ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در پی حمله هوایی روسیه به کی‌یف، دست‌کم هجده نفر کشته شدند

روسیه جمعه ۲۹ دسامبر / هشتم دی یکی از بزرگ‌ترین حملات موشکی‌اش را به اوکراین ترتیب داد که در نتیجه آن، ۱۸ غیرنظامی اوکراینی کشته و بیش از ۱۳۰ نفر نیز زخمی شدند. این موشک‌ها ساختمان‌های مسکونی در کی‌یف و جنوب و غرب اوکراین را هدف قرار دادند. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد که این حمله در روزهای پایانی سال نشان می‌دهد «هیچ صحبتی از آتش‌بس نباید شود.» در کی‌یف، پایتخت اوکراین دست‌کم سه نفر کشته و ۲۲ نفر زخمی شده‌اند. در جریان این حمله، روسیه ۱۵۸ موشک و پهپاد به سمت اهدافش در اوکراین شلیک کرد. نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که موفق شده ۸۷ موشک کروز و ۲۷ پهپاد را خنثی کند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در کانال تلگرام خود اعلام کرد که «روسیه با هر آنچه در توپخانه داشت حمله کرد. حدود ۱۱۰ موشک شلیک شد که بیشترشان ساقط شدند.»

العربیه از کشته‌شدن ۱۱ نظامی ارشد ایرانی و وابسته به ایران در سوریه خبر داد

خبرگزاری «العربیه»، که به عربستان سعودی وابسته است، از کشته شدن ۱۱ نظامی ارشد سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان وابسته به ایران در سوریه خبر داده است. ایران و سوریه تا به حال به این خبر واکنشی نداشته‌اند اما العربیه بر پایه آنچه که اطلاعات منابع آگاه خوانده، گفته این گروه از فرماندهان که در فرودگاه دمشق برای استقبال از یک هیئت بلندپایه آماده بودند، با حمله هوایی اسرائیل کشته شدند. زمان این حمله شامگاه پنجشنبه هفتم دی اعلام شده است. خبرگزاری رسمی دولت سوریه، سانا، پیشتر حمله هوایی اسرائیل را تایید اما ادعا کرده بود «به موشک‌های متجاوز پاسخ داده و اکثر آنها را سرنگون کردند و خسارت وارده، به خسارت مادی محدود شد.» دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است هم در پیوند با همین موضوع از حمله هوایی اسرائیل به پدافند هوایی و فرودگاه دمشق خبر داد اما درباره زیان مادی و تلفات انسانی این حملات توضیحی نداد. اسرائیل پیشتر در یک حمله هوایی رضی موسوی، از فرماندهان سپاه ایران در سوریه را ترور کرده بود. مقام‌های ارشد نظامی ایران در مراسم خاکسپاری موسوی اسرائیل را به انتقام تهدید کرده بودند. اسرائیل در سال‌های اخیر بارها به بهانه مقابله با ایران به سوریه حمله هوایی کرده است. این حملات پس از جنگ در غزه بیشتر شده است.

بیش از ۶۰ هزار افغانستانی دیگر را از مرزهای خراسان رضوی اخراج کردند

یک روز پس از آنکه فرمانده مرزبانی فراجا ایران فاش کرد حداقل یک میلیون افغانستانی در ۹ ماه نخست از ایران اخراج شده‌اند، یک مقام مسئول در استان خراسان رضوی از اخراج هزاران مهاجر دیگر از مرزهای این استان خبر داد. مجید شجاع، فرمانده مرزبانی استان خراسان رضوی که به تازگی دستفروشی و اشتغال افغانستانی‌ها در بازارهای سیار شهر مشهد را ممنوع کرده است، صبح هشتم دی گفت ۶۰ هزار و ۳۸۰ افغانستانی که او آنها را «اتباع غیرمجاز» خواند، از مرز دوغان تحویل مقام‌های افغانستان شده‌اند. او به بازه زمانی که این مهاجران اخراج شدند، اشاره‌ای نکرد اما با توجه به اعلام هفتگی آمار از سوی او به نظر می‌رسد همه آنها در یک هفته اخیر مجبور به ترک ایران شده باشند. در ایران موج مهاجرستیزی که به صورت ویژه افغانستانی‌های را هدف قرار گرفته است شدت گرفته است. حداقل در دو شهر اقبالیه و میبد به خانه افغانستانی‌ها حمله کردند و دولت تردد، اقامت و اشتغال آنها در ۱۶ استان را به صورت کامل ممنوع کرد.

