ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرکز پژوهش‌های مجلس: جمعیت فقیران ایران در یک دهه ۱۱ میلیون نفر افزایش پیدا کرده و فقیرها، فقیرتر شده‌اند

براساس گزارش جدید مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۰ جمعیت فقیران در ایران حدود ۱۱ میلیون نفر افزایش پیدا کرده است. این گزارش می‌گوید ایران به کشورهای با درآمد پایین‌تر از میانگین جهانی سقوط کرده؛ در حالی که حتی در سال‌های جنگ، ایران جزء کشورهای با درآمد بالاتر از متوسط جهانی بوده است. شاخص شکاف فقر، یعنی میانگین فاصله درآمد هر فرد فقیر با خط فقر، از سال ۱۳۹۶ به بعد افزایش یافته و در سال ۱۴۰۰ به بالاترین مقدار خود یعنی حدود ۲۷ درصد رسیده است. یعنی فقرا فقیرتر شده‌اند و افراد بالای خط فقر هم به خط فقر نزدیک شده‌اند. نرخ فقر در مناطق روستایی از سال ۱۳۹۳ به بعد همواره بالاتر از نرخ فقر در نقاط شهری بوده است. در سال ۱۴۰۰ نرخ فقر نقاط روستایی ۳۵,۶ درصد و نقاط شهری ۲۸,۸ درصد بوده است. خط فقر متوسط کشوری در سال۱۴۰۰ به‌طور سرانه یک میلیون و ۶۸۰ هزارتومان برای هر فرد بوده یعنی درصد جمعیت زیر خط فقر مطلق درکشور در سال ۱۴۰۰ برابر ۳۰,۴ درصد بوده است.

اعتصاب کاسبان شهر سمیرم در اعتراض به صدور احکام سنگین و اعدام

سه‌شنبه ۹ خرداد، کلیپی از تعطیلی مغازه‌ها در اعتراض به صدور احکام سنگین و اعدام در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده که گفته می‌شود مربوط به اعتصاب کاسبان شهر سمیرم در استان اصفهان است. روز دوشنبه ۸ خرداد فراخوانی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن از مردم سمیرم خواسته شده بود در حمایت از چند زندانی سیاسی این شهر که از دی ۱۴۰۱ در بازداشت هستند و به محاربه متهم شده‌اند، اعتصاب کنند. اسامی برخی از زندانیان عبارت است از فاضل و مهران بهرامیان، یونس بهرامیان و داریوش صاعدی. فاضل و مهران بهرامیان برادران مراد بهرامیان هستند که روز ۲۵ آبان ۱۴۰۱ در جریان تظاهرات خیابانی سمیرم با شلیک مأموران امنیتی جان خود را از دست داد. فاضل و مهران بهرامیان ۱۱ دی در خانه‌شان بازداشت شدند. آن‌ها دو ماه بدون تماس با خانواده در زندان دستگرد اصفهان شکنجه شدند و به اتهام محاربه در زندان هستند. در جریان اعتراضات و تظاهرات خیابانی در آبان سال ۱۴۰۱ مردم معترض سمیرم، از سوی مأموران امنیتی وحشیانه سرکوب شدند. سه شهروند به ضرب گلوله مأموران کشته شدند. مراسم چهلم این سه تن در روز ۱۰ دی به بهانه دیگری برای یورش گسترده مأموران به جمعیت معترض تبدیل شد. مرگ یک بسیجی روز ۱۰ دی منجر به حمله به مردم و بازداشت‌های گسترده شد. تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان در مراسم از جمله افرادی از خانواده‌های کشته‌شدگان در خیابان یا در یورش مأموران به خانه‌هایشان دستگیر شدند. برخی از دستگیرشدگان به اتهاماتی نظیر محاربه متهم و به احکام سنگین محکوم شدند.

