ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئيس کمیسیون بهداشت مجلس در دو نامه به رئیسی نسبت به گرانی و کمبود دارو و تجهیزات هشدار داد

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه دهم اردیبهشت در دو نامه جداگانه به ابراهیم رئیسی، رئيس جمهوری اسلامی (عضو هیئت مرگ در کشتار تابستان ۶۷) نسبت به کمبود تجهیزات و ملزومات پزشکی هشدار داد و از او خواست برای برون رفت از این وضعیت بدهی‌های دولت را پرداخت و لایحه بودجه سال جاری را اصلاح کند. در متن این نامه‌ها که از سوی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منتشر شده، حسینعلی شهریاری با انتقاد از رئيسی به خاطر بی‌توجهی به نقد «عدم محاسبات صحیح و اعلام نیاز در بودجه ۱۴۰۲» نسبت بحران «بی‌سابقه»، تورم غیر قابل کنترل در قیمت‌های تجهیزات و ملزومات پزشکی و نارضایتی اجتماعی ناشی از عدم پوشش بیمه و هزینه‌های کمرشکن درمان به بیماران که به گفته او به «آسیب‌ گسترده به نظام جمهوری اسلامی» منجر خواهد شد، هشدار داده و نوشته: «عدم پیگیری و سیاست گذاری صحیح وزارت بهداشت در تامین ذخایر استراتژیک فاجعه کمبود تجهیزات و ملزومات پزشکی را کاملا عیان نموده [...] در بسیاری از کالاهای قلبی و عروقی، ارتوپدی، چشم پزشکی، جراحی عمومی و ترمیمی چنان دچار کمبود هستیم که حتی ارگانهایی مانند هیات امنا صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران نیز هیچ گونه ذخایر استراتژیک کالای مصرفی ندارند. مصرف چندباره کالاهای یکبار مصرف پزشکی در بسیاری از مراکز درمانی بعد از سال‌ها روال گشته که خود موجب گسترش بسیاری از خطرات و آسیب‌ها به بیمار و استاندارد درمان است.» رئيس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نامه دوم تأیید کرده که میزان موجودی مواد اولیه (موثر) دارویی در سطح کارخانجات و شرکت‌های تولیدکننده دارویی کشور به پایین‌ترین سطح خود و به مرز اختلال در تولید داروی داخلی، و میزان بدهی‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر بخش‌های دولتی در عرصه دارو به شرکتهای دارویی به بالاترین سطح خود رسیده است.

مظفر صالح‌نیا و شریف ساعدپناه، فعالان کارگری اهل سنندج از سوی نهادهای امنیتی احضار و تهدید شدند

در تداوم اذیت و آزار و فشار بر فعالان کارگری و صنفی، اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز یکشنبه دهم اردیبهشت ۱۴۰۲، از احضار مظفر صالح‌نیا و شریف ساعدپناه، از اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، در سنندج از سوی نهادهای امنیتی خبر داده است. بر بنیاد این گزارش، احضار، بازجویی و تهدید این دو فعال کارگری از سوی ستاد خبری وزارت اطلاعات در سنندج و حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی به صورت تلفنی صورت گرفته است. در این گزارش هم‌چنین بدون اشاره به اسامی، آمده است که تعدادی دیگر از کارگران و کنشگران کارگری در سنندج توسط نهادهای امنیتی این شهر احضار و بازجویی شده‌اند. این خبر در حالی است که در آستانه روز جهانی کارگر و روز معلم در تقویم رسمی ایران نیروهای امنیتی شامگاه شنبه ۹ اردیبهشت محسن عمرانی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان استان بوشهر را بازداشت کردند. پیش از این نیز مأموران امنیتی با یورش به خانه محمد حبیبی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان شماری از معلمان و فعالان مدنی مدافع حقوق کارگران را بازداشت کرده بودند. در جریان این یورش، ریحانه انصاری‌نژاد، عسل محمدی، هیراد پیربداقی، آنیشا اسدالهی، سروناز احمدی، کامیار فکور، حسن چرتابی، ژاله روحزاد، احمد حیدری و الدوز هاشمی بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند.

