ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروهای امنیتی محبوب حبیبی، شهروند بهایی ساکن شیراز را با خشونت بازداشت کردند

براساس گزارش منابع حقوق بشری نیروهای امنیتی شنبه ۷ مهر/ ۲۸ سپتامبر محبوب حبیبی،⁩ شهروند بهائی⁩ ساکن شیراز را دستگیر کرده و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل کردند. دلیل بازداشت او اعلام نشده است. طبق گزارش رسانه دادبان این بازداشت همراه با خشونت و در برابر چشمان فرزند دو سال و نیمه محبوب حبیبی و همسرش نگار میثاقیان صورت گرفته است. نیروهای اداره اطلاعات شیراز نگار میثاقیان را ۱۰ روز پیش، ۲۸ شهریور، دستگیر کرده و با خود بردند. او همچنان در بازداشت است. ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) به نقل از یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی نوشت:‌ «محبوب حبیبی⁩ در حضور کودک دو ساله خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل شد. نگار میثاقیان، همسر وی نیز کماکان در بازداشت بسر میبرد. فرزند این خانواده در سایه نبود والدین خود با شرایط روحی نامناسبی مواجه است». دادبان هم به نقل از یک منبع مطلع نوشت: «با بازداشت محبوب حبیبی عملاً فرزند دو نیم ساله این زوج بهایی، بدون سرپرست است و در حال حاضر نزد خانواده مادری خود نگهداری می‌شود.» به گفته این منبع مطلع «فرزند دو نیم ساله این زوج بهایی، ظرف ۱۰ روز شاهد وقوع دو بازداشت خشن علیه مادر و پدر خود بوده است.» آنطور که این منبع آگاه به دادبان گفته، فشار ناشی از بازداشت سبب بروز ناراحتی و مشکل قلبی برای محبوب حبیبی شده است. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وجود جامعه بهایی را به‌عنوان یک اقلیت دینی غیرمسلمان، به‌رسمیت نمی‌شناسد. حکومت ایران پیروان این مذهب را مورد آزار مداوم، سرکوب و تبعیض سیستماتیک قرار می‌دهد. جمهوری اسلامی علاوه بر منع تحصیل و اشتغال، اموال بهائیان را مصادره یا تخریب می‌کند، آن‌ها را بازداشت و به حبس‌های بلندمدت محکوم و به‌طور هدفمند بسیاری از آن‌ها را به مهاجرت از ایران مجبور می‌کند.

تعلل در روند پرونده سیامک ابراهیمی زندانی سیاسی در زندان اوین

بنا بر اخبار رسیده از منابع زمانه با وجود شکسته‌شدن رأی و حکم زندان سیامک ابراهیمی، زندانی سیاسی محبوس در اوین، تاکنون هیچ اقدامی در مورد توقف حبس و آزادی او صورت نگرفته و این زندانی همچنان به صورت بلاتکلیف در زندان اوین به سر می‌برد. مأموران امنیتی سیامک ابراهیمی را ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ در نزدیکی محل زندگی‌اش در تهران بازداشت کردند. او در نهایت با تودیع وثیقه هفتصد میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد. این زندانی سیاسی ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ برای اجرای حکم روانه زندان اوین شد. در مرداد ماه ۱۴۰۲ سیامک ابراهیمی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام «اجتماع و تبانی به‌ قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به تحمل پنج سال حبس و در خصوص اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به هشت ماه حبس محکوم شد. شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران این حکم را چندی بعد عیناً تایید کرد. شکسته شدن رای او از بهمن ۱۴۰۲ به صورت رسمی به سیامک ابراهیمی ابلاغ شده، اما تا به حال هیچ اقدامی در مورد این زندانی سیاسی صورت نگرفته است. خبرگزاری هرانا در اسفند ۱۴۰۲ خبر داده بود که این زندانی سیاسی در زندان اوین از رسیدگی پزشکی مناسب محروم مانده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه:‌ ۱۶ نیروی وابسته به سپاه قدس از جمله یک فرمانده ایرانی در حمله جنگنده‌های ناشناس در شرق سوریه کشته شدند