ماموران امنیتی حمیده زارعی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری را که با «عفو» آزاد شده بود، در منزلش دستگیر کردند

ماموران امنیتی جمهوری اسلامی دوشنبه هشتم خرداد/۲۹ مه حمیده زراعی از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ را که پیشتر با «عفو» آزاد شده بود در منزل شخصی‌اش در کرج بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. طبق گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران، حمیده زارعی پیش از دستگیری به خانواده خود گفته بود که احتمال می‌دهد اطلاعات سپاه دوباره او را بازداشت کند. هرانا به نقل از یک منبع مطلع نوشت: «حمیده روز یکشنبه برای ترخیص ماشین خود که پیشتر در رابطه با بازداشت قبلی به دستور اطلاعات سپاه توقیف شده بود، رفته بود که پس از بازگشت طی تماس تلفنی با خانواده خود اعلام کرده بود که احتمال بازداشت مجدد او توسط این نهاد وجود دارد.» هنوز دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی مشخص نیست. حمیده زارعی در جریان اعتراضات سراسری که پس از قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی و خیزش «ژن، ژیان، ئازادی» (زن، زندگی، آزادی) آغاز شد، بازداشت شده بود. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در ۱۸ بهمن او را پس از اعلام بخشنامه موسوم به «عفو» از زندان کچویی کرج آزاد کرد. با این‌حال او در ۱۳ اردیبهشت احضاریه‌ای را از طرف شعبه بیست و دو بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب کرج دریافت کرد مبنی بر این‌که دستگاه قضایی او را به «فعالیت تبلیغی به نفع گروه های مخالف نظام جمهوری اسلامی» متهم کرده است.

یک روزنامه کره‌ای: واشنگتن در حال گفت‌وگو با سئول برای آزادسازی ۷ میلیارد دلار پول مسدودشده ایران است

روزنامه «اقتصاد کره» به نقل از منابع دیپلماتیک و دولتی در سئول نوشت مقام‌های دولت کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا در حال گفت‌وگو برای آزادسازی منابع مالی مسدودشده ایران در کره هستند. کره‌ جنوبی به‌عنوان یکی از بزرگترین خریداران سابق نفت خام ایران ۷ میلیارد دلار پول نفت به جمهوری اسلامی بدهکار است. این مبلغ به‌واسطه تحریم‌های نفتی و بانکی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی در کره مسدود شده است. منابع آگاه گفته‌اند در صورت حصول توافق میان واشنگتن و سئول قرار است آزادسازی منابع مالی ایران تحت شرایط سختگیرانه‌ای انجام شود به نحوی که جمهوری اسلامی تنها بتواند از این پول برای مقاصد عمومی مانند پرداخت حق عضویت و عوارض سازمان ملل متحد و خرید واکسن کووید۱۹ استفاده کند. به گفته این منابع، در صورت موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات، کره جنوبی پول مسدودشده ایران را به شعب بانک‌های ایرانی در کشورهای همسایه ایران، و نه ایران، واریز خواهد کرد تا واشنگتن و سئول همچنان بتوانند بر نحوه نقل و انتقال این پول نظارت کنند. پیشتر گزارش‌های تأییدنشده غیررسمی گفته بودند انتقال پول مسدودشده ایران در کره به شرط آزادکردن یک گروگان آمریکایی که به اتهام جاسوسی در ایران نگهداری می‌شود انجام خواهد شد. شرط دیگر محدودکردن سطح غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد در تأسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ذکر شده است. در عین‌حال یک مقام دولتی در سئول دوشنبه ۲۹ مه/۸ خرداد اعلام کرد که دولت کره‌جنوبی می‌خواهد از طریق پرداخت پول مسدودشده ایران روابط خود را با جمهوری اسلامی احیا کند. این مقام دولتی گفت: «اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ما انتظار داریم که روابط تیره ما با ایران به میزان قابل توجهی بهبود یابد». تحلیلگران در کره گفته‌اند آزادکردن ۷ میلیارد دلار ایران به طور قابل توجهی روابط سئول را با تهران به‌عنوان «یک قدرت انرژی و نظامی در خاورمیانه» بهبود می‌بخشد و کره جنوبی باید چشم به بازار پر سود ایران داشته باشد. سونگ ایل کوانگ، استاد دانشگاه کره گفته است: «کره جنوبی از دشمن شدن با ایران چیزی به دست نمی‌آورد. کره از دسترسی به بازار بزرگ ایران سود خواهد برد.»