حمله یک فرد مسلح به قمه به دانشجویان دانشگاه سوره در تهران

به گزارش کانال «سرخط» روز شنبه ۹ اردیبهشت یکی از ساکنان خانه‌های اطراف دانشگاه سوره در حوالی خیابان آزادی تهران با قمه به دانشجویان این دانشگاه حمله کرد. بر اساس گزارشی که به دست این کانال رسیده است به خاطر کوچکی فضای حیاط این دانشگاه، فشار حراست برای حجاب و ارتباط بین دختر و پسر و ممنوعیت کشیدن سیگار، دانشجویان در زمان استراحت در کوچه نزدیک این دانشگاه جمع می‌شوند. بنابر ویدیویی که همراه با این گزارش منتشر شده، یکی از همسایه‌ها با قمه به دانشجویان حمله و علاوه بر ایجاد رعب و وحشت و فحاشی، دانشجویان را تهدید کرده است. در گزارش یکی از شاهدان ماجرا به نقل از سرخط آمده است که حراست دانشگاه هیچ دخالتی برای حمایت از دانشجویان به عمل نیاورده و در پاسخ به اعتراض دانشجویان مدعی شده اتفاقات بیرون دانشگاه ربطی به حراست ندارد. این در صورتی است که گفته می‌شود نیروهای حراست «بارها زمانی که دختران در کوچه کنار دانشکده بی‌حجاب بودند و یا دانشجویان سیگار می‌کشیدند، فوراً برای تذکر حضور داشتند.» در ماه‌های پس از قیام ژینا و به ویژه در هفته‌های اخیر فشارهای نیروهای انتظامی رسمی و نیروهای غیررسمی—که در ادبیات مقامات جمهوری اسلامی به آنان «آتش به اختیار» گفته می‌شود—علیه زنانی که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند افزایش یافته است. به طور خاص، دانشگاه‌ها هدف سیاست‌های کنترلی شدیدتری در راستای تحمیل مقررات پوشش برای دانشجویان زنان قرار گرفته‌اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: اصلاح دستمزد در دستور کار نیست

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بدون توجه به اعتراض گسترده کارگران به حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار گفت که اصلاح دستمزد در دستور کار نیست. او در بازدید از شرکت دخانیات به خبرنگاران گفت: «افزایش دستمزد سال ۱۴۰۲ به منظور بهبود وضعیت معیشتی کارگران صورت گرفته است.» این ادعا در حالی مطرح می‌شود که شورای عالی کار اسفند ۱۴۰۱ در شرایطی که نرخ رسمی تورم بزرگتر از ۴۰ درصد بود، حداقل دستمزد را تنها ۲۱ درصد افزایش داد. کارگران از آغاز سال جاری با امضاء طومار و تجمع خواستار بازنگری در مصوبه حداقل دستمزد شده‌اند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اما در پاسخ به پرسش خبرنگاران در باره احتمال بازنگری در حداقل دستمزد گفت: «فعلاً اصلاح دستمزد ۱۴۰۲ در دستور کار قرار ندارد.»

نمایندگان مجلس رضا فاطمی امین را از وزارت صنعت، معدن و تجارت کنار گذاشتند

استیضاح رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس شورای اسلامی رای آورد. رایزنی‌های نمایندگان حامی دولت و حضور ابراهیم رئیسی در مجلس هم نتوانست ابقای وزیر پرحاشیه و متهم به فساد مالی را تضمین کند. از ۲۷۲ نماینده حاضر در مجلس، ۱۶۲ تن به طرح استیضاح رای مثبت دادند، ۱۰۶ نفر با استیضاح فاطمی امین مخالفت کردند، رای دو نماینده ممتنع بود و شش رای هم باطله. یک روز پیش از بررسی استیضاح فاطمی امین، احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی فاش کرده بود که او به شماری از نمایندگان مجلس خودرو داده است. افزایش قیمت خودرو و ممانعت از ورود خودرو خارجی از جمله دلایل استیضاح وزیر صنعت و معدن بود. فاطمی امین ششمین عضو هیئت وزیران دولت سیزدهم است که در فاصله کمتر از دو سال پس از آغاز به کار دولت سیزدهم از دولت کنار گذاشته می‌شود. پیش از این وزرای جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کل بانک مرکزی با حکم رئیس دولت برکنار شده بودند.

