ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سارا جهانی سرانجام از زندان برای درمان به مرخصی آمد

سارا جهانی، فعال حقوق زنان که در زندان لاکان رشت زندانی است، سرانجام چهارشنبه ۷ شهریور به مرخصی درمانی اعزام شد. پیش از این اعلام شده بود که سارا جهانی، دچار اسپاسم عضلانی شده و از اعزام به مراکز درمانی و رسیدگی پزشکی محروم مانده است. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده او نیز گفته بود این زندانی سیاسی به دلیل عدم کنترل تعادل خود به زمین افتاده و بالای چشم او دچار پارگی و خونریزی شده بود اما مسئولان زندان به پزشک بهداری اجازه معاینه او را ندادند و تنها کمک‌بهیار، بالای چشم او را بخیه زد. سارا جهانی به بیماری ‌ام‌اس نیز مبتلاست. در مردادماه ۱۴۰۲ و با نزدیک شدن به سالگرد اعتراضات زن، زندگی، آزادی سرکوب و بازداشت فعالان حوزه زنان شدت گرفت. سارا جهانی از جمله ۱۲ کنشگر حقوق زنان ساکن گیلان بود که آن زمان بازداشت شد و اکنون برای گذران حکمی سه ساله در زندان لاکان رشت در بند است. دادسرای رشت به‌رغم ابتلای او به بیماری‌‌های زمینه‌ای گفته بود که پزشکی قانونی او را دارای توان تحمل کیفر تشخیص داده، در حالی‌ که مسئولان پزشک قانونی رشت به‌صورت شفاهی به خانواده‌ او اعلام کرده بودند که به‌دلیل ابتلا به بیماری و شدت آن، توان تحمل کیفر را ندارد. سارا جهانی دکتر داروساز است و در بیمارستان سوانح سوختگی رشت کار می‌کرد. او در دادگاه بدوی به شش سال و سه ماه حبس که سه سال و شش ماه و یک روز آن قابل اجراست، محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر عیناً تایید شد. او پیش از بازداشتش در ویدئویی در حساب اینستاگرامی‌اش گفته بود: «اگه فقط اجازه بدهید زنده بمانیم، باز هم بلند می‌شویم و می‌گوییم: زن، زندگی، آزادی».

عضو شورای مرکزی خانه پرستار می‌گوید آن‌چه وزارت کار به‌عنوان «پرداخت معوقات» گفته مطالبه‌ پرستاران نیست

جواد توکلی، فعال صنفی و عضو شورای مرکزی خانه پرستار گفت: «با توجه به بازتاب رسانه‌ای در ارتباط با این موضوع که پرداخت معوقات پرستاران آغاز شده، باید گفت پرداخت معوقات اضافه کار ساعتی ۲۰ هزار تومان و کارانه ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان مطالبه‌ پرستاران نیست.» به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، توکلی افزود: «آن‌چه باعت اعتراض پرستاران شده، وجود تبعیض در نحوه‌ محاسبه‌ کارانه، برخوردهای قهری و نگاه بالا به پایین و تقسیم ناعادلانه پرسنل وزارت بهداشت به دو گروه پزشک و غیر پزشک است. این تبعیض و تقسیم‌بندی ناعادلانه موجب شده در اختصاص بودجه‌ها و امتیازها و جایگاه‌ها، فرمول‌های دوگانه به کار برده شود و این نگاه سال‌هاست که بر پیکره‌ رنجور پرستاری سایه افکنده است.» در روزهای اخیر مسئولان وزارت بهداشت بارها از آغاز «پرداخت معوقات پرستاران» سخن گفته‌اند. عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت دو روز پیش در ارتباط با اعتراضات پرستاران گفت «پرداخت معوقات» و «افزایش ضریب ریالی اضافه‌کار» پرستاران جزو برنامه‌های فوری وزارت بهداشت است. پیش از او نیز محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت از پرداخت بخش اول مطالبات پرستاران به دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داده بود. «شورای هماهنگی اعتراضات پرستاران» در واکنش به سخنان وزیر بهداشت گفته بود: «مطالبات و حق ما پرستاران از چندرغازی که می‌خواهید از هزار لای دالان‌های اداری از وزارت بهداشت تا دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها به ما پرستاران برسانید، بسیار عمیق‌تر است.» در هفته‌های اخیر در بیش از ۳۹ شهر و ۷۰ بیمارستان ایران پرستاران برای رسیدگی به مشکلات معیشتی‌شان دست به اعتراض و اعتصاب زدند.