تجمع اعتراضی کارکنان بیمارستان تأمین اجتماعی عسلویه

کارکنان بیمارستان نبی اکرم عسلویه وابسته به سازمان تأمین اجتماعی سه‌شنبه ۹ خرداد در اعتراض به حذف امکانات رفاهی و زمان استراحت دست از کار کشیدند و در دفتر پرستاری بیمارستان تجمع کردند. پرسنل بیمارستان نبی اکرم عسلویه علت تجمع خود را «حذف حق بلیت»، حذف زمان استراحت در ماه و نیز حذف وعده غذایی در طول شیفت کاری توسط مدیریت اعلام کرده‌اند.

نامه سرگشاده چند تشکل صنفی ایرانی به اجلاس سازمان جهانی کار: جمهوری اسلامی را اخراج کنید ـ هیئت حکومتی ایران را به اجلاس راه ندهید

هشت تشکل صنفی ایرانی در نامه سرگشاده‌ای به هیئت‌های نمایندگی شرکت‌کننده در اجلاس سازمان جهانی کار با اشاره به این‌که «در دو سال اخیر فعالان کارگری، معلمان معترض و دیگر فعالان اجتماعی و تشکل‌های صنفی مورد بیشترین سرکوب‌ها [در ایران] قرار گرفته‌اند»، از این هیئت‌ها خواسته‌اند که «این سرکوبگری‌ها و نقض فزاینده حقوق کارگران و معلمان و به‌خصوص نقض حق تشکل‌یابی مستقل و حق برپایی تجمع و اعتراض را که پایه‌ای‌ترین حقوق مردم در هر جامعه است محکوم کنند». آن‌ها در نامه خود گفته‌اند نمایندگان به‌اصطلاح «اتحادیه‌های کارگری» شرکت‌کننده از ایران، «نمایندگان تشکل‌های دولت‌ساخته اند» و به همین دلیل خواهان «اخراج جمهوری اسلامی از سازمان جهانی کار و عدم اجازه به هیئت این حکومت برای شرکت در اجلاس» شده‌اند. این تشکل‌ها نوشته‌اند: «به مماشات سازمان جهانی کار با جمهوری اسلامی و سرکوبگری‌هایش اعتراض داریم». «رفع فوری و بی‌قیدوشرط تمامی اتهامات منتسب‌شده به تمامی فعالان صنفی محبوس در ایران و آزادی تمامی کارگران، معلمان و فعالان اجتماعی زندانی و دستگیرشدگان جنبش زن زندگی آزادی و همه زندانیان سیاسی و لغو فوری اعدام‌ها» از جمله دیگر خواسته‌های این تشکل‌هاست. نامه سرگشاده به هئیت‌های اجلاس سازمان جهانی کار را این تشکل‌ها امضا کرده‌اند: شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، شورای سازماندهی کارگران غیررسمی نفت (ارکان ثالث)، کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل‌های کارگری، شورای بازنشستگان ایران، صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد، انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه، سندیکای نقاشان استان البرز و مدافعان لغو کار کودکان. یک‌صدویازدهمین اجلاس سازمان جهانی کار ۱۵ خرداد / ۵ ژوئن در ژنو برگزار خواهد شد.