علی جهانیان، شاعر و فعال سیاسی بازداشتی به دلیل مسمومیت به بیمارستان منتقل شد

بنا بر اطلاعات رسیده به دست زمانه، علی جهانیان، شاعر و فعال سیاسی اهل نهاوند ظهر امروز نهم اردیبهشت ۱۴۰۲، به دلیل مسمومیت به بیمارستان «بروجردی» شهر بروجرد منتقل و در بخش مراقبت‌های ویژه (احیا و ریکاوری) بستری شد. منبع آگاه زمانه همزمان از حال وخیم این شاعر و فعال سیاسی خبر داده است. علی جهانیان چهارشنبه ششم اردیبهشت سال جاری، در پی حضور در اداره اطلاعات همدان از سوی مأموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. این فعال سیاسی پیش‌ از بازداشت با انتشار ویدئویی در صفحه شخصی خود از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی انتقاد کرده بود. تا لحظه انتشار این گزارش از اتهامات مطروحه علیه علی جهانیان اطلاعی در دست نیست.

زمزمه‌های افزایش قیمت نان - رئیس سابق اتحادیه نان سنگک: دولت می‌خواهد هزینه هیچ چیز را ندهد و نانوایان را در مقابل مردم قرار دهد

با وجود اظهارات رسمی مقام‌های دولتی مبنی بر عدم افزایش قیمت نان در سال جاری، اتحادیه‌های نانوایان بر این باورند که در نتیجه افزایش قیمت گندم و آرد، آب و برق و گاز و کرایه مغازه، قیمت مصوب نان نیز در ماه‌های آینده باید افزایش یابد. محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه نان سنگک در مصاحبه‌ای با روزنامه «اعتماد» گفت: «دو سال گذشته قبض آب برای نانوایی‌ها حداکثر ۵۰۰ هزار تومان تمام می‌شد. اما امروز گزارش‌هایی به ما می‌رسد که قبض آب ۳ میلیون تومان است. کمترین قبض برق حدود یک میلیون تومان است.» در حال حاضر، درخواست نانوایان از دولت افزایش دو برابری قیمت نان یا رشد قیمت بر مبنای تورم پیش‌بینی‌شده سال جاری است. پیش‌بینی افزایش قیمت آرد نیز یکی دیگر از عواملی است که فعالان اتحادیه‌های نانوایی را به فکر افزایش قیمت نان انداخته است. به گفته محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه نانوایان سنگک، پیش‌بینی می‌شود قیمت هر کیسه ۴۰ کیلویی آرد از ۶۴۰-۶۳۰ هزار تومان به ۸۰۰ هزار تا ۸۵۰ هزار تومان افزایش یابد. در صورت افزایش دوبرابری قیمت نان براساس درخواست نانوایان، قیمت مصوب نان سنگک از سه هزار تومان به شش هزار تومان و نان بربری از ۲۵۰۰ تومان به پنج هزار تومان افزایش خواهد یافت. اصغر پابرجا، رئیس سابق اتحادیه نان سنگک، می‌گوید: «یک نانوایی چطور نان سنگک را سه هزار تومان آن هم به قیمت سال ۱۴۰۰ بدهد. هزینه آرد که دولت به ما می‌دهد نهایت ۱۵ الی ۲۰ درصد هزینه‌های ما را پوشش می‌دهد. ۸۰ درصد هزینه‌های ما مطابق با بازار آزاد حرکت می‌کند. چرا دولت آب، برق، گاز، مالیات و بیمه را افزایش می‌دهد، ما نباید قیمت نان را افزایش دهیم. دولت می‌خواهد هزینه هیچ چیز را ندهد و نانوایان را در مقابل مردم قرار دهد. به همین دلیل هم هست که قیمت نان را تاکنون رسماً گران نکرده است.»