جمهوری اسلامی سه زندانی دیگر را اعدام کرده است

بر اساس خبرهای منتشر شده از سوی منابع نزدیک به فعالان حقوق بشر، جمهوری اسلامی ایران طی روزهای ششم و هفتم دی سه زندانی دیگر را در زندان‌های گرگان، خرم‌آباد و بندرعباس اعدام کرده است. هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گفته است حکم اعدام یک زندانی به نام کریم امینی‌خواه صبح هفتم دی در زندان بندرعباس اجرا شده است. او که اهل بوکان بود به اتهام جرایم مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود. مقام‌های قضایی ایران چهارشنبه ششم دی هم رامین فقیری، ۲۷ ساله و اهل کنگاور در استان کرمانشاه و حسین رهبر، ۳۶ ساله، را به اتهام جرایم مرتبط با مواد مخدر در زندان‌های همدان و گرگان اعدام کرد. مقام‌های قضایی تا به حال اعدام این زندانیان را اعلام نکرده‌اند و از همین جهت این سه اعدام در شمار شمار قتل‌های حکومتی مخفیانه قرار می‌گیرند. در روزهای قبل نیز حداقل چهار تن در زندان بیرجند به دار آویخته شده بودند. صبح جمعه هشتم دی هم حکم اعدام چهار زندانی متهم به همکاری با دستگاه امنیتی اسرائیل، از جمله یک زن در زندان ارومیه اجرا شد. مرکز حقوق بشر ایران، مستقر در نروژ در آغاز دسامبر از افزایش اجرای حکم اعدام در سال ۲۰۲۳ خبر داده و گفته بود که از آغاز این سال تا دسامبر حداقل ۷۰۷ در زندان‌های ایران اعدام شده‌اند.

نان را در خوزستان تحت عنوان «همسان‌سازی» ۱۵۰ تومان گران کردند

یک روز پس از آنکه رسانه‌های داخلی ایران از افزایش قیمت نان لواش در استان خوزستان خبر دادند، منابع رسمی این موضوع را تایید کردند. خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گرانی نان در خوزستان را به «همسان‌سازی» نرخ نان تعبیر کرد و به نقل از صالح صیوانی، رئیس اتحادیه نانوایان این استان نوشت: «قیمت نان تافتون و لواش از روز گذشته در خوزستان متناسب با استان‌های دیگر همسان‌سازی [شد] و از پنج هزار ریال به ۶ هزار و ۵۰۰ ریال افزایش یافت.» او مدعی شد افزایش دستمزد کارگران و مواد اولیه عامل افزایش قیمت نان است. پیش از این نیز در چند استان نرخ نان افزایش یافته بود. سیاست آزادسازی قیمت ارز و حذف ارز کالاهای اساسی که از اردیبهشت ۱۴۰۱ به صورت وسیع‌تر اجرا شد موجب رشد قیمت مواد غذایی و کاهش قدرت خرید خانوار شده است. مرکز آمار در آخرین گزارش نرخ تورم آذر را ۴۰٬۲ درصد گزارش کرد. این رقم از نرخ تورم ملموس برای مصرف‌کنندگان کوچکتر است.

با تعطیلی خط تولید صنایع خمیر و کاغذ دیبای شوشتر ۳۶۵ کارگر با سه ماه دستمزد معوق بیکار شدند