دیده‌بان حقوق بشر سوریه، سازمان ناظر بر جنگ مستقر در لندن در گزارشی اعلام کرد در نتیجه حملات هوایی هواپیماهای جنگی ناشناس به مواضع شبه نظامیان سپاه قدس جمهوری اسلامی در شهر دیرالزور و حومه البوکمال که در شرق دیرالزور و نزدیکی مرز سوریه و عراق قرار دارد، دست کم ۱۵ نفر از جمله یک فرمانده ایرانی کشته شده و حدود ۲۰ نفر دیگر مجروح و برای مداوا به بیمارستان منتقل شده‌اند. نام کشته‌شدگان اعلام نشده است. طبق این گزارش حملات هوایی روز یکشنبه ۲۹ سپتامبر/ ۸ مهر یک مهمانخانه متعلق به نیروهای شبه‌نظامی سپاه قدس را در روستای الحری و دو انبار سلاح در روستای الحزام و همچنین یک انبار دیگر را در روستای السویه هدف قرار دادند. در شهر دیرالزور هم جنگنده‌های ناشناس مقر نظامی شبه نظامیان سپاه پاسداران در محله هرابش و شرکت توسعه در خیابان بور سعید در محله العمل و یک رادار نظامی در جبل هرابش را هدف قرار داده اند. البوکمال به‌عنوان یکی از مسیرهای مهم ارسال اسلحه و مهمات از ایران به لبنان شناخته می‌شود. گمان می‌رود ارتش اسرائیل یا نیروهای ایالات متحده آمریکا پشت حمله‌های مذکور باشند که همچنین منجر به مسدودشدن جاده دیرالزور و البوکمال شده است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید پس از این حمله‌ها نیروهای دموکراتیک سوریه و شبه‌نظامیان محلی تحت حمایت جمهوری اسلامی بین دو ساحل رود فرات با هم درگیر شده اند. طبق گزارش این نهاد ناظر جنگ سوریه، روز شنبه یک‌روز پس از ترور سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و جمعی از مقام‌های لبنانی و ایرانی در بیروت که در عین‌حال به کشته‌شدن تعداد نامعلومی از غیرنظامیان منجر شد، یک پهپاد انتحاری که احتمال می‌رفته متعلق به نیروهای تحت حمایت سپاه قدس باشد هم یک پایگاه متعلق به ارتش ایالات متحده آمریکا را در میدان گازی «کونیکو» در حومه شمال دیرالزور هدف قرار داده است که از سوی نیروهای «ائتلاف بین‌المللی» با سلاح‌های ضدهوایی «خنثی» شده است.

آنیشا اسداللهی باگذشت سه ماه کماکان از ملاقات با خانواده محروم است

مقام‌های زندان آنیشا اسداللهی، فعال کارگری محبوس در اوین را در بیش از سه ماه گذشته از ملاقات با خانواده محروم کرده اند. طبق گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به نقل از یک منبع مطلع،‌ آنیشا اسداللهی از تیر ماه سال جاری، به‌دلیل اعتراض به صدور حکم اعدام علیه شریفه محمدی و پخشان عزیزی کماکان از ملاقات با خانواده و کیوان مهتدی، همسرش محروم مانده است. آنیشا اسداللهی، مترجم و مدافع حقوق کارگران با اتهام‌های «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» دوران حبس خود را در بند زنان اوین سپری می‌کند. کمیته انضباطی زندان اوین پیشتر نیز او را به‌دلیل تحصن اعتراضی به اجرای حکم اعدام رضا رسایی، از معترضان اعتراضات سراسری از برقراری تماس تلفنی و حق ملاقات محروم کرده بود. مأموران وزارت اطلاعات ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ آنیشا اسداللهی و کیوان مهتدی را همزمان با عده‌ای دیگر از فعالان کارگری و معلمان در جریان پرونده‌سازی امنیتی به خاطر بازدید دو سندیکالیست فرانسوی بازداشت کردند. مهتدی و اسداللهی به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام»، به‌ترتیب، به شش سال زندان و پنج سال و هشت ماه زندان محکوم شدند. آنیشا اسداللهی ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ موقتاً از زندان آزاد شد و بار دیگر در چهارم مرداد ۱۴۰۲ به زندان اوین منتقل شد.