پزشکیان به وزیر علوم جدید: همه دانشجویان و اساتید اخراج شده را به دانشگاه برگردانید

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران روز پنج‌شنبه ۷ شهریور در مراسم تودیع و معارفه وزیران علوم پیشین و کنونی از حسین سیمایی صراف خواست که زمینه بازگشت دانشجویان و اساتید اخراج‌شده از دانشگاه را فراهم کند. پزشکیان در این مراسم گفت: «از وزیر علوم می‌خواهم که قرارداد همه اساتیدی که تاکنون اخراج شده‌اند یا لغو قرارداد شده‌اند را بازنگری کنید؛ دانشجویان را برگردانید. دانشجو نمی‌تواند آدم بدی باشد، او فردای مملکت ماست. دانشجو اعتراض می‌کند من هم باید جوابش را بدهم یا حرفش حق است که باید اطاعت کنم یا اینکه اشتباه می‌کند که هدایتش می‌کنم.» دولت ابراهیم رئیسی از سال ۱۴۰۰ و به ویژه پس از جنبش ژینا با تشکیل پرونده‌های انضباطی و اداری شمار زیادی از دانشجویان را تعلیق یا اخراج کرد و اساتید منتقد دانشگاه‌ها را هم یا بازنشسته کرد و یا قراردادشان را تمدید نکرد.

رأی دادگاه نظامی پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی نقض شده است

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل پرونده کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی گفت که دیوان عالی کشور با وارد کردن ۱۲ ایراد به حکم دادگاه نظامی در مورد این پرونده، رأی صادره را نقض و دستور رسیدگی مجدد صادر کرده است. وکیل تعدادی از خانواده‌های کشته‌شدگان این پرونده این مطلب را در میزگردی با حضور زهرا مجد و محسن اسدی لاری، پدر و مادر زینب و محمدحسین لاری از کشته‌شدگان این رویداد در روز دوشنبه پنجم شهریورماه مطرح کرد. پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین روز ۱۸ دی‌ماه لحظاتی پس از برخاستن از فرودگاه خمینی تهران هدف دو موشک سپاه پاسداران قرار گرفت و ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند. این رویداد ساعتی پس از حمله موشکی سپاه به پایگاه عین‌الاسد در عراق برای انتقام از ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران رخ داد. مقام‌های جمهوری اسلامی تا ۷۲ ساعت پس از سرنگونی این هواپیما سعی در کتمان شلیک موشکی به هواپیما داشتند و نقص فنی را دلیل آن می‌دانستند. نهایتاً با موضع‌گیری مقام‌های سیاسی در کشورهای غربی از دلیل رویداد پرده برداشتند و این بار آن را ناشی از «خطای انسانی» نامیدند. خانواده اسدی لاری و دیگر خانواده‌های کشته‌شدگان شلیک عمدی به هواپیمای مسافربری را دلیل این رویداد می‌دانند. موضوعی که با وجود شواهد ارائه شده در دادگاه نظامی رسیدگی به این پرونده، مورد توجه قضات و دادستان نظامی قرار نگرفت. دادستانی نظامی تهران تنها ۱۰ نیروی رده پایین و میانی را به عنوان متهمان این رویداد به دادگاه معرفی کرده بود. خانواده‌های کشته‌شدگان اما شکایتی تنظیم کرده‌اند که در آن درخواست شده است که فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و قرارگاه پدافند خاتم‌الانبیا به عنوان متهم به دادگاه فراخوانده شوند. درخواستی که در رسیدگی به این پرونده نادیده گرفته شد. زهرا مجد در مورد روند رسیدگی به این خواسته گفته بود: «متهمان اصلی کسان دیگری هستند. آن‌ها ۱۰ متهم را جلو دادگاه می‌نشانند که حتی احراز هویت نشده‌اند. آن کسی که آنجا نشسته و می‌گویند اپراتور پدافند بوده هم ما نمی‌دانیم واقعاً خودش است یا نه.» سه سال پس از سرنگونی این هواپیما، دادگاه نظامی تهران برای متهم ردیف اول این پرونده به اتهام «مباشرت در قتل شبه‌عمد» سه سال حبس و به اتهام «لغو دستور ابلاغی و با توجه به گستردگی آثار و تبعات این اقدام» به ۱۰ سال حبس تعزیری دیگر محکوم کرد.