عربستان، امارات و عراق به سه شریک بزرگ تجاری چین در خاورمیانه تبدیل شدند

به گزارش خبرگزاری «رووداو» منار العبیدی، رئیس مؤسسه پژوهش‌های اقتصادی «عراق آینده» سه‌شنبه ۹ خرداد / ۳۰ مه گفت عراق پس از عربستان سعودی و امارات متحده عربی در رتبه سوم بزرگترین شرکای تجاری چین در خاورمیانه در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ قرار گرفت. العبیدی گفت طبق آمار سازمان گمرک چین، مبادلات تجاری گروه کشورهای عربی و خاورمیانه با چین در ۳ ماهه ابتدایی سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته و به عدد ۱۱۳ میلیارد دلار رسیده است. عربستان سعودی با حجم تجارت ۲۷ میلیارد دلار و رشد ۱۰ درصدی در رتبه اول بزرگترین شرکای منطقه‌ای چین در ۳ ماهه ابتدایی سال جاری قرار گرفت. پس از آن امارات متحده عربی با ۲۳ میلیارد دلار و عراق با ۱۲,۴ میلیارد دلار در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. همچنین، عربستان سعودی نخستین کشور منطقه در حجم صادرات غیرنفتی به چین به ارزش ۲,۵ میلیارد دلار بوده و پس از آن امارات و ترکیه با ۱,۲۶ و ۱,۱۳ میلیارد دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

ادعای خبرگزاری مهر: دو پرونده مهم مورد اختلاف ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حل‌وفصل شدند

در آستانه انتشار گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران، خبرگزاری مهر سه‌شنبه ۹ خرداد به‌نقل از «منابع آگاهی» که نام آن‌ها را اعلام نکرده نوشت: «در جریان مذاکرات فنی اخیر میان سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پرونده یکی از مکان‌های ادعایی مطروحه آژانس (موسوم به آباده) حل‌وفصل شده است.» این خبرگزاری افزود: «همچنین ادعاهای آژانس در خصوص کشف ذرات اورانیوم با غنای ۸۳,۷ نیز با توضیحات فنی ایران حل‌وفصل شده است.» هنوز منبع معتبری این خبر را تأیید نکرده است. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اواخر فوریه، ایران ۸۷,۵ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصد غنی شده تولید و ذخیره کرده است. کارشناسان می‌گویند که اگر این اورانیوم تا درجه تسلیحاتی یعنی ۹۰ درصد غنی شود، برای تولید حداقل یک بمب هسته‌ای کافی است. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۶ ژوئن سال گذشته میلادی اعلام کرده بود که ایران از لحاظ فنی توضیحات معتبری برای وجود ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در «مریوان» (آباده استان فارس)، «تورقوزآباد» (تهران) و «ورامین» ارائه نکرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است این هفته گزارش‌های فصلی درباره ایران را پیش از نشست عادی شورای حکام ۳۵ عضوی خود در هفته آینده منتشر کند.

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ۹ خرداد با ۱۶۷ رأی موافق، ۸۶ رأی مخالف، ۱۴ رأی ممتنع، دو رأی باطله از مجموع ۲۶۹ نماینده حاضر به رضامراد صحرایی، وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش رأی اعتماد دادند. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در پایان شمارش آرا گفت: «صحرایی خودش بزرگترین چالش وزارت آموزش و پرورش را لزوم تغییر در مدیریت و حکمرانی در این وزارت‌خانه تشخیص داده است.» او تأکید کرد که «چالش‌های زیادی در این زمینه داریم». علی بابائی کارنامی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از مخالفان رضامراد صحرایی به ابهامات و نگرانی‌ها در برنامه او اشاره کرد و گفت: «صحرایی باید در مورد وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان، مدارس غیردولتی، اجرای قانون رتبه‌بندی و نوسازی مدارس فرسوده پاسخ دهد.» سیدعلی موسوی، نماینده ملکان نیز گفت: «برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش کلی بوده و در آن اشاره‌ای به رتبه‌بندی معلمان و مسائل اصلی آموزش و پرورش نشده است.» یوسف نوری، وزیر پیشین آموزش و پرورش به‌دنبال تأخیر در پرداخت حقوق اسفندماه سال گذشته معلمان و رسیدگی نکردن به خواسته‌های آن‌ها، از جمله رتبه‌بندی معلمان، با ادامه اعتراضات سراسری معلمان استعفا داد و رضامراد صحرایی، از ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ به‌عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش فعالیت خود را آغاز کرد. صحرایی پیش از این رئیس دانشگاه فرهنگیان بود و در مراسم گرامی‌داشت معلم گفته بود: «حقوق منِ استادِ تمام از برادرم که شغل آزاد دارد و سوادش زیردیپلم است کمتر است.»