دوره انتظار برای خرید خانه در تهران بیش از یک قرن است

دوره انتظار خرید خانه در تهران در فاصله سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ نزدیک به چهار برابر شده است. در سال ۱۳۹۸ دوره انتظار برای خانه‌‌دار شدن در تهران ۲۸ سال بود، یک سال بعد به ۶۶ سال رسید و در سال ۱۴۰۰ از یک قرن نیز فراتر رفت و در ۱۰۹ سال ایستاد. بر پایه گزارش تجارت نیوز این شاخص برای کل کشور به ترتیب ۲۳ و ۴۹ سال برای سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ بود. افزایش قیمت زمین و مسکن در سال ۱۴۰۱ به معنای طولانی‌تر شدن دوره انتظار برای خرید خانه است. مرکز آمار و بانک مرکزی به عنوان دو نهاد متولی نرخ تورم از بهمن سال ۱۴۰۱ تورم و میانگین قیمت مسکن را اعلام نکرده‌اند. در آخرین گزارش بانک مرکزی دی ماه ۱۴۰۱میانگین قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در تهران ۵۵ میلیون تومان اعلام شده بود. این رقم نزدیک به ده برابر حداقل دستمزد کارگران در سال گذشته است. سیاست‌های دولت برای ساخت مسکن ارزان‌قیمت هم خلاف تبلیغات فراوان هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. ابراهیم رئیسی در آغاز به کار وعده کرده بود سالانه یک میلیون واحد شغلی بسازد و با مالیات‌ستانی از واحدهای مسکونی خالی قیمت مسکن را کنترل کند. مالیات‌ستانی از واحدهای مسکونی خالی هم به دلیل آنچه که «کافی نبودن اطلاعات» اعلام شده هنوز عملی نشده است. وزارت راه و شهرسازی در تازه‌ترین برنامه تصمیم دارد از واحدهای مسکونی که به فاصله کوتاه خرید و فروش می‌شوند تا ۶۰ درصد مالیات دریافت کند.

معلمان گیلانی محبوس در زندان لاکان رشت: توبیخ، تبعیض و زندان مسیر مطالبه‌گری را مسدود نخواهد کرد

یک روز مانده به اول مه، روز جهانی کارگر محمود صدیقی‌پور، انوش عادلی و عزیز قاسم‌زاده، سه عضو زندانی هیئت مدیره کانون صنفی معلمان گیلان از زندان لاکان رشت، در بیانیه‌ای که به مناسبت روز جهانی کارگر و روز معلم منتشر شده است اعلام کردند: «توبیخ، تبعیض و زندان، مسیر مطالبه‌گری را مسدود نخواهد کرد، بلکه بر روند مطالبه‌گری، برای رسیدن به خواسته‌های به‌حق و قانونی یاری بیشتر خواهد رسانید.» در این بیانیه این سه معلم زندانی گفته‌اند: «دو قشر کارگر و معلم، فارغ از این که زمامداری در انحصار چه جریان‌هایی باشد و به‌رغم تفاوت‌ها، کشمکش‌ها و تضادها میان‌شان، همواره بر سرکوب مطالبان مزدبگیران وحدت نظر داشته‌اند.» آن‌ها ضمن تبریک و شادباش روز جهانی کارگر و روز معلم تأکید کرده‌اند که «برای تحقق جهانی بهتر و ایرانی عادلانه، تحقق این مطالبات، خیر عمومی را به همراه خواهد داشت.» انوش عادلى، به همراه محمود صديقى پور و عزيز قاسم‌زاده ۱۹ فروردین‌ماه پس از مراجعه به اجرای احکام دادسرای شهرستان رشت، جهت گذراندن حکم یک سال زندان به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به زندان لاکان این شهر منتقل شدند. پیش‌تر نیز این سه معلم گیلانی در نامه خود از زندان با اشاره به «لزوم فراهم کردن محیطی امن برای فرزندان ایران»، خواستار پایان دادن به مسموم‌سازی دانش‌آموزان دختر و فراهم‌کردن «محیط آرام و امن» برای تحصیل کودکان و نوجوانان شدند.

