ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عزیز قاسم‌زاده از فعالان صنفی فرهنگیان گیلان در زندان به انفصال دائم از مشاغل دولتی محکوم شد

به گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، عزیز قاسم‌زاده، فعال صنفی فرهنگیان گیلان که هم‌اکنون در زندان لاکان رشت زندانی است، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شد. هیأت بدوی رسیدگی به تخلف‌های کارکنان آموزش و پرورش استان گیلان ۲۹ مرداد سال جاری این حکم را صادر و در زندان به عزیز قاسم‌زاده ابلاغ کرده است. شرکت در تجمع‌های صنفی معلمان، ترانه‌خوانی در تجمع‌های اعتراضی و مصاحبه با شبکه‌های خبری خارج از کشور، از مصادیق اتهام‌های مطرح‌ شده علیه او عنوان شده است. پیش از این، شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت عزیز قاسم‌زاده را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم و دادگاه تجدیدنظر استان گیلان نیز این حکم را عیناً تأیید کرد. این فعال صنفی ۱۹ فروردین‌ماه سال جاری، جهت تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان لاکان رشت شد.

هفت نظامی سابق شیلی که در قتل ویکتور خارا، خواننده انقلابی، دست داشتند پس از ۵۰ سال محکوم شدند

۵۰ سال پس از کودتای نظامی در شیلی، هفت نظامی سابق به جرم قتل ویکتور خارا، خواننده چپ‌گرا به زندان محکوم شدند. به‌گفته دادگاه عالی سانتیاگو در شیلی، شش مجرم نظامی به ۲۵ سال و یک نفر دیگر به ۸ سال زندان محکوم شدند. ۱۱ سپتامبر سالگرد کودتای نظامی ژنرال آگوستو پینوشه در سال ۱۹۷۳ علیه دولت دموکراتیک سالوادور آلنده سوسیالیست است. ارتش دو روز پس از سرنگونی دولت آلنده ویکتور خارا، نوازنده گیتار و خواننده را دستگیر شد. او در استادیوم ملی سانتیاگو پایتخت شیلی شکنجه و سپس در ۱۶ سپتامبر به ضرب گلوله کشته شد. جسد او که در آن زمان مخفیانه دفن شده بود در سال ۲۰۰۹ برای بررسی شرایط دقیق مرگش نبش قبر شد.

هفت زائر ایرانی دیگر در سانحه رانندگی در عراق جان خود را از دست دادند

روز سه‌شنبه ۷ شهریور در اثر برخورد دو خودرو در استان واسط عراق و آتش‌گرفتن یکی از این خودروها که حامل زائران ایرانی بود، هفت زائر جان خود را از دست دادند. روز دوشنبه ۶ شهریور نیز محمدکاظم آل صادق، سفیر ایران در بغداد اعلام کرد که در یک تصادف در مسیر استان کوت عراق دو زائر زن ایرانی کشته شده اند. به‌گفته آل صادق بعد از ظهر دوشنبه نیز تصادف شدیدی در مسیر استان ناصریه رخ داد که با برخورد یک کامیون با اتوبوس زائران ایرانی هفت زائر ایران شامل پنج مرد، یک زن و یک کودک جان خود را از دست دادند و ۲۹ زائر نیز زخمی شدند. در همین روز، سید نادر نقیبی، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی آبادان از مصدوم شدن هفت زائر ایرانی در پی حادثه تصادف یک دستگاه ون در منطقه رمیله واقع در استان بصره عراق خبر داد. اعزام زائران شیعه از ایران به عراق در سال‌های اخیر با تبلیغات گسترده حکومت و دادن تسهیلات و امتیازهای ویژه افزایش یافته است. حسن بهرام‌نیا، استاندار ایلام سه‌شنبه ۷ شهریور از تردد بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از مرز مهران خبر داد و گفت در روزهای آینده شاهد افزایش تردد از این مرز خواهیم بود. به‌گفته بهرام‌نیا بیش از پنج هزار میلیارد برای تسهیل تردد زائران فقط برای زیرساخت‌های ارتباطی استان هزینه شده و کمتر از دو ماه بیش از ۸۰۰ چشمه سرویس بهداشتی و حمام در محورهای مواصلاتی استان ساخته شده است.

دادگاه پاکستان برای عمران خان نخست‌وزیر سابق این کشور قرار وثیقه صادر کرد

دادگاهی در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان سه‌شنبه ۷ شهریور / ۲۹ اوت حکم سه سال زندان عمران خان، نخست‌وزیر سابق این کشور به اتهام فساد مالی را به حالت تعلیق درآورد و او به قید وثیقه آزاد می‌شود. یک مقام بلندپایه پاکستان به خبرگزاری فرانسه گفته است که وکلای او هنوز ابهاماتی در مورد آزادی فوری عمران خان دارند. آن‌ها از آن بیم دارند که او به محض آزاد شدن به دلایل دیگری دوباره بازداشت شود. عمران خان در بیش از ۲۰۰ پرونده تحت پیگرد قانونی قرار دارد. او در آوریل ۲۰۲۲ با رأی عدم اعتماد پارلمان از قدرت برکنار و در ۵ اوت سال جاری به اتهام فساد مالی به سه سال زندان محکوم شد. عمران خان بلافاصله دستگیر و به زندانی در شهر آتُک در حدود ۶۰ کیلومتری اسلام‌آباد منتقل شد. کمیسیون انتخابات او را چند روز بعد به همین دلیل از شرکت در انتخابات به مدت پنج سال محروم کرد. این ستاره سابق کریکت متهم به دریافت هدیه‌هایی در زمان قدرت است که ارزش آن‌ها را کم اعلام کرده است. عمران خان معتقد است که این شکایت‌ها به انگیزه سیاسی با هدف جلوگیری از شرکت او در انتخابات انجام می‌شود.