یک نماینده مجلس می‌گوید برخی نمایندگان می‌خواهند طرح «صیانت از فضای مجازی» را بدون رأی‌گیری در مجلس به قانون تبدیل کنند

غلامرضا نوری قزلچه، نماینده بستان‌آباد آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی گفت: «در حال حاضر تعدادی از اعضای کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی پیگیر هستند مواد طرح صیانت را مصوب‌شده در کمیسیون عنوان کنند و فقط ماده پایانی را که زمان اجرای قانون به صورت آزمایشی است به صحن بیاورند که با رأی صحن این طرح عملاً با تأیید شورای نگهبان تبدیل به قانون شود.» نوری قزلچه این افراد را عمدتاً از اعضای جبهه پایداری خواند و افزود: «می‌خواهند به این مصوبه شورای عالی فضای مجازی وجه قانونی بدهند و بگویند در این مجلس تبدیل به قانون شده است چون اگر قانون شود اثراتش مترتب است و سالیان و سال خواهد ماند.» او هدف از این اقدام را «قانونی کردن فیلترینگ و جلوگیری از مقابله با آن در دولت‌های بعدی» دانست. این در حالی است که به‌گفته نوری قزلچه کمیسیون مشترک طرح صیانت بیش از یک‌ سال و نیم است که تعطیل بوده و هیچ جلسه رسمی نداشته است. طرح صیانت که در ۹ بهمن ۱۴۰۰ به «طرح نظام تنظیم‌‌گری» تغییر نام داد به دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و با هدف تشدید نظارت بر فعالیت‌ کاربران در اینترنت تدوین شد. او در آغاز سال ۱۴۰۱ بر ایجاد محدودیت و کنترل بیشتر بر فضای مجازی تأکید کرد و در تیر ماه نیز بار دیگر به مسئولان قوه قضاییه دستور داد با «ولنگاری» در فضای مجازی برخورد کنند و «اگر قانون ندارند، سریع تهیه کنند».

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه دولت طالبان: نمی‌خواهیم رابطه‌مان با ایران خراب شود

در پی درگیری‌های اخیر میان نیروهای مرزبانی ایران و نیروهای طالبان، حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه دولت طالبان گفت: «ما نمی‌خواهیم روابطمان با کشورهای همسایه‌مان خراب شود. درخواست ما از تمامی کشورهای همسایه، از جمله ایران این است که این مسائل را از طریق کانال‌های دیپلماتیک حل کنند.» این مقام دولت طالبان در ادامه افزود: «وضعیت موجود عادی است. امارت اسلامی افغانستان هیچ‌گاه با گسترش تنش‌ها موافق نبوده است.» از حدود ساعت ۱۱ صبح شنبه ۶ خرداد بین نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران با نیروهای طالبان در محل پاسگاه ساسولی شهرستان هیرمند درگیری رخ داد. در پی این درگیری از ساعت ۱۲:۲۰ دقیقه پل ابریشم توسط نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران با توقف یک دستگاه کامیون بر روی این پل مسدود شد. پل ابریشم تنها راه ارتباطی شهر زرنج افغانستان با مرز میلک ایران است. نیمی از این پل قلمرو ایران و نیمی از آن قلمرو افغانستان به‌شمار می‌آید. پل بزرگ ابریشم بر روی رودخانه هیرمند در مجاورت روستای میلک قرار دارد و این پل از گذرگاه‌های مهم مرزی ایران و افغانستان است. روز گذشته احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی درباره تنش مرزی ایران و افغانستان گفته بود: «این درگیری، درگیری مختصری بود و در ادامه برطرف شد و مذاکرات هم با طرف طالبانی صورت گرفت. در حال حاضر ما مشکلی نداریم و نقطه مرزی برای تردد باز بوده و در آرامش قرار دارد.» به گفته وحیدی قرار است که تیم مشترکی برای بررسی وضعیت سدها در منطقه تشکیل شود.