کشته شدن دومین عضو سپاه در اصفهان- سپاه می‌گوید دلیل کشته شدنشان «نشت گاز» بود

روز پنج‌شنبه ۷ شهریور ماه، خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران اعلام کرد که شمار کشته‌های «حادثه نشت گاز» در یکی از مراکز سپاه پاسداران در اصفهان به دو نفر افزایش یافته است. شامگاه چهارشنبه ۶ شهریور ماه، خبرگزاری فارس، دیگر رسانه وابسته به سپاه به نقل از روابط عمومی سپاه صاحب الزمان استان اصفهان اعلام کرد که در یک کارگاه از مراکز سپاه در استان اصفهان بر اثر نشت گاز، یک نفر کشته و ۱۰ نفر مصدوم شدند. هویت نخستین کشته این رویداد، سروان پاسدار مجتبی نظری از شهر قهدریجان اعلام شده بود و دومین کشته این رویداد هم سرهنگ دوم پاسدار مختار مرشدی از شهرستان فریدونشهر است. سپاه پاسداران در مورد جزئیات این رویداد اطلاعات بیشتری منتشر نکرده است و مشخص نیست که نشت چه نوع گازی سبب کشته شدن این افراد شده است. همچنین با توجه به تنش‌های کم‌سابقه میان ایران و اسرائیل پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران گمانه‌زنی‌هایی در مورد امکان بروز خرابکاری در این مرکز وابسته به سپاه منتشر شده است. مراکز نظامی سپاه در اصفهان علاوه بر آنکه در حلقه اول حفاظت از مراکز هسته‌ای ایران قرار دارند، مشتمل بر کارگاه‌هایی است که پهپادهای انتحاری ایرانی از جمله شاهد ۱۳۶ در آن‌جا تولید می‌شود.

حمله شبانه افراد مسلح به پاسگاه دومک زاهدان

افراد مسلح حوالی ساعت ۲۱ چهارشنبه ۷ شهریور به پاسگاه دومک زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان حمله کردند. «کمپین فعالین بلوچ» که خبرهای مربوط به بلوچ‌ها را پوشش می‌دهد در کانال تلگرامی خود آورده است که از جزئیات این حمله و تلفات ناشی از آن اطلاعی در دسترس نیست اما بامداد پنج‌شنبه ۸ شهریور نیروهای نظامی پس از این حمله مسلحانه در حال گشت‌زنی در منطقه کورین و سرجنگل شهرستان زاهدان هستند. همچنین نیروهای نظامی در سورنایی، جنب دیوار جاده خاکی نیز حضور دارند. سیستان و بلوچستان همواره صحنه درگیری و حملات مسلحانه بوده است.

بازداشت پنج نیروی پلیس در گیلان به اتهام شکنجه منجر به مرگ یک جوان در بازداشتگاه

ابراهیم انصاری، دادستان عمومی و انقلاب لاهیجان روز چهارشنبه ۷ شهریور از بازداشت پنج افسر نیروی انتظامی در جریان پرونده کشته شدن یک شهروند در بازداشتگاه پلیس این شهرستان خبر داد. دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لاهیجان می‌گوید که «مقامات قضایی شهرستان بلافاصله پس از این واقعه در محل حاضر و بررسی موضوع را با جدیت در دستور کار قرار دادند». او با اشاره به تعیین بازپرس ویژه برای این پرونده گفت: «برای پنج نفر از افسران نیروی انتظامی قرار بازداشت موقت صادر شده است.» دستگیری این چند عضو پلیس پس از آن رخ داد که ویدیویی از پیکر بی‌جان جوانی در غسالخانه لاهیجان منتشر شد که آثار شکنجه و ضرب و شتم بر بدن او هویدا بود. منابع حقوق‌ بشری و کاربران محلی در شبکه‌های اجتماعی هویت این جوان را سیدمحمد میرموسوی اعلام کرده‌اند. او از اهالی روستای سیدمحله در رودبنه از توابع لاهیجان بوده است که به اتهام حضور در یک نزاع محلی بازداشت شده بود. گفته شده است که این فرد در اثر شکنجه مأموران پلیس در بازداشتگاه لاهیجان یا پاسگاهی در نزدیکی محل دستگیری کشته شده است. مراسم خاکسپاری این جوان در روز ۶ شهریور برگزار شد ولی زمان مرگ او مشخص نیست. زمان دستگیری محمد میرموسوی روز شنبه ۳ شهریور اعلام شده است و برخی منابع می‌گویند او در همان روز بر اثر شکنجه کشته شده و پیکر او را روز ۵ شهریور به خانواده‌اش تحویل داده‌اند. همچنین گزارش‌های دیگری در مورد فشار بر خانواده این جوان برای اطلاع‌رسانی نکردن در مورد نحوه کشته شدن او زیر شکنجه پلیس منتشر شده است.