پرونده روزنامه‌نگاران سعیده شفیعی و نسیم سلطان‌بیگی به دادگاه تجدیدنظر تهران فرستاده شد

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پرونده سعیده شفیعی و نسیم سلطان‌بیگی دو روزنامه‌نگار به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع داده شد. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، ۹ مرداد سال جاری سعیده شفیعی و نسیم سلطان‌بیگی را هر کدام به اتهام «تبلیع علیه نظام» به هشت ماه حبس تعزیری و به اتهام «اجتماع و تبانی» به سه سال و هفت ماه حبس تعزیری و همچنین به‌عنوان مجازات‌های تکمیلی به دو سال منع عضویت در گروه‌های سیاسی و اجتماعی و دو سال منع خروج از کشور محکوم کرد. مهرنوش زارعی هنزکی، روزنامه‌نگار دیگر که متهم این پرونده بود از اتهام‌های انتسابی تبرئه شد. مأموران سپاه پاسداران سعیده شفیعی، روزنامه‌نگار اقتصادی باسابقه را دوم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در منزل شخصی‌اش در تهران دستگیر کردند. شفیعی در روز ۱۸ بهمن با سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به‌طور موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد. سازمان اطلاعات سپاه همچنین نسیم سلطان‌بیگی را شامگاه ۲۱ دی‌ماه ۱۴۰۱در فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران بازداشت کرد. او که از جمله با روزنامه‌های شرق، آرمان و شهروند همکاری کرده است در ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ با سپردن وثیقه یک میلیارد تومانی به‌طور موقت از زندان آزاد شد. سلطان‌بیگی در سال‌های گذشته نیز به‌دلیل فعالیت‌های دانشجویی چند بار بازداشت شده بود.

زن‌کشی در ماهدشت: مردی به ظن «خیانت» جان زنش را با ضربات چاقو گرفت

یک مرد در ماهدشت جان زنش را به ظن‌ «خیانت» گرفت. طبق گزارش خبرگزاری رکنا و به نقل از فرمانده انتظامی ماهدشت بعد از گزارش‌های مردم، گشت کلانتری حدود ساعت شش صبح به محدوده میدان امام خمینی ماهدشت می‌رود و پیکر خونین زن جوانی که با ضربات چاقو زخمی شده بود را مشاهده می‌کند. این زن به‌رغم تلاش تیم پزشکی جان خود را از دست داد. شوهر او پیش از فرار دستگیر شده است. او بدون پشیمانی اعتراف کرده:‌ «مدتی بود که به همسرم مشکوک بودم وقتی صبح باهم برسراین موضوع باهم درگیر شدیم با چاقوی آشپزخانه به جانش افتادم او نباید به من خیانت می‌کرد». آمارهای زن‌کشی در ایران که با چشم‌پوشیدن از نقش نظام مردسالار و زن‌ستیز، تحت عنوان قتل‌های خانوادگی یا «ناموسی» طبقه‌بندی می‌شوند نامعلوم است. بر مبنای موارد رسانه‌ای‌شده زن‌کشی به‌دست مردان، تنها در دو سال گذشته دست‌کم چهار روز یک زن در ایران به‌دست مردان نزدیکشان به قتل رسیده‌اند. بیشتر این قتل‌ها به دست شوهر انجام شده است. غالب این قتل‌ها با محوریت آبرو و حیثیت مردانه یا خانوادگی، صورت می‌گیرد اما نام و تصویر قاتل یا قاتلان غالباً گزارش نمی‌شود. درصد بالایی از آن‌ها هرگز تحت تعقیب قضایی قرار نمی‌گیرند و حتی با تشکیل پرونده، دادگاه‌ها غالباً با صدور احکام حبس‌های کوتاه مدت، پرونده‌های قتل زنان به‌دست مردان نزدیکشان را می‌بندند.

الهه عسگری، بلاگر دستگیرشده با صدور قرار وثیقه آزاد شد

الهه عسگری، بلاگر روز دوشنبه ۶ شهریور/۲۸ اوت با تودیع وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. ماموران امنیتی الهه عسگری را روز چهارشنبه ۲۵ مرداد، همزمان با یورش به خانه فعالان زنان در گیلان بازداشت کردند. او در حالی که تازه به ایران بازگشته بود، بعد از مراجعه به اداره گذرنامه برای گرفتن گذرنامه‌اش بدون هیچ توضیحی توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. اتهام‌ مطرح علیه او مشخص نیست. . در آستانه سالگرد جنبش ژینا و اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ نهادهای امنیتی فشار بر فعالان زنان و فعالان مدنی را افزایش داده اند. دست‌کم ۱۰ تن از فعالان دستگیرشده در گیلان با پرونده‌سازی دستگاه امنیتی تحت فشار و بازجویی قرار دارند.