در ادامه تعطیلی کارخانه‌های تولیدی به دلیل آنچه که «بحران مالی» عنوان می‌شود یک کارخانه با ۳۶۵ کارگر در شوشتر، واقع در استان خوزستان تولید را متوقف و کارگران را بلاتکلیف رها کرده است. یک کارگر کارخانه صنایع خمیر و کاغذ دیبا در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی کار ایران، ایلنا، گفت که بر اساس مصوبه مدیران دولتی در اردیبهشت ۱۴۰۲، بانک ملی به پرداخت ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این شرکت مکلف شده بود اما با گذشت هشت ماه از این تصمیم، بانک عامل از پرداخت اعتبار مصوب خودداری می‌کند. به گفته این کارگر، مدیران کارخانه هم به کارگران گفته‌اند به دلیل بحران در تامین مالی کارخانه را تعطیل می‌کنند. کارگران کارخانه صنایع خمیر و کاغذ دیبا که کمتر از یک سال از آغاز به کار خط تولید آن می‌گذرد همگی با قرارداد موقت مشغول به کار بودند و هر یک از یک تا سه ماه دستمزد معوقه دارند. آنها گفته‌اند که برای حل مشکلات و بازگشت به کار به نهادهای دولتی مختلف در شوشتر مراجعه کرده‌اند. این کارخانه بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های داخلی ایران پس از چهل سال تعطیلی از سال ۱۴۰۰ بار دیگر نوسازی شد و در فاز اول با ۲۵۰ کارگر تولید را از سر گرفت. اخراج کارگران به دلیل آنچه که بحران مالی عنوان می‌شود از آغاز سال افزایش یافته است. در حالیکه دولت ادعا می‌کند نرخ بیکاری را کاهش داده است، در دو روز اخیر - هفتم و هشتم دی - خبر اخراج ۸۶۵ کارگر در دو کارخانه نساجی بروجرد و خمیر و کاغذ دیبا شوشتر رسانه‌ای شده است. مدیران واحدهای تولیدی پیشتر در گزارش ارزیابی شاخص مدیران خرید (شامخ) گفته بودند که به دلیل کاهش فروش و ناتوانی در تامین مالی کارگران را اخراج کرده‌اند.

پلیس امنیت آذربایجان غربی مرگ یک شهروند در بازداشتگاه را تایید کرد اما مدعی شد او شکنجه نشده است

رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی فراجا آذربایجان غربی کشته‌شدن یک بازداشت‌شده را تایید اما ادعا کرد که او به دلیل ابتلا به بیماری صعب‌العلاج فوت کرده است و نه شکنجه. این مقام ارشد انتظامی در استان آذربایجان غربی بدون افشای نام فردی که در بازداشتگاه نیروی انتظامی کشته شد، خبرهای منتشر شده مبنی بر مرگ او تحت شکنجه را تکذیب کرد و گفت که مقرون به صحت نیست. منابع نزدیک به فعالان حقوق بشر هویت فرد کشته‌شده را «منصور سلامت» اعلام کردند و گفتند که او «در نتیجه شدت فشار و شکنجه نیروهای امنیتی در بازداشتگاه‌ «نه پله» ارومیه پس از ۹ ساعت بازداشت و بازجویی جان خود را از دست داد.» کردپا که به صورت ویژه اخبار مربوط به جغرافیای کردستان در ایران را پوشش می‌دهد، گفت که «نیروهای امنیتی در تماس با خانواده سلامت اعلام کرده‌اند که او به دلیل «ترس و فشار روحی» در بازداشت دچار «سکته» شده و جان خود را از دست داده است». یک منبع مطلع اما به کردپا گفت که خانواده سلامت به او گفته‌اند «فرزندشان سالم بوده و زیر شکنجه کشته شده است.»

اینترنت را به صورت رسمی ۳۰ درصد گران کردند

تعرفه اینترنت در ایران به صورت رسمی ۳۰ درصد گران شد. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صبح هشتم دی با اعلام این خبر گفت که این سازمان پس از «تعهد مدیران اپراتورها به افزایش کیفیت، با اصلاح تعرفه موافقت کرد». این سازمان می‌گوید اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اینترنت به افزایش سایت‌های نسل پنجم (جی پنج) تا ۱۰ درصد و افزایش پوشش اینترنت نسل چهارم به ۹۴ درصد تا پایان سال ۱۴۰۲ و همچنین افزایش سرعت ۳۰ درصدی میانگین سرعت اینترنت تا شش ماه آینده متعهد شده‌اند. اپراتورها در شرایطی به افزایش سرعت متعهد شده‌اند که فیلترینگ وسیع اینترنت در ایران دسترسی به این شبکه را بدون برخورداری از فیلترشکن دشوار و در برخی موارد ناممکن کرده است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشین ایران در واکنش به این تصمیم آن را موجب افزایش نارضایتی اجتماعی و کاهش درآمد صنعتگران دانست.