ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یکی دیگر از کارکنان مصدوم آتش‌سوزی پالایشگاه بندرعباس جان باخت

در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط نامناسب کار، شمار کارگران جان‌باخته در حادثه پالایشگاه بندرعباس به دو نفر افزایش یافت. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد روز گذشته، پنج‌شنبه ۶ مهر ماه، حسن ربیعی، یکی دیگر از کارکنان مصدوم حادثه آتش‌سوزی پالایشگاه بندرعباس، بر اثر شدت سوختگی و پس از چند روز بستری بودن در بیمارستان جان خود را از دست داد. این انفجار جمعه ۳۱ شهریور به دنبال نشت گاز و آتش‌سوزی در یکی از واحدهای فرآیندی پالایشگاه نفت بندرعباس روی داد و در جریان آن پنج کارگر آسیب دیدند. از این تعداد، تاکنون دو نفر جان خود را از دست داده و قربانی حوادث کار شدند. کارگر نخست دوشنبه سوم مهر ماه بر اثر شدت جراحات درگذشت. به ‌گفته شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، مراکز نفتی یکی از مراکزی هستند که جان کارگران به‌دلیل عدم ایمنی محیط کار همواره در خطر است. یک خواست اعتراضی کارگران پیمانی نفت در اعتراضات خود، ایمنی محیط کار بوده است که خواست سراسری همه کارگران بخش نفت است.

محاصره سیستان و بلوچستان همزمان با سالگرد جمعه خونین و کشتار زاهدان

در آستانه نخستین سالگرد جمعه خونین زاهدان، گزارش‌ها حاکی از اعزام گسترده نیروهای امنیتی و نظامی و عوامل جمهوری اسلامی به این شهر و دیگر نقاط استان سیستان و بلوچستان است. بر اساس تازه‌ترین خبرهای منتشر شده از سوی منابع محلی از جمله رصد بلوچستان، در آستانه سالگرد «کشتار زاهدان»، نیروهای نظامی از چند منطقه استان‌های خراسان، کرمان و هرمزگان به سیستان و بلوچستان اعزام شده‌اند. بر اساس این خبرها، نیروهای نظامی برای روزهای جمعه و شنبه در وضعیت آماده‌باش هستند، مرخصی‌ها لغو شده است و نیروهای مرزبانی نیز در حالت هشدار قرار گرفته‌اند. گزارش‌هایی که از زاهدان به منابع محلی رسیده‌اند هم حکایت از آن دارند که «طرح محاصره زاهدان» به گونه‌ای اجرا شده است که کسی نتواند به شهر وارد یا از آن خارج شود. شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان محل عبور و مرور نیروهای نظامی هستند و این تحرکات برای شهروندان آشکار است. حال‌وش نوشته است که روز جمعه ۷ مهرماه، نیروهای امنیتی و نظامی همه خیابان‌ها و کوچه‌های مسجد مکی زاهدان را بسته و این مکان را کاملاً به محاصره خود در آورده‌اند. شاهدان عینی گفته‌اند نیروهای امنیتی مردم را شدیداً کنترل می‌کنند و از آن‌ها کارت ملی می‌خواهند. همچنین از شب گذشته اینترنت در این استان و شهر زاهدان به شدت مختل شده و‌ برقراری تماس برای شهروندان غیرممکن شده است. مردم بلوچ این وضعیت را نشانه «وحشت جمهوری اسلامی» می‌دانند. پیش از این مولوی عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه پیشین شهر راسک و از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی خواهان پیوستن شهروندان به اعتراض و اعتصاب در روزهای هفتم و هشتم مهر شده بود. او علی خامنه‌ای را «یزید زمان» خوانده و از شهروندان خواسته بود با دادخواهی، «فریاد مظلومان» باشند. در یک هفته گذشته نیز فراخوان‌هایی از سوی فعالان حقوق بشر و بلوچ‌ها در مورد گرامی‌داشت جمعه خونین زاهدان منتشر شده است. این فراخوان‌ها محدود به استان سیستان و بلوچستان نیستند و از همه ایرانیان در شهرهای مختلف دعوت شده است تا در حرکتی هماهنگ فاجعه کشتار زاهدان را محکوم کنند.

تشدید فشار بر دانشگاه‌ها؛ نصب گیت‌های عبور و سامانه تشخیص چهره در سلف سرویس

خبرنامه امیرکبیر گزارش داد گیت‌های ورودی دانشگاه‌ها که پس از شکل گرفتن جنبش ژینا و اعتراضات دانشجویی پاییز سال گذشته در ورودی‌های چندین دانشگاه از جمله دانشگاه «صنعتی امیرکبیر» و «صنعتی شریف» نصب شده‌اند، قرار است از دو هفته آینده فعال شوند. به این ترتیب دانشجویان برای ورود به دانشگاه موظف به «ثبت ورود» خواهند بود. خبرنامه امیرکبیر پیش از این نیز به نصب بیشترین دوربین‌های امنیتی که برای بازبینی و تشخیص چهره به کار می‌روند، در ورودی‌های دو دانشگاه امیرکبیر و شریف اشاره کرده بود. از سوی دیگر خبرهایی درباره مجهز شدن دستگاه‌های تحویل غذای سلف سرویس دانشجویان دو دانشگاه امیرکبیر و «شیراز» به «سامانه تشخیص چهره» منتشر شده است. گفته می‌شود هزینه راه‌اندازی این سامانه‌ نظارتی تا ۷۰۰ میلیون تومان برآورد شده است. بر مبنای گزارش خبرنامه امیرکبیر، پروژه «امنیتی‌سازی دانشگاه‌ها» نشان می‌دهد «نهاد‌های امنیتی در یک‌سال گذشته ناتوانی خود را در مهار جنبش دانشجویی به شدت احساس کرده‌اند» و در اقداماتی «تمام نشدنی» به دنبال گرفتن انتقام از دانشگاه هستند.