پلیس تهران اعلام کرد یک نفر را به اتهام زیر گرفتن یک فرد معمم در بلوار مرزداران بازداشت کرده است

مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ عصر شنبه ۹ اردیبهشت اعلام کرد یک نفر را به اتهام زیرگرفتن یک آخوند در بلوار مرزداران تهران دستگیر کرده است. این مرکز بدون ارائه جزئيات بیشتری در اطلاعیه خود اعلام کرد:‌ «با تلاش ماموران فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، عصر امروز عامل زیر گرفتن عمدی یک روحانی در بلوار مرزداران تهران در محمدشهر کرج شناسایی و دستگیر شد.» هفته گذشته تصاویری از تلاش راننده یک دستگاه پراید سفید رنگ برای زیرگرفتن یک فرد معمم با عمامه سفید در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. پلیس تهران اعلام کرده بود این روحانی ۳۵ ساله است و حادثه در روز چهارشنبه ۶ اردیبهشت در بلوار مرزداران تهران اتفاق افتاده است. پلیس گفته بود راننده را تحت تعقیب قرار داده است.

هاشم خواستار، معلم و کنشگر مدنی زندانی در پرونده جدیدی بابت «توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام» تفهیم اتهام شد

در آستانه روز جهانی کارگر بار دیگر فشارها و بازداشت فعالان صنفی و کارگری از سوی حکومت جمهوری اسلامی افزایش یافته است. خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران خبر داده است که روز سه‌شنبه پنجم اردیبهشت ۱۴۰۲، هاشم خواستار، معلم و کنشگر مدنی در زندان وکیل‌آباد مشهد، بابت پرونده جدیدی که در دوران حبس برای او گشوده شده، از سوی مراجع قضایی تفهیم اتهام شده است. بر بنیاد این گزارش، این جلسه به صورت مجازی و به ریاست قاضی یزدانخواه برگزار شده. هاشم خواستار ۲۰ مردادماه ۹۸ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد. این معلم و فعال مدنی بهمن‌ماه ۹۸ در مرحله بدوی توسط شعبه چهار دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی منصوری به ۱۶ سال حبس، ۳ سال تبعید به شهرستان نیکشهر و ۳ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

دبیر انجمن واردکنندگان داروی دامپزشکی: انبارها تخلیه شده‌اند

حمیدرضا توکلی، دبیر انجمن واردکنندگان داروی دام و طیور به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفت واردکنندگان به دلیل اختلاف با دولت بر سر تامین ارز با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان، عرضه دارو را محدود کرده‌اند. به گفته او این اقدام باعث تخلیه انبارها و کمبود و گرانی داروی دامی در بازار شده است. توکلی گفت که بیش از سه ماه است ارزی برای واردات داروی کالاهای دامپزشکی تخصیص نداده‌اند. او اختلاف وزارت جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت را علت تخصیص ندادن ارز برای واردات داروی دامی عنوان کرد و از مسئولان خواست «زودتر تکلیف را مشخص کنند چرا که حجم قابل توجهی از داروها در گمرکات مانده است که عمر قفسه‌ای آنها در حال اتمام است و نمی‌توان آن را ترخیص کرد و بدون تردید دیگر کیفیت اولیه را نخواهند داشت».

