرین در زاهدان نیز ناعادلانه صورت می‌گیرد و فروشندگان در روزهایی که آب موجود است یک گالن ۲۰ لیتری را چهار هزار تومان و در روزهایی که آب قطع است و مردم نیاز دارند، آن را با قیمت هشت هزار تومان می‌فروشند. پیش‌تر هاشم امینی، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران گفته بود که بر اساس آخرین گزارش بارش‌های محقق شده از ابتدای پاییز سال ۱۴۰۲ تا فروردین ۱۴۰۳، نزدیک به ۳۱۹ شهر در کشور با تنش و بحران کم آبی مواجه بوده‌اند.

دو کارگر معدن شازند اراک با گذشت ۱۴ روز هم‌چنان زیر آوار هستند

پیکر دو کارگر از چهار کارگر معدن شن و ماسه شازند که ۲۷ خرداد زیر آوار سنگ ماندند، با گذشت ۱۴ روز هنوز پیدا نشده است. جستجو برای یافتن پیکر آیت‌الله رضایی و مجتبی نجفی، دو کارگر مفقود شده معدن شن و ماسه شازند هم‌چنان ادامه دارد. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از یک منبع کارگری در این خصوص نوشت: «با ریزش دوباره معدن شن ماسه شماره ۵ شازند در دومین روز از حادثه حجم زیاد آوار سنگ که بیش از یک میلیون ۷۰۰ هزار تن برآورد می‌شود، کار آواربرداری را دشوار کرده است اما هم اکنون کارگران معدن شازند و کارگرانی که از دیگر معادن اطراف آمده‌اند در حال کمک به امدادگران هستند». به گفته این منبع گارگری، «اگر در معدن شن و ماسه شازند شرایط اصول ایمنی مهیا بود این حادثه اتفاق نمی‌افتاد.» معدن شن و ماسه شازند ۲۷ خرداد ریزش کرد. حدود شش ساعت پس از ریزش پیکر بی‌جان دو کارگر به نام‌های محمد ابوالحسنی و نصرت یارمحمدی از زیر آوار بیرون آورده شد. آیت رضایی و مجتبی نجفی دو کارگر دیگر هستند که همچنان زیر آوار حبس شده‌اند.

ستاد فرماندهی انتظامی سیستان و بلوچستان: در پی حمله به خودروی حامل صندوق اخذ رأی در منطقه جکیگور دو مامور کشته شدند

صبح روز شنبه ۹ تیر، در پی حمله افراد مسلح در منطقه جکیگور از توابع بخش مرکزی راسک در استان سیستان و بلوچستان به یکی از خودروهای عوامل اجرایی و انتظامی صندوق اخذ رای دو مامور کشته و تعدادی دیگر نیز مجروح شدند. خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران اسامی این دو مامور را سرباز وظیفه انتظامی فرهاد جلیل و گروهبان یکم مرزبانی ابراهیم مرمزی اعلام کرده است. بر اساس این گزارش، این اتفاق پس از اتمام رای‌گیری رخ داده است. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است. جمعه هشتم تیر، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در داخل و خارج کشور با چهار کاندیدا آغاز شد. این دور از انتخابات ریاست جمهوری به دلیل مرگ ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری پیشین در حادثه سقوط هلیکوپتر انتخابات زودهنگام محسوب می‌شود. تاکنون وزارت کشور از شمارش آرای بیش از ۱۴ میلیون خبر داده و بر اساس آمار منتشر شده هیچ نامزدی در دور اول انتخابات موفق به کسب بیش از پنجاه درصد آرا نشده و انتخاب رئیس جمهور به دور دوم کشیده خواهد شد.