سید حسن خمینی: به «امام» بیشتر توجه کنید، اصل، امام است، هر چیزی که با امام در تضاد است باید کنار برود

سید حسن خمینی، نوه خمینی که از او به عنوان «یادگار امام» یاد می‌کنند در مراسمی در حسینیه جماران گفت: «امام تنها متعلق به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام نیست، بلکه تفاوت امام با تمام بزرگان است که همه هویت جمهوری اسلامی امام است. اگر دیگران فکر کنند که پرداختن به آثار امام تنها وظیفه مؤسسه است، کار به جایی نمی‌رسد.» او در ادامه گلایه‌اش از روند موجود افزود: «باید از بسیاری از نهادهای فرهنگی کشور گله کرد که نسبت به امام یا بی‌توجه‌ هستند یا یا کم‌توجه، نمی‌خواهم نام بیاورم اما این‌ نهادها یا تحلیل غلط دارند و یا توجه ندارند. بحث بر سر فرد یا شخص نیست، بلکه امام هویت تمام جمهوری اسلامی است. همه چیز را باید با امام مقایسه کرد؛ همچون قرآن که در دین بستر است و همه چیز دین با قرآن قیاس می‌شود، در انقلاب اسلامی نیز همه چیز با امام قیاس می‌شود.» سید حسن خمینی سپس گفت: «اصل، امام است. هر چیزی که با امام در تضاد است باید کنار برود.»

رئیس جمهوری اسرائیل برای یک دیدار رسمی عازم جمهوری آذربایجان شد

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل روز سه‌شنبه ۳۰ می/ ۹ خرداد با هدف گسترش روابط اسرائیل و جمهوری آذربایجان در یک سفر رسمی عازم باکو شد. هرتزوگ در فرودگاه بن گوریون گفت آذربایجان «یک کشور دوست و یک کشور مهم با زمینه‌های همکاری بسیار است». رئیس جمهوری اسرائیل در ادامه تأکید کرد: «آذربایجان همسایه ایران به عنوان نیروی بی‌ثبات کننده در منطقه است. ایران به دنبال تضعیف اتحادهای صلح و امنیت اسرائیل در منطقه است.» در این سفر دو روزه، هرتزوگ قصد دارد با الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کند. علاوه بر این در مراسمی هم که به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد استقلال اسرائیل برگزار می‌شود، شرکت خواهد داشت. قرار است که علی‌اف از هرتزوگ و همسرش میشال، با گارد افتخاری در کاخ ریاست جمهوری استقبال کند. رئیسان جمهوری آذربایجان و اسرائیل سپس دیداری دیپلماتیک خواهند داشت و پس از آن ضیافت ناهار برگزار می‌شود. موشه آربل، وزیر بهداشت و کشور اسرائیل در این سفر هرتزوگ را همراهی می‌کند. قرار است اسرائیل با جمهوری آذربایجان در زمینه آموزش پزشکان و سلامت دیجیتال همکاری کند. جمهوری آذربایجان در ماه مارس/ فروردین سال جاری سفارت خود را در اسرائیل افتتاح کرد. اسرائیل از سال ۱۹۹۳ در باکو سفارت‌خانه دارد. جمهوری آذربایجان ۶۹ درصد از تسلیحات نظامی خود را از اسرائیل تأمین و اسرائیل نیز ۴۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را از آذربایجان وارد می‌کند. ایران و آذربایجان ۶۷۰ کیلومتر مرز مشترک دارند. همزمان الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل برای نخستین بار در ۱۰ سال گذشته به زاگرب، پایتخت کرواسی سفر می‌کند. کوهن به رسانه‌های اسرائیلی گفت: «سفر دیپلماتیک به اروپای مرکزی هماهنگی استراتژیک ما با متحدانمان را تقویت می‌کند و فرصت‌هایی را برای اسرائیل ایجاد می‌کند تا منافع دیپلماتیک و اقتصادی خود را در این قاره ارتقا دهد. متحدان اسرائیل در اتحادیه اروپا نقش مهمی از همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی و فن‌آوری تا مبارزه مشترک ما با تروریسم و ایران هسته‌ای ایفا می‌کنند.»