دست‌کم ۱۹۱ کولبر در فاصله یکم ماه مه ۲۰۲۲ تاکنون کشته یا زخمی شدند

تیراندازی به سمت کولبران مرزی و کشتار سیستماتیک آن‌ها در طی سال‌های اخیر تاکنون از خشن‌ترین و خونین‌ترین ابزار سرکوب روزانه حکومت ایران برای متوقف کردن این قشر به حاشیه رانده شده از معیشت و کسب و کاری بوده که آن را غیرقانونی می‌داند. در آستانه روز جهانی کارگر، «کولبرنیوز» که به صورت ویژه خبرهای کولبران را رصد می‌کند، گزارش کرده که از اول ماه مه ۲۰۲۲ تا اول ماه مه ۲۰۲۳ بیش از ۱۹۱ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای کشته، زخمی یا مفقود شده‌اند. بر پایه این گزارش، از این تعداد بیش از ١٧۶ مورد معادل ۹۲ درصد با شلیک مستقیم نیروهای نظامی صورت گرفته است. از اول ماه مه سال ۲۰۲۲ تا اول ماه مه سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۵۳ کولبر زخمی شده و ۳۸ کولبر نیز جانشان را از دست داده‌اند. پیش‌تر کولبرنیوز در گزارش سالانه خود که در پایان سال ١٤٠١ منتشر کرده بود از زخمی و کشته شدن دست‌کم ٢٣٤ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه خبر داده بود که بر اثر عواملی از جمله تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی جمهوری اسلامی، بهمن و سرمازدگی، رفتن روی مین، سقوط از کوه و ارتفاع و سایر موارد رخ داده است. بر اساس این گزارش، از این تعداد جمعاً ٣٩ کولبر معادل ۱۷ درصد کشته و ١٩٥ کولبر معادل ۸۳ درصد زخمی شده‌اند. همچنین از مجموع ٢٣٤ کولبری کە در سال ١٤٠١ زخمی یا کشته شدەاند، جمعاً ١٧٢ مورد معادل ۷۴ درصد با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی صورت گرفتە است.

دست‌کم شش زندانی بلوچ را در طی دو روز در زندان‌های ایرانشهر و زاهدان اعدام کردند

گرفتن جان شهروندان از طریق اجرای حکم اعدام از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی کماکان ادامه دارد. بنا بر گزارش خبرگزاری «حال‌وش» که به صورت ویژه خبرها و گزارش‌های مربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، شنبه نهم اردیبهشت ۱۴۰۲، حکم اعدام چهار زندانی بلوچ به نام‌های نعمت الله ریگی لادیز معروف به عبدالحمید رودینی ۴۸ ساله، فرزند حنیف متأهل، دارای شش فرزند، اهل زاهدان با اتهام «مواد مخدر» و محمود رحمانی، فرزند رئیس، اهل روستای خیرآباد در منطقه نایگون از توابع شهرستان ايرانشهر با اتهام «قتل»، عبدالستار شاهوزهی، فرزند اکبر با اتهام «مواد مخدر و قتل»، اهل زاهدان و عید محمد شادمان، ۴۲ ساله، فرزند جمعه، اهل جلگه و ساکن ایرانشهر در زندان‌های زاهدان و ایرانشهر اجرا شد. حال‌وش در گزارشی دیگر خبر داده است که سحرگاه امروز دهم اردیبهشت، حکم اعدام دست‌کم دو زندانی دیگر از جمله یک زن که پیش‌تر به اتهام «قتل» به اعدام محکوم شده بود، در زندان مرکزی زاهدان به اجرا درآمد. هویت این زن که ساکن زاهدان اعلام شده تاکنون مشخص نیست. هویت دیگر زندانی اعدام شده، گل‌محمد نارویی (بلوچ) معروف به (عیدوک) ۳۱ ساله، فرزند محبت، متأهل، اهل زاهدان و ساکن منطقه کارخانه نمک زاهدان احراز شده است. او سال ۹۹ به اتهام «قتل» بازداشت شده بود. از ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۱ تا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ دست کم ۱۱۱ زندانی بلوچ در زندان‌های مختلف کشور اعدام شده‌اند.

یک راننده خودرو به دو آخوند در قم حمله کرد

رسانه‌های داخلی ایران از حمله راننده یک خودرو سواری به دو آخوند در قم خبر داده‌اند. در این حادثه در صبح شنبه ۹ اردیبهشت رخ داد، راننده یک خودرو سواری پس از این که با خودرو دو آخوند را در ایستگاه اتوبوس مصدوم کرد با چاقو به آنها حمله برد. به روایت رسانه‌های ایران راننده خودرو «عامدانه» با دو آخوند تصادف و پس از آن با چاقو به یکی از آنها حمله کرد و او را با سه ضربه چاقو در ناحیه گردن و پهلو مجروح مجروح کرد. راننده خودرو که بازداشت شده است، اقدام به خودزنی کرده است. هویت آخوندی که با ضربات چاقو مجروح شد سجاد جهانگیری اعلام شده است. او در بیمارستان بستری است.