شروع مجدد تخریب‌ها در بافت تاریخی شیراز

به گزارش خبرزاری برنا، در ادامه تخریب بافت تاریخی شیراز برای توسعه حرم شاهچراغ، در اردیبهشت ۱۴۰۲، مجدداً به ساکنان بافت شرقی شیراز هشدار تخلیه املاک داده شد. از روز جمعه پنجم خرداد، جلوی در خانه‌های تخلیه شده با آجر و سیمان یا بلوک سیمانی مسدود شده و تخریب دستی خانه‌های تاریخی این محدوده به دست کارگران و با کلنگ آغاز شده است. روزنامه شرق شامگاه یک‌شنبه هفتم خرداد گزارش داد بار دیگر روند تخریب بخشی از خانه‌های بافت تاریخی شیراز آغاز شده است. محمدمهدی کلانتری، دبیر پویش ملی نجات بافت تاریخی شیراز در مصاحبه با شرق گفت: «روند تخریب شروع شده و اداره راه و شهرسازی که مسئول تملک‌ها است در ۱۵ خانه کارگر گذاشته که با وسایل تخریب دستی، در و پنجره‌ها را جدا کرده و مشغول به تخریب و اوراق خانه شده‌اند.» به گفته محمدمهدی کلانتری، دبیر پویش ملی نجات بافت تاریخی شیراز، در چند روز گذشته ماموران به داخل باغ‌های محوطه بافت تاریخی شیراز نیز رفته و ساکنان خانه‌های تخلیه نشده‌ را دوباره تهدید کرده‌اند که در اثر این تهدیدات «فردی که ساکن یکی از خانه‌های بافت تاریخی شیراز بوده بی‌هوش شده و به بیمارستان انتقال یافته» است. کلانتری افزود که در حال حاضر بیش از ۳۰ پلاک از خانه‌های بافت تاریخی شیراز از سوی اداره راه و شهرسازی استان فارس تملک شده است. با این حال موید محسن‌نژاد، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس، تخریب جدید در بافت تاریخی شیراز را رد کرده است. رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکانش «طرح توسعه حرم شاهچراغ» و «طرح بین‌الحرمین» را با تخریب بافت تاریخی شیراز که شامل ۴۱۰ اثر ثبت ملی و دو هزار و ۵۰۰ پلاک واجد ارزش تاریخی‌ست دنبال می‌کنند. هدف از این تخریب‌ها گسترش حریم شاهچراغ به عنوان مرکز رواج شیعه‌گری در جنوب ایران است. در این طرح احداث یک زائرسرا، ساختمان‌هایی برای ارائه خدمات به زائران و چندین مجموعه مذهبی پیش‌بینی شده. این طرح فروردین سال جاری برای بررسی به کمیسیون ماده پنج داده شد و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ طرح جدید با اعمال تغییراتی در این معاونت تصویب شد. بر این اساس از شورای عالی معماری و شهرسازی در این طرح خلع ید شده و تمامی تصمیمات به استان واگذار شده است. مجریان پروژه هم بدون اطلاع شورای عالی معماری و شهرسازی، روال تملک بناها و آمادگی برای تخریب را طی کرده‌اند. تاکنون بالغ بر ۲۰ هکتار (۲۰۰ هزار متر مربع) از بافت تاریخی ارزشمند شیراز که نمایانگر تاریخ شهرنشینی در ایران در عصر زندیه است تخریب شده.