۷۱ درصد زنان سالمند تنها در ایران درآمد ندارند

میرظاهر موسوی، جامعه‌شناس و سرپرست پژوهش «پيامدهای اجتماعی- اقتصادی زندگی زنان سالمند تنها» گفته است بر اساس یافته‌های این پژوهش بیش از ۹۰ درصد زنان سالمند تنها در ایران در سه دهک درآمدی نخست قرار دارند و ۷۱ درصد آنها هیچ منبع درآمدی ندارند. به گفته او ۱۳٬۵ درصد از زنان سالمند تنها درآمدی بیشتر از یک میلیون و کمتر از سه میلیون تومان دارند و درآمد ۳٬۵ درصد کمتر از یک میلیون تومان است. او گفت زنان سالمند تنهای ایرانی «به‌طور جدی مشكل معيشتی دارند و برای پرداخت هزينه‌های درمان و توانبخشی با چالش بزرگی رو‌به‌رو هستند. »

روزنامه شرق: پلیس حدود دو هزار واحد صنفی را به دلیل حجاب بسته است

خبرگزاری فارس که به سپاه پاسداران نزدیک است از تعطیلی ۱۲ کافه و رستوران دیگر در تهران به دلیل آنچه که نادیده گرفتن تذکرهای قبلی در باره رعایت حجاب اسلامی عنوان کرد، خبر داد. یکی از این کافه‌ها به عارف غلامی، مدافع تیم فوتبال استقلال تهران تعلق دارد. پلیس ایران از ۲۶ فروردین ماه واحدهای صنفی که به مشتریان بدون حجاب اسلامی خدمات می‌دهند را تعطیل می‌کند. آمار دقیقی از واحدهای صنفی تعطیل شده پس از اجرای این طرح اعلام نشده است اما روزنامه شرق با استناد به آمارهای اعلام شده از سوی نیروی انتظامی و مدیران استانی نوشت: « اعداد و ارقام نشان می‌دهد احتمالا تا دو هزار واحد صنفی در یک ماه اخیر پلمب شده‌اند.»

رئیس پلیس آگاهی سراوان به دست افراد ناشناس کشته شد

سعید تجلیلی، فرماندار سراوان در جنوب استان سیستان و بلوچستان کشته شدن رئیس پلیس آگاهی این شهرستان را تایید کرد. به گفته او افراد ناشناس صبح یکشنبه ۱۰ اردیبهشت به خودرو سرگرد علیرضا شهرکی تیراندازی کردند. شهرکی بر اثر این تیراندازی کشته شد و همسر او به گفته فرماندار سراوان مجروح و به بیمارستان منتقل شد. فرماندار سراوان بدون اینکه در باره ضاربان اظهارنظر کند، گفت: شناسایی عامل یا عاملان این حادثه در دستور کار پلیس قرار گرفته است.

دستمزد کارگران کفاف هزینه ۹ روز کارگران را می‌دهد

حسین رسولی، دبیر اجرای خانه کارگر استان خراسان رضوی با انتقاد از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار، گفت دستمزد تعیین شده «کفاف هزینه ۹ روز یک خانواده را می‌دهد و کارگران و بازنشستگان ۲۱ روز کسر حقوق دارند. او مشکل کارگران را اجرا نشدن قانون کار عنوان کرد و افزود با ادامه این وضعیت «کار به جایی می‌رسد که کارگران دیگر نتوانند در مشهد زندگی کنند و به روستا‌ها مهاجرت می‌کنند.». به گفته رسولی ۹۵ درصد کارگران با قرارداد موقت کار می‌کنند و به همین دلیل هم دستمزد کمتری می‌گیرند. شورای عالی کار اسفند ۱۴۰۱ حداقل دستمزد را کمتر از شش میلیون تومان تعیین کرد که با مزایای جانبی به هشت میلیون تومان می‌رسد. این رقم کمتر از نصف سبد معیشت برآورد شده در کمیته مزد تشکل‌های کارگری وابسته به حکومت است.